Bilisternas beteende mot oss cyklister...

Stormange; sa:
Jag brukar "lura" bilister som kommer bakifrån genom att väja snabbt till höger precis när de ska köra om.

Mange

Jag förmodar att du menar att du ligger på vägen med god marginal till vägrenen och att du därefter väjer in mot denna för att få ytterligare marginal till den omkörande bilen.
Exakt så gör även jag.

Jag kör mellan 700 och 800 mil per år, varav 80 % på landsväg. Faktiskt anser jag att nästan alla bilister kör bra och är omtänksamma mot oss cyklister. Det är nästan bara inne i städerna som bilisterna kan drabbas av mordinstinkter och köra farligt. Men även här måste jag i ärlighetens namn ge flertalet bilister gott betyg.

På landsväg är för oss cyklister (och för alla andra också för den delen) den utan varje jämförelse farligaste trafikantgruppen, långtradarchaffisarna. De som inte passar på att sova medan de kör brukar åtminstone halvslumra vad det tycks mig.
Otaliga gånger har jag blivit omkörd med 25 cm marginal. Men åter igen, minst hälften är jättebra och kan lämna två meters marginal. Heder åt dem!

I städerna är den utan varje jämförelse mest hänsynslösa trafikantgruppen, gångtrafikanter.
Det är bara längs med hårt trafikerade 70- och 90-vägar jag väljer att cykla på cykelbanor. Annars är jag inte så korkad att jag vill kryssa mig fram i fem kilometer/tim mellan barnvagnar, barncyklar, äldre par, fem ungdomar i bredd och kilovis med krossglas på CG-banor. Jag vill ju gärna både komma fram och dessutom överleva färden.
Under loppet av 14 månader blev jag dessutom lätt påkörd av bilister tre gånger. Var tror ni ... ? Jo, naturligtvis på cykelbanor, ty där är alla lovligt byte: ”Oj, kom det en cyklist på cykelbanan! Vad fan hade han där att göra?”

Det borde vara förbjudet att cykla på cykelbanor!
 
Citat från Vägverket:
Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg även om det finns en obevakad cykelöverfart.

Bilister ska anpassa hastigheten vid en obevakad cykelöverfart så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelöverfarten.

Därför lämnar jag inte företräde för cyklister när jag kör bil, inte heller kastar jag mig ut med cykel.

Här i Luleå har vi lyckligtvis inte så mycket studenter som cyklar inne i stan. Men både i Uppsala och Lund har jag varit nära olyckor, trots att jag inte kört bil så mycket där.
Studenter på cykel är som renkalvar, ganska snabba och helt utan förstånd.

På landsväg ser jag till att köra om med god marginal, tycker själv att det är obehagligt med trafik för nära då jag cyklar. Men jag håller med om att det finns dom som är dåliga på att visa hänsyn.

Men det finns även cyklister som är dåliga på att visa hänsyn, som att envisas med att cykla på vägen då det finns cykelbana. T.ex över Bergnäsbron, som är en smal bro med mycket trafik, går inte att köra om en cykel och möta en bil samtidigt, där finns det cykel/gångbana på båda sidorna men ändå...

Sedan borde det vara fri avskjutning på mopedister som kör 70 på gångbanorna... men dit ska vi kanske inte spåra ur.

/Ulf
 
Precis som vi tycker att barn på cykel bör ha föräldrars/vårdnadhavarens övervakning och varningsvimpel. Borde det vara varje cyklists skyldighet att ha dubbla stingpinnar. Det enda bilisterna är rädda om är lacken!
Tyvärr hjälper inte det eller att ha rätt, eller att komma från höger, som cyklist är man alltid en oskyddad trafikant.
Mot en 1400kg plåtälg förlorar man stort, varje gång!
Se upp och

go tur
 
johankse; sa:
Det enda bilisterna är rädda om är lacken!

Mm, jag är ibland sugen på att fixa en skarpslipad lös stingpinne till höger som utskiljningslöst appliceras på varje bil som inte kan se skillnad på cykelbana och parkeringsplats.
 
När jag och min kompis var ute förrförra sommaren hade hon en liten flagga på pakethållaren som pekade rakt ut i trafiken kanske 30 cm. Det var rätt effektivt!

Jag var bara rädd tre gånger, två av gångerna var när vi cyklade på smala vägar med räcken och helt utan vägren att väja ut i (en av de gångerna var det dessutom bilkö också) och sen en gång när vi cyklade på cykelbana... I övrigt var allting frid och fröjd och framför allt lastbilschaffisarna skötte sig exemplariskt.

Utom en som tutade så HÖGT på oss så att vi höll på att flyga av cyklarna.
 
