Vart ska ni cykla 2009?

jag har tänkt mig att cykla treriksröset-smygehuk.Med start veckan efter midsommar .Siktar på att fixa det på 3 veckor.
 
Ny på Utsidan och ny på cykel...

Jag hittade till Utsidan häromdagen när jag sökte efter information om cykelvägar i Baltikum, och nu sitter jag här med ett leende från öra till öra när jag läser allas cykelplaner. Underbart inspirerande! Jag visste inte att så många cyklade så långt och så mycket :)

För egen del gäller nu första cykelsemestern. Jag cyklade Vättern runt en gång när klassikern skulle tas, men det är den enda längre sträckan jag cyklat; jag föredrar normalt att gå. Men man kommer ju längre snabbare på hoj, och omväxling har ingen dött av, så nu blir det på två hjul.

Den tänkta rutten är Estland - Lettland - Litauen - Ryssland (Kaliningrad) - Polen. Tips välkomnas!

/Monica.
 
Den tänkta rutten är Estland - Lettland - Litauen - Ryssland (Kaliningrad) - Polen. Tips välkomnas!

/Monica.

Det kan vara lite knepigt med visum till Ryssland, man måste veta vilket datum man kommer och veta vart man skall bo (ha bokat boende). Jag pratade med ambassaden för ett tag sedan och förklarade att jag tänkte cykla in i landet och inte visste exakt när jag skulle komma eller vart jag skulle bo. Det uppskattades inte. Så nu blir nog planen att ha ett spikat datum och ta tåg från Helsingfors till St. Petersburg. Det ger ju en i alla fall ett mellandatum man måste sikta på.

Det lilla jag sett av Kaliningrad är för övrigt väldigt, väldigt tråkigt men du kanske vet mer om den delen av landet, berätta gärna i så fall. Det blir ju ett extra land att pricka av på semestern om inte annat :)
 
Europa, afrika och asien

Kul att läsa om alla resplaner!
Min tanke var att jag skulle sticka iväg ner mot Västafrika och sedan Österut från CentralAfrika hösten 2008 . Men blev lite fördröjt så nu har jag siktet inställt på slutet av april bla pga ögonoperation sent 2008...

Någon som har samma plan söderut?

christian.svensson@vastervik.se
 
Det lilla jag sett av Kaliningrad är för övrigt väldigt, väldigt tråkigt men du kanske vet mer om den delen av landet, berätta gärna i så fall. Det blir ju ett extra land att pricka av på semestern om inte annat :)

De två kaliningradare jag har varit i kontakt med säger att det är svårt att cykla i Ryssland - det finns inga cykelvägar och bilisterna är oförsiktiga ('rude' tror jag en av dem skrev). Om Kaliningrad dessutom är tråkigt är det kanske alls inte värt det att cykla dit... Visum-problemet uppmärksammades jag på tidigare idag av min holländska kompis som cyklat/vandrat mycket i Östeuropa. ( http://marcelnijman.eu ) Han berättade då att "sjöområdet" i Polen är väl värt ett besök och kan således utgöra ett alternativ till Kaliningrad.

Nån som vet mer?

/Monica.
 
Jag hittade till Utsidan häromdagen när jag sökte efter information om cykelvägar i Baltikum, och nu sitter jag här med ett leende från öra till öra när jag läser allas cykelplaner. Underbart inspirerande! Jag visste inte att så många cyklade så långt och så mycket :)

För egen del gäller nu första cykelsemestern. Jag cyklade Vättern runt en gång när klassikern skulle tas, men det är den enda längre sträckan jag cyklat; jag föredrar normalt att gå. Men man kommer ju längre snabbare på hoj, och omväxling har ingen dött av, så nu blir det på två hjul.

Den tänkta rutten är Estland - Lettland - Litauen - Ryssland (Kaliningrad) - Polen. Tips välkomnas!

/Monica.

Ryssarna gillar inte att man cyklar i deras land och man bör undvika att nämna det när man söker visum. Jag har varit i Ryssland två gånger med cykel och kanske blir det en ny runda dit efter sommaren. Om du ska till Ryssland måste du ha visum och det kan vara lite känsligt att fixa och det tar tid. Det enklaste är att hitta någon resebyrå som fixar visumet till dig men det är inte så billigt. Det billigaste sättet är att få en inbjudan från en ryss och sedan söka ett visum själv på ambassaden. Känner man ingen ryss i Kaliningrad så blir det direkt svårare. Ett hyfsat enkelt sätt är att köpa en inbjudan från en rysk turistföretag och sedan söka visumet själv. Blir antagligen det billigaste du kan göra om du inte känner någon ryss du kan besöka.

Att förboka hotell och annat behövs inte om du har en inbjudan och vet du inte exakt vilken dag du vill besöka landet så är det bättre att söka visum för en längre tid. Kostade tidigare lika mycket för ett visum för en vecka eller 30 dagar..

