Ännu ett tråkigt inlägg om cykelval..

Cyclecomponents

Muirwood låter ju som en vettig cykel.

Är det någon som vet om det finns någon som säljer den i butik? Det hade ju varit bra att testcykla så att man vet vilken ramstorlek man ska ha. Jag antar att styret är ställbart?

Jag är 181 cm lång. Enligt Marins storleksguide (www.marinbikes.com) ska jag ha en 17,5" ram. Det låter väldigt litet tycker jag. Enligt cykelnettos storleksguide ska jag ha en 20,5" om Muirwood klassas som en citybike eller 17"/18,5" om den klassas som en Marin MTB (eller 19" om det är en Marin USA). Enligt min lokala cykelhandlare ska jag ha en ram på 58 cm (dvs. 22"-23"). Handlar jag på cykelnetto gäller ju distansavtalslagen så det går ju att byta, men det är drygt att hålla på och skicka fram och tillbaka och betala dubbel frakt.

www.cyclecomponents.com, så har de en bra formel för att räkna ut ramstorlek på både ramar med normal ramgeometri och med compaktgeometri. Muirwood hör till den senare typen.
 
Värdet man får fram på cyclecomponents är "C - T" och jag hittar inte detta värde för de olika storlekarna på muirwoods-ramen.
Vad väger en sån där Marin Muirwoods?
Jag lyckas inte hitta några uppgifter nånstans...
Någon av er som har en Bear Valley kanske vet hur mycket den väger? Borde ju vara något liknande.

Om jag, som jamo föreslog, vill ha ett "touringstyre av europeisk modell", så borde det gå bra att montera på detta styre va? Det jag undrade tidigare var om styret gick att höja och sänka, vad är spacers?
 
Jag har två stycken Bear Valley stående här men tyvärr ingen våg. Vill du veta mått kan jag mäta upp våra 17 tumsramar. Jag tror det är samma geometri som Muirwoods.

Mange
 
Stämmer bra för mig

Värdet man får fram på cyclecomponents är "C - T" och jag hittar inte detta värde för de olika storlekarna på muirwoods-ramen.

Någon av er som har en Bear Valley kanske vet hur mycket den väger? Borde ju vara något liknande.

Om jag, som jamo föreslog, vill ha ett "touringstyre av europeisk modell", så borde det gå bra att montera på detta styre va? Det jag undrade tidigare var om styret gick att höja och sänka, vad är spacers?

Jag är 173 cm ö. g. och skall enl. Cyclecomponents mått lista ha 17 tum på en kompaktram (typ MTB) och 21 tum med klassisk geometri vilket stämmer bra med vad jag upplever som komfortabelt.. Jag har funnit att egenteligen så är det överrörets längd som är det viktiga för mig, för en racer så ska det horisontella måttet vara ca 54 cm och för en hoj med MTBstyre så kan det vara lite längre.

När det gäller styren så är det ett moras att ge sig in och debattera, bockstyre är skönt och klassiskt dock så är min bästa styrkombination hitintills On-Ones Fleegle styre mer Ritcheys mer skarpt invinklade barends. Butterflystyren är av mig oprövade. Styren kan höjas och sänkas med spacers som är distanser som man placerar över eller under styrstammen om man har A-head styrstam och det är det på det stora flertalet cyklar idag. Dessutom kan man ha en styrstam med ställbar vinkel som gör att styret höjs eller sänks varvid också avstånd styre och sadel ändras med vinkeln.
 
något att tänka på, har du läst igenom tidigare trådar här vet du det säkert redan, och fler har snuddat vid det i den här tråden också, men när du köper en mtb(kompakt)-ram för touring bör du tänka på att man (speciellt om du är lång?) riskerar att slå i hälarna ifall du använder panniers bak: använder du i stället vagn är det nog ingen fara.
Men det kan nog löna sig att prova en loaded, om du kan. Bara för att krångla till det hela ytterligare, menar jag :)

/johan
 
Senast ändrad:
Jag är 173 cm ö. g. och skall enl. Cyclecomponents mått lista ha 17 tum på en kompaktram (typ MTB) och 21 tum med klassisk geometri vilket stämmer bra med vad jag upplever som komfortabelt.. Jag har funnit att egenteligen så är det överrörets längd som är det viktiga för mig, för en racer så ska det horisontella måttet vara ca 54 cm och för en hoj med MTBstyre så kan det vara lite längre.

Jag är själv 181 cm lång.

Ah, jag vet inte hur jag räknade igår. Nu klarnade det. Enligt formeln ska jag ha en ram som är 17,7". Antar att det är bättre att välja en 19" än en 17" om cykeln främst ska användas till långfärd (på cykelnetto finns det ingen 18,5" men på marinbikes.com spec. finns den men ingen 19"...).

