Ännu ett tråkigt inlägg om cykelval..

Marin skall det vara

MTB-hjul skall det vara, dom är ca 25 % starkare och du hittar lättare reservdelar var du än är. Ramen skall vara i stål eftersom den då dels går att laga, dels tröttas inte stål på samma sätt som aluminium. Dessutom är en stålram mer "levande" och många tycker det ger en skönare känsla.
Eftersom man i 99% cyklar på asfalt skall du inte ha dämpad gaffel. Inte heller för grova däck, gärna slicks.
En favorit bland långcyklare är Marin Bear Valley Limited. Den har nu tyvärr utgått men Samma ram o gaffel finns på Marins Muir Woods. Den har en skön ramgeometri och vad jag tycker är ändå viktigare - en skön vinkel på gaffeln, lite mer som en landsvägscykel. Denna cykel kan du köpa på www.cykelnetto.com för 4900kr. Detta är troligtvis den ultimata långfärdscykeln (iallafall i prisklassen under 12000 kr). Bara beställ den på nätet hos cykelnetto, jag köpte min där, inga problem. Viktigt att inte köpa för liten ram när man skall hålla sig på vägar, gå gärna upp en storlek.
Sen slänger du på två Tubusrack, Logo bak och Tara fram. Ortlieb eller Vaudes väskor.
Mvh Gustav
 
Måste hålla med föregåënde talare! Muirwood är verkligen kanoncyklar! Har inte nått att klaga på och för det priset kan du bygga på med precis vad du vill! Satsa på Tubus-hållare, enkla att montera, välbyggda, slitstarka och hållbara.
 
Jallejulius söker cykel till årets Vätterrunda

Jallejulis letar efter en cykel till årets Vätterrunda, som går av stapeln om mindre än en vecka. Då är nog inte en Marin Muirwoods den optimala cykeln...

Att sedan Marin Muirwoods kan (efter en viss modifiering) fungera hyggligt som en pendlarcykel och långfärdscykel är en helt annan femma.

/Niklas (Morbror till Jallejulius)
 
storväxt

hej.
jag söker också en cykel för långsemester i första hand europa. cykeln skall även fungera i vardag, handla pendla...

får gärna vara snygg. tänk fransk.

jag har kollar på surly LHT , några dawes modeller , thorns sherpa osv..

har blivit rekommenderad att välja 36 ekrat 26" hjul alt. 40 ekrat 28" hjul. detta pga av min vikt på 100kg. är även 193 lång. packning vill jag ha plats till. har en tendens att packa ganska mycket när jag vandrar, troligtvis samma gällande cykel.

är det någon som har bilder på marin med utstyr? länka gärna. hur är naven? vad är det för hjul egentligen?

tacksam för tankar och tips.

mvh/hannes
 
Vad har du för budget Hannes?

Marincyklarna på www.cykelnetto.com är prisvärda. Vill du ha betydligt mindre problem med växlar och bakhjul kan jag föreslå en cykel med 14-växlat Rohloff nav se t ex Thorns hemsida för mera info. Bakhjulet tål betydligt mera last när det är symmetriskt.

Finns många tyska sådana touringcyklar men du kommer inte ned i totalpriser under ca 15 000 för sådana cyklar om du skall köpa nytt och ha bra ram.

Vad har du för cykel idag? Vill du ha bockstyre? Skivbromsar?

Thure
 
Marincyklarna på www.cykelnetto.com är prisvärda. .......
Vad har du för cykel idag? Vill du ha bockstyre? Skivbromsar?

Thure

tack för svar. jag har bla en gammal get, en crescent med bockasyre, flesta komponenter är bytta. den är mest på skoj, jag har sålt min cykel som var ok. en Mtb för skogen. jag vill inte vara i skogen utan på vägarna, gärna långa vägar. samt lasta mkt.

nu är jag fundersam på storlekarna på cyklarna, jag undrar lite om det men skall ge mig ut och söka gamla trådar om detta.

jag sänder dig också ett meddelande Thure.

budgeten är stram.

tack/h
 
Hur går det! Hittade du någon cykel?

Ska välja cykel till min cykel och skulle vilja höra lite ord från som vet eller testet Wilier Trekking Pro något?
Sitter ju riktigt schysta komponenter på den för att kosta 6tk. Vet inte hur den står sig mot en Muirwood, den saknar ju trots allt stålram, vet nån om den har fäste för pakethållare,bak/fram?

/Sebastian
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.