Kärra eller väskor?

Cykelvagn från Biltema

Jag har använt Biltemas cykelvagn (27-262) under något år och måste säga att den har fungerat över förväntan. Jag har mest cyklat med barnen, som nu väger sammanlagt ca 30 kg, men även med annan last som vägt betydligt mer, kanske 50kg. Vagnen är godkänd för max 36 kg.

Jag trodde att det skulle kännas tyngre med vagnen på, särskilt med tanke på att den knappast är en lättviktare. Den väger 14 kg tom, jämför det med ett gäng packväskor... Det är mer än vad många cyklar väger.

Vid riktigt låga farter, t ex i uppförsbackar, har den en tendens att pendla och gunga i takt med kadensen men är annars stabil även i höga farter. Den är godkänd för max 16 km/h men fungerar utmärkt även vid dubbla hastigheten. Självklart behövs bra bromsar på cykeln, ffa när man kör tungt och snabbt. Jag fäster vagnens koppling i snabbkopplingen på mtb:n. När vagnen är tungt lastad har kopplingen en tendens att vridas nedåt men jag tror inte att det har någon betydelse. Bakhjulet kommer ju ingenstans ändå eftersom jag har vertikala dropouts. På militärhojen har jag horisontella drops men där sitter koppplingen som berget bakom hjulaxelns feta kupolmutter.

Tyvärr fungerar inte sitsen särskilt bra, om man nu ska köra barn i vagnen. Jag har fått hjälp (tack, Farfar!) att göra en tjock kilformad sittdyna av fast skumplast (typ liggunderlag). Kilens tjocka ände är vänd framåt och motverkar att barnen kasar fram/ned. Jag kan maila fler bilder och detaljer för den som är intresserad.

Vad jag har kunnat se är Biltemas vagn i alla avseenden identisk med t ex Spectras vagn som kostar betydligt mer. Biltema har även en lastvagn (27-177) för 899kr men den lastar bara 25kg. Den har jag inte testat.

Sammanfattningsvis tycker jag att vagnen fungerar riktigt bra, ffa med tanke på priset, 990kr. Jag skulle dock fundera på andra alternativ om jag skulle ut på riktigt lång turné med riktigt tung packning och allt packat i vagnen. Om du fördelar din och frugans packning mellan fram-/bak-/styrväskorna på cykeln och resten i vagnen så borde vagnen stå pall i a f några säsonger. När ni ska cykla Karakorum Hiway är det kanske dags för en ny touringvagn eller att frugan tar sin egen packning... Lycka till!
 

Bilagor

  • cykeltur komp.jpg
    cykeltur komp.jpg
    57.9 KB · Visningar: 5,934
jäklar vad har du lastat med om du har 100 kilo packning? Då måste du avse vikt inkl cykel o vagn va? fullastade har jag aldrig kommit över totalvikten 60-65 kilo inkl cykel, vagn och 4,5 väskor. Bob-vagnen väger 6/8 (utan/med fjädring) kg. Har du haft typ 20-30 liter vatten för någon ökensträcka?

Det positiva med vagn är hur som helst också att du minskar antalet punkteringar och ekerbrott framförallt på det lite jobbigare bakhjulet på cykeln.

100 kg låter tungt... Jag brukar inte heller komma upp i den vikten men jag vet inte så mycket om vad som gäller vid cykling. Jag har inte cyklat med vagn utan håller mig till 4 alt. 5 väskor beroende på var jag cyklar.

Det tungsta jag har lastat på min cykel är två japaner med tillhörande packning och cyklade ungefär en mil med dem. Normalt ligger cykel + packning + väskor + mat på ca 50 kg men när jag cyklade över Sahara blev det ca 80 pga 35 l vatten.

132.jpg

Tungt att cykla i Sahara :)

/Stellan
 
Gustav Cronhamn

jäklar vad har du lastat med om du har 100 kilo packning? Då måste du avse vikt inkl cykel o vagn va? fullastade har jag aldrig kommit över totalvikten 60-65 kilo inkl cykel, vagn och 4,5 väskor. Bob-vagnen väger 6/8 (utan/med fjädring) kg. Har du haft typ 20-30 liter vatten för någon ökensträcka?

