SON navdynamo

Jag vill inte verka överlägsen och nedlåtande men jag tycker att du verkar krångla till din telefon-laddning onödigt mkt.

Enklaste lösningen:
Skaffa en USB-batteriladdare, då kan du både ladda din telefon via laddningsbara batterier och engångs.
Eftersom 'allt' numer laddas via USB så finns det massor med lämpliga laddare att välja på.
Många av dem har både mini och micro-USB-kontakter.

Sådana USB-batteriladdare borde finnas hos alla välsorterade handlare av mobiltelefontillbehör.

Done that! Kom alldeles precis hem med en sån laddare, med solceller på. Det blir spännande.

Kanske krånglar jag till det, men nu har jag ju lärt mig en massa också. Om man aldrig gör saker som är krångliga för en så lär man sig inget. Jag tänker inte parallellkoppla nåt batteripack till laddregulatorn utan konstaterar istället att den inte uppnådde mina krav, tyvärr. Jag ska fundera mer på det till hösten när det är mörkt o lite tråkigare ute.
 
Kom alldeles precis hem med en sån laddare, med solceller på. Det blir spännande.

Hur stora är solcellerna?
De USB-laddare med solceller jag har sett lämnar alldeles för låg effekt för att sol-laddningen skall spela ngn större roll i praktiken.
Men solceller finns ju i många olika varianter.
Varför inte mäta laddströmmen de lämnar när solen skiner?
 
Nja, de fungerar mer så att de buffrar solenergi så laddströmmen är intern. Jag laddadde direkt och min låg kring märkström, dvs ca 0.3A. Hanna ska samla sol och då är batterikapaciteten mer intressant.
 
Det intressanta med en socellsladdare är iofs inte strömmen utan hur mkt energi den lämnar på ett dygn.
Är den mindre än den energi man förbrukra så behöver man även ladda på ngt annat sätt.
 
Jag tror inte att jag kommer att förbrukar så mkt energi. Men jag lovar att återkomma med mer exakta data när jag kommit hem igen, annars får ni påminna mig.

Just nu underhållsladdaren jag den i vägguttaget. Solen försvann liksom.
 
Det intressanta med en socellsladdare är iofs inte strömmen utan hur mkt energi den lämnar på ett dygn.
Är den mindre än den energi man förbrukra så behöver man även ladda på ngt annat sätt.

En väldigt lång omskrivning av batterikapacitet. Orkar den inte med strömmen går det ändå åt skogen eftersom yttre resistans aldrig får understiga inre resistans om man ska vara väldigt förenklande.
 
En väldigt lång omskrivning av batterikapacitet.
Inte alls.
Batterikapacitet är en helt annan sak.
Om du inte har en helt egen definition av batterikapacitet?
Berätta den gärna i vilket fall.


Orkar den inte med strömmen går det ändå åt skogen eftersom yttre resistans aldrig får understiga inre resistans om man ska vara väldigt förenklande.
Det var så förenklat att det blev helt felaktigt, eller åtminstone obegripligt för mig.
Alla laddare är strömbegränsdade och har därför hög inre resistans.
Alla batterier som kan lämna en kortslutningström > laddströmen har lägre resistans.

Vad menar du egentligen?
Maximal effektöverföring genom impedansmatchning eller?
 
Jag missförstod ditt inlägg (såg inte at du syftade på dygnsförbrukning). Jag har syftat på energiåtgång genom momentanförbrukning (vilket man gör i huvudet när man köper saker). Bra att du lyfter fram det. Funderade på lite exempel men det finns säkert andra trådar som förklarar redan. Ska man förklara mitt tänkande i formelform grundar det sig på P=IIR så jag räknar därför på märkströmmen eftersom man ändå inte kommer så mycket närmare. Goda marginaler är dock bra eftersom dygsenergin går ner med sämre solförhållanden.

Det finns en tumregel att man inte ska lägga mer än 50% av systemets effekt i strömkällan. Anledningen till att det var förenklande var att det beror på apparaturens konstruktion och då är man tillbaka på märkström eller märkeffekt om den finns angiven.
 
Senast ändrad:
Förvirrande förklaring

Tyvärr så förstår jag inte mkt av dina förklaringar, jag skulle därför uppskatta om du ville förtydliga/förklara igen.

