Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen

Domningar?

Hej Stellan!
Domningar i skrevet och tappad känsel beror på, som många också svarat, sadelns lutning. Det är dax att plocka med verktygen på turen och prova sig fram. Jag tror man också får ta sig en fundering på om dessa "Fakirsadlar" som cyklar numera utrustas med är så bra till långfärdscykling då man ju vistas lång tid i sadeln? Jag har suttit in min Brooks lädersadel och tillsammans med vadderade byxor helt sluppit alla besvär. Jag är väl en av de som cyklar Vättern runt utan några som helst besvär. Ett annat gött tips är att flytta runt skjärten på sadeln. Det finns flera sittställningar, framme på toppen och djupare bak beroende på om det är uppför eller nerför. Prova att avlasta baken vid nerförsbackar genom att sitta snett, d.v.s. bara på ena skinkan. Förutom att det är bra att avlasta baken får man blodcirkulation i skrevet och vinddrag i brallan.
Mer tips på min hemsida: http://www.jurgenasp.com. Klicka dig fram till "On the road..."

m.v.h. Jürg
 
Bättre förr?

Jag är ingen cykelfantast och har därför knappt någon kunskap om sadlars ergonomi. Jag kan ändå inte undgå att lägga mig i och undra vart den gamla sadeldesignen tagit vägen: den som ger ett brett stöd för skinkorna och ofta har inbyggd fjädring, ni vet en sådan sadel som man t o m sitter skönt på. Min MTB-sadel har ett gelparti för att skona apparaturen och sades vara jätteskön och avancerad när jag köpte den, men vad hjälper det när sadelns area ändå är så liten? Man får ont helt enkelt.

/Rasmus
 
Att inte moderna MTB:er (VTT:s) är utrustade med lädersdalar med stålfjädrar beror nog mest på den ökade vikten samt det något osportiga utseende det medför, men ska du ut och köra långfärd kan det säkert vara ide att byta sadel till en mer komfortabel variant. Själv har jag aldrig haft problem med racersadlar (det är klart att man blir lite öm i början av säsongen men det försvinner ganska fort). Däremot får jag jobbiga skavsår på insidan av låren av bredare sadlar som sitter på en del förbannade spinningcyklar.

Annars om du vill du cykla riktigt mjukt kan du ju alltid köpa dig en gammal plastcykel :)

PS. Rasmus - Kommer du ner till Kalmar och hejjar på lördag ? Ds

/C
 
Sadlar och vinklar

Ja du har väl läst det här va?
" Vadderade cykelbyxor, hur bra är det?
av EvaA (Eva Arvidsson) "

Jag provade en sadel som skulle vara skonsam för donken men den fick jag slänga. Den var jättesämst, passade mig inte alls (en Specialized, hurenustavas).
Har en Selle flite som funkar kanon.

Det är inte säkert att en mjuk sadel är mer skonsam än en hård!
Mig passar hårda sadlar, andra kanske mjuka.

Sen så tror jag inte att man kan säga att sadelen "ska" vara horisontell som nån påstod. Det är nog individuellt. Jag har min nån grad frammåt, annars domnar besten. Andra polers har den lite bakåtlutad och det funkar för dom. Men i stort sett rakt tror jag.

Pung Stalle (passar bättre i det här sammanhanget)
 
Domningar

Först måste jag säga att domningar är inget man skall leva med utan att det brukar gå att åtgärda. Tävlingcyklister skulle inte kunna cykla om de hade domningar.

Moderna Racer och MTB sadlar är designade för att det skall vara mest skonsamma, funka bäst när de här monterade horisontellt och därför monterar alla cykelhandlare dem så. Jag själv tävlar i MTB och har min inställd med så (gör det med vattenpass). Givetvis kan det här vara individuellt hur man skall ha sadeln men utgångspunkten bör vara horisontellt och sedan kan man testa att vinkla sadeln lite framåt. Vinklar man den för mycket får man för mycket tyngd i axlar, armar och händer med dommningar där istället.