Enligt marinbikes.com spec för Muirwoods 18,5" är måttet för "top tube: actual" (vilket jag antar är "överröret") 22,5" dvs. 57,15 cm. "Top tube: effec." är nästan 59 cm. Jag hade inte tänkt använda någon vagn, men jag var ute och mätte lite på min gamla cykel (där jag var väldigt nära väskorna med hälarna, dock inte så att jag slog i) och där var överröret kortare.

Jno, det är svårt att pröva en loaded :) Men men...

En sak till, jag har besökt flera cykelhandlare i veckan. Alla stelnar av skräck när jag frågar om en mtb för touring. Är det verkligen så mycket trögare att trampa? (haha, en jättefråga utan några riktiga svar, jag vet, men dela gärna med er av era erfarenheter!)
 
mtp hur ovanligt touring är i förhållande till annan form av cykling tror jag väldigt få cykelhandlare har koll. det skiljer mycket mer i rullmotstånd mellan olika typer av däck (slicks, semi-slicks, grovmönstrade däck, dubbdäck etc) samt mellan högt och lågt lufttryck och mellan smala och breda däck än mellan 26" och 28" hjul. hittade en bra länk idag förresten, kanske nåt att besöka:

http://www.adventure-cycling-guide.co.uk/index.htm
 
En sak till, jag har besökt flera cykelhandlare i veckan. Alla stelnar av skräck när jag frågar om en mtb för touring. Är det verkligen så mycket trögare att trampa? (haha, en jättefråga utan några riktiga svar, jag vet, men dela gärna med er av era erfarenheter!)

Jag har cyklat på en del cyklar under mina cykelturer och har kört senast på en cykel från Kona av modellen "Lava Dome". Borde vara en mtb och den har i alla fall fungerat bra det senaste turerna. Har cyklat drygt 37 000km på den och är helt nöjd. Cykeln har 26" hjul och visst är ramen lite kort men det går att montera väskorna så att man slipper slå i hälarna. Är 191 cm...

Vilken typ av vägar har du tänkt cykla på? Asfalt, grus eller stigar?

/Stellan
Hardcore touring
 
Rullmotstånd

Det är inte diametern på hjulet å inte så mycket grovleken på däcket heller som avgör rullmotståndet det är mönstret på däcket framför allt som avgör.

I princip rullar det bättre ju slätare däcket är och greppar allt sämre på grus i kurvorna ju slätare det är med för den delen.
 
Stellan - Asfalt, kass asfalt och grus. Få stigar på denna resa men det är inte otroligt att det blir fler på lite mer svårtillgängliga platser.

Jag har nu beställt en Marin Muirwoods och lite tillbehör. Ska gå till min lokala cykelhandlare och komplettera med det sista. Totalt kommer det att landa på runt 9000:- tror jag. Ringde till Billy på Cykelnetto och han rekommenderade en 20,5" (tydligen har Marin börjat använda någon typ av amerikanska mått vilket innebär att man ska ha lite större storlek än europeiska). Det blir säkert bra.

Tack för alla råd och tips! Nu vill jag cykla.
 
Senast ändrad:
Småväxta!!! Har du inte läst utsidans regler om personangrepp. Jag tycker själv att vi är riktigt ståtliga - lagom långa och hyfsat bredaxlade. Fast vi har inte mycket till överskottsfett och anledningen till att vi kom undan med 700-hjul var att vi hade lätt packning. Hjulen var självklart extremt välbyggda - jag har ju byggt dem själv (skryt står det väl inget om i utsidans regler).

Mange

Det var inte alls meningen att du skulle uppfatta det som personangrepp, gjorde du det så ber jag om ursäkt för ett tveksamt ordval Jag ville minnas att jag läst att ni inte vägde så mycket ,när jag skrev inlägget ,men jag mindes kanske lite dåligt. Nu har jag letat upp vad ni skrev.

Artikeln är hur som helst mycket läsvärd. http://www.utsidan.se/cldoc/1059.htm

"Magnus fick ansvaret för att anpassa cyklarna till tuffare förhållanden än de svenska vägar som vi tidigare färdats på. Eftersom packningen skulle vara relativt lätt beslöt vi att använda oss av de brittiska långfärdscyklar med 622 mm fälgar som vi redan hade. Med tyngre packning hade vi antagligen känt oss tvungna att använda oss av nya ramar för 559 mm fälgar. Dels blir det hållbarare hjul av denna storlek men framförallt blir det lättare att få tag i ersättningshjul och däck av den storleken när man kommer utanför Europa och Nordamerika. Vid avresan från Sverige hade vi 18-19 kg packning per person inklusive väskor. Cyklarna vägde 13-14 kg och vi själva 66-73 kg. Total ekipagevikt blev därför förhållandevis lätta 100 kg per person. "

Själv så är jag inte så lång men inte så lätt som bröderna Nilsson.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.