Hundattack

Ääh, sluta tjafsa nu. Vatten säger jag ju, vatten!

Eller så får ni se till att bara cykla de dagar då det är 40 grader varmt. Då tog hundarna inte många steg kan jag lova.
 
jo fast då får ju gurun plita ner nå´t också. fram till dess håller jag i alla fall med om alfahanne teorierna dom har utan undantag fungerat i mina kontakter med "normala" hundar.

sen det där med att kasta sten på hundar i förebyggande syfte låter för jkligt i mina öron. :(



hur många gånger har du kört alfaprylen, i vilka situationer och med vilken typ av hundar..

jag kan inte begripa vilken otur alla verkar ha med hundar, vi har själv stora hundar och är aktiva i olika verksamheter, jag hamnar aldrig i situationer där jag ofrivilligt hamnar i extrema konflikter vilka inte ganska enkelt kan avleda eller på annat sätt avstyra..mycket handlar om att inte försätta sig i en situation..
 
flockledarskapet är ofta något man bygger upp under ganska lång tid och då har man de fina effekterna av att vara flockledare(alfaledare),

Mycket viktigt att vara medveten om. Och det är ju även så att flockledaren regelbundet utmanas av andra djur i flocken.

Och en alfahanne från flock A har väl heller ingen som helst "makt" över flock B?

Ses nog tvärtom som en inkräktare (och är väl den som attackeras först, eftersom om ledaren flyr så följer resten av flocken).
 
Därför lyssnar jag på gundj råd vilka väl stämmer överens med andra också från riktiga hundtränare.

Vet inte riktigt vad som menas med "...riktiga hundtränare." men som brukshundsinstruktör sedan mitten av 90-talet och med 10 år som hundförare i försvaret så tycker jag att gundj har pinpointat både problem och lösning på ett lysande sätt.

Just vad jag anat sen länge, gundj är en "riktig hundtränare".

undrar om du får samma fina resultat mot en 60 kg rottishane..

Törs jag inte pröva - är inte tillräckling alfa macho - terrien duger fint ;).
 
kontentan är att man ska vara försiktig med arga hundar, man ska inte ge sig in i situationer man inte är beredd att fullfölja, speciellt om man inte på ett riktigt sätt kan läsa hundens avsikter.. gundj har kommit med mycket kloka råd och förstärkt detta med pedagogiska exempel, detta har sedan verifierats av andra med stor erfarenhet..
 
kontentan är att man ska vara försiktig med arga hundar, man ska inte ge sig in i situationer man inte är beredd att fullfölja, speciellt om man inte på ett riktigt sätt kan läsa hundens avsikter.. gundj har kommit med mycket kloka råd och förstärkt detta med pedagogiska exempel, detta har sedan verifierats av andra med stor erfarenhet..


fast nu handlade det väl inte om "att ge sig in i nån situation". hur duktiga ni än är bör ni väl i alla fall hålla er till ursprungsfrågan.

tvärtom är det ju hunden som söker upp och "utmanar" människan. för mig får ni gärna bo i hundgårdar om det skulle vara så och även om mina erfarenheter bara begränsar sig till en tusendel av era kan jag fortfarande bara se två alternativ.

1. spring / cykla / hoppa / klättra därifrån. för mig är det solklart har hunden jagat dig dit ni är nu och redan börjat nafsa efter dig kommer den naturligtvis fortsätta. om du inte med säkerhet vet att du tar dig ifrån hunden är detta ett 100% igt sätt att fortsätta bli angripen på.

2. stanna cykeln, var lugn, stå stilla och invänta effekten av detta. OM det inte hjälper tycker inte jag man ska vara rädd för att tvingas utmana en hund. Eller rättare sagt vad har du för val? Det är väl bättre att försöka visa vem som bestämmer än att bara lägga sig ner i fosterställning på backen och ge upp...?

att ni sedan börjar prata om att ramla in i grannens trädgård och liknande tycker jag inte direkt motbevisar våra (eller nån mexicanares) tankar, hur mycket ni än verifierar varandra eller hur pedagogiskt det än är uppbyggt.
 
