SON navdynamo

Bättre

Nu förstår jag din förklaring bättre, men av din text verkar det som om du inte är riktigt hemma på det elektriska, jag tycker dessutom att du blandar ihop storheter.

Som det här med energi, om jag har förstått din förklaring rätt så vill du dimensionera laddare/batteri utgående från max laddström.
Bra, självklar, dimensionering.
Men bara för att ett batteris energilagringskapacitet (förenklat) anges i Ah bör du inte blanda in energi i denna laddströmsdimensionering.
Det bli enbart förvirrande, åtminstone för mig.

Även i detta med inre och yttre resitans verkar det som om du har blandat ihop en hel del.
Inre resistansen hos laddaren, resp batteriet, under laddning hänger inte ihop med att maximera effektuttaget från batteriet.

Som jag skrev till Hannulan:
Jag tycker att du verkar krångla till batteri-laddning onödigt mkt.
Men en batteriladdningsdimensioneringsskola(!) hör inte hemma i den här tråden, och den kanske inte ens behövs.

Hoppas att Hannulan får en bra cykling och att hon kan hålla sin telefon laddad.
 
Jag är industriautomatiker så hemma på el är jag definitivt. Om man vet ungefär hur många Ah man har lagrat vet man också ungefärlig energimängd eftersom man känner till systemspänningen. Som sagt, strömmen i kvadrat gånger resistansen ger effekten. Amperetimmar i kvadrat gånger resistansen ger energin. Inre resistansen är viktig både vid laddning och urladdning, speciellt med solceller då en för låg yttre resistans gör att solcellen genererar effekt ut i sig själv mer än in i batteriet. Som redan nämnts finns det andra trådar att diskutera detta i och jag tror att vate sig du eller jag har något att vinna på det. Anledningen att jag vill förklara är att andra inte ska bli förvirrade av mitt språkbruk. Att förstå Ah och energiuttag är en förutsättning för att dimensionera rätt. I fallet dynamo byter man ut solcellen men dimensioneringstänket är det samma. Hur mycket extra ström behövs för att få mitt system att fungera? Hur länge behöver jag det tillskottet? Hur många Ah behöver jag då? Ganska viktiga frågor att få svar på.

Känner du till hur länge man ska ladda ett batteri och med vilken laddström för att få ut max kapacitet får du gärna skriva det för det har jag inte i huvudet. (Om det finns riktlinjer).
 
Som jag skrev till Hannulan:
Jag tycker att du verkar krångla till batteri-laddning onödigt mkt.
Men en batteriladdningsdimensioneringsskola(!) hör inte hemma i den här tråden, och den kanske inte ens behövs.

Hoppas att Hannulan får en bra cykling och att hon kan hålla sin telefon laddad.

Tack för lyckönskningen. Och både två för hjälpen.

Jag tänkte som sagt återkomma till det här till hösten. Det är ju trots allt intressant. Men först ska jag njuta av höga berg o vackra utsikter från cykeln.
 
Jag är industriautomatiker så hemma på el är jag definitivt.
OK, jag ifrågasätter inte på ngt sätt din yrkeskompetens, däremot har jag problem med det du har skrivit om laddning av Hannulans telefon i den här tråden.

Om man vet ungefär hur många Ah man har lagrat vet man också ungefärlig energimängd eftersom man känner till systemspänningen.
Visst, men när man dimensionerar laddningen utifrån max laddström så är det inte fråga om energiåtgång genom momentanförbrukning som du skrev här
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=547792&postcount=44
Dessutom har ju både Hannulans dynamoladdregulator och solcellsladdare USB-interface.
Då är de ju reglerade.
Även hennes telefon har ju inbyggd laddregulator, vilket gör max laddström mindre intressant, även om ngn USB-laddare skulle kunna lämna 5A begränsas då laddströmmen av laddkretsen i hennes teelefon.
Tillräcklig mycket laddström under tillräckligt lång tid för att ladda telefonen är ju det intressanta.

Varför krångla till det?

Inre resistansen är viktig både vid laddning och urladdning, speciellt med solceller då en för låg yttre resistans gör att solcellen genererar effekt ut i sig själv mer än in i batteriet.
Nu krånglar du till det i onödan
Hannulan skrev ju att det var en laddare med solceller hon hade skaffat, här:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=547686&postcount=37
En laddare förutsätter ju ngn form av laddreglering, annars är det ju inte ngn laddare!
Inre och yttre resistans blir då ointressant,
Även den dynamokrets hon har köpt har ju reglerad utspänning och ström, för att passa USB-interfacet.
Och även då blir inre och yttre resistans ointressant.
Även om ingen av Hannulans kretsar skulle vara laddare så är de ju ändå reglerade eftersom de har USB-interface.
Även då blir inre och yttre resistans ointressant,

Varför krångla till det?

