SON navdynamo

Om du bestämmer dig för ett glättningsförsök eller boostbatterier måste du kolla om laddregulatorn tål yttre spänningskälla. Då borde du höra av dig till tillverkaren nu, kanske till och med på telefon!
 
Hej, jag hade en laddare på dynamon med ciguttag. Den laddade jättebra, men bara över ca 10 km/tim. Så varje gång jag kom under den hastigheten eller tvingades stanna, upphörde naturligtvis pågående laddning. Och så startade jag igen och laddningen började på nytt. Gång på gång. På relativt kort tid hade jag förstört batteriet, som var helt nytt orginal. Det är väl så att ska man ladda ett batteri ska man helst göra det när det är urladdat och då ska man ladda det fullt? Synpunkter? Laddströmmen räckte i alla fall till att driva telefonens gps under cykling, men sen laddade telefonen ur på mycket kort tid. Och så är det fortfarande, trots laddning i "väggen".
 
Nutida batterier är mer toleranta men kör man med kass inspänning och strömförsörjning till laddaren kan jag tänka mig att det kan förstöra batteriet på grund av att laddaren inte får möjlighet att styra processen.

En schunt är ett motstånd som du kopplar i serie med förbrukaren för att få en utspänning som du kan mäta. När jag gick i skolan gick det inte att mäta likström med tångamperemeter eftersom det krävs induktion för att den ska trilla igång.
 
Nu har jag testat lite.Jag tror att Jans test var helt korret, dvs strömmen från regulatorn är alldeles för låg. HTC klarar av att laddas på denna ström m det gör inte Motorolan.

Laddström m usb-kabel i datorn HTC telefon: 320 mA.
Laddström m usb-kabel i datorn Motorola telefon: 340 mA.

Laddström m data+ o data- kortslutna: 100 mA (dvs laddar inte alls), samma för HTC o Motorolan. Anslutna till laptopen.

HTC ansluten till dynamon, laddström:120 mA
Motorolan:110 mA


Claes poäng var ju verkligen värd att tänka över, det har jag inte funderat på överhuvudtaget. Jag ska cykla i ganska backig terräng så jag antar att hastigheten många gånger kommer att vara under 10 km/timme.

Jag kanske helt enkelt ska strunta i telefonen (men det vore ju så flexibelt att få m alla kartorna, om nu det går) alternativt skaffa en solcellsladdare.

Vad tror ni?
 
Du kan ju ha två batterier om kassan tillåter. Ett som du använder med cykelladdaren och ett som du uteslutande använder i vägguttag el motsvarande (USB).
 
Du kan ju ha två batterier om kassan tillåter. Ett som du använder med cykelladdaren och ett som du uteslutande använder i vägguttag el motsvarande (USB).

Jo det är ju ett förslag. Fast det funkar ju fortfarande inte att ladda från dynamon överhuvudtaget. Solcellshistorien skulle ju göra att jag slapp fundera överhuvudtaget (för de ger väl lite mer ström som jag förstått det).
 
Ja, nu har jag nog gjort nåt dumt.

Nu vill inte den nya telefonen från motorola laddas i vägguttaget heller, om jag väljer en transformator av det enklare slaget från nån mp3-spelare som jag köpt nån gång. Laddström för den är 100 mA. För HTCn 330 mA (dvs samma som i datorn, m inte 500 mA).

Om jag däremot väljer transformatorn från min HTC telefon laddas telefonerna både två. Motorolan m en laddström på 1 A o HTC en laddström på 0.68 mA.

Det enda positiva i den här röran är väl att min gamla telefon verkar ha fått nytt liv.
 
Batteri buffert?

Om man kollar instruktioner för B&M E-WERK och flera solcellsladdare så rekommenderar dom att man i vissa fall använder ett cash/buffert batteri. En del elektriska apparater kan ha kretsar som stänger av laddningen om strömmen inte är konstant och då löser man det genom att ladda från detta buffertbatteri. Som nämnts tidigare i tråden saknar vissa telefoner denna funktion och kan då skadas.
 
Jag vill inte verka överlägsen och nedlåtande men jag tycker att du verkar krångla till din telefon-laddning onödigt mkt.

Enklaste lösningen:
Skaffa en USB-batteriladdare, då kan du både ladda din telefon via laddningsbara batterier och engångs.
Eftersom 'allt' numer laddas via USB så finns det massor med lämpliga laddare att välja på.
Många av dem har både mini och micro-USB-kontakter.

Sådana USB-batteriladdare borde finnas hos alla välsorterade handlare av mobiltelefontillbehör.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...