Cykla USA Kust till Kust

Har hört talas om en kvinna som cyklade ensam över USA och hon tältade på kyrkogårdar, där fick hon vara ifred.

jag bor vid en kyrkogård. den är jättefin, men knappast folktom nattetid... däremot skulle jag tro att de som är där just har valt kyrkogården för att de vill vara ensamma...

och vad gäller djuren: på 'min' kyrkogård handlar det mest om råttor och fåglar och en och annan hare, men det händer även att rådjur förvirrar sig bort från den närliggande skogen och in på nämnda kyrkogård. nu är det inte dessa djur jag oroar mig för, men jag tänker mig att om det als finns ormar i ett land kan de väl tänkas slingra sig in på kyrkogårdar likväl som på andra platser...

hör du talas om kvinnan igen får du gärna länka/skicka e-postadress. jag pratar gärna med henne!
 
Amazoner

Tror att det var längsedan hon gjorde den turen!
Googla på de här tre namnen: Josie Dew, Anne Mustoe och Eloise Hanner. Tre ensamcyklande
kvinnor som också skrivit böcker om sina resor. Goggla även på Ken Kifer, en man med mycket erfarenhet, tyvärr död efter att blivit påkörd av ett fyllo.
Jag tänker så här att om du är så rädd för ormar så får du nog ingen behållning av resan om du tältar. Sov inomhus, så billigt som möjligt!
 
Jag tänker så här att om du är så rädd för ormar så får du nog ingen behållning av resan om du tältar. Sov inomhus, så billigt som möjligt!

och jag tänker att om jag undvek allt nytt som jag var rädd för så skulle det inte vara mycket till liv att leva ;-)

jag kommer att cykla över usa, och jag kommer att bo hemma hos folk och jag kommer att tälta. det sistnämnda känns som en nödvändighet, eftersom jag inte vill vara låst vid att behöva vara i städer/byar så snart det börjar mörkna... rutten är dock bestämd och det är högst osannolikt att jag kommer att ändra mig angående den.

nu till de eventuellt farliga djuren: om det är någon som vet nåt om hur ormar/björnar/bisonoxar bör hanteras (dvs vad sunt förnuft är när det kommer till dessa djur) och/eller har något tips på säkrare tältning (i synnerhet om man själv är lite ängslig av sig) så hör av er!!
 
nu till de eventuellt farliga djuren: om det är någon som vet nåt om hur ormar/björnar/bisonoxar bör hanteras (dvs vad sunt förnuft är när det kommer till dessa djur) och/eller har något tips på säkrare tältning (i synnerhet om man själv är lite ängslig av sig) så hör av er!!

Orm: (det är bara skallerorm du behöver tänka på):

http://www.vwvagabonds.com/Bike/CycleTouringHealthDogs.html (rulla ned lite på sidan)
http://www.rattlesnakerecipe.us/recipes.htm

Björnar:

http://www.mountainnature.com/Wildlife/Bears/BearEncounters.htm
http://www.udap.com/operate.htm

Kolla den som går in i tältet, du ...:
http://www.udap.com/safety.htm

Genom mellanvästern och västerut finns det nu rätt många "cayotes" nåväl ... blandraser, vilda cayotes som har blandats ihop med tamdjur. De kan vara stora. En gång åkte jag bil på kvällen och en sprang längs vägen alldeles bredvid bilen. Den kunde lika gärna varit en liten häst. Gigantiska är de.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coyote

Och tyvärr, eftersom de har blandats ihop med tama hundar, fruktar de inte människan såsom vilda hundar och varg gör. Jag tror nog att du kan använda samma pepparsprej som du har med dig i händelse av björnattack.

Men vi har inte berört "mountain lions" ännu:

http://animals.nationalgeographic.com/animals/mammals/mountain-lion.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Cougar

"Attacks on humans remain rare, despite a recent increase in frequency." Tja, du klarar dig förmodligen från dem.

Har du rabies vaccination?
 
Har du rabies vaccination?

nej, men jag ska be veterinären sticka mig också nästa gång jag ska dit med katten i just det ärendet...

pepparspray blir nog bra. såg ett inslag med börge ousland där hans schweiziska resekamrat pepprade en isbjörn. det fungerade onekligen. vågar jag fråga om det är lagligt med pepparspray...?
 
nej, men jag ska be veterinären sticka mig också nästa gång jag ska dit med katten i just det ärendet...

pepparspray blir nog bra. såg ett inslag med börge ousland där hans schweiziska resekamrat pepprade en isbjörn. det fungerade onekligen. vågar jag fråga om det är lagligt med pepparspray...?

Jag vet inte om en veterinär kan ge det till en människa. Nu är jag, som sagt, amerikan med hela släkten (förutom min omedelbara familj) kvar i USA. Jag kan inte komma ihåg om någon av oss har rabiesvaccination. Dvs, jag vet inte hur viktigt det är. Jag vet faktiskt inte om jag är vaccinerad mot rabies. Jag tror inte det. Jag har aldrig hört talas om någon som har fått problem med det. Jo, långt tillbaka i barndomen har det säkert cirkulerat rykten om att den och den blev biten av en räv osv osv. Rabies är inte utrotad, men jag tror inte att det är ett problem. Förmodlingen ett större problem i storstäderna (råttor) än ute på landsbygden. Går det rykten om ett djur med rabies, blir det djuret snabbt nedjagat och dödat.

