Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på?

Har inte orkat läsa alla svar så med risk för upprepning:
Res inte fyra pers. Det är för många. Max två. Eller res fyra och räkna med att ni inom kort är två grupper om två.
Det finns inga märkvärdigare säkerhetsrisker utmed den östra vägen, såvida du inte åker via Somalia. Åker du via västkusten så får du se ut med häsynslös trafik i bl.a. Spanien.
Det är troligtvis färdig asfalt i nästan hela Sudan och Etiopien – bara norra Kenya saknar asfalt.
Det enda visumet som är svårt att få för östkusten är Sudan, vilket dock brukar vara lätt att anförskaffa i Kairo.
Räkna med ca 6 månader i ett trevligt tempo från Stockholm till Nairobi.
Räkna med ca 100 kronor om dagen i snitt för cyklingen om du snålar lagom. Lägg på lite om du ska in på mycket muséer, dyka och dylikt.

Vad gäller Kilimanjaro har jag inga råd. Mt Kenya eller Mt Elgon verkar dock mycket mer intressant vad gäller natur, prisvärdhet och avskildhet från löpande-band-turism. =)
 
Har inte orkat läsa alla svar så med risk för upprepning:
Res inte fyra pers. Det är för många. Max två. Eller res fyra och räkna med att ni inom kort är två grupper om två.
Det finns inga märkvärdigare säkerhetsrisker utmed den östra vägen, såvida du inte åker via Somalia. Åker du via västkusten så får du se ut med häsynslös trafik i bl.a. Spanien.
Det är troligtvis färdig asfalt i nästan hela Sudan och Etiopien – bara norra Kenya saknar asfalt.
Det enda visumet som är svårt att få för östkusten är Sudan, vilket dock brukar vara lätt att anförskaffa i Kairo.
Räkna med ca 6 månader i ett trevligt tempo från Stockholm till Nairobi.
Räkna med ca 100 kronor om dagen i snitt för cyklingen om du snålar lagom. Lägg på lite om du ska in på mycket muséer, dyka och dylikt.

Vad gäller Kilimanjaro har jag inga råd. Mt Kenya eller Mt Elgon verkar dock mycket mer intressant vad gäller natur, prisvärdhet och avskildhet från löpande-band-turism. =)

tack för råden, dock så undrar jag vad som går åt när man är påvägen. Läste någonstans att en kille spenderade 5-6 $ om dagen och det räckte. Vad för mat brukar rekommenderas att ta med hemifrån? Nja, när jag syftade på att jag ville se sevärdigheter menade jag mer naturen och sådant som inte kostar.
 
tack för råden, dock så undrar jag vad som går åt när man är påvägen. Läste någonstans att en kille spenderade 5-6 $ om dagen och det räckte. Vad för mat brukar rekommenderas att ta med hemifrån? Nja, när jag syftade på att jag ville se sevärdigheter menade jag mer naturen och sådant som inte kostar.

Det går att leva för 5-6 $ om dagen men det blir jobbigt efter ett tag. Det är bättre att minst ha det dubbla. Naturen kostar på många ställen i världen. Ska du besöka nationalparker och dyligt så kan det snabbt gå åt en del pengar. Att springa runt på Kilimanjaro kostar även en del även om du inte har guide. Naturligtvis kan du smyga in men det kan kosta betydligt mer om du blir upptäckt utan att ha betalat för dig. Jag har rest runt en del i världen på en budget som låg på under 10 kr om dagen men det blir mest jobbigt. Har man inga pengar och vill resa så finns det inget annat att göra...

Jag brukar ta med mig två paket kaffe som jag njuter av så länge det varar. Därefter blir det Nescafe och det är inte gott

/Stellan
 
Det går att leva för 5-6 $ om dagen men det blir jobbigt efter ett tag. Det är bättre att minst ha det dubbla. Naturen kostar på många ställen i världen. Ska du besöka nationalparker och dyligt så kan det snabbt gå åt en del pengar. Att springa runt på Kilimanjaro kostar även en del även om du inte har guide. Naturligtvis kan du smyga in men det kan kosta betydligt mer om du blir upptäckt utan att ha betalat för dig. Jag har rest runt en del i världen på en budget som låg på under 10 kr om dagen men det blir mest jobbigt. Har man inga pengar och vill resa så finns det inget annat att göra...

