Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på?

Så med andra ord så anser du att man kan "få ut pengar" från ett VISA-kort på månen också? (om man sätter över pengar till någon som är på månen, vars svenska konto går att sätta över pengar till med VISA-kort.)

Om det finns en affär eller resbyrå på månen som jag kan besöka. Där tar jag fram mitt VISA-kort och ger det till personen som jobbar där. Han kopplar upp sig på nätet, slår in några siffror och sedan får jag ut en vissa summa i kontanter. När jag kollar senare på mitt konto i Sverige upptäcker jag att samma summa har försvunnit på kontot. Om denna servic finns på månen anser jag helt klart att jag kan "få ut pengar" på månen.
Att jag sedan kollar upp vart mina pengar har förflyttats ser jag att de inte har gått till ett konto på månen utan till ett land på jorden har ingen större betydelse tycker jag. Jag använder mitt VISA-kort för att få ut kontanter och det är det jag var ute efter

Det är naturligtvis smidigare om man kan besöka en bankomat där jag kan använda mitt VISA men sådana finns inte i Iran. Jag hade med mig kontanter de gånger jag besökte Iran men det finns en möjlighet att få ut mer om man verkligen behöver

/Stellan
 
Om det finns en affär eller resbyrå på månen som jag kan besöka. Där tar jag fram mitt VISA-kort och ger det till personen som jobbar där. Han kopplar upp sig på nätet, slår in några siffror och sedan får jag ut en vissa summa i kontanter. När jag kollar senare på mitt konto i Sverige upptäcker jag att samma summa har försvunnit på kontot. Om denna servic finns på månen anser jag helt klart att jag kan "få ut pengar" på månen.
Att jag sedan kollar upp vart mina pengar har förflyttats ser jag att de inte har gått till ett konto på månen utan till ett land på jorden har ingen större betydelse tycker jag. Jag använder mitt VISA-kort för att få ut kontanter och det är det jag var ute efter

Det är naturligtvis smidigare om man kan besöka en bankomat där jag kan använda mitt VISA men sådana finns inte i Iran. Jag hade med mig kontanter de gånger jag besökte Iran men det finns en möjlighet att få ut mer om man verkligen behöver

/Stellan

Tack för svaret. Då vet jag att jag aldrig ska räkna med mitt visa-kort i Iran. =)

PS Rent tekniskt håller jag naturligtvis med dig. Jag kan också få ut pengar genom att ta med en påse havregryn till Lagos som jag säljer där. Men jag skulle aldrig tipsa någon som vill cykla för första gången till Kilimanjaro om att göra så. DS
 
Tack för svaret. Då vet jag att jag aldrig ska räkna med mitt visa-kort i Iran. =)

PS Rent tekniskt håller jag naturligtvis med dig. Jag kan också få ut pengar genom att ta med en påse havregryn till Lagos som jag säljer där. Men jag skulle aldrig tipsa någon som vill cykla för första gången till Kilimanjaro om att göra så. DS

Havregryn är ingen bra idé... Blir lätt blött och går då inte att sälja :)

Angående pengar så är mitt råd följande:

Ha med dig dett
* Kontanter i euro och dollar i ett värde av 2500 SEK
* Bankkort som är giltigt utanför Sverige ex VISA eller Masterkort

Använd sedan bankkortet för att få ut lokal valuta som du använder i landet du besöker. Euron och dollarn är bara en säkerhet som bara används om bankkortet inte funkar av någon anledning. Göm även en del av pengarna i din packning

Är dina pengar slut och om du inte kan använda bankkortet så finns det möjligheter att använda Wester Union och MoneyGram men detta kommer att kosta en del extra. Det funkar på många ställen där inte bankkort funkar.

Du bör även kolla upp i vilka länder som bankkort, Western Union och MoneyGram är blockerade och då bör du ha med dig mer dollar och euro som används i landet. Exempel på sådana ställen är Iran, Somalia och Sudan men det finns en del länder till. Syrien kan vara lite gnälligt ibland så även där bör du ha lite extra cash.

Om du har slut på dina pengar och bankkorten, Western Union och MoneyGram är blockerade så blir det betydligt jobbigare. Men det går fortfarande att få ut pengar genom det sätt som jag skrev om tidigare. Det är naturligtvis betydligt bättre om du har med dig tillräckligt med kontanter så att du klarar hela resan genom landet med de pengar du hade med dig in i landet. Kontakta någon ambassad från Väst som kan tipsa om bra pengatvättare som kan hjälpa till med nya kontanter. I Iran har den holländska ambassaden trevlig personal och ger bra tips om pengatvättare i Tehran.

Det är även bra att kolla upp i vilka städer man kan använda bankkorten. Är det bara i huvudstaden, större städer eller överallt?

/Stellan
 
Tag med dig BÅDE ett VISA-kort och ett MasterCard (t.ex. ICA-bankens som har låg kommission på uttagen) så klarar du dig alldeles utmärkt. Två kort är bra dels eftersom ett kan tappas bort, slitas ut eller spärras pga fel kod och dels för att du får bättre täckning och fler automater att välja mellan. Samt att du ibland kan ta ut rena USD-dollar med det ena men inte med det andra. :)

Räkna aldrig med Western Union och MoneyGram - dom tar hutlöst hög kommission. Tag med några tusen till i cash istället. Rånrisken är väldigt låg.

Cash + kort (som du använder i automat och inget annat) är det bästa helt enkelt - om du inte medvetet vill låta banker och andra mellanhänder råna dig längs vägen.
 
Varför Kilimanjaro?

Jag kan verkligen rekommendera Mt Kenya. Teknisk klättring sista biten upp till Batian (5199m) och Nelion (5188m). Och förmodligen några tusenlappar billigare än Kili.
Om du tar Point Lenana (4985m trekking / scrambling) dagen före Batian och har lite flyt med vädret så ser du Kili därifrån :)
Såhär såg det ut när jag provade Point Lenana och misslyckades pga konstigt vald rutt av guiden och riktigt dåligt väder.
 

Bilagor

  • Point lenana.jpg
    Point lenana.jpg
    42 KB · Visningar: 416
Har liknande restankar. Cykling i Afrika, plus Kili. Tror dock 2012 är året då detta blir mer verklighet än drömmar för min del. Men om du kan vänta så är jag på. Min planering är dock inte längre hunnen än att jag börjat se mig om efter en lämplig cykel...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.