Lycka till !

/Stellan
www.sandstorm.se
 
De två kaliningradare jag har varit i kontakt med säger att det är svårt att cykla i Ryssland - det finns inga cykelvägar och bilisterna är oförsiktiga ('rude' tror jag en av dem skrev). Om Kaliningrad dessutom är tråkigt är det kanske alls inte värt det att cykla dit... Visum-problemet uppmärksammades jag på tidigare idag av min holländska kompis som cyklat/vandrat mycket i Östeuropa. ( http://marcelnijman.eu ) Han berättade då att "sjöområdet" i Polen är väl värt ett besök och kan således utgöra ett alternativ till Kaliningrad.

Nån som vet mer?

/Monica.

Jag har ungefär 10 000 km cyklade i Ryssland och gillar det. Försök undvik de största vägarna men det gäller väl i alla länder? Moskva är inte kul att cykla genom men landsbygden är bättre. Visst är det ont om cykelvägar men det är inget som jag saknade.

Hör av dig om det är något mer du undrar över :)

/Stellan
 
Runt Svarta Havet

Kul att se så många intressanta reseplaner! Hoppas ni alla kommer i väg och att resa går bra.

Själv ser jag fram emot en tur runt Svarta havet. Med start i nordöstra Turkiet i mitten av maj, för att sedan fortsätta Rumänien Bulgarien och Ukraina. Tyvärr så får jag nog avvakta med Ryssland och Georgien pga av visum och det osäkra läget länderna emellan.

Ni som är sugna är välkomna att cykla med etappen från Istanbul och norrut förmodligen under Juni månad.

Hälsningar Daniel
 
Kul att se så många intressanta reseplaner! Hoppas ni alla kommer i väg och att resa går bra.

Själv ser jag fram emot en tur runt Svarta havet. Med start i nordöstra Turkiet i mitten av maj, för att sedan fortsätta Rumänien Bulgarien och Ukraina. Tyvärr så får jag nog avvakta med Ryssland och Georgien pga av visum och det osäkra läget länderna emellan.

Ni som är sugna är välkomna att cykla med etappen från Istanbul och norrut förmodligen under Juni månad.

Hälsningar Daniel

Det är inga problem att ta sig till Georgien från Turkiet. Det finns två gränskontroller som är öppna. Har du ett svenskt pass behövs inget visum så är du i NV Turkiet så är det helt klart ett alternativ att ta sig till Georgien även om du bara stannar där någon dag.

Går det att korsa gränsen Rumänien-Ukraina vid kusten? Jag trodde att gränskontrollen där var stängd... Det går för all del att ta sig Rumänien-Moldavien-Ukraina istället :)

Lycka till på turen

/Stellan
www.sandstorm.se
 
De två kaliningradare jag har varit i kontakt med säger att det är svårt att cykla i Ryssland - det finns inga cykelvägar och bilisterna är oförsiktiga ('rude' tror jag en av dem skrev). Om Kaliningrad dessutom är tråkigt är det kanske alls inte värt det att cykla dit... Visum-problemet uppmärksammades jag på tidigare idag av min holländska kompis som cyklat/vandrat mycket i Östeuropa. ( http://marcelnijman.eu ) Han berättade då att "sjöområdet" i Polen är väl värt ett besök och kan således utgöra ett alternativ till Kaliningrad.

Nån som vet mer?

/Monica.


Cyklade Stockholm-Gdansk -05 via Åland med båt Helsingfors-Tallin, men lät Kaliningrad vara till nästa gång. Hade tänkt följde dessa grabbars cykelrutt men väl på Ösels upptäckte jag att man satt in färjor mellan Ösel/Saaremaa-Ventspils. Men det verkar som man lagt ner denna linje i år. Planerade ett besök i Vilnius som lär vara ny renoverat och mycket vackert. Men då jag tältat i regn i över en vecka och med fler lågtryck på kö, styrde jag mot Polen istället. Regnet upphörde i samma stund jag lämnade Litauen så det blev flera intressanta stopp vid de lämningar från andra världskriget som ligger på vägen. Fick till slut ett par soliga och varma dagar på Polens "riviera" öster om Gdansk.
 
OJ vilken bra info!! Tusen tack för länken! Jag tror att jag ska satsa på den rutten :)

Har du tid och/eller skall till Vilnius är det nog värt att följa en rutt längre in i landet. De vägar som går i nord-sydlig riktning längs baltiska kusten är ganska hårt traffikerade och saknade ibland väggren. Blir även mindre lantbruk och mer skogar att vildcampa i!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
Klaus Vart tog dom vägen? Långcykling 1
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
mrhandley Oktobercykling... Men vart? Långcykling 4
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...