Ännu ett tråkigt inlägg om cykelval..

Jag tråkar ut er med ännu ett inlägg om cykelval. Jag har läst igenom säkert hundratalet foruminlägg, recensioner och guider men jag greppar det helt enkelt inte.

I sommar ska jag cykla genom östeuropa till Turkiet. Jag har tidigare cyklat runt tvåhundra mil (i sverige) på en billig sjuväxlad Ultra 547 som jag fick i födelsedagspresent i tidiga tonåren. Det har gått bra men nu börjar den kännas lite opålitlig (sprickor lite här och där, ständigt detaljer som pajar osv). För denna, betydligt längre och mer krävande, cykeltur vill jag därför köpa en ny cykel.

Jag har försökt orientera mig i cykeldjungeln men det går inte bra. Man får så mycket tips och råd hela tiden att jag inte riktigt vet var jag ska ta vägen. Det finns ett par självklara frågor att svara på. 26" eller 28"? Aluminium eller stål? Dämpning eller icke-dämpning? Problemet är att även om jag beslutar mig i dessa frågor finns det inga självklara val.

Låt säga att jag köper en cykel för runt 3000:- på Sportex (ex. http://www.sportex.se/ShowProduct.aspx?prodid=1777&cat=104), vad är egentligen skillnaden mot en cykel för 6000:- eller 12 000:-?

Har ni några tips på modeller för runt 6000:-? Är det lönt att lägga så mycket pengar på en cykel för en sån här resa eller är det bättre att köpa en för 3000:- som man "skrotar" (använder för att cykla i Malmö och parkerar på möllan nattetid) när man kommer hem? Är 6000:- tillräckligt mycket för att få en riktigt bra cykel som håller i många år och på många, eventuellt tuffare, resor?

Tacksam för alla tips jag kan få.
 
Vare sig du går till cykelhandlarn eller cykelskräddaren så skall du ha en långfärdshoj med rejäla grejor på så tror jag att du får börja spara direkt för du har inte kontakt med verkligheten tyvärr...
Cyklar i intervallet 3-6kkr kan vara jättebra i begagnadeledet förutsatt att ram och storlek passar dig väl...
Att hitta denna ros är dock en helt annan fråga.
Att börja med en cykel från Biltema eller Sportex verkar vara en vild chansning och jag skulle inte våga detta djärva val. När såpass många mil ligger före mig.
Men om du sparar och gnider kanske du även får råd till en landsvägscykel....
//J
 
Seobserver:
Jodå, jag har kontakt med verkligheten men kanske formulerade mitt inlägg lite konstigt. Jag undrar egentligen två saker.

1. Får man bättre kvalité ("relevant" för en lång tur) om man köper en cykel för 6000:- än en för 3000:-? Går det att få kvalité för 6000:- (exempelvis nishiki xc5 eller 501) eller är det egentligen samma skräp som man köper på biltema? Ditt svar tolkar jag som ett ja, finns det några andra åsikter? Jag menar, om man köper en cykel för 6000:- som ändå går sönder så hade man ju lika gärna kunnat köpa en för 3000:-.

1.1 (Bonusfråga): Vad är det egentligen som går sönder på en biltema-cykel som gör den så obrukbar? Ramen? I övrigt går väl allting att laga/byta ut/vara utan. Kom ihåg att mina cykelkrav är väldigt låga då allting förmodligen är bättre och mer lättcyklat än min tunga ultra 547 (som dessutom saknade tre av sju växlar av någon anledning). Mina krav är låga.

2. Vilken bra landsvägshoj skulle du rekommendera? (detta var det egentliga syftet med mitt inlägg, jag är i princip beredd på att lägga runt 10 000:- på en cykel OM kvalitén kan motivera det, följdfrågan är om det gör det).
 
Lite på oss!!

Snälla, gör dig själv en tjänst! Den resa du tänker göra är lång och jag antar att du inte har helt obegränsat med tid att lägga på den.

Att din cykel fungerar under denna tid är ju fundamentalt! Även om du mot min förmodan skulle hitta en cykel på Biltema eller Sportex som inte sinkar eller på annat sätt förstör din resa så är kvalitén på dessas cyklar, och inte minst servicen, generellt sätt kass! Många historier styrker detta.