Jag brukar ta med mig två paket kaffe som jag njuter av så länge det varar. Därefter blir det Nescafe och det är inte gott

/Stellan


tänkte mer mat i form av burkar och konserver men jag antar du stannar och köper på olika köpcenter och tillagar i stomkök? Men ju längre ner man kommer desto billigare blir det. Hur mkt lösa pengar ska man egentligen ha nära till hands? Ma vill ju inte ha allt för mkt ifall man skulle bli rånad.
 
tänkte mer mat i form av burkar och konserver men jag antar du stannar och köper på olika köpcenter och tillagar i stomkök? Men ju längre ner man kommer desto billigare blir det. Hur mkt lösa pengar ska man egentligen ha nära till hands? Ma vill ju inte ha allt för mkt ifall man skulle bli rånad.

Vad gäller mat hittar du vad du behöver längs med vägen - pasta och tonfisk. =)

Ha alltid på dig ett par hundra dollar, ett par hundra euro och ett par tusen kronor i lokal valuta, så klarar du dig utan att för den delen ha mer än ca 5000 kronor som du kan bli rånad på. VISA-kort fungerar i de flesta länder, nämnvärda undantag dock Angola, Mauretanien (eventuellt fungerar VISA där nu), Nigeria, Sudan, Iran (finns säkert fler) genom vilka du bör ta med dig några hundra dollar mer i cash. Tänk t.ex. på om du skulle råka ut för en svår olycka då du behöver bra med pengar att betala för proffessionell, privat (i dessa länder) sjukvård. Även om du med visa-kortet kan visa på att du har teckning för dina behov så kan det vara bra med någon typ av handpenning åtminstone.

Placera kontanterna i någon typ av förvaring mellan kropp och kläder - men lägg också undan kanske 100 dollar inne i styret eller dylikt - på något ställe som du tror kan vara i behåll om du blir rånad, så att du klarar dig i några dagar. Dollar har du helst i valörerna 50 eller 100; euro i 50. Euro egentligen inte nödvändigt eftersom dollar definitivt accepteras överallt till skillnad från just euro, men eftersom dollarn fluktuerar en hel del kan det vara schyst att blanda valutor när det ändå är möjligt.

Vad gäller betalkort är det bästa att ha både VISA och MasterCard. VISA fungerar oftare än MasterCard - lite som dollar och euro - men ibland ger MasterCard tillgång till bankomater som t.ex. kan ge fräscha, nytryckta dollar direkt från automat, istället för att behöva ta ut lokal valuta som växlas på kontor vilket ibland ger både smutsiga och dyra dollar. Sedlarnas skick är viktigt i vissa länder, där en smutsig eller skrynklig sedel kan betyda att du vägras växla in den. Oftast är dock det problemet överdivet (gäller främst Centralasien, Iran).

Snabbkaffe är praktiskt eftersom du inte behöver värma - bara att skaka i en PET-flaska med kallt vatten så har du en ice-coffee i öknen. Perfekt!
 
Mot rån finns inte speciellt mycket att göra, vi körde med billigaste klockan, en tjugodollarssedel kring ett platt rivtändstickspaket, blev vi rånade fick de 8$ klockan och 20$ sedeln. I zoner med stora ekonomiska klyftor och bristande ordningsmakt räkna med rån. Har tyvärr en viss erfarenhet av att bli rånad.
Bästa magbältet heter Bianchi Belly Band, brett, bekvämt och rymligt, akta dig för magband med smala textilremmar. Mitt bellyband är sytt med kurva, precis som bättre livremmar.
 
Dollar har du helst i valörerna 50 eller 100; euro i 50. Euro egentligen inte nödvändigt eftersom dollar definitivt accepteras överallt till skillnad från just euro, men eftersom dollarn fluktuerar en hel del kan det vara schyst att blanda valutor när det ändå är möjligt.

