Ekerspänning

Jag vet, jag vet.... Men jag är snål o vill inte betala för det.

jag tycker du gör helt rätt och att du dessutom verkar vara en tjej med en jkla massa ruter i. "övning ger färdighet" det blir bara bättre och bättre ju mer du håller på.





...inte f´n ska man behöva köpa indikatorklockor för att få ihop ett cykelhjul
 
mja, jo, jag vet att ni säger det och att ni säkert har betydligt mycket mer erfarenhet än vad jag själv har, men jag är ändå skeptisk. med kast på en millimeter tycker jag det känns som hanna har lyckats riktigt bra.
 
Så där, nu är jag stolt. Har provmätt, alla ekrar utom 4 hade nästan exakt rätt spänning (1 kN), två var lite väl lösa och två andra var lite väl hårda. Men om jag justerar det kommer nog hjulet inte vara så rakt längre.

Nu vågar jag chansa på bakhjulet också.
 
Så där, nu är jag stolt. Har provmätt, alla ekrar utom 4 hade nästan exakt rätt spänning (1 kN), två var lite väl lösa och två andra var lite väl hårda. Men om jag justerar det kommer nog hjulet inte vara så rakt längre.

Nu vågar jag chansa på bakhjulet också.

Det var precis det här jag menade, med mitt första inlägg. Ska man ta steget ut och bli sin egen mekaniker och gör-det-självare är det lika bra att börja öva upp och känna att "momentet" sitter i armarna. Förr eller senare står du ändå där med en bult eller skruv som du inte kommer åt med vare sig momentnycklar, indikatorklockor eller vad det nu är.

När man dragit så gängorna gått i diverse material och fått helicoila eller gänga nytt så vet man hur långt man kan gå. En duktig mekaniker är inget annat än en i begynelsen tafatt klåpare som dragit lärdom av sina misstag.

Inte sällan brukar resultatet bli det du beskriver, att allt är ok, när dom som inte litar på sin egen känsla "ska kontrollera" med mätinstrument.

Sen finns det mängder av roliga historier om folk som stått och dragit i sina halv-meter långa (trasiga) momentnycklar, så dom varit blå-lila i ansiktet, tills det sprutat topplocksbultar och växellådsolja runt dom.
 
Så där, nu är jag stolt. Har provmätt, alla ekrar utom 4 hade nästan exakt rätt spänning (1 kN), två var lite väl lösa och två andra var lite väl hårda. Men om jag justerar det kommer nog hjulet inte vara så rakt längre.

Nu vågar jag chansa på bakhjulet också.

Hade du inte mätt ekerspänningen hade du inte vetat. Vilken modell av ekertensiometer var det förresten.
/Niklas
 
Hade du inte mätt ekerspänningen hade du inte vetat. Vilken modell av ekertensiometer var det förresten.
/Niklas

Nej, men det var min plan hela tiden. Jag gör nog samma sak på bakhjulet. Jag får nog lite bättre känsla om jag gör så här. Jag mätte spänningen på ekrar bak bara för nöjes skull också, mkt lägre än framhjulet, dvs inte särskilt välspänt från början.

Jag vet inte vad det var för instrument, det var rött och jag lånade det av cykelhandlaren.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.