GPS nödvändigt?

GPS med karta

underlättar helt klart i knepiga lägen. Kartor innehåller alltid mer eller mindre fel och genom att jämföra tryckt karta med GPS-karta och med GPS spår och position så kan man göra en mera kvalificerad tolkning av var man är i förhållande till de mål man har.

Samtidigt tycker jag att det kan vara rätt kul att inte titta på karta och`GPS utan bara cykla där det faller sig. Med GPSen är det då lättare att börja cykla mot målet igen.
Blir förstås en och annan återvändsgränd men man hamnar på ställen man inte skulle kommit till annars.

Tror att TS har det här klart för sig. Personligen gillar jag den trygghet och frihet som jag känner med GPS. Utan GPS så blir jag mera bunden till en idealrutt.

Thure
 
Det trodde jag var allmänt känt? Det tar ju ett tag att göra en karta, det är en massa data som skall bearbetas och det innebär att när kartan väl är klar så är delar av innehållet inaktuellt.

Samtidigt behöver de inte rita om kartan från grunden för att uppdatera ett nybyggt bostadsområde eller breddad och rätad väg. Sanningen är väl att delar av kartor är gamla, och delar nya. Oavsett om de är digitala eller på papper.
För sjökort ram-mäts stora farleder regelbundet, kanske finns modernare alternativ nu. Men kommer man ut i mindre trafikerade områden är de baserade på satelitbilder, gamla handritade sjökort och djuplodningar som gjorts med lod och lina från roddbåt efter enslinjer mot landmärken. Sedan kommer snabba båtar med landkrabbor och gasar på i hög fart genom dimman med ögona mot GPS-skärmen istället för ut genom vindrutan där sikten är 0. Och så dundrar de upp på land som skulle ligga trettio meter vid sidan om.
 
Sanningen är väl att delar av kartor är gamla, och delar nya. Oavsett om de är digitala eller på papper.

Precis. Och vilken typ av karta tror du att det är lättast att få ta på en up-to-date version av i de i tråden omnämnda "stan-länderna"? Jag är övertygad om att det är lättare att få tag på papperskartor där, de har dessutom fördelen att en lokalinvånare kan rita på kartan med penna för att informera om ändringar.
 
Samtidigt behöver de inte rita om kartan från grunden för att uppdatera ett nybyggt bostadsområde eller breddad och rätad väg. Sanningen är väl att delar av kartor är gamla, och delar nya. Oavsett om de är digitala eller på papper.
För sjökort ram-mäts stora farleder regelbundet, kanske finns modernare alternativ nu. Men kommer man ut i mindre trafikerade områden är de baserade på satelitbilder, gamla handritade sjökort och djuplodningar som gjorts med lod och lina från roddbåt efter enslinjer mot landmärken. Sedan kommer snabba båtar med landkrabbor och gasar på i hög fart genom dimman med ögona mot GPS-skärmen istället för ut genom vindrutan där sikten är 0. Och så dundrar de upp på land som skulle ligga trettio meter vid sidan om.

Tryck-pappersfelet på en 50 000 delare brukar vara +- <50m. Verkligheten gäller alltid. Skulle ni behöva ut och resa efter Air Survy 1942 kom ihåg att den hade ett molnigt MÖ som motiv, så Tellar och flodbäddar ligger i närheten av var de ligger på kartan men ibland någon km fel. Inget speciellt med det. Över MÖ finns en prima Rysk topografisk satelitkara, många blad, men nästan helt sann.

Eftersom vi har klarat oss i långliga tider utan GPS så torde väl grundfrågan kunna besvaras med att vi behöver inte GPS, men GPS och telefon med inbyggd behöver sånt som bygger på utrustningen. Välj klokt, teknikprylar är intressanta för många och frestande.
 
........
Eftersom vi har klarat oss i långliga tider utan GPS så torde väl grundfrågan kunna besvaras med att vi behöver inte GPS, men GPS och telefon med inbyggd behöver sånt som bygger på utrustningen. Välj klokt, teknikprylar är intressanta för många och frestande.

