Cykla USA Kust till Kust

Snälla, berätta vad RAAM går ut på - jag har nu gjort mitt allra bästa i tio minuter och jag förstår inte informationen på webbsidan. Kanhända beror det på att jag inte är en RAW-cyklist eller för att jag inte kan de amerikanska orterna...

Ja, alltså det är ju en helt bedrövlig sajt. Men det är ett "långlopp" som går ut på att cykla tvärs över USA inom en viss tid. Rutten är denna: http://www.raceacrossamerica.org/userfiles/RAAM2010%28Sept09%29.jpg, om länken fungerar.
I soloklassen är tidsgränsen 12 dagar för män, 12 dagar och 21 h för kvinnor. Man kan även köra i lag på 2, 4 eller 8 som då roterar vem som cyklar. Det finns om jag förstått rätt ett par svenskar som klarat detta solo, men ingen (svensk) kvinna.
 
Det skulle vara kul att veta mer om din cykling upp till Norrbotten! :)

Det var fantastiskt. Cyklade i 12 dagar totalt 112 mil. Jag har aldrig mått bättre tror jag. Mitt miniskskadade knä som jag tragglat med i två år höll utan problem. Jag sov på vandrarhem och i tält när det passade bättre. När jag var famme i Piteå ville jag inte sluta. Cyklingen längs höga kusten var så otroligt vacker. Det kan jag verkligen rekomendera!

Var har du cyklat förut?
 
Det var fantastiskt. Cyklade i 12 dagar totalt 112 mil. Jag har aldrig mått bättre tror jag. Mitt miniskskadade knä som jag tragglat med i två år höll utan problem. Jag sov på vandrarhem och i tält när det passade bättre. När jag var famme i Piteå ville jag inte sluta. Cyklingen längs höga kusten var så otroligt vacker. Det kan jag verkligen rekomendera!

Var har du cyklat förut?

Så du höll 10 mil om dagen non stop, det låter ju som en rätt schysst takt.

Min cykling gick Gbg-Sthlm och sedan Tallinn-Riga-Kaunas-Gdansk-Swinouscjie och sedan Ystad - Helsingborg. Runt Östersjön alltså. Det var min första cykelsemester - tidigare föredrog jag att gå.

Jag mådde också otroligt bra men till skillnad från dig fick jag problem med ena knät (cyklade med bara ena benet ett par dagar, för att jag var tvungen att hinna med en färja...) och det gick inte över förrän, ja, typ nyss. Det tog cirka fyra månader innan det hade läkt. Troligen fick jag problem för att jag gick ut för hårt i början, tror det blev 13-14 mil första dagen redan.

Jag satsar på 8 mil om dagen över USA. Troligen blir det längre några dagar, men jag ska i vart fall försöka ta det lugnt.

En av de senaste varningarna jag fick när det gäller USA var björnar och skallerormar. Är det gott om såna längs Western Express och Transamerica? Nån som vet?

Och hur skyddar man sig?
 
Björn, orm

En av de senaste varningarna jag fick när det gäller USA var björnar och skallerormar. Är det gott om såna längs Western Express och Transamerica? Nån som vet?

Och hur skyddar man sig?

Det finns ett par från USA som hoppade av sina arbeten, köpte mountainbikes från 80-talet och nu åker omkring på dem. De skriver om hundar, ormar och björn här:

http://www.vwvagabonds.com/Bike/CycleTouringHealthDogs.html

De hänvisar också till en sida med råd om hur man ska göra med björn:

http://www.mountainnature.com/Wildlife/Bears/BearEncounters.htm

Brrr ... jag tror att jag föredrar ormar.
 
Josefine och andra:

tältar ni?

jag blir tveksam när jag läser om björnar och ormar och mina kollegor drar historier om diverse amerikanska massmördare...

på de fotografier jag ser här som folk har tagit på sina uppsatta tält ser allt så myspysigt ut. ÄR det bara myspysigt, eller finns det fler som känner sig ängsliga?
 
Då ska du följa Martin och Linda ...

jag blir tveksam när jag läser om björnar och ormar och mina kollegor drar historier om diverse amerikanska massmördare...

http://blog.bikeforfuture.se/#home

De gör ju resan nu och har fått ett underbart bemötande (som gör att jag känner mig stolt. Jag är ju amerikan). Det är mycket positivt att de får uppleva hur det vanliga är i USA.

