Hundattack

Det är fortfarande så att människor aldrig skadats av varg
Tips: Läs på innan du kommer med kategoriska uttalanden.
för att inte tala om hur många jakthundar som dör i trafiken. Men konstigt nog hör man aldrig "ortsbefolkningen" vilja förbjuda trafik..
Det kan väl vara så enkelt att dagens samhälle inte klarar sig utan trafik?

[ännu mer off-topic]
Funderar om inte "varg" ät det nya "hilleberg"?


Kan vi återgår till trådens ämne tack...?
 
Och när har en människa i sverige blivit skadad av varg under dom senaste 200 åren?
Alla jägare vet mycket väl att andelen hundar dödade av jägare och i trafiken är våldsamt mycket högre än dom vargdödade men det är förstås enklare att säga att folk har jaktfobi.
Jävla idioter....
 
Och när har en människa i sverige blivit skadad av varg under dom senaste 200 åren?
Alla jägare vet mycket väl att andelen hundar dödade av jägare och i trafiken är våldsamt mycket högre än dom vargdödade men det är förstås enklare att säga att folk har jaktfobi.
Jävla idioter....

-du har fortfarande fel om trafiken..
-varför ska du tjata om skadade människor? det är inte det som är problemet.
 
Och när har en människa i sverige blivit skadad av varg under dom senaste 200 åren?
1. Du begränsade dig inte till Sverige i ditt påstående.
2. Flickan som blev biten i Lycksele djurpark.
3. Lägg ner nu och låt tråden handla om hur man undviker hundattacker. Vill du debattera varg så skapa en egen tråd. aktiv-jägare hänger garanterat på... = )
 
Antal dödade och skadade hundar under perioden 2000-2006, källa: Agria Djurförsäkring.

Trafik: 7238
Vådaskott:135
Rovdjur: 84
Annat vilt: 51

så, då är det väl etablerat att den i särklass största faran mot jakthund är bilar och den näst största är jägare.. frågor på detta?

när det gäller hur många som dödats av varg.. ingen har dödats av vild varg i Sverige på över 200 år. källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

jag kan inte se en enda anledning till att vi ska ha varg i Sverige, denna är inte på något sätt hotad eller fyller något tomrum i den svenska naturen.. dock stödjer jag det demokratiska beslutet om att vi ska ha en livskraftig vargstam..
 
jag kan inte se en enda anledning till att vi ska ha varg i Sverige, denna är inte på något sätt hotad eller fyller något tomrum i den svenska naturen.. dock stödjer jag det demokratiska beslutet om att vi ska ha en livskraftig vargstam..

Vad menar du med tomrum? Vargen hör hemma i Sveriges natur, råder ju inga tvivel om den saken. Rovdjur har mycket stor betydelse för biologisk mångfald & ekosystemen.
 
Nu blev det väl lite mycket offtopic här va?

Tråden handlar om hundattacker mot cyklister. Kan även inkludera vargattacker mot cyklister (om såna inträffat). Hur man skyddar sig, problemområden och hur det hela gick till.
 
Antal dödade och skadade hundar under perioden 2000-2006, källa: Agria Djurförsäkring.

Trafik: 7238
Vådaskott:135
Rovdjur: 84
Annat vilt: 51

så, då är det väl etablerat att den i särklass största faran mot jakthund är bilar och den näst största är jägare.. frågor på detta?

när det gäller hur många som dödats av varg.. ingen har dödats av vild varg i Sverige på över 200 år. källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

jag kan inte se en enda anledning till att vi ska ha varg i Sverige, denna är inte på något sätt hotad eller fyller något tomrum i den svenska naturen.. dock stödjer jag det demokratiska beslutet om att vi ska ha en livskraftig vargstam..

Agria har ingen statistik över jakt i vargrevir, så siffrorna är en bluff i detta sammanhang.
(propaganda av rovdjursföreningen)

-Senast i år dödades en person av varg.

Jaa... vi ska ha varg i Sverige för att vissa vill det, naturen behöver dom inte.
 
Men snälla nån. Det är väl rätt uppenbart att fler hundar vargdödas i vargrevir än i samhällen? Precis som det är uppebart att fler hundar trafikdödas än vådaskjuts inne i samhällen.

Och det absolut enklaste sättet att undvika att hundar vargdödas i vargrevir är ju att helt enkelt låta bli att jaga med löshund i vargrevir.

Låter man bli att jaga öht med hund så slipper man de vådaskjutna hundarna också. Men man har ändå inte minskat antalet döda hundar med mer än fjuttiga 3%.


För även om nu bilar råkar vara nödvändiga för samhället som sådant så är jakt med löshund inte på något sätt nödvändigt för dagens samhälle.
 
först trodde jag att du skojade... men det gör du nog inte..
så i vilket försäkringsbolag försäkrar jägarna i vargrevir sina hundar?

källa, tack

Agria gör ingen skillnad på sällskapshundar eller jakthundar.
Jakt hundar är kanske 5-10% av alla hundar.
Dom gör heller ingen skillnad på i vilket sammanhang hunden blev skadad(dödad).
t ex en stockholms dams pudel är alltså inräknad i trafikolycksfallsstatistiken
Statistiken är alltså inte relevant = bluff

För att vara på den säkra sidan så majlade jag till agria och frågade....

-Fallet i Alaska är väl känt?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.