vilket tält?

1) Folk i tredje världen har ofta en tends att vilja pilla på hojarna, dra i växlar etc.

2) Olika länder och områden har olika historia, mentalitet och moral. Generaliseringar blir näst intill meningslösa.

3) Det fanns en förmäten underton i Peders inlägg som, tycker jag, sänder fel signal till folk som ska ge sig ut i fattiga länder. Det finns där liksom i Europa och Sverige alltid risker.

4) Som cyklist, eller vandrare, är man extremt utsatt och praktiskt taget försvarslös.

1) & 2) –*jaha?

3) Självklart finns det risker överallt, något annat har jag aldrig sagt. Däremot har jag sagt att det är större risk att någon snor din cykel i Europa än i många "fattiga länder". Och att någon uträkning på vad en cykel är värd i jämförelse med befolkningens genomsnittliga månadslön har i princip noll att göra med stöldrisken –*där spelar snarare kultur, religion osv roll.

4) Jag har aldrig känt mig försvarslös som cyklist. Snarare tvärtom –*som turist/besökare i ett land får du ofta otroligt bra hjälp av myndigheter (polis, sjukvård, militär etc), ibland t.o.m. bättre än lokalbefolkningen. Undantaget, såklart, dom länder där myndigheten inte fungerar som den ska –*men där är du lika försvarslös som lokalbefolkningen. Om jag tänkte på mig själv som "extremt utsatt och praktiskt taget försvarslös" när jag var ute och cyklade, så skulle jag få migrän. Usch vad jobbigt!



För att återgå till tältfrågan så blir du väckt även om cykeln ligger utanför –*men du ska naturligtvis förankra den i en av tältpinnarna eller dylikt.
 
Däremot har jag sagt att det är större risk att någon snor din cykel i Europa än i många "fattiga länder". ... *där spelar snarare kultur, religion osv roll.

Så du menar att kultur och religion, och inte ekonomiska omständigheter, betingar benägenheten att stjäla. Är det medlemmarna av någon speciell kultur eller utövarna av någon viss religion som du finner särskilt tjyvaktiga?

Detta är ett s k "ekologiskt felslut". Dylika uppfattningar om folks egenskaper hör hemma i uppslagsböckerna från kolonialismens glansdagar, i vilka man kan läsa att si eller så folket var lata eller tjyvaktiga, etc, etc.

Jag har aldrig känt mig försvarslös som cyklist. ... Undantaget, såklart, dom länder där myndigheten inte fungerar som den ska –*men där är du lika försvarslös som lokalbefolkningen.

Och detta förhållande, om det vore sant att man är lika försvarslös som lokalbefolkningen, är till vilken hjälp?

Om jag tänkte på mig själv som "extremt utsatt och praktiskt taget försvarslös" när jag var ute och cyklade, så skulle jag få migrän. Usch vad jobbigt!

Självklart ska du inte hoja ikring med migrän. Det vore jobbigt! Men det skadar inte att kunna diskutera de risker man exponerar sig för på ett rationellt sätt! Och, utan att få huvudvärk! Det saken ytterst handlar om är ju att hantera riskerna på ett bra sätt, så att man både kan njuta av sin resa och undgå att råka illa ut.

Tesen, att man ska hysa universell tillit till lokalbefolkningen, alla är goda om man litar på dem, framstår som påfallande infantil, inte minst därför att vem som helst med en IQ över 70 omedelbart kan falsifiera den. Den hör hemma i 1700-talets tänk om den "ädle vilden".
 
Så du menar att kultur och religion, och inte ekonomiska omständigheter, betingar benägenheten att stjäla. Är det medlemmarna av någon speciell kultur eller utövarna av någon viss religion som du finner särskilt tjyvaktiga?
Som vanligt dumförklarar du ett inlägg innan du svarar: Nej, jag menar att de som följer sin religion i de allra flesta fall stjäl mindre. Läs t.ex. arabländer, där dom flesta är striktare muslimer än vad t.ex. vi svenskar är kristna. Skulle vi följa kristendomens lära på samma sätt skulle vi också veta att det är fel att stjäla. Ekonomi är en bidragande faktor till brottslighet, men avgörande (ur perpektivet resenär) är vad människorna på den plats du besöker har för religion/kultur – vad det finns för syn på brottslighet och på brottslingar. T.ex. i stora delar av Afrika, så anses stöld mkt fel från samhället i stort. En tjuv behandlas helt enkelt bättre på fängelset, än ute på gatan.

