Cykla USA Kust till Kust

Hej

I somras cyklade jag sträckan Stockholm - Piteå och blev helt tagen. Nu är det dags igen. Jag tänker mig att cykla genom USA, kanske New York till LA. Så klart har jag ju en massa frågor och skulle bli superglad om ni har tid att svara.

Finns det någon fördel med att välja öst till väst eler tvärt om?
Vilken årstid är bäst tycker ni? Skulle ju vara fantastiskt att klämma in några skiddagar i mitten...
Tror ni att det farligt att cykla ensam tjej?
Vad har ni använt för karta? Sett att man kan köpa på http://www.adventurecycling.org men att det verkar ganska dyrt.
Är det någon sträcka nuí tycker man ska undvika?

Ja en massa frågor. Vi hörs!

Hälsningar Josefine
 
Det finns ett ungt par som gör resan just nu ...

http://www.bikeforfuture.se/

Om det är farligt för en ensam tjej? Inte mer än någon annanstans, men å andra sidan, det kan vara obehaglig någon annanstans också. Jag skulle inte tro att det är speciellt farligt om du är erfaren och ta de vanliga försiktighets åtgärder.

Bergen (Klippiga bergen) bestämmer lite din färdväg och årstid. Om du är i det området så här års, vill du vara så långt söderut som möjligt. När det stormar i bergen, så stormar det ordentligt. En gång tyckte min far att Flagstaff (Arizona), Albuquerque (New Mexico) var tillräckligt långt söderut. Det var det _inte_. Vi fastnade i världens snöstorm.

Karta: På en bokhandel (Barnes and Noble eller liknande) borde du kunna plocka upp en bra karta. Förr i tiden gav försäkringsbolaget "Allstate" ut en utmärkt vägkarta över USA. Den kostade inte mycket heller.

Men, som sagt, kolla länken ovan och följ Martin och Lindas resa. De är i Arizona nu och har just klarat 6 mil ständigt uppför.

Daniel
 
USA är ett perfekt land för långfärdscykling, både vad gäller landskapet och människorna. Bilisterna visar stor hänsyn och du har för det mesta alltid breda vägrenar med heldragna linjer att trampa på. Där det inte finns alternativa vägar (mest västra USA) har du också tillåtelse att cykla på motorvägarna (Interstates).

Oavsett vad du gör för vägval kommer du inte att bli besviken, men en något nordligare rutt är kanske det bästa och cykelvänligaste alternativet. Typ New York - Chicago - Seattle. Har du tid och möjlighet ska du absolut lägga in Stillahavskusten i rutten och ta den från norr till söder p.g.a. den konstanta vinden från norr. Då får du med Oregonkusten (fantastiskt vacker!), Redwoodskogarna i norra Kalifornien, vingårdarna i Alexander Valley, Dry Creek Valley och Napa Valley strax norr om San Francisco och Big sur i södra Kalifornien. Räkna med drygt tre månader för att korsa landet och sedan ta Stillahavskusten till San Diego.
Vägen genom Missouri, Kansas, Colorado, Utah och Oregon är en höjdare, men kan vara något tuffare i västra delen på grund av de långa avstånden mellan städerna. Värmen kan också vara ett problem i Utah och södra Oregon då man färdas genom "The high dessert".
Ett lättare alternativ (och något vassare enligt mina ögon) är att istället cykla genom Wisconsin, Minnesota, South Dakota, Wyoming, Montana, Idaho och Oregon/Washington till västkusten. Då passerar du exempelvis Badlands, Black Hills, Mt Rushmore, Yellowstone och mycket annat.

Som ensam cyklist får man all möjlig assistans efter vägarna och jag gissar att det är än enklare för en kvinnlig cyklist att få del av det amerikanska smörgåsbordet i gästfrihet. Det är inga problem att leva på en svensk hundralapp om dagen på vägarna. Undvik restauranter och ät på enklare ställen som exempelvis mackar och snabbköp som alltid säljer exempelvis nudlar och enklare rätter i kombination med hett vatten.
Går du in på: www.warmshowers.org så hittar du familjer villiga att erbjuda tältplats (ofta sovrum och middagar) och en varm dusch. Du kan även söka upp brandstationer och ambulansstationer för att fråga efter en tältplats. Det brukar alltid sluta med en inbjudan att sova inomhus om du sköter dina kort väl...

Ta med en liten Pc i packningen så hittar du trådlösa nätverk på biblioteken och på de flesta caféer. Där kan du hålla dig uppdaterad med exempelvis "warmshowers" eller "couchsurfing". Satsa också på att köpa en "Tracfone" direkt när du kommer till USA. Det vill säga en billig (hundralappen) telefon med kontantkort. Det underlättar att vara kontaktbar om man har bestämt sig för att sova hos en värdfamilj.