Lösningen på domningsproblemet borde således vara att hitta rätt sittställning (små finjusteringar av sadelvinkel) såvida man har en bra sadel d.v.s. en sadel med gelinläggning eller någon form av utskärning samt att man använder cykelbyxor med fodring i grenen(har inga sömmar i grenen)

Benji
 
Domningar

Under säsongen så behöver sadeln spännas, det finns ett fiffigt beslag under din racersadel-kolla, så att sittbenen kommer högre och därmed trycket på nervknippet runt prostata avtar.
Vattenpass, sadelspänning, längsjustering och cyckelbyxor har hållt mig från domningar i den delen men ont i handlederna och dalen får jag alltid på våren.
Damracer sadlar med hål i och extra smala framtill verkar fungera bra för de cyklade flickor jag känner
 
Känner igen syptomen

Hejsan!

Är själv MTB kille, Har ofta råkat ut för dommningar då jag är ute o kör grusväg samt långa sträckor på asfalt,,,har cyklat seriöst sen 1992 och haft detta problem med många av de sadlar jag prövat...dock upplever jag inte detta i skogen då man inte sitter ner lika långa perioder. Fenomenet är ju dock inte bestående, domningar na försvinner ganska snabbt efter att man rest sig upp från sadeln, funderar dock på att köpa en ny sadel som är skonsammare än den WTB sadel jag har just nu....den har varit med ett par år och det har ju hänt mycket på sadel marknaden så jag kan t'änka mig att det finns nya sadlar som tar hand om detta problem, det är väl bara att testa och höra sig för med andra cyklister som kan ge rekommendationer....För Impotent vill väl ingen bli! Dock tror jag att det ska till en jäkla massa cykel passa (typ träning på elitnivå) för att man ska få bestående men.
Men vem vet....
 
SADEL MED HÅL I

Jag har köpt en sadel med hål i, min vana trogen, på Biltema. Det gjorde stor skillnad. Cyklade Vättern med den helt utan problem. Vill dessutom tillägga att jag cyklade i Europa i sommar med en ganska bred sadel och det var ett rent helvete! Vecket mellan skinkan och låret blev inflammerat och till slut såg jag ut som en babian i rumpan. Lösningen blev att flytta längre fram på sadeln så jag satt på ett smalare avsnitt. Ergo: Glöm breda sadlar om du ska cykla länge.
 
det finns ju mer...

Är det ingen som får ont i sittbenen?
jag har en bra sadel, riktig cykelbbyxa, mitt problem gäller inte paketet utan sittbenen. Jag blir öm ett par dagar efteråt efter en träning.
kan ju tillägga att fettreserven inte är maximal, . någon som har tilps på sadel som både är skonsam mot paketet och de bakre delarna?
 
Mina erfarenheter

Jag cyklar mellan 4000 och 6000 km per säsong och sitter gör jag på en ca 20 år gammal Brooks B 17, problem med domningar är ytterst ovanligt (nån gång per säsong) och åtgärdas med att stå upp en kort stund. Jag har sadeln i våg.

Använder cykelbyxor, eller paddade cykelkalsonger, är noga med att justera in sittställningen. Har en vinklingsbar styrstam så att positionen justeras ner varefter milen samlas i benen under säsongen.

När jag köpte nuvarande hoj för sex år sedan hade den en rätt mjuk sadel med urskärning, den var bekväm upp till ca 1,5 timme i sadeln sedan förvandlades den abrubt till en sael som kändes stenhård, jag återgick till Brooksen den är lika bra hela tiden under dagsetapper på upp emot fem till sex timmar.
 
När man läser den tråden blir man verkligen glad att man är liggist och håller sig till liggcykel där sånna här problem är något okännt. Har aldrig kännt några problem av att sitta efter 3-4timmar på cyklen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
halmstadanders Afrika, när var hur Långcykling 12
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.