Det positiva med vagn är hur som helst också att du minskar antalet punkteringar och ekerbrott framförallt på det lite jobbigare bakhjulet på cykeln.

Cykeln med vagn väger 20kilo, där utöver tillkom mat, klätterutrustning, gas, kläder, repkitt, tält och sovsäck m.m. Mat för ungefär 60 dagar var den största vikten, gasen väger ganska mycket också. Kläder och bivac utrustning var en ganska liten del, eftersom jag bara hade en uppsättning med kläder med mig.

/Gustav
 
100 kg låter tungt... Jag brukar inte heller komma upp i den vikten men jag vet inte så mycket om vad som gäller vid cykling. Jag har inte cyklat med vagn utan håller mig till 4 alt. 5 väskor beroende på var jag cyklar.

Det tungsta jag har lastat på min cykel är två japaner med tillhörande packning och cyklade ungefär en mil med dem. Normalt ligger cykel + packning + väskor + mat på ca 50 kg men när jag cyklade över Sahara blev det ca 80 pga 35 l vatten.

132.jpg

Tungt att cykla i Sahara :)

/Stellan

jo precis det måste ju nästan till vatten för att komma upp så högt i kilo packning –*det finns helt enkelt inte plats för att packa 80 kilo kläder ens i kärra+4väskor.

Är bilden från Sudan längs Nilen? Tungt men vackert o vänligt. :)
 
jo precis det måste ju nästan till vatten för att komma upp så högt i kilo packning –*det finns helt enkelt inte plats för att packa 80 kilo kläder ens i kärra+4väskor.

Är bilden från Sudan längs Nilen? Tungt men vackert o vänligt. :)

Bilden är från Airbergen i norra Niger som oxå är väldigt trevligt. Om du blir geolog och samlar på stenar så kommer du snabbt upp i vikten :)

/Stellan
 
Har erfarenhet av båda och ska man inte lasta mer än 30kg så är väskor det bästa valet. Vagn blir riktigt tungt uppför och har både mer rullmotstånd och luftmotstånd.

Vagn är dock det självklara valet om man ska släpa riktigt stora eller tunga grejor ex hundar, massa matkassar eller en tvättmaskin. För de flesta passar nog väskor bäst för långfärd.
 
Har erfarenhet av båda och ska man inte lasta mer än 30kg så är väskor det bästa valet. Vagn blir riktigt tungt uppför och har både mer rullmotstånd och luftmotstånd.

Vagn är dock det självklara valet om man ska släpa riktigt stora eller tunga grejor ex hundar, massa matkassar eller en tvättmaskin. För de flesta passar nog väskor bäst för långfärd.

Zion, du gör dig löjlig när du pratar om att använda cykelkärra för att transportera en tvättmaskin i ett forum som handlar om långfärdscykling. Högre nivå än så kan du säkert (men kanske inte vid kvart i två på natten?).

Sen handlar inte vagn normalt sett om just antalet kilo utan snarare om volym och om att - oavsett hur många kilon - sprida vikten på fler än två hjul. Med en bra kärra känns ingen skillnad i uppförsbacken gentemot att köra med väskor, förutom de självklara extra kilon som själva vagnen innebär. Vilken vagn har du använt??
 
Skrev tvättmaskin hundar och matkassar eftersom det är just vad jag använder min kärra till och till det är den grymt bra. (Har en standardvariant för 2 barn som jag byggt om så att den mer liknar ett vanligt släp).

Jag ville bara flika in min åsikt då det finns lika många sanningar som medlemmar. Dock så vidhåller jag att en kärra kommer ge mer motstånd än några väskor. Dels väger den mer, har alltid ett rullmotstånd samt att den i de allra flesta fall även har mer luftmotstånd än några väskor. Det kan dock upplevas stabilare samt att det är mindre slitsamt på cykeln. Vill man tex prompt använda sin racer så rekommenderar jag vagn. Det ska också tilläggas att man måste vara mer vaksam i trafiken om man kör med vagn då det inte alltid går att stanna vid refugen vid övergångsställen etc.

