Var ska du cykla 2014?

Fixa en bra bilkarta och välj dina egna småvägar !!! Håll dig borta från alla större vägar, kan tex vara utan vägren och med vajer-staket, livsfarligt för cyklister, syns inte på kartan, fullt med stressade typer i stora bilar som kör för fort ---- :cool: Ta det lugnt och ta mindre vägar !
 
Kommer hem ifrån Sydamerika i mars och då börjar ett år av jobb för en trip till USA 2015 men ska under sommaren försöka cykla ett uppochner vänt U genom Norge, Sverige och Finland.

Har rest oerhört lite i Norden och är riktigt taggad.

Peace! /Måns Persson
 
Min jorden-runt-resa förra året är det mest fantastiska som har hänt mig! (se www.travellingwithoutemissions.blogspot.com). Nu är jag är sugen på att cykla mer men denna gång inte själv. Hade tänkt Skandinavien runt (inkl Kolahalvön) skulle man kunna hinna på sommarlovet.
Jag har på detta forum försökt att hitta likasinnade för denna tripp men har ännu inte fått gensvar.
Därför börjar jag fundera om ett alternativ att hänga med en grupp som cyklar söderut?
Finns det någon som skulle vilja uppskatta mitt sällskap ner till kontinenten?
Kan vara borta från mitten av juni till mitten av augusti!
 
Wilfred: Jag undrade hur sjutton du lyckats med detta under endast ett år:

Kom hem i början av sommaren efter 2 800 mil i cykelsadeln – och efter ett hundratal punkteringar, en trasig pedalvev, en trasig bakväxel, två trasiga fälgar, byte av fyra pedaler samt åtskilliga kugghjul och bromsklossar. Byte även av sju kedjor, åtta slangar, nio däck, samt cirka femtio ekrar.

Men sen så läste jag även detta:

Det tog trehundrasextiotre dagar att korsa Ryssland, Mongoliet, Kina, Sydkorea, Japan, USA, Spanien, Frankrike, Tyskland och Polen. Och detta på en cykel som han hade hittat i en container och utrustat med nya däck och fyra rymliga cykelväskor.

Och då förstår jag. :) Undrar dock om du inte skulle ha sparat pengar på att köpt lite bättre komponenter (ramen etc duger ju bra) :)

Men oavsett: respekt!
 
Cykla med mig till Portugal!

I somras cyklade jag till Öland från Falun med tält, det var en helt underbar upplevelse och eftersom jag cyklade ensam så lärde jag mig mycket om mig själv. Redan nu känner jag hur sommaren börjar långsamt komma närmare och jag börjar fundera över nästa äventyr.
Vore det inte härligt att cykla till Portugal? Nu när jag vill cykla igen och längre så skulle jag vilja dela den upplevelsen med fler, så nu söker jag människor som hänga på i sommar!

Anledningen till att jag just vill till Portugal är för att i sommar så kommer Boom festival att vara igen, den festivalen är bara vartannat år och jag har aldrig varit där. Jag har dock hört dom mest fantastiska saker om den.

http://www.boomfestival.org/boom2014/home/

Är det någon som känner att det här låter som en underbar idé så hör gärna av dig!
Jag har inte bestämt någon speciell rutt ännu, jag är öppen för förslag Jag längtar mest efter att få komma ut och se och lära nya saker. Om det är någon som har cyklat till Portugal eller någon annanstans så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.
 
Wilfred: Jag undrade hur sjutton du lyckats med detta under endast ett år:



Men sen så läste jag även detta:



Och då förstår jag. :) Undrar dock om du inte skulle ha sparat pengar på att köpt lite bättre komponenter (ramen etc duger ju bra) :)

Men oavsett: respekt!

Lars, du har rätt.
Bättre komponenter hade nog hjälpt en del. Men varje gång nånting gick sönder försökte jag byta till bättre komponenter. Gjorde all mek själv och lärde mig en hel del... Bra däck var svåra att få tag i i Asien och i Oregon fick jag några Continental Contact gratis, som tyvärr visade sig var urdåliga (kanske piratkopia?). Jag körde dock slut på dem fastän jag under mina nio dagar i Texas fick trettio punkteringar! Nu har jag investerat i Schwalbe Marathon Plus. Har också nyligen bytt växelreglage mm så nu är cykeln i betydligt bättre skick än innan jag startade förra resan!
 
Är det någon som känner att det här låter som en underbar idé så hör gärna av dig!
Jag har inte bestämt någon speciell rutt ännu, jag är öppen för förslag Jag längtar mest efter att få komma ut och se och lära nya saker. Om det är någon som har cyklat till Portugal eller någon annanstans så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Miolin
Jag har försökt att kontakta dig via cykelforum.se men utan resultat. Jag gör det här igen:
Det låter intressant! Jag har också cyklat en hel del själv förra året (bl a Barcelona Stockholm) och är sugen på att cykla igen men denna gång inte själv. Det vore roligt att bli en liten grupp, tycker jag!
Vem är du (ålder, kön?) och hur lång tid tänker du tar det att cykla dessa 350 mil (hur långt brukar du cykla varje dag)?
Vad har du för budget? Tänker du bo i tält hela vägen? Berätta mer!
 
Cairns - melbourne

Är mitt uppe i en cykeltur mellan cairns och melbourne. Har kommit fram till Sydney där jag unnat mig ett par dagar lugnt turistande. Håller på och velar vilken väg jag ska ta härifrån för att komma fram till melbourne, är det någon som har några tankar och tips angående vägval?
 
Jorden runt

För några dagar sedan cyklade de här glada frannsmännen in i mig när jag satt med tårna i sanden. Efter några tuffa etapper i Nicaraguas inland tog dem sig ut till havet för att få känna brisen, men bara över natten, för att sen fortsätta norrut på sin 14 månader långa jordenruntresa. Leo och Damien var vid gott mod och de bjöd mig på en heltrevlig kväll med massor av äventyr, det kräver verkligen bra med guts för att ta sig över Bolivias högslätter och mullrande Buenos Aires. Nu håller jag tummarna för mina nya bekantar och för egen del är det väl bara att planera sin egna rutt.
Jag röstar på franska västkusten, i höjd med Bordeaux. Det får bli till sommaren när det blåser medvind.

Olof

http://www.komloss.com/2014/01/23/damien-och-leo-snurrar-jorden-runt-p%C3%A5-cykel-20115322
 
Lite off.

Tjena. Tittar på att köpa en riktig cykel iår. (Så får vi se var det slutar efter det.) Har hittat en cresent hos teamsportia för 8000:- med 29" "multidäck" elr vad man ska säga. Skivbroms hydraulisk fram. Fämre dämpare (fram) sportsadel, rakt styre. Något speciellt jag borde kolla upp eller rent av ska jag kolla på något speciellt märke/modell? Tänkte ha den till ALLT! Träning, ta mig in till stan en lördag, cykla ner till havet/älven o fiska, ut i skogen. Även kunna spänna på packväskor i framtiden och dra iväg, uppåt landet och ner på kontinenten. Tankar, funderingar, tips? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
halmstadanders Afrika, när var hur Långcykling 12
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen Långcykling 38
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.