Hm

Jag är cyklist och fotgängare, inget annat. I min hemstad
är det gott om cykel- och gångvägar, ibland på trottoarer
och ofta dubbelriktade. Det är gott om IDIOTER på
dessa vägar, cyklister som kör fyra i bredd,
med hjälp av trottaoren, fotgängare
som går fem i bredd utan tillhjälp av gångbanan,
cyklister som svänger över på vänster sida för att köra om fotgängare riktigt nära (alltså på vänstra vägkanten) - jag fick nyligen signal
därför att det inte gick att komma förbi mig på
vänsterkanten -
fotgängare som går mitt i den högra halvan så att långa cykelkaravaner tvingas över
på motsatt sida och effektivt blockerar mötande trafik,
situationen att möta tre cyklister i bredd varvid en fjärde cyklist tror att han JUST DÅ ska köra om och tvinga mig av vägen. Osv.

Jag uppfylls av frihetskänsla så fort jag ger mig ut på
långtur på landet, och jag har nära dit.
Jag har aldrig problem med privatbilister, om jag väljer rätt väg. Finns det stängsel
i mitten riskerar jag att bli tätt omkörd av
en traktor med tre meter höga hjul, men jag vet
var dessa idotvägar finns och väljer andra.

ENDAST med lastbilschaufförer har jag problem, att de kör om för nära. Jag misstänker bland annat att
de utgår från att jag ska köra på den kraftigt doserade vägkanten, vilket jag bara inte gör. Även på t ex vägen Linköping-Kisa kan det hända att lastbilar kör
om för nära fast jag håller mig till höger om den
vita linjen, alltså strängt taget utanför vägen.
men vanliga personbilar, icke! Det har varit
i det närmaste problemfritt alltsedan den 3/9 1967.


Apropå regler så är det konstigt att inga regler finns
för fotgängare på gång- och cykelvägar. Rekommendationen är vänster men jag har råkar ut för cyklister som skriker åt mig att jag går fel
eller tycker jag ska straffas med dessa täta omkörningar på fel sida. Som sagt, när det snöar
kan man se att de gör det med flit.
 
GustavOh; sa:
Mm, i bil följer jag reglerna, punkt. (OK, kanske kör för fort nån gång)

På cykel följer jag reglerna när det finns andra trafikanter att samspela med.

Jag försöker följa reglerna även när jag cyklar, men det finns ju några skillnader mellan att köra bil och cykla som påverkar det hela.

Som bil får man normalt inte köra utanför körbanan, som cyklist kan man välja mellan att köra på cykelbana, körbana eller t.o.m. i terrängen. Det gör att man som bilist inte har lika många alternativ.

Vägnätet för bilar är gjort för att man ska kunna köra från en punkt till en annan utan att lämna bilen.

Vägnätet för cyklister är tyvärr gjort så att man ibland måste kliva av cykeln och leda den om man strikt ska följa reglerna. Ofta går också cykelvägar långa omvägar. Jag har jämfört en del sträckor med bilens trippmätare och cykeldatorns och cykelvägarna ligger på 20-30% längre sträcka än bilvägarna. Det finns visserligen undantag (främst i parkområden och liknande).

För en cyklist är det ofta bökigt att stanna och starta igen (man måste kanske sätta ner foten och sen är pedalerna i fel läge osv), framförallt för barn är det mycket svårare att starta och stanna än att cykla. Men vägnätet och trafikreglerna är gjort så att det oftast är cyklisterna som måste stanna för bilarna. Bilarna däremot måste stanna för fotgängarna (som har hur lätt som helst att stanna till och sen fortsätta).

I Sollentuna har man numera sänkt hastighetsbegränsningen till 30 i alla bostadsområden och i stort sett alla 70-sträckor är avskaffade, så det är 50 och 30 som gäller utom på motorvägen.
 
Re: Hm

marmotta; sa:
Apropå regler så är det konstigt att inga regler finns
för fotgängare på gång- och cykelvägar. Rekommendationen är vänster men jag har råkar ut för cyklister som skriker åt mig att jag går fel
eller tycker jag ska straffas med dessa täta omkörningar på fel sida. Som sagt, när det snöar
kan man se att de gör det med flit.

Det är bara när fotgängare går på körbana eller vägren som de skall gå på vänster sida. (Och där ska man normalt bara gå när gångbana eller cykelbana saknas.)

Fotgängare som går på gångbana ska normalt hålla till höger.


Problemet är när den kombinerade gång- och cykelbanan har en mittlinje och saknar synliga markeringar av vad som är gångbana och cykelbana...
 
pery; sa:
Säger bara en sak. Studenter...