Startar du i maj/juni från New York har du perfekta förhållanden när du korsar The Rockies, men för att få med skidåkning på agendan ska du kanske starta något tidigare.

Kör hårt!
/A
 
Tjenare Josefin

Såg att du planerar att cykla i nordamerika:). Har själv aldrig varit i USA men jag har beställt biljett till NY den 13 april 2010 och har varit på den amerikanska ambassaden och fixat visum. Kommer att cykla sträckan NY- Vancouver med en mix av USA-kanada.

Rutten kommer gå genom Pennsylvania-New York-Ontario-Michigan-Wisconsin-Minnesota-South Dakota-Wyoming-Montana-Alberta-British Columbia.

Min rutt blev planerad efter ett antal platser jag ville besöka som tex niagara fallen, Mt rushmore, Yellowstone NP, Banff NP, Jasper NP mm. även då jag har släkt och vänner i NY, Minneapolis och 100 miles house. Min tanke var att först cykla USA hela vägen till Montana men blev starkt avrådd av min kusin i Minneapolis att cykla från NY och under "The Great Lakes" då sträckan är fullproppad med stora industristäder vilket är ett helsike att ta sig ur när man kommer in i dom. Så istället blir det Från NY till Niagara fallen och Kanada över great lakes.

Än så länge så kommer jag att cykla ensam men tycker det vore kul att cykla med nån. Mina kompisar är dock svårövertalade att följa med:). Om du är intresserad av gemensam resa så tveka inte och höra av dig:).

Mina cykelmeriter är en europaresa nu i höstas då jag cyklade från Södertälje till Bari i södra Italien genom Polen-Tjeckien-Österrike och Italien. Blev givetvis fantastikt biten av resesättet cykel:)

Hade gott

Edvin
edvin_kimsjo1@hotmail.com
 
Senast ändrad:
"Oavsett vad du gör för vägval kommer du inte att bli besviken, men en något nordligare rutt är kanske det bästa och cykelvänligaste alternativet."

Tack snälla för era svar!
En fråga varför föredrar du en nordligare rutt? Tänker mig att Transamerica Trail och Western Express kan funka.

Bra tips med Martin och Lindas resa, nu följer jag dem.

Kimsjö - jag vet hur det är med svårövertalade kompisar : ) Tänker mig nog att göra denna resa helt själv. Lycka till på turen!!!
 
Med en "något nordligare rutt" syftade jag på att undvika Nevada och södra Idaho som kan vara i det varmaste laget.
Jag har trampat delar av Transamerica trail och har bara positivta erfarenheter. Du kommer bland annat att färdas på en av planetens vackraste vägar; Highway12 genom norra Idaho. En fantastisk väg (och nedförsbacke) som följer Loscha river ett antal mil.
Du kommer också att köra förbi ett gammalt jordbävningsområde i södra Montana (väg 287 strax norr om West Yellowstone), som enligt mina ögon är strået vassare än Yellowstone.

Ett alternativ till att trampa genom Teton är att cykla norrut till Cody som är en av landets häftigaste städer. Cody är bland annat berömt för det mäktiga Buffalo Bill museum som kräver en hel dag (gärna två) i anspråk.
Mellan Cody och östra infarten till Yellowstone löper dessutom en annan av landets vackraste vägar; Highway 20 genom Buffalo Bill state park och Shosone National forest.

Sträckan genom västra Montana med Virginia City, Dillon och Big hole battlefield är bitvis ganska tuff. Det är dessutom långt mellan "vattenhålen", så tänk på att ladda upp med vatten och förnödenheter. Spökstäderna Virginia City och Alder är ett måste på resan genom Montana. Missa inte det lilla musèet som ligger inhyst i biblioteket i Virginia City!
Från Big hole battlefield har du sedan fina nedförsbackar och mycket vackra vyer ända fram till Missoula.

Det krävs flera resor för att göra landet rättvisa, men det handlar ju hela tiden om att göra val. Nästa gång (klart det blir en nästa gång!) måste du ge dig i kast med South Dakota, Minnesota och Pennsylvania. Jag har en hel del foton från nyss uppräknade platser om du funderar på vägval.

Skål!
/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon
 
Jag hade också tänkt mig Transamerica Trail och Western Express (San Fransisco - Washington), och fick förra veckan veta att jag får ledigt juni, juli och augusti nästa år - tjohooo! :)

Tre månader borde ju räcka tycker man.

