Vart ska Ni cykla 2011?

Europa

Under förutsättning att jag hittar cykelsällskap så blir det en tur genom Europa i vår sommar. En tur på ca 5-7 veckor. Är lite sugen på Central-Europa eller Italien. Kanske följa Donaus stränder, men är öppen för förslag. Jag är 50+ och bor i Göteborg, gillar att cykla i maklig takt, runt 5 mil om dan brukar vara lagom, ibland lite längre och ibland lite kortare beroende på väder, vind, vägunderlag och dagsform. Sugen på att hänga med ? Har tidigare cyklat mycket och långt och oftast ensam så nu vill jag ha sällskap, vore kul om man blev ett litet gäng 3-5 känns lagom.
Hoppas på entusiasterna på Utsidan !
 
Pamir highway känns som ett bra ställe att lägga sin semester på ;)
Just nu läser vi bloggar och annat för att kunna fatta ett beslut om detta är stället vi vill cykla på i år. Ett annat alternativ som diskuterats vid köksbordet är Göteborg - Istanbul.

Cyklade halva Mae Hong Son loopen i nordvästra Thailand som en tvådagars minitur för två veckor sedan. Långa branta backar, vackra vyer, god mat och härligt väder samt att man kan köra med lätt packning. Rekommenderas!

/Joakim

Det tycker jag också. Och nu även min chef. När planerar ni att åka?

Nu är det bara nervositeten som ska försvinna, sen finns det inga hinder kvar.
 
Europa - östra Asien

Ja min cykeltur under 2011 börjar i Sverige för att sedan ta mig ned genom Europa. Resan genom Europa är inte så spikad utan jag kommer att se vad jag känner för efter vägen. Från Europa så fortsätter jag sedan till Asien. Turkiet, Georgien, Iran, stan-länderna för att fortsätta ännu längre österut. Vart i Asien min resa kommer att ta stop är inte helt bestämt ännu, men det får tiden utvisa. Jag kommer att ha cykelsällskap genom i princip hela Europa men är det någon som skulle vara sugen på att slå följe någonstans längs vägen så är ni mycket välkomna att göra det. Måste ju säga att det finns en del nervositet för att cykla ensam i början...

(Om det inte är passande att skriva om resepartner här så ursäktar jag)


Eftersom att det kommer bli min först riktiga långfärdscykling som börjar i augusti så har ingen hemsida kommit upp ännu, men inom sinom tid skall den allt finnas att hittas på utsidan för den intresserade.
 
Stockholm-Venedig

För min del blir det stockholm till Italien, venedig. Nu har jag då ingen aning om hur hemvägen blir eller så men man får ta det som det kommer. baserat på min tidigare resa stockholm-danmark så skulle jag väl anta att det tar en månad. Vet inte om någon har gjort den här rutten tidigare men vilka länder tror ni är trevligast att passera? hade tänkt mig sverige,danmark,tyskland o sen schweiz eller frankrike. Undrar vilket av de två som skulle vara säkrast och trevligast, kostnaderna kan då också spela in.
 
Pamir Highway

Det tycker jag också. Och nu även min chef. När planerar ni att åka?

Nu är det bara nervositeten som ska försvinna, sen finns det inga hinder kvar.

Vi vet inte riktigt om det blir Pamir eller Östeuropa än. Eftersom det är dags att meddela önskemål om semestrar nästa vecka måste vi dock spika tiden nu i helgen.
Var vi än åker skulle jag tro att det blir i augusti någon gång. Verkar som om det finns risk för snö i Pamir om man väntar till september. När åker du och hur tar du dig dit? Blir det Pamir tar vi antingen Air Baltic eller Turkish Airline som båda har avgångar från Göteborg med smidiga byten i Riga och Istanbul.
 
Jag tar väl och skriver nån rad här också då.

I sommar planerar jag att cykla Eskilstuna - Stockholm sen båt till Helsingfors och fortsätta uppåt längs östra finland för att sedan cykla till treriksröset, innan jag vänder hem mot Eskilstuna på den svenska sidan igen.
Har tänkt att snitta ca 15-17 mil om dagen och total sträckan blir ca 280 mil.
Allt hänger dock på att vi klarar av fjällvandringen på utsatt tid, man har ju inte hur lång semester som helst...
 