Jag tror inte att björn är ett stort problem heller så länge man inte lagar mat vid tältet (utan en bit ifrån det) och att man inte förvarar mat i närheten av tältet (utom upphängd i ett träd eller något). Det vill du kanske göra ändå för att slippa höra, mitt i den mörkaste natten, något harmlöst djur utanför ditt tält medan du ligger där och undrar om det är något farligt eller inte. Inte bra för skönhetssömnen.

Lagligt med pepparspray? Monika ... vi pratar om det landet där det är lagligt att skaffa maskingevär för att meja ned studenter och lärare. Det är klart att det är lagligt.

Behöver katter ha rabiesvaccination i Sverige? Jag tror inte att jag har låtit göra det. Möjligt. De får all den vård de kräver, men jag minns inte att just rabies var ett problem. Är inte det utrotat i Sverige?
 
Jag vet inte om en veterinär kan ge det till en människa. (...)
Behöver katter ha rabiesvaccination i Sverige? Jag tror inte att jag har låtit göra det. Möjligt. De får all den vård de kräver, men jag minns inte att just rabies var ett problem. Är inte det utrotat i Sverige?

Veterinärer får inte behandla människor. Jag skojade lite. Jag hade inte tänkt vaccinera mig mot rabies. Husdjur behöver få vaccinationen innan de tas över landsgränser, och min katt måste nog resa lite med mig i framtiden, och det är av den anledningen som han nu får sin rabiesbehandling.

Men fint, då blir det pepparspray. Jag ska spraya allt som kryper, krälar och lufsar.
 
"Fastest draw in the west" :)

Jag glömmer vilken ruta du skulle ta. Ska du genom/förbi Chicago?

jag tänkte mig yorktown (just söder om washington) till san fransisco. adventure cycling association har en rutt som heter transamerica och en annan som heter western express. jag börjar på den tidigare, men viker av in på den senare vid pueblo. ev tar jag strax därefter en liten avstickare till grand canyon...

chicago får jag ta vid ett senare tillfälle :) hoppas kunna cykla längs västkusten också nån gång. men man kan inte hinna med allt på en sommar.
 
Hejsan.
Mycket intressant läsning. Planerar själv att korsa America i sommar med hull och hår.
Därför tänkte jag ta tillfället i akt och tigga lite respons och tips på följande idé:
Jag åker med min lillebror och eventuellt en kille till, och det lutar åt western express eftersom att den är lite kortare är transamerica. En annan anledning är att jag tror att det blir smidigare och billigare att hitta en biljett till San fransisco än till Portland och sen ut till kusten därifrån. Frågan är om det är fysiskt möjligt att ta sig igenom Nevada under slutet av maj? Det kan bli ganska hett vad jag förstår. Tanken är att vi åker mitten av maj och hoppas att vi klarar det till skolstarten. Man får väl tre månaders visum om jag har förstått det hela rätt, och det borde räcka med tid kan jag tycka.
Är det 'kutym' att vaccinera sig mot rabies? och en sista fundering, jag är vegetarian. Kan det bli svårt att hitta proteinrik köttfri mat där över på kontinenten?

Tack, Johan.

ps. vilket håll ska man åka om man vill ha mest medvind? Har hört väst till öst??
 
Hej

Köra Nevada i slutet på maj ska väl funka. Börja rulla när solen har kommit upp och mycket vatten på cykeln, kanske ta en paus mitt på dan om det blir väldigt varmt. Och då har du även svarat på din sista fråga, väst/öst. Att starta i öst och köra Nevada juli/augusti är nog tufft.

Sen kan inte jag se något problem med Portland, har för mig att Lufthansa flyger där. Annars är det bara att ta tåget med cykel från Portland upp till Seattle eller ner till San Francisco. Portland är även den bästa cykelstan i USA. Har för mig att jag har läst att det går att ta bussen med cykel från Astoria(Stilla Havet) till Portland, finns kanske info eller länk om det här http://bikeportland.org/

Tre månader är inga problem för varken Trans American eller Western Express. Hade sällskap någon dag med två pensionärer. Den ena körde på 65 dagar och den andra 75 dagar, båda på Trans American. Så räkna med 70-80 dagar, då har du marginal.
Inga tips om maten.

Lycka till!
 
Hejsan.
Är det 'kutym' att vaccinera sig mot rabies? och en sista fundering, jag är vegetarian. Kan det bli svårt att hitta proteinrik köttfri mat där över på kontinenten?

Glöm det där med rabies ... det var jag som överdrev lite ...

Proteinrik? Lär dig att tycka om böner. Det är lätt att få tag i. Förmodligen har de flesta mataffärerna i större samhällen också ett urval matvaror för vegetarianer.

Sojaböner, solrosfrö, ... du hittar säkert allt du vill ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Benny G USA cykla Långcykling 1
ninsa Cykla i USA Långcykling 5
tobbe.sterner Cykla över USA Långcykling 4
basti Cykla i USA - Route 66? Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.