Men jag blir lite fundersam när jag läser att det är långt mellan vattenhålen... Vatten vill man ju gärna ha. Skulle Southern Tier eller Northen Tier vara lättare, eller är det dött lopp?
 
Hej

Har skrivit lite om detta tidigare här på forumet,då jag cyklade där i somras. Så jag ska inte bli långrandig. Vilket är lätt då det var väldigt roligt att cykla där.

Kartorna från http://www.adventurecycling.org/ tyckte jag också var dyra. Men när jag använde dem så tycker jag de var värda sitt pris. Det är inga "vanliga kartor" . All information som finns med, som boende, mat, cykelaffärer o.s.v. var ibland guld värt när man skulle planera nästa dags cykling. Vissa sträckor var rätt ödsliga i västra USA så det var bra att veta hur man skulle lägga upp kommande dagars cykling. Adventure cyclists kartor prioriterar att undvika stora städer och hårdtrafikerade vägar. Så jag är övertygad om att man slipper stora städer runt Stora Sjöarna, något som nämndes innan i ett inlägg angående Northern Tier.

Southern Tier ska man köra på våren eller hösten, det är för varmt på sommaren. Northern Tier eller Trans American på sommaren. Att köra Western Express på sommaren blir på vissa sträckor rejält varmt, räkna med runt 40 gr. dagtid. Så det gäller att planera väl vissa sträckningar så man inte blir utan vatten.
Skulle jag köra den så skulle jag start så tidigt som möjligt från San Francisco. Köra österut, vilket betyder nån gång i maj, då bergspassen i östra Kalifornien kan vara stängda långt in på våren. Men googla på det så bör man få en bra uppfattning om starttid.

Gå även in på www.crazyguyonabike.com , där finns massor med berättelser och bilder från turer som folk har gjort på dessa sträckningar.

Själv gick jag på Trans American i Colorado och den sträckningen var fantastiskt vacker ut till kusten. Kan bara varmt rekommendera den sträckningen. På den sträckningen så träffade jag cyklister varje dag, de flesta lika pratsugna som jag. Trevligt, då jag körde ensam. Och kör ni Trans American så bara måste ni köra in till Adventures Cyclists kontor i Missoula/Montana. Alla cyklister som passerar kontoret på sin rutt blir fotade och detaljer kring din rutt noterad. När jag var där så blev det lite uppståndelse, de sa att jag var första svensk. På en rutt som har funnits sen 1976! Så ta nu vägen förbi där och förbättra svenskstatistik.

Lycka till!
 
Jag hade också tänkt mig Transamerica Trail och Western Express (San Fransisco - Washington), och fick förra veckan veta att jag får ledigt juni, juli och augusti nästa år - tjohooo! :)

Tre månader borde ju räcka tycker man.

Men jag blir lite fundersam när jag läser att det är långt mellan vattenhålen... Vatten vill man ju gärna ha. Skulle Southern Tier eller Northen Tier vara lättare, eller är det dött lopp?

Blev lite väl dramatiskt såg jag... Det finns vägavsnitt där det kan vara 50 - 60 km (eller längre) mellan orterna i västra USA, så se bara till att ha laddat ryggsäcken med vatten så är det inga problem. Femtio km kanske inte låter så mycket, men det kan vara ganska tuffa backar och vindpinat i de västra delarna, exempelvis Montana.
Tänk även på att östra halvan av Oregon är en del av "The high dessert" och därmed kan den bli j-kligt varm sommartid.

Om ni har tid och möjlighet ska ni även lägga in Stillahavskusten i resan. Typ Astoria till San Diego. Oregon har kanske den allra vackraste kustlinjen av samtliga stater/länder efter hela Stillahavskusten, mycket tack vare en förutseende (numera avliden) guvernör som valde att lägga kustvägen väldigt nära vattenlinjen.
I Kalifornien ska ni förutom att trampa igenom Redwoodskogarna (Redwood national park och Avenue of giants) även testa viner. Vik av från kustvägen och ta Highway 101 förbi vingårdarna i Dry Creek Valley, Alexander Valley och Napa Valley. Längre söderut finns även Central Coast Valley som bjuder på kända motiv från höjdarfilmen "Sideways".
Kommer ni vid rätt tidpunkt på året och väljer en vardag (typ måndag - torsdag) slipper ni trängas med andra törstiga turister. Det spelar dessutom ingen roll att ni kommer iförd cykelbyxor och en tröja med kaffefläckar på till vingården, alla är välkomna.

Cheers!
/Anders F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Benny G USA cykla Långcykling 1
ninsa Cykla i USA Långcykling 5
tobbe.sterner Cykla över USA Långcykling 4
basti Cykla i USA - Route 66? Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.