Jag tar väl och skriver nån rad här också då.

I sommar planerar jag att cykla Eskilstuna - Stockholm sen båt till Helsingfors och fortsätta uppåt längs östra finland för att sedan cykla till treriksröset, innan jag vänder hem mot Eskilstuna på den svenska sidan igen.
Har tänkt att snitta ca 15-17 mil om dagen och total sträckan blir ca 280 mil.
Allt hänger dock på att vi klarar av fjällvandringen på utsatt tid, man har ju inte hur lång semester som helst...

Har du snittat den takten tidigare? var beredd på att vissa dagar kommer vara svårare. I dåliga väderförhållanden och motvind så kan 17 mil ta runt tolv timmar. Låter annars som en trevlig rutt, möjligtvis rätt mycket mygg när du kommer uppåt..
 
Har aldrig förut åkt på cykelsemester... =)
Men jag har tävlingscyklat förut och har haft träningsrundor på 17 mil, jaa jag vet att det är utan packning o helt andra förutsättningar.
Men jag har inget bättre för mig än att sova o cykla, (ska inte stanna och titta på nåt på vägen) så om jag trampar 5 timmar eller 15 timmar på ett dygn gör mig igentligen ingen skillnad.
Kommer även att ha 1 vilodag efter ca 5 dagars cyklande.
Tar gärna emot tips och andra tankar som har att göra med cykelsemester.
 
Jag är intresserad av att följa med...

Jag funderar på att "fortsätta" Europa runt. Från Venedig (där jag slutade förra gången), längst med kusten, genom Frankrike, Spanien och ner till Gibraltar, sen norrut genom Europa, upp genom Danmark och sen Norge och ner till Norrköping (där jag började min cykling för några år sedan). Eller samma tur fast andra hållet, vi får se.

Om någon har lust att hänga på hela eller delar av vägen så säg till!

/Matilda

Har inte riktigt fattat den här sidan än, kanske är lättare att gå in o skriva i folks gästböcker eller nåt. Jag har också tänkt cykla i europa i sommar, från juni och nån månad framåt... Hör gärna av dig om du fortfarande söker resesällskap:) Amanda.
 
Årets tur, mitt livs andra, går till Afrika.
Jag har bara sommarlovet på mig då jag är student så att tiden blir knapp. Ca 11veckor ute på vägarna.
Gambia och Senegal ska jag stressa igenom för att sedan ta det lugnare i Guinea Bissau, Guinea och Sierra Leone. Har jag tur hinner jag kanske kanske med Liberia innan jag trampar igenom Guinea igen och flyger hem från Mali. Eventuellt blir någon sträcka med lastbil om tiden inte räcker till. Resa med ett bestämt hemresedatum är djävulens påfund ;)

Ni som vill kan följa mig på www.tramparunt.com
 
Årets tur, mitt livs andra, går till Afrika.
Jag har bara sommarlovet på mig då jag är student så att tiden blir knapp. Ca 11veckor ute på vägarna.
Gambia och Senegal ska jag stressa igenom för att sedan ta det lugnare i Guinea Bissau, Guinea och Sierra Leone. Har jag tur hinner jag kanske kanske med Liberia innan jag trampar igenom Guinea igen och flyger hem från Mali. Eventuellt blir någon sträcka med lastbil om tiden inte räcker till. Resa med ett bestämt hemresedatum är djävulens påfund ;)

Ni som vill kan följa mig på www.tramparunt.com

11 veckor är en hel evighet om du har ett vanligt jobb. Så passa på o njut om det är det du utbildar dig till.
 
Thailand-Nepal

Med start 7 mars kommer vi att cykla genom Thailand, Laos, Kina, Pakistan, Indien, Nepal. Under cirka 6 månader eller mer. Om någon annan långfärdsfanatiker är i krokarna hade det varit kul att träffas och utbyta lite historier och erfarenheter. Jag och Emanuel kommer att hålla er uppdaterade på timbogdanov.com om vart vi befinner oss genom våran gps tracker på hemsidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
Klaus Vart tog dom vägen? Långcykling 1
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
mrhandley Oktobercykling... Men vart? Långcykling 4
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.