Fråga dig själv vad på din tänkta cykel som du har lust/tid att laga på resan eller som du kan vara utan? Vem vill slösa bort tid på en strulande cykel? Vad som kan går sönder på en Biltema-cykel utom ramen? Tja det mesta! Det är skräp och absolut inte att lita på!

Är detta den enda resa av detta slag du kommer göra? Om ja, så kanske det är bättre att låna en cykel om du kan. Om nej, investera! Nöjet i cyklingen är ett propotionellt mot hur bra cykel du har! Det är min fasta övertygelse!

Hoppas du får en trevlig resa!!
 
Det var ungefär det jag misstänkte. Det är egentligen inte särskilt svårt att räkna ut att kvalitén är kass, men frågan är ju hur mycket bättre en cykel för 6000:- (tex. nishiki xc5 och 501 som jag nämnt ovan) är. Är den lika kass?

Tips på bra cyklar som håller en resa (och flera) som denna mottages också tacksamt. Det är liksom lite det jag är ute efter, mina frågor om budgetalternativen var mer en stilla undran.

Teoretiskt sätt är det inte omöjligt att jag bestämmer mig för att cykla på den cykel jag redan har, om jag inte hittar något annat bra alternativ.

Ni verkar nästan lite provocerade av att jag snackar om biltema- och sportexcyklar. Anledningen till varför jag överhuvudtaget tar upp det är att jag har en kompis som har cyklat runt 800 mil (två turer) på en cykel han köpt för runt 3000:-. Jag har ifrågasatt om det verkligen inte är bättre att lägga lite pengar på en dyrare cykel men han kör stenhårt på att det inte spelar någon roll (att naturen är det viktiga och blaha blaha). Jag vet dock inte hur mycket problem han har haft på sina turer, men inte så stora att han inte kunnat genomföra dem inom en rimlig tidsram iallafall.
 
Seobserver:
1. Får man bättre kvalité ("relevant" för en lång tur) om man köper en cykel för 6000:- än en för 3000:-? Går det att få kvalité för 6000:- (exempelvis nishiki xc5 eller 501) eller är det egentligen samma skräp som man köper på biltema? Ditt svar tolkar jag som ett ja, finns det några andra åsikter? Jag menar, om man köper en cykel för 6000:- som ändå går sönder så hade man ju lika gärna kunnat köpa en för 3000:-.

Det har ingen betydelse vilken cykel du köper om målet är att cykla sönder dem. En billig cykel (låg kvalitet) går sönder fortare än en dyr (hög kvalitet). Att cykla Sverige-Turkiet på en BILTEMA-cykel borde fungera helt ok. Det som har störst betydels är hur du cyklar och hur väl du sköter cykeln. En billig cykel kräver mer mekning och underhåll än en cykel med hög kvalitet. En 6kkr cykel borde hålla längre än en 3 kkr cykel men inte dubbelt så länge. Min första cykel för långfärd köpte jag år 2000 och den kostade 1200 kr ny och på den korsade jag Australien 520 mil.

Seobserver:
1.1 (Bonusfråga): Vad är det egentligen som går sönder på en biltema-cykel som gör den så obrukbar? Ramen? I övrigt går väl allting att laga/byta ut/vara utan. Kom ihåg att mina cykelkrav är väldigt låga då allting förmodligen är bättre och mer lättcyklat än min tunga ultra 547 (som dessutom saknade tre av sju växlar av någon anledning). Mina krav är låga.

