Säg att jag inte är dum i huvudet...

.... men jag skall cykla från Flen till Västervik nu på fredag. Familjen åker bil till husvagnen, jag cyklar.

Vet inte säkert varifrån idén kom, men när jag nämnde det för min fru och mina barn så garvade de bara. Sen förflöt sommaren, jag har inte gjort något åt min cykeltur överhuvudtaget. Förrän igår, då jag råkade haspla ur mig (under middagen, dessutom med andra vittnen än bara familjen) att jag tänkte cykla ner till Västervik nu till veckoslutet. :cool:

Säg nu att jag kommer att fixa detta. Följande är förutsättningarna:
  • otränad (det hade du redan listat ut)
  • ocyklad (det är nog 15 år sedan jag cyklade frekvent)
  • Ca 20 mil landsväg Flen-Västervik
  • Har bestämt mig för att köra utan övernattning
  • Har idag inköpt följande på ÖB: nya innerslangar, nya LED-ljus fram o bak samt reflexer, en neongul reflexväst, en cykeldator, en flaskhållare med tillhörande flaska.
  • Fick tips av grannen att ta med en mp3-spelare och lyssna på en ljudbok eller två...

Väl hemma från ÖB ryckte jag fram min gamla citymåntannbajk som stod på platta hjul. Började med en ordentlig tvätt, för att sedan montera min nya utrustning och avsluta med att byta slangar och olja upp kedja och drev.

Hittills har jag varit kaxig, gentemot min omgivning och mig själv. Men sen hittade jag den här sidan - och upptäcker till min fasa att folk kan skriva tex att "börja med att köra 5-6 mil om dagen i några veckor, så blir det lätt att cykla en lång etapp på runt 10 mil sen"!!!!!

VA!?!? Hallå? Har jag tagit mig vatten över huvudet nu?? Tacksam om någon kan klappa mig på axeln och säga att det blir tufft men det går, hehe

/jocke
 
Det är nog bra att cykla utan övernattning, egentligen skall du nog aldrig ens kliva av cykeln för det kommer bli en tydlig 'förnimmelse' av verklighet i rumpan när du suttit en stund på sadeln.

I övrigt skall galna idéer premieras! Glöm inte ta med snabbenergi som choklad etc.
 
Försök verkligen att undvika alltför trafikerade vägar, det är inte trevligt med tyngre trafik i närheten av cyklister. Ställ in sadel + ev styre så att du verkligen får en bra sitttställning, på längre cykelturer är det verkligen viktigt, många har annars sadeln alltför lågt och ofta inte rätt justerad i längdriktning.
 
På Gustavsviks camping i örebro träffade vi för ett par år sen på en cyklist, han hade cyklat från Stockholm dan innan och cyklat hela natten vad jag förstod. Han kategoriserade vägarna som han hade cyklat på som "en bil i timmen-vägar".

Största problemet blir nog som sagt var rumpan, och att få sig tillräckligt med energi för att orka med. I en sån där situation får man nästa rekommendera godis och sånt för energin (skitsamma att du inte får i dig så mycket vitaminer och mineraler, du ska inte vara ute flera månader).

Jag vet att när jag började träningscykla för en massa år sen (inför cykling på Gotland) så gjorde jag första gångerna misstaget att cykla för intensivt (så jag blev så andfådd att jag var tvungen att stanna). Försök håll ett lugnare tempo om du är otränad. Pulsklocka hade kanske varit vettigare än cykeldatorn, fast cykeldatorn behöver du nog för att se om du håller ett tillräckligt tempo för att hinna. Problemet där blir väl att cyklar du småvägar så vet du inte exakt hur lång sträckan blir.

Extra hållare för vattenflaska kan vara ide. Glöm inte solglasögon (som funkar att cykla i) och solskydd. Regnskydd är inte riktigt lika viktigt (och inte lika lätt att m man glömmer), så länge du håller dig varm gör det inte så mycket att du blir blöt, i princip kan man cykla i "våtvarmt omslag".

Eftersom du cykel inte direkt verkar vara nyservad så bör du nog vara förberedd på reparationer under vägen (men vi får väl hoppas du slipper).
 
I övre tonåren cyklade jag en gång 9 mil med minicykel, till stor del på grusvägar och med endast saft och mariekex som förtäring (jag skulle ju äta när jag kom fram!). Solen stekte och den enda träning jag hade var det nyligen avslutade skolårets cykling till och från skolan, dvs 3 km t.o.r.