Tesen, att man ska hysa universell tillit till lokalbefolkningen, alla är goda om man litar på dem, framstår som påfallande infantil, inte minst därför att vem som helst med en IQ över 70 omedelbart kan falsifiera den. Den hör hemma i 1700-talets tänk om den "ädle vilden".

Mannen med IQ över 70 har svarat? Nej, alla är inte goda bara för att man litar på dem. Men personligen föredrar jag att hellre lita på alla och dö tidigt, än att gå runt skeptisk i 80 år. Jag tänker som människa, inte som teoretisk företagare. Mitt liv = fritidsresa, inte business trip. =)

Nu ska jag inte svara på fler inlägg av er med ord som jävla, larvig, rasse, infantil, IQ och 1700-tal. Jag vill inte att det här fina forumet ska degenerera till ngt sorts lunarstorm.
---
 
Senast ändrad:
Skulle vi följa kristendomens lära på samma sätt skulle vi också veta att det är fel att stjäla.

— o kanske ge oss ut på korståg! Kvinnorna skulle tiga i församlingen, o s v.

men avgörande (ur perpektivet resenär) är vad människorna på den plats du besöker har för religion/kultur – vad det finns för syn på brottslighet och på brottslingar. T.ex. i stora delar av Afrika, så anses stöld mkt fel från samhället i stort.

Nu talar du allvarsord. Min erfarenhet är att tjuvar, som är ute efter turister, håller till på vissa ställen, ankomsthallar, vissa stråk, etc, och när man färdas på cykel undviker man dessa ställen. Det är inte ställen man hojar på. Bortsett från dessa ställen, där man faktiskt bör vara verkligt vaksam, så gäller i varje fall i de flesta länder i Södra Asien och Sydostasien, att stöld anses fel och omoraliskt, och man kan för det mesta känna sig trygg. Ett intressant exempel härpå är Nepal, där staten i princip upphört att fungera, och ändå är det förhållandevis säkert att vandra i bergen. Istället för av lag och ordningsmakt så är man i någon mening skyddad av den lokala moralen.
 
Så du menar att kultur och religion, och inte ekonomiska omständigheter, betingar benägenheten att stjäla. Är det medlemmarna av någon speciell kultur eller utövarna av någon viss religion som du finner särskilt tjyvaktiga?

.

Det är kultur och traditioner som betingar benägenheten att stjäla. I vissa kulturer är det helt ok att stjäla så länge man inte stjäl från de som tillhör sin egen grupp. Att peka ut en viss religion som tjuvaktig går inte för oftast är det för många medlemmar ur olika grupper. Har träffat många personer i "Tredje Världen" som tycker att det är helt ok att stjäla från turister för de är ändå så rika. "Att råna en turist gör inget för han har ändå en massa pengar på banken"... Har även träffat många personer från "Rika Världen" som tycker att det är helt ok att stjäla från företag för det drabbar bara folk som har för mycket pengar. Om jag snor lite varje gång jag handlar så gör det inget för affären tjänar ändå på mig...


— o kanske ge oss ut på korståg! Kvinnorna skulle tiga i församlingen, o s v.
.

Visst står det i bibeln att kvinnor ska tiga men detta skrevs på den tid då kvinnor inte hade någon kunskap om vad som skedde utanför hemmet. Detta kan nog vara förklaringen på det påståendet.

Nya testamentet visar tydligt att mord, våld , hämnd och hat är fel och att det är fel att mörda i alla tillfällen. Gamla testamentet är lite mer otydlig när det gäller hat och hämnd. Jesus kom till jorden för att berätta att det finns nya regler att följa och de gamla inte gäller längre. Som kristen så är det det nya testamentet som man ska följa och det förkastar helt mord, hämnd och hat. Att korstågen inte följde reglerna som fanns handlar mer om att människor alltid ser möjligheter att skaffa mer makt genom olika hjälpmedel och religion är ett sådant. Kan någon visa något från bibeln som talar för korståg?

