Rabies el inte..?

Lyfter upp denna traden igen.

Hur lange varar detta vaccin?
Behover man "fylla pa" efter nagra ar eller hur fungerar det?

Vaccinerade mig mot rabies hosten 2007...

Mvh Daniel
 
Jag har inget vaccin mot rabies men det verkar som en bra investering som man borde ha inför en längre cykelresa. 1500 kr låter lite dyrt och om jag inte har fel så är det mer än en spruta man ska ta.

Jag har blivit biten av hundar och det hände i Egypten och Tibet. Har även fått mina cykelväskor sönderbitna i Marocko, Iran och Azerbajdzjan. De värsta hundarna jag har träffat på efter 6000 mil var i södra Azerbajdzjan och jag hoppas att du inte ska igenom det området...

/Stellan

Det är bara att klappa dom lilla lugnt och visa kärlek, hundar är människans bästa vän :)
 
Någonstans läste jag ett citat ur en cykelhandbok från förra seklets början. Cyklister rekommenderades att medföra en mindre revolver som lösning på hundproblemet. Ett råd som kanske inte är så lätt att följa idag... :)
 
Om man ska tror Jordbruksverket:
"Om hunden inte hålls bunden kan den springa långa vägar och bita allt i dess väg. Aptiten blir pervers och djuren kan äta stenar, stickor etc. Det aggressiva stadiet avtar efter några dagar och ersätts av konvulsioner och förlamning och slutligen dör djuret."
Det känns spontant som att en revolver är bra att ha.
 
Lyfter upp denna traden igen.

Hur lange varar detta vaccin?
Behover man "fylla pa" efter nagra ar eller hur fungerar det?

Vaccinerade mig mot rabies hosten 2007...

Mvh Daniel

Gammal fråga, men jag svarar ändå.

Jag har läst att man behöver två en ny spruta efter ett år, sedan behöver man ta en spruta var femte år för att behålla sitt skydd. Just nu kan jag inte hitta sidan jag läste det på så jag kan tyvärr inte länka.

Jag har ingen aning om hur man bör göra. Men jag har iaf börjat vaccinera mig nu. Eftersom jag inte är säker på att jag kommer vistas så att jag kan få vård inom några timmar vill jag gärna ha det extra skyddet o tiden som vaccinet ger ifall jag skulle bli biten av nåt djur.
 
Gammal fråga..?

Även om det finns miljoner trådar i samma ämne så borde det väl ända vara tillåtet att kasta ut en ny fråga. Alla har inte tid att spendera timmar på att gå tillbaka och rota i gamla länkar. Dessutom kanske det är läge att damma av gamla trådar ibland.

Cheers!
/A
 
Gammal fråga..?

Även om det finns miljoner trådar i samma ämne så borde det väl ända vara tillåtet att kasta ut en ny fråga. Alla har inte tid att spendera timmar på att gå tillbaka och rota i gamla länkar. Dessutom kanske det är läge att damma av gamla trådar ibland.

Cheers!
/A

Man kan använda sökfunktionen... Jag håller med om att det är inget fel på att väcka liv i gamla frågor igen.
 
För en andra gång väcks denna tråd till liv!

Ska ut o cykla efter sommarjobbet. Förmodligen till Istanbul.
Kommer nog passera genom Tyskland, tjeckien balkanländerna och grekland och turkiet då.

Är rabievaccination att föredra här? Skiter ju i att de kostar lite om de behövs men känns som att gå runt o va rädd för massa sjukdomar(inte bara rabies) inte riktigt funkar så undrar bara som sagt om de verkligen är nödvändigt att vaccinera sig
 
Efter 11 september ser inte alla tullare VeloDogrevolvrar längre som cykeltillbehör. Huruvida det är tyvärr eller gott beror på om operatören är kapabel att nyttja vapnet. Det finns även både franska och belgiska cykelpumpar med ett skott och en funkis ljuddämpare i (så man slipper fippla med öronprevensionen när hundarna anfaller) tullarna lär reagera likaledes mot dessa numera.
Rabisspruta verkar vida enklare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Velo-dog
 
Senast ändrad:
Ska ut o cykla efter sommarjobbet. Förmodligen till Istanbul.
Kommer nog passera genom Tyskland, tjeckien balkanländerna och grekland och turkiet då.

Är rabievaccination att föredra här? Skiter ju i att de kostar lite om de behövs men känns som att gå runt o va rädd för massa sjukdomar(inte bara rabies) inte riktigt funkar så undrar bara som sagt om de verkligen är nödvändigt att vaccinera sig

Jag kan inte ge några medicinska rekommendationer. Men kom ihåg att rabiesvaccinet inte skyddar dig mot rabies, det bara förlänger tiden du har på dig för att då medicin för att slippe få sjukdomen om du väl blir biten.

(Min personliga åsikt: jag skulle inte ha vaccinerat mig för den trippen).
 
Efter 11 september ser inte alla tullare VeloDogrevolvrar längre som cykeltillbehör. Huruvida det är tyvärr eller gott beror på om operatören är kapabel att nyttja vapnet. Det finns även både franska och belgiska cykelpumpar med ett skott och en funkis ljuddämpare i (så man slipper fippla med öronprevensionen när hundarna anfaller) tullarna lär reagera likaledes mot dessa numera.
Rabisspruta verkar vida enklare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Velo-dog

Tårgas/pepparsprej kan ju vara nåt att skaffa då? Borde vara enklare att ta mellan landsgränser så länge man inte flyger (men då går det kanske skaffa på plats).

http://www.bodyguard.nu/dog_defense.htm
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.