Ska du cykla i Östafrika och Mellanöstern så funkar dollarn bättre. I Västafrika och Västeuropa funkar euron bäst. Hade problem att växla dollar i Mali och Niger. Gick bara att växla i de största städerna. Euron kunde jag växla på alla ställen

Angående VISA så är det bra att kolla upp var det finns bankomater. Även om VISA funkar i ett land så kan det innebära att det bara funkar på någon enstaka bank i huvudstaden. Även om VISA är blockerat i ett land så går det att få ut pengar på det. Det tar lite längre tid och man får söka upp rätt ställe där man kan göra det. Det går att få ut pengar på VISA i Sudan, Iran och Mauritanien om man verkligen behöver det

/Stellan
 
tänkte mer mat i form av burkar och konserver men jag antar du stannar och köper på olika köpcenter och tillagar i stomkök? Men ju längre ner man kommer desto billigare blir det. Hur mkt lösa pengar ska man egentligen ha nära till hands? Ma vill ju inte ha allt för mkt ifall man skulle bli rånad.

Var det inte det jag svarade på? Jag tar med mig två paket gott kaffe från Sverige och resten köper jag på vägen. Skulle även kunna tänka mig köpa ett kg med lösgodis som jag gillar. Köper mat längs vägen som jag lagar på ett bensinkök.

Jag brukar ha lite lokal valuta och ca 100 euro + 100 dollar

0054.jpg

Men egentligen är det bättre att köra en blandning av olika valuter
 
Ska du cykla i Östafrika och Mellanöstern så funkar dollarn bättre. I Västafrika och Västeuropa funkar euron bäst. Hade problem att växla dollar i Mali och Niger. Gick bara att växla i de största städerna. Euron kunde jag växla på alla ställen

Angående VISA så är det bra att kolla upp var det finns bankomater. Även om VISA funkar i ett land så kan det innebära att det bara funkar på någon enstaka bank i huvudstaden. Även om VISA är blockerat i ett land så går det att få ut pengar på det. Det tar lite längre tid och man får söka upp rätt ställe där man kan göra det. Det går att få ut pengar på VISA i Sudan, Iran och Mauritanien om man verkligen behöver det

/Stellan

Hur kan man få ut pengar på VISA-kort i Iran? Berätta gärna, för jag reser dit regelbundet och skulle gärna kunna nyttja den möjligheten.
 
Hur kan man få ut pengar på VISA-kort i Iran? Berätta gärna, för jag reser dit regelbundet och skulle gärna kunna nyttja den möjligheten.

Om du reser dit ofta så vet du säkert att VISA, Master Card, Western Union osv är blockerade pga att USA inte gillar Iran. Så det stämmer att man inte kan använda något av dessa alternativen inom landet men det går att komma runt problemet. Det finns en del företag, resebyråer och växlingskontor som kan hjälpa till att få ut pengar i landet genom att man sätter in pengar på ett konto som tillhör en person på företaget. När pengarna väl är på kontot så får du ut samma summa i kontanter i Iran. Funkar även på vissa hotell där du betalar för en servic i Iran i ett annat land. Du kan se det som internationella betalningar eller som en form av pengatvätt. Du få kontanter i Iran och några iranier får ut pengar från Iran som sätts in på ett konto som inte kan spåras. Det funkar i Tehran men jag vet inte om det funkar i Mashad.

Det finns liknade system i Sudan, Somalia, Mauritanien och säkert på många fler ställen.

/Stellan
 
Om du reser dit ofta så vet du säkert att VISA, Master Card, Western Union osv är blockerade pga att USA inte gillar Iran. Så det stämmer att man inte kan använda något av dessa alternativen inom landet men det går att komma runt problemet. Det finns en del företag, resebyråer och växlingskontor som kan hjälpa till att få ut pengar i landet genom att man sätter in pengar på ett konto som tillhör en person på företaget. När pengarna väl är på kontot så får du ut samma summa i kontanter i Iran. Funkar även på vissa hotell där du betalar för en servic i Iran i ett annat land. Du kan se det som internationella betalningar eller som en form av pengatvätt. Du få kontanter i Iran och några iranier får ut pengar från Iran som sätts in på ett konto som inte kan spåras. Det funkar i Tehran men jag vet inte om det funkar i Mashad.

Det finns liknade system i Sudan, Somalia, Mauritanien och säkert på många fler ställen.

/Stellan

Så med andra ord så anser du att man kan "få ut pengar" från ett VISA-kort på månen också? (om man sätter över pengar till någon som är på månen, vars svenska konto går att sätta över pengar till med VISA-kort.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.