vilket tält?

Har någon nått fint tips på ett tält som; har stora absider, smidigt att resa, rymmer 3pers, förhållandevist lätt samt självstående.

Det låter som om du skulle ha ett tunneltält, typ Hilleberg Namatj GT. Detta är dyrt och faktiskt lite överreklamerat. Vi är inte nöjda med kvaliteten. Den är lägre idag än den var för tio år sedan. Vi var tvugna att sända vårt senaste på reparation, både blixtlås och aluminiumstängerna gav upp. De senare sprack p g a billig aluminiumlegering. Fjällräven har motsvarigheter som jag tror passar lika bra för dina syften.
 
För att vi vill ha dem i fred och under bättre bevakning eller uppsikt jämfört med om de står utanför. När vi dragit ner blixtlåset och stängt tältet har vi allt framför ögonen inne i absiden. Folk i tredje världen har ofta en tends att vilja pilla på hojarna, dra i växlar etc. Dessutom är en eventuell stöld av dem mycket jobbigare att hantera om man är långt ut någonstans.

Är då stöldrisken större? Jag vet uppriktigt talat inte. Dock kan man konstatera, att en välrustad cykel kostar en bråkdel av en årsinkomst i EU eller USA medan den kan motsvara tio femton årsinkomster i Nepal eller Indien. Och, tillfället gör ofta tjuven, så vi lämnar i princip aldrig hojarna obevakade. Bor vi på hotel tar vi in dem, oftast på rummet. Ibland låter vi dock hotellet ställa dem i något låst utrymme.

Hittills har vi inte, peppar, peppar, fått något stulet varken på våra vandringar eller cykelsemestrar.


Om någon vill ta min cykel, så hellre att dom tar den och lämnar mig ifred, än att dom ska behöva klättra in i tältet och hugga ihjäl mig innan dom får tag på cykeln.

Sen får du gärna berätta när du senast råkade ut för att "folk i tredje världen" pillade sönder din cykel medans du låg o sov. Personligen har jag bara upplevt att "folk i tredje världen" hyser enorm respekt för främlingar, och i det stora hela aldrig skulle ta sig för att pilla på eller stjäla en gästs cykel medans han/hon låg och sov.

För övrigt är det också ett sätt att närma sig andra människor – att visa tillit till dem. Du kan inte sova hemma hos någon eller i en by, och samtidigt stänga in dig. Då kommer du gå miste om många fina möten!


Jag ska tillägga att jag nästan aldrig campar i bushen, utan så långt som möjligt tillsammans med lokalbefolkningen.
 
du [får] gärna berätta när du senast råkade ut för att "folk i tredje världen" pillade sönder din cykel medans du låg o sov. Personligen har jag bara upplevt att "folk i tredje världen" hyser enorm respekt för främlingar, och i det stora hela aldrig skulle ta sig för att pilla på eller stjäla en gästs cykel medans han/hon låg och sov.

Vi har inte fått någon växel sönderpillad tack vare att vi inte lämnat hojarna på nätterna så att folk kunnat pilla med dem. Om vi däremot inte hade, i) sett till att vajrarna var slaka i pillsituationer, och ii) sett till att man inte kunnat pilla oförhindrat så hade växelreglagen med stor sannolikhet pajat i Indien 1999.

De flesta stölder sker utan att offret märker det förrän efteråt. Var det ett obekant faktum?

Vi har rest och levt så långa perioder i utomeuropeiska länder att vi förbehåller oss rätten att själva avgöra när vi anser att det är läge för tillit och när det är läge för extrem försiktighet. Jag skulle aldrig lämna en bättre cykel låst i ett cykelställ över natten i Stockholm, och knappt ens låst och obevakad på dagen, utan att för den sakens skull kunna beskyllas för att vara någon inkrökt halvrasist som missar möten med den ädla svenska urbefolkningen.

Det är ingen tvekan om att bortsett från risken för trafikolyckor så är folk det farligaste oavsett om det råkar vara vid Stureplan eller i yttre Långtbortistan. Och, jag delar din preferensordning, hellre levande utan cykel och utrustning än död utan cykel och utrustning.
 
vafan, skärpning.. Per delar med sig av sina erfarenheter o ni försöker hitta en "rasse" vinkel på hans iaktagelser, nån gräns får det väl för fan finnas..
 
Det finns ju orsaker till att FN-s posteringar där sådana finns är inhägnade och låsta från insidan.... Per har redovisat sina erfarenheter och slutsatser, gilla det eller håll tyst, men kritiserera inte Per!
Jag har fått ett antal hojar stulna bl a i cykelstaden Lund, både innomhus och i cykelställ. Senaste tillgreppet hann jag ut till och enbart ett rejäljt bygellås var avklippt!!!
En kamrat till mig fick en vägskylt avskruvad och cykel med lås, vire lyft över stolpen. Från USA har jag hört om ligor som hade tving och domkraft med sig och lyfte stolparna och bar bort cyklarna... Danska vänner har råkat ut för liknade i städer.
Tullen i Tgb och Ystad har klagat över att de inte fick visitera utgående trafik, hela lastbilar med låsta nyare cyklar....så snälla sluta vara så förfärande naiva, det stjäls av bara den.
//J
 
Det finns ju orsaker till att FN-s posteringar där sådana finns är inhägnade och låsta från insidan.... Per har redovisat sina erfarenheter och slutsatser, gilla det eller håll tyst, men kritiserera inte Per!
//J

Eh... blandar du in områden där FN finns pga väpnade konflikter? Där ska du nog inte vara orolig för din cykel utan snarare för din livhanke. Sen om Per=Mao, som inte får kritiseras, det får nog stå för dig. Jag tror själv inte att Per har något emot en saklig diskussion kring ämnet.