Ramen kommer att hålla om du inte gör något korkat med dem, samma borde gälla för gaffeln. Om pakethållaren är orginal så kommer den troligtvis att brytas några gånger men det går att svetsa. Växlarna kommer att hålla men troligtvis kommer växlingen inte att alltid fungera som du vill. Eventuellt kommer ett vajer och vajerhöljena att behövas bytas. Detta är enkla saker att fixa. Det som kan medföra problem är hjulen, fäljarna blir lätt sneda och hjulen behöver riktas många gånger och troligtvis efter resar är du väl insatt hur man byter ekrar. Att byta ekrar och rikta hjul lär man sig snabbt... Nästa problem är naven som kommer att blir riktigt dåliga och glapp. Går enkelt att fixa men är de riktigt låg kvalitet kommer du att få mecka minst en gång varje vecka med dem. Går att fixa ett tag men efter hand kommer gängerna att bli kassa och konstant glapp eller så fastnar muttrarna på dem. Axeln genom baknavet är ofta lätt att knäcka. Du kan även enkelt få problem med vevlagret och har du otur så rasar det helt. Inga problem att köpa nytt i Östeuropa och finns i varje större by. Inte Shimano men väl andra märken. Ett billigt vevlager kostar under 50 kr och håller ungefär lika många mil. Visst går det att byta allt på en cykel men det kommer att ta tid men har du det så är det inga problem... Är det något jag har glömt?

Seobserver:
2. Vilken bra landsvägshoj skulle du rekommendera? (detta var det egentliga syftet med mitt inlägg, jag är i princip beredd på att lägga runt 10 000:- på en cykel OM kvalitén kan motivera det, följdfrågan är om det gör det).

Har inget bra tips...

På Happy finns det en gammal tråd om Tuva som cyklade till Marocko på en "kass" cykel från Kronan

http://happymtb.org/forum/read.php/1/499338/499352/quote=1

Lycka till
/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Jag ar overtygad att du kommer till Turkiet pa vilken cykel som helst.

Jag sjalv tycker iof ar battre att spara lite mer pengar och kopa battre grejer, dels for det enda jag kan fixa pa en cykel ar punkor... Skulle ocksa iof kunna tanka mig att kopa en cykel lokalt och cykla sa langt det gar.. gar den sonder sa ar det bara att lifta osv. Fick for mig att jag skulle ta mig runt i tex Laos och Kambodja under nagra veckor pa det sattet nagon gang. Fast gor jag nagon mer "serios" resa da vill jag helst cykla varje meter och da foredrar jag battre grejer...

I din situation tror jag nastan falgarna ar det viktigaste, rent utrustningsmassigt. Ner till Turkiet ar det 300-400mil beroende pa vilken vag du tar och vart i sv du startar.Har du rest i tredje varlden nagongang? Titta bara pa deras cyklar, nollvaxlade, rostiga och overbelastade in absurdum, men visst blir det en del meka i vagkanten for dem, fast fram kommer de ju, ar ut och ar in...ner till Turkiet fixar du pa (nastan) varenda hoj skulle jag saga...

www.backpacking.se/larsbengtsson
 
Senast ändrad:
Idag

idag kan du få mycket cykel för 6000 SEK, som defenetivt håller för många mil och med Shimano komponenter av hyfsad kvalitet. Kolla in www.cykelnetto.com utförsäljning mtb stål där finns flera hojar som om ramstorleken stämmer så går de lätt att göra långfärdskompatibla. Fujin är är dessutom mycket konkurenskraftig i pris jmf. biltemahojar och förmodligen starkare och väl värd en lätt uppgradering när det är dax att byta slitkomponenter. Likaså finns Main Muirwood under 2008:s modeller med flera ramhöjder och bra utstyr.

Hjulen är nog den del som är viktigast att de inte krånglar och här tror jag på att ha konventionell ekring och att allt inte är profit när det gäller högre pris. min långfärdshoj som i skrivande stund rullat 21 985 km har bara behövt träffa en ekernyckel en gång runt 18 000 km när en del obekanta knäpp uppstod i bakhjulet så att jag fann det för gott att justera ekerspänningen efter kontroll. Den, ekerspänningen alltså kollar jag vid varje större servicetillfälle som jag har var 1 000:e km.

Service är viktigt och säkert som påpekats minst lika viktigt på en billig som på en dyr hoj. Var 1 000:e km byter jag kedja, rengör hela drivpaketet (skulle jag göra en tur på mer än 1 000 km så skulle jag nöja mig med att rengöra kedjan istället för att byta tror jag) justerar vajrar och ev. smörjer kollar bromsbelägg, kollar ekerspänning etc. Tar ett par tre timmar i anspråk, mycket väl investerad tid. Kasett har jag bytt ca var 5 000 km. Kom ihåg att rulltrissorna på bakväxeln är viktiga, slitna = dålig funktion på växeln bak.