/Stellan
 
1. Hillebajs Namajt 3GT är ett lysande exempel på vettigt cykeltält..
2. Tillfället ger tjuven, möjligheten att ta något utan att åka fast, mörjligheten att få ekonomisk vinning, man har inget att förlora på det.. tjuvar finns i alla delar av världen, alla folkgrupper och alla religioner..
3. Per, Peder.. träffas på tumanhand och gör upp, bryt arm eller mät ostkrok..

sedan finns det naturligtvis kulturella skillnader i världen, "Qatif-flickan" kommer aldrig att hända i Norge eller Danmark, trots att dom är barbarer, otrogna hundar och sånt..

eller som dom säger i Amerika, swim easy!!
 
Tillbaka till frågeställningen

Jag befinner mig också på jakt efter ett lätt tält för min tur. Jag kommer att cykla ensam men är ändå lite sugen på att slå till med ett tvåmanstält [1]. Tältet väger ungefär 2 kg, så det är inte så farligt. Det är ju ganska skönt att kunna lasta in sina grejer i tältet utan att få klaustrofobi-känslor.

Om det bara handlar om vikten så är skillnaden ett halvt kilo jämfört med ett enpersonstält [2].

Vad använder ni när ni är ute på soloturer?

/ Mike

[1]
MSR Hubba Hubba
[2]
MSR Hubba
 
Jag befinner mig också på jakt efter ett lätt tält för min tur. Jag kommer att cykla ensam men är ändå lite sugen på att slå till med ett tvåmanstält [1]. Tältet väger ungefär 2 kg, så det är inte så farligt. Det är ju ganska skönt att kunna lasta in sina grejer i tältet utan att få klaustrofobi-känslor.

Om det bara handlar om vikten så är skillnaden ett halvt kilo jämfört med ett enpersonstält [2].

Vad använder ni när ni är ute på soloturer?

/ Mike

[1]
MSR Hubba Hubba
[2]
MSR Hubba

2manstält här också. ett litet sådant... Ferrino Ligttent 2. MSR's tält ser jäkligt lovande ut… har dock aldrig sett ett irl. I det här fallet är vikt, tycker jag, ganska oviktigt.

Lighttent 2

[1] är dock size "2 people + gear", så det är kanske ett relativt rymligt tvåmanstält. Det jag kör med ska snarare betraktas som endast två pers, eller en pers + mkt packning! Men men två kilo är bra i vilket fall!
 
Senast ändrad:
Jag befinner mig också på jakt efter ett lätt tält för min tur. Jag kommer att cykla ensam men är ändå lite sugen på att slå till med ett tvåmanstält [1]. Tältet väger ungefär 2 kg, så det är inte så farligt. Det är ju ganska skönt att kunna lasta in sina grejer i tältet utan att få klaustrofobi-känslor.

Om det bara handlar om vikten så är skillnaden ett halvt kilo jämfört med ett enpersonstält [2].

Vad använder ni när ni är ute på soloturer?

/ Mike

[1]
MSR Hubba Hubba
[2]
MSR Hubba


Utan att vara det minsta orginell så skulle jag rekommendera HB Nallo2. Extremt enkelt att sätta upp, mycket vindstabilt om man riktar tältets kortsida mot vinden, samt rymligt för en och lagom för två. Ett kupoltält måste ändå dras fast med stormlinor för att få en acceptabel hållbarhet så det där med självstagande (MSR-exemplet) är endast av vikt på vintern då tältet kan bli nedtyngt av snö.

/Björn
 
Utan att vara det minsta orginell så skulle jag rekommendera HB Nallo2. Extremt enkelt att sätta upp, mycket vindstabilt om man riktar tältets kortsida mot vinden, samt rymligt för en och lagom för två. Ett kupoltält måste ändå dras fast med stormlinor för att få en acceptabel hållbarhet så det där med självstagande (MSR-exemplet) är endast av vikt på vintern då tältet kan bli nedtyngt av snö.

/Björn

jag skulle aldrigt köpa hillebergs tält, så länge jag kommer att passera varma klimat. HB har nämligen en så dum idé som att man ska behöva köpa till extra tältpinnar för att kunna resa tältet utan ytterduken. Dessutom går, åtminstone vissa av deras tält, inte att sätta upp utan antingen pinnar i marken eller snören –*omständigt. Dyra verkar dom också, deras tält.