Kan bara hålla med. Både ny och gammal teknik har sina för och nackdelar, optimalt är att kombinera dem och plocka fördelarna från respektive. Men alltid se verkligheten omkring sig och låta den bestämma i slutändan.
Står titt som tätt att olyckor berodde på att kartan eller GPS:en visade fel, det var mörkt, snöade, haglade eller regnade så att det var begränsad sikt. Eller att det var halt. Läste så sent som i fredags i lokaltidningen att en bilolycka orsakades av dålig sikt pga hagel. SÄNK FARTEN! Båt, bil, mc, kajak eller vad man än färdas i, ska man kunna stanna på siktsträckan. Oavsett eventuell hastighetsbegränsning.
 
Tack for en massa svar!

Jag har klarat mig utan GPS an sa lange, och fran Ulm till Bratislava har det till och med gatt bra utan karta... Sa jag tror att jag klarar mig med pappersvarianterna! Det ar ju alltid roligt att fraga om vagen, speciellt nar man inte kan spraket och maste gestikulera som en tok.

Forvisso har jag redan en GPS, dock icke-funktionell, med mig, och om nagot bra tillfalle (nar nu det ar?) skulle komma da jag kan stoppa in nagon bra karta over -stanlanderna sa ar ju det alltid en sakerhet.
 
På vilket sätt är GPS:en icke-funktionell? Menar du att den skulle vara oanvändbar utan karta? GPS:ens funktion är ju att visa positionen, det klarar den utan karta. Så har du en papperskarta och får ut lat och long från GPS:en så kan du ju hitta var du är.
 
På vilket sätt är GPS:en icke-funktionell? Menar du att den skulle vara oanvändbar utan karta? GPS:ens funktion är ju att visa positionen, det klarar den utan karta. Så har du en papperskarta och får ut lat och long från GPS:en så kan du ju hitta var du är.

Cyklar man efter europakartan i almenacken så spelar positioneringen mindre roll. Med telefon och GPS avslagna hinner man se sig om samt samtala med infödingarna bland annat fråga efter vägen.
 
Det trodde jag var allmänt känt? Det tar ju ett tag att göra en karta, det är en massa data som skall bearbetas och det innebär att när kartan väl är klar så är delar av innehållet inaktuellt.
Men nu har man från Garmins sida Lifetime uppdatering där man får kartuppdateringar 4 ggr/år och de borde väl innebära att de går om papperskartorna som uppdateras ungefär en gång per år.

Man kan också skicka in felrapporter vilket min bror gjorde då deras bostadsområde var 10 år gammalt i GPS kartan och på nästa karta var det korrekt.
 
Men nu har man från Garmins sida Lifetime uppdatering där man får kartuppdateringar 4 ggr/år och de borde väl innebära att de går om papperskartorna som uppdateras ungefär en gång per år.
Du vet ju inte hur gammalt materialet i de uppdateringarna är. Verkligheten ändras hela tiden, det tar tid att få in ändringarna i kartdatat. Även om det kommer uppdateringar varje kvartal så är kanske datat i de uppdateringarna ett halvår gamla.
Man kan också skicka in felrapporter vilket min bror gjorde då deras bostadsområde var 10 år gammalt i GPS kartan och på nästa karta var det korrekt.
Problemet är ju att för att nån ska kunna skicka in en felrapport så måste nån använda kartan i det aktuella området. Nu handlade ju det här inte direkt om kartor över Sverige utan över länder där jag tippar att andelen GPS-användare är ganska liten. Då blir det inte lika många rättningar.

Visst, papperskartor kan också ha gamla data, men som sagt var, där kan en lokalinvånare rita in korrigeringar med vanlig penna. Och det går lätt att ha flera olika kartor (med en GPS är man oftast låst till just den leverantörens kartor).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.