Personligen tycker jag att forum är till för diskussioner, och att det är skillnad på kritik av en person och diskussion kring en fråga. Du får gärna förklara närmare hur du anser att jag kritiserat Per som person…

jag ser inte heller några rasistanklagelser någonstans…*däremot är jag själv obekväm i att använda uttrycket "tredje världen" (i brist på bättre), så jag använder citationstecken. Hoppas inte att "tredje världen" betyder "du är rasist", för då måste jag ha missat det…

Är det någon mer som är intresserad av själva frågeställningen?
 
nä, precis.. ingen har dratt "rasse" kortet, konstigt att Per, jag och seobesrver alla märkte antydningarna och tonen.. jag tycker bara det är jävligt larvigt att köra "rasse" prylen när någon på ett konstruktivt sätt förmedlar sina erfarenheter om tredje världen.. jag tror inte per med flera valt att tillbringa så mycke tid i dessa länder om man hatat dom som bor där, killen vill helt enkelt inte att folk pillar på hans hoj, enkelt..
 
nä, precis.. ingen har dratt "rasse" kortet, konstigt att Per, jag och seobesrver alla märkte antydningarna och tonen.. jag tycker bara det är jävligt larvigt att köra "rasse" prylen när någon på ett konstruktivt sätt förmedlar sina erfarenheter om tredje världen.. jag tror inte per med flera valt att tillbringa så mycke tid i dessa länder om man hatat dom som bor där, killen vill helt enkelt inte att folk pillar på hans hoj, enkelt..

ojojoj vad du är ansträngd. läs ett inlägg utifrån att någon skrivit det med ett leende på läpparna istället för som om folk skriver inlägg när dom är sura.

har du något konstruktivt att komma med själv, eller vill du driva iväg en diskussion om tält till något helt annat!? du är den som lagt in ord som jävla, larvigt och rasse i debatten. Trist, tycker jag. Säg det inlägg där jag skrivit att Per hatar lokalbefolkningen i de länder han besökt.

Du är ju helt ute och cyklar… =)
 
nä, precis.. ingen har dratt "rasse" kortet, konstigt att Per, jag och seobesrver alla märkte antydningarna och tonen.. jag tycker bara det är jävligt larvigt att köra "rasse" prylen när någon på ett konstruktivt sätt förmedlar sina erfarenheter om tredje världen.. jag tror inte per med flera valt att tillbringa så mycke tid i dessa länder om man hatat dom som bor där, killen vill helt enkelt inte att folk pillar på hans hoj, enkelt..

Jag tror att jag har missat något i denna diskution. Först och främst. Vem är rasse? Är det du Patric- eller Per, seobesrver och PederafG. Kan någon förklara vad jag har missat. Är det jag som kanske är rasse?

Kanske svårt att peka ut någon rasse i diskutionen så vi kan återgå till tältfrågan igen. Är man mer rasse om man lämnar cykeln utan för tältet än om man tar in den i tältet? Snälla förklara så jag vet hur jag ska göra nästa gång. Nu föredrar jag att lämna cykeln utanför tältet när jag tältar i tredje världen. Har inte blivit bestulen ännu av folket från tredje världen även efter över 1000 tältnätter i tredje världen. Snälla, förklara hur jag ska göra...

/Stellan
 
Stellan du använde inte tillräckligt många " " i samband med tredje världen så nu är även jag rasse i någons ögon, det kan jag bjuda på för efter 1000 tals nätter ute i långtbortistan har jag ännu bara blivit bestulen av rövare och banditer var de än varit.... ute i obygderna träffar man bara på vänligt folk....enda undantaget var en bartotafarbror i Guatemala med trasig gräshatt och en rejäl hagelbössa han tog bil och pick och pack, men på den vägen, vid den tiden hade vi tur som kom därifrån....
Tält för att återgå till det, självstagande =tungt, stora absider=mer vikt, 3 p det kan jag köpa, rakt av.
Fjs ser bra ut och verkar rimligt i pris. Berätta sen gärna hur din tur blev.
//J
 
Det fanns en förmäten underton i Peders inlägg som, tycker jag, sänder fel signal till folk som ska ge sig ut i fattiga länder. Det finns där liksom i Europa och Sverige alltid risker.

Som cyklist, eller vandrare, är man extremt utsatt och praktiskt taget försvarslös. Det är därför centralt att vara vaken för faror och risker och veta när man kan lita på folk respektive när man bör vara extremt vaksam och försiktig. Olika länder och områden har olika historia, mentalitet och moral. Generaliseringar blir näst intill meningslösa. I Swat och Indus Kohistan fruktade jag ibland för mitt liv. Däremot i Chitral, bara en bergsrygg bort från Swat, bemöttes jag med fullständigt fantastisk gästfrihet. I Turkiet utsattes jag för stenkastning på något ställe, på andra var folk underbart trevliga och vänliga.

När det gäller tält föredrar vi ett lätt tält med en stor absid, för matlagning och förvar av bagage och cyklar. Risken att bli bestulen minskar, eftersom man inte kommer åt något utan att väcka oss. Det är trots allt en stor skillnad på att nalla något utan att vi märker det och att behöva väcka oss med risk för att vi är minst sagt tvärsura, etc. Är det däremot frågan om ett regelrätt rån med vapen eller tillhyggen gör det naturligtvis ingen skillnad.

För vandring har vi funnit vårt Namatj GT suveränt, eftersom det är både rymligt och lätt. För cykling spelar vikten mindre roll, vikten hamnar ju på hjulen och inte på ens höfter och axlar. Kan inte säga att vi haft några problem att få upp det vare sig i vind eller där underlaget varit dåligt.

Film0236.jpg


Här på ett tak i Kaza, Spiti
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...