Vagn tycker jag kommer till sin rätt när det ska transporteras tungt eller otympliga prylar vilket nog för de flesta inte är aktuellt på en cykelsemester då bör man istället kika på vad man packar och inte hur man packar. Det var det jag ville exemplifiera när jag babblade om hundar och tvättmaskiner.

Vänliga hälsningar

Gustav
 
Skrev tvättmaskin hundar och matkassar eftersom det är just vad jag använder min kärra till och till det är den grymt bra. (Har en standardvariant för 2 barn som jag byggt om så att den mer liknar ett vanligt släp).

Jag ville bara flika in min åsikt då det finns lika många sanningar som medlemmar. Dock så vidhåller jag att en kärra kommer ge mer motstånd än några väskor. Dels väger den mer, har alltid ett rullmotstånd samt att den i de allra flesta fall även har mer luftmotstånd än några väskor. Det kan dock upplevas stabilare samt att det är mindre slitsamt på cykeln. Vill man tex prompt använda sin racer så rekommenderar jag vagn. Det ska också tilläggas att man måste vara mer vaksam i trafiken om man kör med vagn då det inte alltid går att stanna vid refugen vid övergångsställen etc.

Vagn tycker jag kommer till sin rätt när det ska transporteras tungt eller otympliga prylar vilket nog för de flesta inte är aktuellt på en cykelsemester då bör man istället kika på vad man packar och inte hur man packar. Det var det jag ville exemplifiera när jag babblade om hundar och tvättmaskiner.

Vänliga hälsningar

Gustav

ja om du har en vagn för två barn så förstår jag att du inte vill använda den på långfärdscykling (såvida du inte tar med barnen), samt att den är tung. Det är bra att skriva det om man recenserar vagnar för bruk till långfärdscykling, eftersom det är rätt så stor skillnad att köra med en vagn med två barn i, eller för den delen en tvättmaskin, och att ha vanlig packning i den.
Har du provat en BOB t.ex.?

För visso ökar rullmotstånd och eventuellt luftmotstånd tekniskt sett, men det är inget som märks när man cyklar. Fördelarna överväger nackdelarna i det fallet.

Däremot håller jag med om att det blir otympligt - både vad gäller stadstrafik och om man skulle behöva nyttja annan transport t.ex. lastbil etc. Inte om vagnen är som alternativ till väskor - då blir det rentav enklare eftersom det blir två delar istället för fyra - men däremot om man som jag kör med fem väskor + vagn; då blir det mycket att klämma in i en liten peugeot.

Sen är det väl ganska självklart att man inte transporterar tvättmaskin och två barn i väskor? Det hade inte jag lyckats med iaf.
 
Har

gjort ett par flerdagarsturer med familjen både med två cykelkärror respektive med cykelväskor. I det första fallet hade vi tältkåta och rätt mycket mattlagningsattiraljer samt en hund (samojed) och då var det bekvämt att ha vagnarna speciellt som barnen då var ett par år yngre och inte pallade med lika mycket packning på sina cyklar.

I det andra fallet bodde vi på vandrarhem cyklade mera obanat t ex på Jyllands långa sandstränder respektive såg till att cykla efter bilen och tältkåtan när vi tältade och då hade cykelvagnar mera varit ivägen.

Att ta cyklar på tåg etc blir rejält mycket krångligare om man har cykelvagn.

Är man ett ojämnt cykelgäng och mycket packning så kan en cykelvagn fördela packningen mera lämpligt än cykelväskor.

Men cykelvagn är som många nämnt väldigt praktiskt hemomkring för t ex veckohandling färd ned till badplats med diverse attiraljer etc.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
Kvinna50+ cykel och kärra Långcykling 1
wacker Nishiki Pro SL och BOB-kärra, hjuldimension, akut! Långcykling 12
Avslmedl Lampa på kärra Långcykling 4
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.