Tips på cykel etc. för min första långcykling

Nu vet jag inte exakt var du ska cykla (finns sakert svar i traden). Men ska du utanfor typ norra Italien, sa snalla: Taeck dina cykelbrallor med vanliga shorts, och man behover ingen supertajt cykeltroja i ngn sjalvlysande farg heller. En vanlig t-shirt gar hur bara som helst. Extra vettigt om du stannar till pa en restaurang etc.

For det forsta ar Tour de France-looken extremt fult pa en langfardscyklist. Dels sa fullkomligt skriker det "Fuck You - I don`t care!" till lokalbefolkningen i vissa lander.

Jag ska cykla till Paris. Så tror inte det senare av det du skrev kommer vara ett bekymmer. Däremot kan jag väl tycka själv också att det ser lite töntigt ut och komma in på en restaurang i "Tour de France kläder". Cykelbyxor har jag just för komforten och på överkroppen kommer jag variera beroende på väder.
 
Ytterligare tips:

Sandal med tåskydd, typ Ween funkar bra att både cykla, vandra och dricka öl med i alla väder, med sockar och plastpåsar vid riktigt skitväder.
http://www.outnet.se/keen/venice-h2-women.php?group=prod_prod_grp-s1/288

Ett litet gaskök med liten kastrull kan du få för samma vikt som en thermos med skillnaden att du kan koka kaffe när du har lust och även laga mat såklart.
http://www.outnet.se/msr/pocketrocket.php?group=prod_prod_grp-s1/551

Mina absoluta favoritbyxor är ett par baggy trekvarts byxor från cycle components, liknande dessa:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=468&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Snåla inte på utrymme för vatten. När det är 30 grader i luften och okänt avstånd till nästa lilla lanthandel så är det fett värt att ha två 1,5-liters flaskor var, spec. om man lagar maten själv. Kanske mindre viktigt i västeuropa och om man köper all mat. Lyssna inte på mig. ;-)

Jag hade med tre par strumpor på vår resa. De användes inte förrän på hemresan då de blev stötdämpning till snapsglas och små spritflaskor..

Hoppas du får en superfin tur!
 
Tack för tipsen Moa!

Någon som har några råd om vägval nere i Europa som cyklat ungefär samma sträcka?

Till exempel att det är vackert / lätt trafikerat mellan stad A och B. Likaså om det är någon väg som jag bör undvika av samma skäl fast tvärtom.

Skulle uppskatta tips otroligt mycket, även om det är kortare sträckor, så kan jag pussla ihop en bra färdväg!

/Johan
 
Kanske finns nåt intressant för dig i skildringen jag skrev för nåt år sen när jag cyklade Göteborg - Paris på egen hand. Den finns nånstans under Artiklar-->Långcyckling.
 
Dags att dra iväg!

Kanske finns nåt intressant för dig i skildringen jag skrev för nåt år sen när jag cyklade Göteborg - Paris på egen hand. Den finns nånstans under Artiklar-->Långcyckling.

Den har jag faktiskt läst för längesen men ska absolut kika igenom den igen nu under färden. Tänkte faktiskt inte på det förrän nu när jag blev påmind. Tack!

Och tack alla andra här också, det har varit skönt att ha ett bollplank att kunna bolla olika ideer med och det är fantastiskt att detta forum finns. Ska själv försöka att bli mer aktiv här när jag kommer hem och kanske då kunna bidra med mina erfarenheter som denna resa förhoppningsvis kommer att ge!

Imorgon förmiddag är det i alla fall dags, då börjar jag trampa mot Paris!

Om någon vill följa upp hur det går kommer jag att blogga på www.uppsala-paris.com

Trevlig vår/sommar

/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...