Om det gick bra? Självklart! Men nästa dag ringde jag efter skjuts hem i stället för att cykla som jag hade tänkt. Det hade hänt nåt med sadeln så den gick inte att sitta på :cool:

Vid pass 20 år senare cyklade jag 12 mil på treväxlad cykel med smala däck, även då ett par mil på grusväg. Den träning jag hade innan var 2x10 km, 1x20 km och 1x50 km. Solen stekte även då, men jag hade mat och vatten med mig.

Två problem stötte jag på: När jag hade ätit var det alldeles för tungt att cykla igen. Jag fick rysligt ont i handlederna.

Så det är klart du klarar det! Träning är inte överskattat, men den som vill, klarar mycket utan. Fast inte smärtfritt! (Det gör iofs inte de tränade heller.) Och inte på så kort tid som man kanske tror. Utifrån mina erfarenheter är tipsen: Ät inget tungt utan pytsa i dig lättsmält energi med korta, jämna mellanrum. Använd ett par stötdämpande handskar som ger stöd för handlederna.

Sist men inte minst: Planera inte in så många aktiviteter dagen efter :)
 
Otränad är ju ett i högsta grad subjektivt begrepp.

Jag är cykelotränad nu, och skulle inte vilja cykla 20 mil. Jag har cyklat en del när jag var yngre (typ Vätternrundan), men nu tycker jag att 5 mil i hyfsat tempo är rätt jobbigt. Hyfsat tempo och rätt jobbigt är förstås också väldigt subjektivt...

Om din kropp är pigg och frisk i övrigt går det säkert bra. Du behöver ju inte heller hålla tävlingstempo. Att cykla 10 mil och längre brukar dock innebära att man cyklar slut på de depåer man har i kroppen (socker) och har man bara druckit vatten under 10 mil går man nog in i väggen. Blåbärssoppa osv lär behövas, och relativt bra disciplin med vätska och lite andra intag.

Du har säkert tid att cykla en runda på några mil någon kväll innan du startar - så du kanske hittar mer som behöver justeras på cykeln - och då har du ytterligare lite att jämföra med.
 
Jag är övertygad om att du kommer att klara det, bara du vill. Att du är otränad är ingen större fara, då det egentligen inte behövs så mycket flås för att cykla långfärdscykling.

Några generella tips:

*Stressa inte, låt det få ta den tid det tar. Risken är att du helt enkelt bränner ut dig om du stressar.
*Gå på låga växlar, speciellt i uppförsbackarna.
*Rasta med jämna mellanrum. Fyll hela tiden på dina depåer med mindre mellanmål/måltider, t.ex. mackor osv. Du behöver salt, så att bara trycka i sig massa godis räcker inte i längden. För egen del så kör jag paus var 1.5/2 timmar.
*Köp cykelbyxor - ett måste!
*Mp3-spelaren kan vara en trafikfara, iaf om du har lurar i båda öronen. Ska du lyssna på musik, eller bok, så gör det då bara i ett öra ;)

Mvh /Joel
 
Justera styre och sadel ordentligt är nog en bra ide också kom jag åp (apropå det här med ont i handleder). Kolla på Nätet, det finns gott om information om att justera korrekt. För med största sannolikhet har du inte korrekt inställt.

Jag kan inte allt i huvudet (jag brukar kolla upp de gånger jag ska ändra ellar fixa till ungarnas nya cyklar). Det gör i alla fall väldigt stor skillnad har jag insett.

Barends kan vara bra att komplettera med för att kunna variera lite (bockstyre är väl bäst för variationer men det är kanske lite för bökigt att fixa nu).
 
Du gör helt rätt!

Ett par råd från en nästan lika oerfaren utflyktscyklist: Smörj in hela underredet kvällen innan och cykla inte med några sömmar mellan benen. Om du tar med en ryggsäck så bär den inte på ryggen, all packning på pakethållaren. Mycket vatten och ett par energidrycker till fikat piggar upp. För guds skull, använd öppna hörlurar så att du hör trafiken! Håll ett jämnt tempo så att du orkar och hinner njuta av din tid för dig själv. Ja ja, det där var flera pekpinnar på en gång, men det viktigaste är ju att du kommer iväg. Bara att du kommit på tanken är häftigt, det är svårt att inte blir stolt när man läser sånt här *klappar på axeln*

Lycka till! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
Florén Hur tar jag bort handtaget? Långcykling 7
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
kultingen "Pedalerna" hoppar/klingar till när jag trampar hårt (växlarna)? Långcykling 6
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Hur får jag tag på en stålram? Långcykling 30
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9
quincampiox Jag söker en bra cykel online-shop Långcykling 5
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Fixar jag detta??? Långcykling 2
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 2
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...