Hundattack

Jag tror faktiskt att det är mer nödvändigt med jakt än med motionscykling.

Jag skrev "jakt med löshund". Att jakt behövs som viltvård är jag med på, men med tanke på hur många hundar som dör under jakten undrar jag om det verkligen är försvarbart att jaga med löshund.

Hur många av de vargdödade hundarna dödades INTE under jakt? Och hur många av de vådaskjutna hundarna dödades INTE under jakt?

Grejen är ju att statistiken talar tydligt: Tar du med din hund ut på jakt så riskerar den att bli dödad av ett rovdjur, annat djur eller en jägare. Och ändå tar jägarna med sig hunden ut på jakt. Och skyller sen på vargen (när hunden sparkas ihjäl av en älg...?).
 
Å andra sidan tror jag att de flesta jakthundar har ett bättre liv en de flesta stadslevande staketpissare.
Nu har jag ingen hund och planerar inte att skaffa någon (jag är nog ingen hundmänniska)
Men jag fick ganska nyligen tillfälle att rasta två taxar (vid olika tillfällen). Den som användes som jakthund blev jag ganska imponerad av den hade inga problem att hänga med på en löprunda. Den andra var ju inte det att tänka på ens. Trött av rask promenad var det ju snarare där.
Jag tror inte det är jakthundarna som behöver räddas snarare en stor del av sveriges övriga hundbestånd...

//tillägg Sen håller jag med om att skylla på rovdjur och motivera rovdjursjakt med att jakthundar löper risk att bli tagna är fel.
Jag håller däremot inte med om att det ur hundens synvinkel är olyckligt att vara jakthund.
 
Jag skrev "jakt med löshund". Att jakt behövs som viltvård är jag med på, men med tanke på hur många hundar som dör under jakten undrar jag om det verkligen är försvarbart att jaga med löshund.

Hur många av de vargdödade hundarna dödades INTE under jakt? Och hur många av de vådaskjutna hundarna dödades INTE under jakt?

Grejen är ju att statistiken talar tydligt: Tar du med din hund ut på jakt så riskerar den att bli dödad av ett rovdjur, annat djur eller en jägare. Och ändå tar jägarna med sig hunden ut på jakt. Och skyller sen på vargen (när hunden sparkas ihjäl av en älg...?).

Nästan all jakt sker med löshund.
Den statistik som omnämdes nyss kan du glömma.
Den gör dig bara förvirrad
jakt innebär vissa kalkylerade risker -precis som dom flesta utomhusaktiviteter.
-Här följer en bättre statistik på jakt i vargrevir, där husse har tagit hänsyn till nödvändiga
försiktighetsmått.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/jakthundar_i_vargrevir.pdf

Att bli trafikdödad är alltså en mindre chans än att bli vargdödad. Men dock ändå inte så stor
chans att bli vargdödad.
 
Agria gör ingen skillnad på sällskapshundar eller jakthundar.
Jakt hundar är kanske 5-10% av alla hundar.
Dom gör heller ingen skillnad på i vilket sammanhang hunden blev skadad(dödad).
t ex en stockholms dams pudel är alltså inräknad i trafikolycksfallsstatistiken
Statistiken är alltså inte relevant = bluff

skitroligt.. det är naturligtvis enkelt att sitta i stugan och kalla saker för bluff..

lite intressant fakta, låt oss leka med siffror

det finns runt 800 000 hundar i sverige, du säger att någonstans mellan 40 000- 80 000 är jakthundar, ganska stor skillnad på 40 000 och 80 000, inget direkt statistiskt försumbart.. vi bortser från saker att jakthundar i större utsträkning släpps lösa för att jaga och är mest utsatta när det kommer till trafik, vi går på dina egna siffror, det betyder att mellan 350 - 700 jakthundar dödats av trafik när 84 dödats av rovdjur.. mellan 4 och 10 ggr fler med andra ord..

det vådaskjuts dubbelt så många hundar som dödas av rovdjur.. DUBBELT...

-Fallet i Alaska är väl känt?

200 år i SVERIGE.. det enda du lyckades hitta var ett stackars fall i alaska.. en fråga, hur många jägare har skjutits ihjäl av jägare under de senaste 200 åren i sverige..?

jo, det skjuts ungefär 2 personer om året i sverige, vid jakt..

källa.. visst:
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/15/alg.html
 
-Här följer en bättre statistik på jakt i vargrevir, där husse har tagit hänsyn till nödvändiga
försiktighetsmått.

Och här kan vi konstatera att det är lika stor risk för en hund att bli vargdödad i ett vargrevir som att bli påkörd där.