Stormlinor har jag aldrig använt på mitt tält, och det har inte gett några problem. Det verkar onödigt att hålla på o dra linor såvida det inte är just storm eller kraftigt regn (då linor bidrar till något bättre spänd duk).

På cykling gnm Afrika så reste jag 90% av gångerna tältet helt utan ytterduken. Det finns inget bättre än att slippa svettas o dessutom glo upp på stjärnorna! =)
 
Senast ändrad:
Vilket tält man ska ha beror naturligtvis på vilken årstid och var man ska tälta, och på hur mycket man är beredd att spendera. Ska tältet hålla värme i snöstorm? Ska det skydda mot ekvatoriellt solsken? Hur ofta tältar man i storm? Hur ofta tältar man i skyfall? Vill man ha lite svängrum eller klarar man att det är så litet att man måste ta sig in med skohorn? Ska ormar och skorpioner hållas utanför? Är vikt en tung faktor? Ska man kunna laga mat i det? Vill man få plats med allt inuti eller kan man tänka sig att ha vissa prylar utanför och ända sova gott? Etc!

Just Hilleberg gjorde enastående fina tält, som knappt gick att jämföra med konkurrenternas, i slutet på 80-talet och början av 90-talet. De var väl genomtänkta, materialet höll högsta kvalitet, och som pricken över ”i-et” satt i varje tält en liten lapp med namnet på den som hade sytt tältet i Jämtland. Såvitt jag förstår var de särskilt utvecklade för hundslädeturer. De blev på 90-talet kult bland fjällmänniskor, till den grad att det fanns ett drag av märkeshysteri, folk började tala om ”Hillebaner”. Folk som hade politiskt korrekta tält och gick i fjällen och snackade tält i alla väder.

Sedan dess har dock mycket hänt. Först och främst så har andra tälttillverkare börjat göra väldigt bra tält som i designen påminner mycket om Hillebergtälten. Fjällräven har t ex tunneltält med stor absid och tvättlina, etc. Samtidigt växte Hillebergs så mycket att de gått från en småskalig produktion i Jämtland till serieproduktion utlagd i Baltikum och möjligen även på andra ställen. Den lilla personliga namnskyten som talade om just vem som sytt tältet är borta. Dessutom verkar det som om man använder komponenter av en lägre kvalitet än tidigare. Aluminiumstängerna i vårt senaste Namatj GT sprack, som billiga aluminiumlegeringar tenderar att göra. Däremot håller de som kom med vårt först Namatj fortfarande. Jag har ingen inblick i Hilleberg men jag misstänker att ekonomer tagit över den strategiska planeringen. Snarare än att göra världens bästa tält (för vissa syften) slår man mynt av ett urstarkt varumärke och försöker tjäna en massa pengar.

För att tälta i snö är Hilleberg utmärkta, enda svagheten är att snö samlas på taket och kan få tältet att niga. Löses enkelt genom att man dammar till taket inifrån. De är också utmärkta i hård vind, klarar häftiga regnväder, etc. De är rymliga och förhållandevis hållbara. Absiden är utmärkt för att laga mat och rymmer två cyklar. Däremot är de inte speciellt bra i varma klimat. De är för varma! Är man inte morgonpigg bör man ha ett silverfärgat tält som stöter bort värmen. Det finns ingen anledning att ha ett tält som i allt väsentligt är designat för hundslädeturer i norrländsk snö om man ska tälta i tropiskt klimat. Det går bra med något som är både enklare och billigare. För ”nordsjöturen” skulle jag kolla Hillebergs konkurrenter. Kanske spara några tusen och istället lägga dessa på riktigt bra hjul eller något annat som man har mer glädje av än att kunna tälta vintertid.

När det gäller vikten så spelar den mycket mindre roll när man hojar än när man bär, ett halvt kilo hit eller dit på tältet gör ingen skillnad såtillvida man inte har en förskräcklig massa dödvikt. Viktigare är att tältet är lätt att stuva, så det inte blir ett vindfång eller medför att man får svårt att få plats med andra viktiga prylar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.