Rabies el inte..?

Som långfärdsscyklist

bland lösa halvvilda och cykelovana hundar inbillar jag mig att man tar en viss risk om man inte är vaccinerad.

Vaccinet anses effektivt men det torde vara bättre att vaccinera sig långt innan då det borde ge bättre immunitet (Tre doser på fyra veckor).

Det är lång inkubationstid och därför ger man både vaccin i upprepade doser och immunglobulin (antikroppar) vid hundbett.

När sjukdomen brutit ut är dödligheten 100% och det är en mycket plågsam sjukdom. Vid det fall jag känner till i Sverige (smittad i Thailand) sövdes patienten ned.

Det är rätt få länder som är rabiesfria. T ex så finns viruset i Danmark.

Läs mera på http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rabies/ och på http://www.cdc.gov/vaccines/pubs/vis/downloads/vis-rabies.pdf I Sverige är det nog vanligare att man vaccinerar hundar som skall resa utomlands än människor.

Thure
 
Är det bara jag som finner det en smula lustigt att på ett forum där många utan att blinka lägger ner tiotusentals kronor på kläder, kameror, cyklar och övriga prylar även går att hitta folk som tycker att 1500 kr för vaccin är en dyr livförsäkring. 1500 spänn får man inte en ny GTX-jacka för, eller dunsovsäck, eller tält - iallafall inte av de märken som i regel dryftas här.

Inget personligt mot trådstartaren, och jag är medveten om att många bäckar små osv. Det är den generella kontrasten som jag slås av.

Nåja, åter till ämnet.
 
Är det bara jag som finner det en smula lustigt att på ett forum där många utan att blinka lägger ner tiotusentals kronor på kläder, kameror, cyklar och övriga prylar även går att hitta folk som tycker att 1500 kr för vaccin är en dyr livförsäkring.

du är inte ensam.. folk vill ju mata sina hundar med döda lämlar för att slippa köpa hundfoder..
 
mer än tre

Om du blir biten eller hanterar ett djur som misstänks ha rabies följer man ett nogrannt bestämmt program. Hur många injetktioner osv bestäms av graden av exponering. Jag har för mig att den värsta behandlingen träder in om man fått blödande sår på huden. Den består av fem doser vaccin, på dag 0, 3, 7, 14, 28. Dessutom skall man ta rabies-immunoglobulin inom 72 timmar . Av egen erfarenhet kan immunoglobulinet vara svårt att få tag på i lågt utvecklade länder, det är nämnligen för dyrt för att ett vanligt apotek ska ha det i lager.

Jag är osäker på vad man gör om man blir exponerad om man tidigare är smittad, men man slipper iaf immunoglobulinet.

Tag naturligtvis detta med en nypa salt och fråga en riktig infektionsläkare om råd i stället. Kunskapen om rabies är ganska lite spridd i sverige eftersom vi är rabiesfria.
//Erik
 
När sjukdomen brutit ut är dödligheten 100% och det är en mycket plågsam sjukdom. Vid det fall jag känner till i Sverige (smittad i Thailand) sövdes patienten ned.

Har Rabies verkligen 100% dödlighet? Var det inte en brittiskt tjej/flicka som överlevde fullt utvecklad Rabies för ett par år sedan? Fast huruvida det är 99,999999999999% dödlighet eller 100% är kanske hårkklyverier...
 
Hej, en snabb fråga bara...
Tycker ni att det är värt att punga ut med 1500 på rabies vaccin ?
Hur stor är risken att man blir biten av en galen hund?
Är det någon som fått rabies?
Jag kommer att cykla genom Azerbaijan, Pakistan, norra Indien, Tibet och upp mot Peking?? (Gissar att det är dom områdena som är riskfyllda iaf)

Ha de gott
Erica Ö

Hej Tove!

Jag blev själv biten av en hund i Uruguay och var tvungen att gå igenom en lång, lång vaccinationsprocess i efterhand. 1500 kronor låter väldigt lite tycker jag. Har för mig att en total kur av rabiesvaccinet är fem sprutor totalt á ca. 900kr styck.

Trots den höga kostnaden skulle jag utan tvekan ta rabiesvaccinet då det leder till 99,9% ond bråd död om du blir smittad. Är inte säker att du ens kan få tag på vaccinet inom ett dygn, om du skulle bli biten i de länder du kommer vistas i, om du inte befinner dig i en större stad. I Pakistan var det omöjligt för mig att få tag på att sprit att rengöra sår med (av naturliga orsaker men ändå).

Inte ens Karolinska Sjukhuset har sådant vaccin på lager utan är tvungen att beställa det. Det sätter saker i perspektiv.

Stef
 
Senast ändrad:
Har Rabies verkligen 100% dödlighet? Var det inte en brittiskt tjej/flicka som överlevde fullt utvecklad Rabies för ett par år sedan? Fast huruvida det är 99,999999999999% dödlighet eller 100% är kanske hårkklyverier...

I en vetenskaplig metaanalys hävdar en professor från KS att Rabies nära nog har 100% dödlighet när patienten har utvecklat symtom, då det betyder att sjukdomen är långt framskriden. Det finns ett dokumenterat fall med en 15-årig tjej som räddades genom långvarig nedsövning. Kika på detta abstract ni som orkar:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e..._uids=15958806&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Håller annars med eriksjoberg: Ta en diskussion med en infektionsläkare innan du reser, så får du svart på vitt.
 
Senast ändrad:

Det finns olika varianter, det var en lång tråd i rec.bicycles.tech för några år sedan. Dessvärre tror jag inte de hjälper mot rabiata hundar. De är spritt språngande galna, attackerar allt och alla oavsett styrkeförhållandena. Såg en gång en rabiat hund i Nepal. Den fick ett helt torg fullt av folk att springa åt alla håll som yra höns.

Vi har hojat drygt 1200 mil i Indien och Sydostasien utan att rabiesvaccinera oss. Dessutom har vi varit cykelburna när vi bott periodvis i Nepal. Främsta skälet till att vi inte vaccinerat oss har inte varit kostnaden utan att det sägs vara en jobbig vaccinering, en serie sprutor, och en del mindre trevliga bieffekter.

Bör man då vaccinera sig? Självklart tycker jag, även om jag inte följt detta mitt eget råd. Det är särskilt viktigt för den som inte är van vid asiatiska hundar. I vissa länder kan man faktiskt lära sig att kontrollera dem, även om det är allt annat än kul.

Det finns också en avsevärd regional variation. I Malaysia anses hunden oren och man ser knappt några. I Thailand har varannat hemman en ung, frist lekfull hund, som älskar att jaga konstigt folk som hojar. I Viet Nam serverar man hund som föda, och risken att stöta på aggresiva hundar är liten. Tibetanska mastifer är något av det läskigaste man kan stöta på. För en resa i Tibet bör man nog vaccinera sig även om man är van att hantera hundar.
 
Senast ändrad:
Bör man då vaccinera sig? Självklart tycker jag, även om jag inte följt detta mitt eget råd. Det är särskilt viktigt för den som inte är van vid asiatiska hundar. I vissa länder kan man faktiskt lära sig att kontrollera dem, även om det är allt annat än kul.

med andra ord ska alla vaccinera sig. speciellt dom som tror sig kunna kontrollera rabiata hundar! ;)

har någon för övrigt hört om någon som fått lida av bieffekter efter vaccinering? jag fick höra att det förekom innan jag tog det, men har aldrig hört om ett verkligt fall.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.