I genomsnitt skadades ca 10% av de 614
jakthundarna i undersökningsområdena under
jaktsäsongen 1999/2000 (Tabell 6). Av dessa
10% skadades 0,4% i trafiken, 0,4% av varg,
4,2% av andra orsaker under jakt och 4,6% vid
andra tillfällen.

Nu är det ju så att mig veterligen håller vargarna till i skogen. Inte sant? Hur många bilar kör i skogen?
 
Och här kan vi konstatera att det är lika stor risk för en hund att bli vargdödad i ett vargrevir som att bli påkörd där.

I genomsnitt skadades ca 10% av de 614
jakthundarna i undersökningsområdena under
jaktsäsongen 1999/2000 (Tabell 6). Av dessa
10% skadades 0,4% i trafiken, 0,4% av varg,
4,2% av andra orsaker under jakt och 4,6% vid
andra tillfällen.

Nu är det ju så att mig veterligen håller vargarna till i skogen. Inte sant? Hur många bilar kör i skogen?

Jaha...nu blandar du ihop begreppen. Frågan gällde dödade jakthundar i vargrevir.
Jag klistrar in det:

Dödsorsaker för jakthundar
I genomsnitt dog ca 8% av de 614 jakthundarna i
vargreviren under jaktsäsongen (Tabell 5). Av
dessa 8% dödades ca 0,6% i trafiken, 0,8% av
varg, 2,6% av andra orsaker vid jakt och 3,9%
dödades vid andra tillfällen än något av de tre
förstnämnda.

0,6 är mindre än 0,8...eller?

Vad patrics undersökning syftar på är agrias olycksstatistik:

Jag klistrar in svaret jag fick av agria:
Hej xxxxxx,

Tack för ditt mail. Jag vill först be om ursäkt för att det dröjt innan vi svarat dig.
Vi kan inte lämna ut någon statistik tyvärr, eftersom vi inte för någon statistik över i vilket sammanhang ett djur blivit skadad/avlidet.
Mitt tips är att du vänder dig till Svenska Jägareförbundet.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar
Linn Sjunnesson
Agria Kundcenter via Internet

P.S. Visste du att du nu kan chatta med Agria på vardagar 9-17? D.S.
 
det vådaskjuts dubbelt så många hundar som dödas av rovdjur.. DUBBELT...



200 år i SVERIGE.. det enda du lyckades hitta var ett stackars fall i alaska.. en fråga, hur många jägare har skjutits ihjäl av jägare under de senaste 200 åren i sverige..?

jo, det skjuts ungefär 2 personer om året i sverige, vid jakt..

källa.. visst:
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/15/alg.html[/QUOTE]

Det där med sverige la du till själv...
-Hur kopplar du ihop vådaskott med varg? hur många avlider på väg till och från jakten.
-till och från skjutbanan?
-hur många får en hjärtattack av fysisk ansträngning under jakt?
 
Jaha...nu blandar du ihop begreppen. Frågan gällde dödade jakthundar i vargrevir.

Jaha, jag råkade ta data för SKADADE. Sorry då.

Men det kvarstår ändå att 2,6% (andra orsaker) är mycket större än 0,8%. Och 3,2% (2,6+0,6) är ÄNNU större. Bara en fjärdedel av de hundar som dog under jakt dödades av varg. Och detta i vargrevir. Det är inte så många som jagar i vargrevir.
 
Jaha, jag råkade ta data för SKADADE. Sorry då.

Men det kvarstår ändå att 2,6% (andra orsaker) är mycket större än 0,8%. Och 3,2% (2,6+0,6) är ÄNNU större. Bara en fjärdedel av de hundar som dog under jakt dödades av varg. Och detta i vargrevir. Det är inte så många som jagar i vargrevir.

Undersökningen är nu 10 år gammal, antalet har ju flerdubblas sen. Det gäller även björnar.
I Dalarna påverkar det jakten oerhört mycket, dom flesta har numera mer eller mindre rovdjur på sina marker.
I mitt närområde har antalet tredubblas på 1 år! (en eller två föryngringar)
Vargarna (och björnarna) dyker upp lite här och där runt stugknutarna.
I dom centrala delarna av reviret så jagas det inte alls med löshund, och det är alltså hela
viltvårdsområden. Jag har bekanta som slutat att betala in medlemsavgiften.
Gissa om det kokar hos befolkningen.
 
Vad fan har -det kokar hos befolkningen- med något att göra?
Det gör det väl i glesbygden ibland. Är det inte häxor som skrämt upp dom så är det nåt annat.
Detta trots att till och med den statistik som du själv verkar tro på(när all annan statistik är bluff eller propaganda) säger att endast tio procent av jakthundar dödade i vargrevir dödas av varg.
NITTIO PROCENT dog av annat,,,,,,,,och detta i vargrevir..
Ändå gör ni det till en religion att skylla allt på vargen..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.