Erfaranheter av stadscykling

Nu ska man väl inte lita så mycket på det som står i tidningarna, och jag har ingen aning om vad som egentligen hände, så jag borde väl inte säga nåt..

Men, jag har för mig att det skrevs att cyklisten hävdade att han höll ut i vägen, när bilen under lång sträcka försökte köra om, för att visa bilisten att det inte var ett lämpligt ställe att köra om på, typ.
Kan tänka mig att det isåfall spelade in på utfallet...

håller med om tidningar, och för fram min ide om samspel och samförstånd. Inte hårdnackat "jag har rätt".
 
Problemet är ju att det inte finns något samspel mellan bilister och cyklister - bilister ser oftast inte cyklister och när dom gör det vet dom inte riktigt vad dom ska göra, och cyklister är mest intresserade av att ta sig fram överallt utan att någonsin behöva stanna.

Personligen tycker jag att vi behöver ge cyklister ett par extra friheter, och med det riktigt ansvar;
1. Tillåt högersväng mot rött
2. Låt cyklister räknas som fotgängare under en viss hastighet
Dvs tillåt de saker som många cyklister ändå kommer att bryta mot, och var sen hårdare med att se till att resterande regler efterlevs.

Sen är det ju inte realistiskt med ett cykel-körkort, men det vore ju bra. Och att den vanliga körkorts-utbildningen innefattar en del om hur man som bilist handskas med cyklister.

I och med detta borde också såklart cyklister enklare kunna bötfällas. Å andra sidan verkar polisen inte bry sig om trafiken i allmänhet längre - det har blivit helt OK att regelbundet köra mot rött i Stockholm...
 
Sen finns det ju gott om exempel där cyklister verkar ha ett inbyggt dödsförakt. Tex vid högersväng. Man står där som bilist och blinkar och släpper fram korsande gångtrafikanter. sen när man väl ska köra kommer det en cyklist på insidan och ska rakt fram. Smart drag,
Om det är smart kan man diskutera, men det är definitivt regelrätt.

Det osmarta i sammanhanget är ju egentligen trafikplaneringen som gjort att ett högersvängande fordon placeras till vänster om fordon som ska rakt fram.

Eller vid rödljusen. helt plötsligt har man en cyklist som kryssar mellan bilar. så när det blir grönt har man en cyklist som är på väg tvärs trafiken mellan bilarna. Smart drag det med.

Christian

Faktum är att det ofta är smart. När en korsning har en "cykelbox" framme vid rödljuset så är man som cyklist mycket säkrare om man hinner fram dit innan det blir grönt. Däremot inte om det slår om innan man hinner fram...


Den gemensamma nämnaren här är förstås att man inte hittat en bra lösning på hur cyklister och bilar skall samsas vid rödljus.
 
Det osmarta i sammanhanget är ju egentligen trafikplaneringen som gjort att ett högersvängande fordon placeras till vänster om fordon som ska rakt fram.

Hmm, vi har alltså en vanlig gata. TVå filer. ytterfilen går rakt fram samt vänstersväng, högerfilen går rakt fram samt högersväng. Verkar otroligt logiskt tycker jag. Bilar som ska rakt fram brukar då åka MELLAN de bilar som står och väntar på att svänga höger eller vänster.

Cyklister som får för sig att korsa de svängandes körning är bara korkade.
 
Det är möjligt att jag missuppfattar vad du menar. Men i korsningar som har cykelöverfart så är det ju då som cyklisterna har grönt ljus,
 
Det är möjligt att jag missuppfattar vad du menar. Men i korsningar som har cykelöverfart så är det ju då som cyklisterna har grönt ljus,

cykelöverfart. var har du fått det ifrån. En helt vanlig gatukosrning utan en massa konstigheter. en där alla får samsas, bara det att en viss grupp inte fattar det.

Vanliga trafikregler gäller även cyklister. hur skulle det se ut om en bilist genade över trottoaren eller körde mot ilrött
 
cykelöverfart. var har du fått det ifrån. En helt vanlig gatukosrning utan en massa konstigheter. en där alla får samsas, bara det att en viss grupp inte fattar det.

Vanliga trafikregler gäller även cyklister. hur skulle det se ut om en bilist genade över trottoaren eller körde mot ilrött

Eh... Till att börja med är det ofta en markerad cykelbana till höger om den högerfilen.
En laglydig cyklist som skall rakt fram hamnar alltså till höger om bilar som skall svänga höger.
Enligt högerregeln är alltså du skyldig att lämna företräde för cyklisten. Punkt.

(Att det sedan inte alltid är så smart att hävda företräde mot tyngre fordon är en annan sak)
 
Eh... Till att börja med är det ofta en markerad cykelbana till höger om den högerfilen.
En laglydig cyklist som skall rakt fram hamnar alltså till höger om bilar som skall svänga höger.
Enligt högerregeln är alltså du skyldig att lämna företräde för cyklisten. Punkt.

(Att det sedan inte alltid är så smart att hävda företräde mot tyngre fordon är en annan sak)

Ja ta mitt exempel och tolka sen om det så kan du ju skriva vad som helst. Jag försökte till och med var extra tydlig men vill man inte förstå så vill man inte.
 
Cyklingen

ökar glädjande nog i Stockholm. Det som hindrar framfarten för cyklster är många saker men inte bilister i första hand. Jag upplever det mera störande med parkerade bilar, vimsiga gångtrafikanter och stor trängsel av andra cyklister på cykelbanor som ofta är mycket dåligt planerade, trånga skymda ologiska etc.

Att både vara bilist, gångrafikant och cyklist kan underlätta förståelsen för andra trafikanter.

Att satsa på att synas som cykilst är en bra början men man kan tyvärr inte lita på att andra trafikanter ser en om de inte klart markerar detta genom sitt beteende.

Thure
 
Ja ta mitt exempel och tolka sen om det så kan du ju skriva vad som helst. Jag försökte till och med var extra tydlig men vill man inte förstå så vill man inte.

Jag ber om ursäkt, men jag förstår faktiskt inte vad du menar. Att döma av kommentarerna ovan är jag inte ensam om det.

Är inte det normala att cyklar ligger innanför bilarna? (Alternativet är ju att kryssa fram mellan filerna som i ditt andra skräckexempel, eller placera sig mitt i körfältet så att bilarna inte kan köra om.)

Då blir det ofrånkomligen så att högersvängande bilar och raktfram-cyklar skär varandras banor.
I det läget, sorry, är det faktiskt så att det är bilisten som skall vänta. Inte för att du sitter i en bil och jag på en cykel utan för att fordon som kommer från höger generellt har företräde framför fordon som kommer från vänster.
 
ökar glädjande nog i Stockholm. Det som hindrar framfarten för cyklster är många saker men inte bilister i första hand. Jag upplever det mera störande med parkerade bilar, vimsiga gångtrafikanter och stor trängsel av andra cyklister på cykelbanor som ofta är mycket dåligt planerade, trånga skymda ologiska etc.

Att både vara bilist, gångrafikant och cyklist kan underlätta förståelsen för andra trafikanter.

Att satsa på att synas som cykilst är en bra början men man kan tyvärr inte lita på att andra trafikanter ser en om de inte klart markerar detta genom sitt beteende.

Thure

Håller fullständigt med.
 
Jag tror att det Almgren kanske försöker få fram är att den där cyklisten i princip gör en omkörning till höger (d.v.s. kommer cyklande på vägrenen, inte en separat markerad cykelbana).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.