Beslut om cykel på alla tåg i EU!

Sorry, lite OT SJ-skäll

Detta roliga inträffar 2010, läs här
http://www.europarl.europa.eu/news/...IPR01912-15-01-2007-2007-false/default_sv.htm

och det gäller alla tåg, jag citerar;

"Vidare ska det enligt ledamöterna på alla tåg, medräknat internationella tåg och höghastighetståg, finnas ett särskilt anvisat utrymme för barnvagnar, rullstolar, cyklar och sportutrustning, vid behov mot avgift".

Med SJ:s "track-record" när det gäller service ska man kanske inte vänta sig för mycket...en svindyr skrubb per tåg kanske...

Varför är jag så pessimistisk..? Reser numera med Mora-tåget ganska regelbundet och det är alltid överfullt...folk sitter på golvet mellan Mora och Stockholm, inte någon gång ibland utan helg efter helg efter helg...och både lördagar och söndagar...

Man kan fråga sig varför. Det måste ju stå klart för SJ att transportkapaciteten för både passagerare och deras gods är underdimensionerad på vissa linjer. Ändå fortsätter eländet. Tror därför inte att en EU-bestämmelse kommer att göra någon praktisk skillnad vad gäller cyklar. Troligen lever man upp till den nya regeln genom ngn slags symbolisk eftergift. Det krävs nog totalt nytänkande på SJ dvs prioritering av passagerartrafiken, om det ska bli någon ordning.

//J
 
Hur blev det med SJ's försöksverksamhet?

Är det någon som vet vad det blev för utfall av SJ's försöksverksamhet med att ta med sin cykel på tåget från i somras?
/Patric
 
Är det någon som vet vad det blev för utfall av SJ's försöksverksamhet med att ta med sin cykel på tåget från i somras?
/Patric

Nej men jag försökte ringa och prata med dem. Vad som framkom av diskussionen var att det är okej att ta med cykeln i ett paket eller väska så länge man kunde bära den ombord på tåget och den inte inkräktade på andra passagerares utrymme.
Detta provade sedan en kompis och hamnade i bråk med konduktören som ville veta om han hade en cykel under sopsäckarna. Han hade hjulen i handen, varpå han svarade att det inte var en cykel. Konduktören kräver då att få titta i paketet villket kompisen vägrar och säger att hon inte har rätt att kolla i hans bagage samt att om det hade varit en cykel i paketet så hade han fått svar om att det var ok. Tillslut gav konduktören upp och fortsatte med sitt.
Vidare verkade det på sj som om att det var ok att ta med sig så mycket man kunde bära ombord. Varpå jag sa att man kan ju bära ombord tyngre och mer skrymmande saker villket folk bevisligen gjort och undrade t.ex om 3 kubik frigolit skulle vara ok. Sj tyckte då att jag var omedgörlig och valde att säga att cyklar är förbjudna punkt slut.

/Filip
 
Danmark kan

Man kan ju ha en hopfällbar cykel med sig.
Sedan går det väl bra med cykeldelar också.

Jo men

har varit i Danmark mycket i år och dom har i varje vagn jag åkt plats för ca. 5 cyklar på deras S-tåg i Köpenhamn.

Det går att sitta mellan cyklarna eller stå och det har aldrig varit problem inte ens under rusning...

Vi har mycket att lära
 
Ministerrådet har dessvärre kört över parlamentet. Förslaget har vattnats ur helt. Operatören kan helt enkelt säga att tågen/fordonen helt enkelt inte har plats för cyklar:

The European Parliament and the Council have reached an agreement on the 3rd Railway Package, which includes the Regulation on Railway Passengers’ Rights and Obligations. Much to ETRA and ECF's surprise, in the Common Position, the provision relating to the transport of bicycles, which was adopted by a very large majority in the Parliament, has been completely eroded. Parliament voted an obligation to have space available on all trains for the transport of bicycles.

That obligation is now replaced by Article 5 stating: "Railway undertakings shall enable passengers to bring bicycles on to the train, where appropriate for a fee, if they are easy to handle, if this does not adversely affect the specific rail service, and if the rolling-stock so permits."
European Council and Commission undermine bike + train provision
 
Ministerrådet har dessvärre kört över parlamentet. Förslaget har vattnats ur helt. Operatören kan helt enkelt säga att tågen/fordonen helt enkelt inte har plats för cyklar:

The European Parliament and the Council have reached an agreement on the 3rd Railway Package, which includes the Regulation on Railway Passengers’ Rights and Obligations. Much to ETRA and ECF's surprise, in the Common Position, the provision relating to the transport of bicycles, which was adopted by a very large majority in the Parliament, has been completely eroded. Parliament voted an obligation to have space available on all trains for the transport of bicycles.

That obligation is now replaced by Article 5 stating: "Railway undertakings shall enable passengers to bring bicycles on to the train, where appropriate for a fee, if they are easy to handle, if this does not adversely affect the specific rail service, and if the rolling-stock so permits."
European Council and Commission undermine bike + train provision

Om det är sant som du skriver så är det verkligen skrämmande. Så mycket för att göra en insats för miljön... F..n va jag e less på skitnödiga byråkrater.
 
Jo men

har varit i Danmark mycket i år och dom har i varje vagn jag åkt plats för ca. 5 cyklar på deras S-tåg i Köpenhamn.

Det går att sitta mellan cyklarna eller stå och det har aldrig varit problem inte ens under rusning...

Vi har mycket att lära

Man kan ta med cykel på alla regionståg i Skåne (dvs Öresundståg och Pågatåg). Kostar samma som en barnbiljett. Borde vara en självklarhet på alla tåg!!!
 
Senast ändrad:
Plats för utomparlamentariska

åtgärder?

Cyklandet ökar i varje fall i storstadsområdena och det har väl aldrig varit mera PK att cykla och åka tåg.

Vad sägs om en dag gärna i hela Europa samtidigt där så många som möjligt tar med sig cyklar på tågen, givetvis utan att fråga om lov innan?

Borde kunna bli ganska fina reportage i media. Skapas tillräckligt med kaos så får politikerna ge sig. Se bara hur franska bönder fortsätter att domptera EU.

Hoppas mitt inlägg följer Utsidans reglemente.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.