I ett av inläggen kan man läsa hur Martin stod i kö för att köpa cykelslangar på Walmart. En man kom upp till honom, stack en 10-dollarsedel i handen på honom, sa "jag vet att du behöver det. Du är på resan." ... och gick sin väg.

Du ska inte vara orolig, inte mer än vad en ensam kvinna behöver vara orolig någon annanstans i världen (en klen tröst, det vet jag).

Daniel

PS: Men visst skulle jag föredra ormar över björnar :)
 
Hej Daniel!

Ja, jag följer Martin och Linda och tänker att det måste kännas fint att vara två!

Jag har ingenting emot att cykla ensam, tvärtom tycker jag att det finns många fördelar med det, men det är just det där med tältet i mörkret och eventuella faror som jag är ovan vid. (Lappland skulle funka så mycket bättre!)

Kommer kanske försöka leta rätt på resesällskap åtminstone genom Nevada på ACA eller här...
 
Hej Daniel!

Ja, jag följer Martin och Linda och tänker att det måste kännas fint att vara två!

Jag har ingenting emot att cykla ensam, tvärtom tycker jag att det finns många fördelar med det, men det är just det där med tältet i mörkret och eventuella faror som jag är ovan vid. (Lappland skulle funka så mycket bättre!)

Kommer kanske försöka leta rätt på resesällskap åtminstone genom Nevada på ACA eller här...

Jag tror det var du som fick rådet, jag minns inte. Det är andra som har frågat.

Någon som har gjort det förrut nämde att man skulle höra sig för hos brandstationer och liknande för att sätta upp ett tält. Oftast fick man och kanske lika ofta fick man ett erbjudande om att sova inom hus på golvet eller något.

Det är inte osannolikt att du träffar folk medan du är på resan. Då kan du hänga på ett tag utan att behöver vara bunden hela resan.

Det finns "wierdos", men utav ca 300 miljoner människor kommer det alltid att finnas. Men sannolikheten av att just du ska träffa en är också liten ... utav så många människor.

Jag tror verkligen inte att du ha så mycket att vara orolig för. Att du är försiktig är ju ett gott tecken. Du kommer inte att göra blåögda saker.

Jag är uppvuxen utanför USA och på mina korta besök tillbaka har jag varit på ställen man absolut inte ska vara på, East St. Louis, South Side Chicago. Jag visste inte förrän efteråt att man "inte skulle vara där". Jag kände inte något hotfullt själv.

Som ensam kvinna kan du få något skumt i din öl på en krog i Göteborg om man inte är försiktig. Man ska alltid vara försiktig, men man ska inte sätta band på sig själv i onödan.

Men björn ... det skulle jag vara rädd för. Jag skulle nog cykla den södra ruten. Inte bara pga björn ... men det är klart, det är ett bidragande faktor :)

Åk igen den amerikanska södern, mellanvästern, östkust, västkust ... det skulle jag gärna vilja göra själv.

Naturen i norr i mäktig, men skog har du sett förrut och långa obefolkade vägar genom "the flatlands" eller öken ... tja, det lockar inte mig. Men vi är alla olika ...

Men du ska kanske inte lyssna för mycket på mig. Det är inte alltid jag fattar vinken ...

CoonDog1.jpg
 
hej igen daniel,

rutten är klar, och jag kommer att åka, men jag känner mig ängslig inför tältandet. att göteborgska weirdo's preppar öl i smyg hjälper inte.... men tack ändå. tror jag :)




josefin och andra som ska iväg eller har varit iväg - slänger ni er bara ut i äventyret eller ängslas ni också? och har ni nåt tips på hur björn-/skallerormsfaran kan/bör hanteras (förutom att välja en annan rutt än den först tänkta)?

jag har aldrig tältat ensam. när jag fjällvandrar brukar jag oftast sova i stuga, och när jag går/cyklar annorstädes bor jag hemma hos locals (couch surfing, hospitality club - jag rekommenderar!) men under nästa sommar kan jag nog inte räkna med att alltid kunna göra detta. tält verkar vara en nödvändighet, och det är kanske dax att jag lär mig.... men tips emottages tacksamt.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Benny G USA cykla Långcykling 1
ninsa Cykla i USA Långcykling 5
tobbe.sterner Cykla över USA Långcykling 4
basti Cykla i USA - Route 66? Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...