Att förstå Ah och energiuttag är en förutsättning för att dimensionera rätt. I fallet dynamo byter man ut solcellen men dimensioneringstänket är det samma. Hur mycket extra ström behövs för att få mitt system att fungera? Hur länge behöver jag det tillskottet? Hur många Ah behöver jag då? Ganska viktiga frågor att få svar på.
Nu krånglar du till det igen, så besvärligt är det inte att dimensionera sitt laddbehov

För Hannulan är det intressanta att energin hennes solcellsladdare lämnar undet ett dygn måste vara större än energin som förbrukas av hennes telefon (inkl batteriladdning) under ett dygn.
Samma sak med hennes dynamoladdare, det viktiga är energin den lämnar under en dags cykling.
Eftersom båda Hannulans kretsar har USB-interface är spänningen reglerad, det intressanta blir alltså om strömmen räcker till för laddelektroniken i telefonen, och tiden solen skiner/hon cyklar så att telefonen blir tillräckligt laddad.
Krångligare än så är det inte.

Känner du till hur länge man ska ladda ett batteri och med vilken laddström för att få ut max kapacitet får du gärna skriva det för det har jag inte i huvudet. (Om det finns riktlinjer).
Det finns det, men de är olika för olika batterityper (NiMH, LiION osv), utförande (backup, RC mfl) och även tillverkare.
Men det behöver ju inte Hannulan bry sig om i det här fallet eftersom hennes telefons laddelektronik sköter om laddningen av telefonen.

Varför krångla till det?
 
Kan ni inte resonera lite kring om jag ska försöka ladda solcellsladdaren via usb-interfacet på laddregulatorn som jag har kopplat till dynamon. Fick förslaget av en kompis. Då kanske solcellsbatteriet ger ger tillräckligt hög laddström för att telefonen ska kunna laddas och jag kan ladda den med cykeldynamon.

Eller kommer jag bara att förstöra solcellsladdarensbatteri om jag kopplar ihop så (enligt vad Claes skrev i ett tidigare inlägg).

Jag tycker att ni rör ihop det lite både två, :). Men det är kul med hjälp. Och om ingenting funkar är ju det enda som händer att min telefon inte fungerar, det är inte hela världen (även o jag önskar kunna använda gpsen lite grann för punktnoteringar).
 
Kan ni inte resonera lite kring om jag ska försöka ladda solcellsladdaren via usb-interfacet på laddregulatorn som jag har kopplat till dynamon. Fick förslaget av en kompis. Då kanske solcellsbatteriet ger ger tillräckligt hög laddström för att telefonen ska kunna laddas och jag kan ladda den med cykeldynamon.

Eller kommer jag bara att förstöra solcellsladdarensbatteri om jag kopplar ihop så (enligt vad Claes skrev i ett tidigare inlägg).

Vad är det för solcellsladdaren du har?
Har du ngn länk/datablad för den?

Det intressanta är om det går att ladda batterierna i den med USB-spänning och 300mA.
 
Vad är det för solcellsladdaren du har?
Har du ngn länk/datablad för den?

Det intressanta är om det går att ladda batterierna i den med USB-spänning och 300mA.

Sorry, det glömde jag.
Brunton Restore, köpte den iförrgår på naturkompaniet, http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=109270

http://store.bruntonoutdoor.com/portable-power/panels-and-chargers/restore-trade-black/

Det var svårt att hitta info om den. Jag har bruksanvisningen hemma. Där stod det betydligt mer info än på deras hemsida. Jag kan kolla upp lite olika siffror när jag kommer hem om ett par timmar.
 
Testa!

Sorry, det glömde jag.
Brunton Restore

Ja det var inte mkt info, men från Naturkompanietlänken framgår det att det går att ladda den via extern källa:
Ladda den full hemma och underhåll den med hjälp av solen.


Du kommer att förlora energi genom att ladda så här i två steg, så testa att det kommer att räcka till, annars får du väl komplettera med ett USB-batteri för alkaline/NiMH-batterier som jag skrev om här
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=547682&postcount=36

Testa din 2-stegs laddning ungefär så här:
Hur mkt laddning tappar din telefon på ett dygn?
(Kolla under: Inställningar/Om telefonen/Status)
Ladda din solcellsladdare full (via extern laddare)
Ladda din telefon full via solcellsladdaren
Ladda den nu (delvis) urladdade solcellsladdaren via din navdynamo/Kemo-laddaren
Hur många timmar måste du cykla innan solcellsladdaren är full-laddad?
Räcker den laddning du får i solcellsladdaren från din navdynamo/Kemo-laddaren?
(Du behöver ju ha marginal för korat/solfria cykeldagar)

Ungefär så skulle jag göra, men kanske med 6timmar(typ) telefonanvändning istf ett helt dygn för att snabba upp testet.
 
Kan du inte göra samma test som med laddaren till mobilen? Kör den på en dator först och sen med cykelns laddare med labbkabeln du hade? Då ser du om strömmen räcker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.