Jag har syftat på energiåtgång genom momentanförbrukning
Menar du verkligen energi? Dvs inte ström/effekt?
Den momentana energiåtgången är ju väldigt liten, i extremen är ju den momentana energiåtgången 0(noll).
Eftersom när tiden går mot 0 kommer ju även energin att gå mot 0,
(X multiplicerat med 0 blir ju alltid 0, oavsett hur stort X är)

Förklara gärna

vilket man gör i huvudet när man köper saker).
Även det får du gärna förklara, vad är det man multiplicerar med vad.
(Jag antar att det inte är fråga om den momentana energiåtgången, varför skulle man vilja multiplicera med 0?)

Och vad har detta med den momentana energiåtgången med batterikapacitet att göra?.
Förklara gärna.

Ska man förklara mitt tänkande i formelform grundar det sig på P=IIR så jag räknar därför på märkströmmen eftersom man ändå inte kommer så mycket närmare. Goda marginaler är dock bra eftersom dygsenergin går ner med sämre solförhållanden.
Är detta din förklaring av ditt påstående om inre och yttre resistans?
Även detta är oberipligt för mig.
Förklara gärna på nytt.

Det finns en tumregel att man inte ska lägga mer än 50% av systemets effekt i strömkällan. /QUOTE]
I vilka fall då?
Vid batteriladdning kommer 100% av systemets effekt från batteriladdaren, även om batteriladdaren är en solcell.
Är du helt säker på att du inte blandar ihop batteriladdning med maximal effektöverföring genom impedansmatchning?
Förklara gärna.
 
Oj, vilken diskussion. Kul.

Nu ska jag cykla hem o försöka ladda solcellsbatteriet med navdynamon. Ser med spänning fram emot en bra upplösningen på tråden tills dess att jag kommit hem från semestern.
 
Min mobil gillar inte multipla quotes och har inte klippaklistra så gör så här:

Tyvärr så förstår jag inte mkt av dina förklaringar, jag skulle därför uppskatta om du ville förtydliga/förklara igen.


Menar du verkligen energi? Dvs inte ström/effekt?
Den momentana energiåtgången är ju väldigt liten, i extremen är ju den momentana energiåtgången 0(noll).
Eftersom när tiden går mot 0 kommer ju även energin att gå mot 0,
(X multiplicerat med 0 blir ju alltid 0, oavsett hur stort X är)

Förklara gärna
FÖRKLARING: Brukar ta laddarens märkström och ha den som riktmärke för att räkna ut hur mycket batterikapacitet som behövs. Då reella förbrukningen inte är konstant är märkströmmen att betrakta som maximal momentanförbrukning. Energi och effekt blandar jag inte in eftersom spänningen är den samma på de system jag byggt. Anledningen till att jag skrev energi är ju att Ah går hand i hand med energi när märkströmmen är den samma.

Även det får du gärna förklara, vad är det man multiplicerar med vad.
(Jag antar att det inte är fråga om den momentana energiåtgången, varför skulle man vilja multiplicera med 0?)
FÖRKLARING: Jag tar batterikapaciteten delat med momentanförbrukningen ovan för att få fram hur länge batterierna räcker. I fallet Norge lades solpanelens märkström till som extra marginal.

Och vad har detta med den momentana energiåtgången med batterikapacitet att göra?.
Förklara gärna.
FÖRKLARING: Se ovan.


Är detta din förklaring av ditt påstående om inre och yttre resistans?
Även detta är oberipligt för mig.
Förklara gärna på nytt.
FÖRKLARING: Om man kortsluter ett batteri blir det varmt. Det beror på att det har en inre resistans. Alla strömkällor har inre resistans. När jag gick i gymnasiet sa man att man bör akta sig för att gå under batteriets interna resistans på belastningen. Låt oss säga att batteriet har en inre resistans på sex ohm och man lägger ett lika stort motstånd över batteriets poler. Då kommer förbrukaren och batteriet dela lika på effekten. Anledningen till att det är förenklat är att det beror på typen utrustning hur mycket intern värmeutveckling de tål.

Vid batteriladdning kommer 100% av systemets effekt från batteriladdaren, även om batteriladdaren är en solcell.
Är du helt säker på att du inte blandar ihop batteriladdning med maximal effektöverföring genom impedansmatchning?
Förklara gärna.
FÖRKLARING: Även i en solcell har man effektförluster genom resistans. Strömmen passerar även genom den.

Känner att jag inte är så bra på att diskutera teknik i skriven form men kanske har vi rett ut ett och annat nu. Hade bara en önskan om att det inte skulle bli så långt men skriver bara en del av det jag tänker.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...