Mycket viktigt att vara medveten om. Och det är ju även så att flockledaren regelbundet utmanas av andra djur i flocken.

Och en alfahanne från flock A har väl heller ingen som helst "makt" över flock B?

Ses nog tvärtom som en inkräktare (och är väl den som attackeras först, eftersom om ledaren flyr så följer resten av flocken).

Ibland går det bra, ibland måsta man åka till vetrinären eller någon bekant som råkar ha agraffer och agrafftång och lite penicillin hemma. Blod tas bäst bort med kallt vatten.

Även inom en flock förändrar sig maktpositioneren alteftersom. Det är ganska stor skaderisk för människor som råkar hammna eller går i mellan. Då är Fru doktorna att rekomendera framför vetrinären eller vänen med agrafferna.

Ursäkta urspårningen.
 
Kort mellanlandning innan semestern börjar.
Jag är absolut ingen expert, men jag har varit mentaltestledare och mentalbeskrivningsledare, tävlingsledare, brukstävlande, räddningshundförare med 2 hundar godkända och så har jag pysslat lite med hund däremellan. Så förhoppningsvis har jag lärt mig något av alla misstag jag begått.

Först, Cesar Milan gav "alfahannen" ett ansikte. Han ska ha kredit för sitt sätt att förklara för hundägarna att dom valt fel hund och inte förstått vad som gäller när man skaffar hund.
Men, han demonstrerade ofta hur han kuvade jyckarna med sitt kroppsspråk. Det som inte visades, men som skymtade fram i något avsnitt var att jyckarna fått en omgång av elhalsband innan.
Det funkar så att du sätter på hunden ett halsband med en rejäl kondensator och 2 piggar som ligger mot huden och så en fjärrkontroll.
Han låter jycken bära sig åt, sen väste han sitt magiska sssssss, spände ögonen i jycken o fyrade av elhalsbandet. Det tror fasiken att jycken vek undan nästa gång den hör sssssssss.
Har man en gång sett en elad hund så känner man igen beteendet när hunden väntar sig en snyting igen.

Anledning för en hund att ge sig på dig.
Försvar av resurs, föda, fortplantning är drifterna som styr hundens beteende. Föda är du inte, fortplantningsviljan ger dig som värst en fläck på byxbenet, medan försvar av resurser och revir är det du ska oroa dig för.

Du kan se hundens reaktioner på ovanstående som skålar fyllda mer eller mindre av viljan att använda någon av dom.
Är då försvarslustskålen nära att rinna över och du fyller på med olämpligt beteende eller bara inkräktar lite så tar detta överhanden.
Alla hundar har mer eller mindre utvecklad bithämning, det beror helt enkelt på att dom inte skulle få vara med i flocken om dom bet okontrollerat ikring sig.
Till det kommer att våra familjehundar är avlade med önskan om låg dådkraft, därför blir de flesta bett rätt uschliga, i samma ögonblick de biter kommer dom på att dom gjort bort sig.

Så, hur vet man om man ska bli biten av hunden som kommer springande.
Enligt min erfarenhet så stämmer det gamla uttrycket "skäller värre än han bits" bra.
En hund som bara springer längsmed eller strax bakom är en larmare, han kommer nog inte att bita, han är nöjd när du cyklar vidare.
En hund som gör korta rusningar mot dig vilt skällande, svansen högt och gör stopp där den stöter med framtassarna i marken kommer förmodligen inte att bitas. Det är dock en risk att denna tar en utmaning från dig på allvar. Prata med den medan du avlägsnar dig o tala om att du tycker han är fånig så kommer han av sig.
Hunden som kommer som skjuten ur en kanon med svansen rakt bakåt, öronen bakåt och inte skällande utan antingen tyst eller mer vrålande/morrande har bestämt sig för o nypa dig.
Håll cykeln mellan dig o hunden och följ mina tips i första inlägget. Fundera ut i förväg var du föredrar att bli biten, otränade hundar biter i det första dom får tag i så en magväska, vattenflaska vad som helt kan duga.

Så, nu har ni mer o snacka om, jag ska packa inför segelsemestern nu.
Hur ska jag undvika att bli hajbiten när jag badar?

Lycka till på cykelturen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.