När det gäller driftsäkerhet på prylar så har jag fått ut ca 15 000 km av en Alivio framväxel, runt 18 000 km av växelreglagen ur samma komponentgrupp, så här långt 21 985 km av en Deore bakväxel. Och det är prylar som ofta finns på hojar i 6 000 krs klassen.

Dock är det inte mindre viktigt att packväskor håller distansen ut, att du håller distansen ut.
 
Senast ändrad:
Ett par exempel om komponenter och pris. Min granne klagade på att hennes MTB från S-tex fick punka stup i kvarten. Jag tog med mig järnet hem och tog av bakhulet som var platt. Lagret hade glapp så jag öppnade det tvättade, bytte fett och justerade in det. Släppte ut grus och sten, det saknades fälgband, hade aldrig varit något där sa hon, sen märkte jag att några ekrar var lösa. Jag riktade och spännde fälgen och ekrarna, det visade sig vara en 1/4 som var lösa... samt satte på fälgband i rätt storlek En ny slang i rätt dimension och på med däcket. Satte hjulet på cykeln, tvättade och smörjde bakväxeln, justerade bromsarna. Hon har inte klagat över nya punkteringar.
En annan gång fick jag själv en billigare MTB hoj som stog i vägen någonstans. Ekerhålen i fälgarna var stansade ut, alldes utmärkt metod, men insidan var inte skrotad vilket var sämre då skägget stod kvar, en del av det hade arbetat sig genom fälgbandet.... Den här typen av fel synns inte och kräver teknisk förståelse för att avhjälpa. Det är int bara till att sätta slipkonen i borrmaskinen och fasa eftersom hjulet måste slaktas och byggas upp igen också. Kanske mycket billigare att köpa ett bättre hjul från början....
En annan granne hade köpt en barncykel i paket, barnet klagade på att cykeln slingrade.... styrlagret var inte alls ansatt... direkt trafik och livsfarligt.
Så sannorlikt går en dubbelt så dyr cykel några 100 eller 1000 km längre än den billigare, mycket beroende på vem som rider vad och som Stellan så riktigt påpekat hur.
Jag har två långa långfärdscyklar, både är gamla och priset är ointressant, åtminstone nu.
Jag har goda erfarenheter av gamla 501 systemet.
Bagagebärare i alluminium har säckat ihop för mig och jag frånråder. Tubus eller kopior i flygstålrör håller bättre. Cykelväskor som håller kommer gärna från Tyskland, Frankrike och England. Men tillhör aldrig budgetmodellen.
Eftersom jag inte köpt någon ny cykel de senaste 12 åren avstår jag från direkta märkes och modell råd.
Men med rätt pannben cyklar du till Turkiet på vad som har två hjul, frågan är bara hur mycket av totaltiden du cyklar respektive mekar... Ditt avgörande. 10kkr börjar närma sig cykel, du hinner nog...
//J
 
Tack för bra och lite mer nyanserade svar!

Stellan:
Målet är naturligtvis inte att cykla sönder cykeln, men tyvärr finns det en överhängande risk att jag gör något "korkat" med den (just eftersom jag är rätt korkad). Får man säga så utan att uppfattas som alltför pessimistisk? Jag pratar av gammal erfarenhet. :) Det är lite därför jag drar mig för att köpa en dyr cykel, särskilt inför min första längre resa.

Lars:
För ett par år sedan cyklade jag 50 mil i Indien på en cykel som kostade 200 kr. Den höll hela vägen och var faktiskt inte SÅ jobbig att cykla på, bortsett från att det gjorde fruktansvärt ont. Min tanke är egentligen att spara mer pengar och köpa bättre grejer, men min invändning ovan känns faktiskt lite befogad för min del.

Mikal:
Tack för tipsen! Underhållsservice har aldrig varit min starka sida, men man ska ju lära sig något nytt hela tiden har jag hört. Mina serviceerfarenheter består mest i temporära lösningar med mycket tejp när något gått sönder. Den typen av lösningar vill jag dock hävda att jag är mycket bra på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.