Jo, i Uppsala kan de framstå som närmast totalt dödsföraktande ;)

Som inbiten cyklist tar jag extra hänsyn till cyklister, och det är slående ofta de bryter mot grundläggande trafikreger. Personligen är jag inte särskilt störd av det. Som Uppsalabo räknar man helt enkelt med att de kan vara ytterst oförutsägbara och anpassar sin bilkörning efter det.

Den yttersta förklaringen är väl att det inte krävs någon utbildning för att få framföra cykel samtidigt som färre tar körkort. Många kan helt enkelt inte trafikreglerna. Till saken hör, att det slarvas med reglerna väldigt mycket bland bilisterna. Skulle man t ex som bilist konsekvent anta att högerregeln gäller och följa den skulle man snart bli påkörd från vänster.

Den dåliga regelefterlydnaden är i någon mening vägverkets fel. Det frågar sig ej "kommer folk att efterleva denna regel" när det föreslår trafikregler med påföljd att de flesta bilister konsekvent bryter mot vissa regler, främst hastighetsbegränsningarna. Jag lägger ingen värderande synpunkt på detta men man kan lätt konstatera att den som strikt följer hastighetsgränserna på landsväg föranleder ett otal omkörningar och blir en trafikfara.

Ett vanligt missförstånd bland cyklister tycks vara att bilisterna har stopp-plikt för cyklister som hojar på övergångsställen. Det har de inte. Men som jag ser saken skulle de mycket väl kunna få det. Överlag är jag för att cyklister jämställs med fotgängare i den meningen att där det är tillåtet att gå ska det också vara tillåtet att cykla, givet att cyklisterna tar maximal hänsyn till fotgängare och lämnar dem företräde när det är tajt.

Det vore löjligt med cykelkörkort men mycket skulle vara vunnet om man kunde nå fler cyklister med info om trafikregler och situationer som kan vara riskabla.

Per
 
Re: Re: Hm

nermander; sa:
Det är bara när fotgängare går på körbana eller vägren som de skall gå på vänster sida. (Och där ska man normalt bara gå när gångbana eller cykelbana saknas.)

Fotgängare som går på gångbana ska normalt hålla till höger.


Problemet är när den kombinerade gång- och cykelbanan har en mittlinje och saknar synliga markeringar av vad som är gångbana och cykelbana...


Alltså, nu talade jag inte om gångbanor utan om kombinerade gång- och cykelvägar. På sådana
finns INGA regler vilken sida fotgängare ska gå
på (jag har läst lagen och
även ringt och frågat Farbror Polisen),
men väl rekommendationer. Och rekommendationen är vänster.
Själv ser jag det som en fråga om ömsesidig hänsyn.
Går jag på vänster sida ser jag mötande cyklist i tid
och kan hålla tätt mot kanten - jag väntar mig att cyklisten håller vederbörligt avstånd. Gör han inte det får han min utsträckta knytnäve i plytet.
Ginge jag till höger skulle jag vara tvungen
att gå med vänsterarmen utsträckt hela tiden,
ty det är märkligt vad tyst en del cyklar går.

I Linköping har man nu skapat alla utsikter till förvirring genom att ofta ha dubbelriktade gång- och
cykelvägar på båda sidor. Där kan mycket väl
arrangemanget skifta vid en korsning:
separat gångväg på ena sidan, blandad trafik på den andra. Dock bruykar det finnas rätt tydliga symboler
målade på vägen (utom vintertid förstås) om man
glömmer kolla skyltarna.
 
Håll till vänster när du går

I Borlänge har man löst det föredömligt på de kombinerade GC-vägarna. Där har man satt upp skyltar som säger: Gå till vänster, cykla till höger. Och se, det verkar funka. Tycker fler kommuner borde ta efter.
 
nermander; sa:
Vägnätet för cyklister är tyvärr gjort så att man ibland måste kliva av cykeln och leda den om man strikt ska följa reglerna. Ofta går också cykelvägar långa omvägar. Jag har jämfört en del sträckor med bilens trippmätare och cykeldatorns och cykelvägarna ligger på 20-30% längre sträcka än bilvägarna. Det finns visserligen undantag (främst i parkområden och liknande).

utom på motorvägen.

I Linköping har man bestämt sig för att spara några skogar; några är naturreservat, andra är motionsomården. På det viset har det ofta blivit cyklisterna som får de genaste vägarna. Hemifrån mig
till stadens centrum är det kanske 3 km med cykel och 6 med bil. Hemifrån mig till Universitetet är drygt 1 km med cykel och 6 med bil.

Man har nog gått in för att
göra staden cykelvänlig (genom att göra den bilfientlig?) men den stora nackdelen
är att man måste samsas, eller tampas, med andra cyklister. Mobiltelefonin har f ö gjort att
man inte behöver cykla i bredd ivrigt samtalande
för att vara till olägenhet för andra. Det finns vissa sträckor jag inte vågar cykla efter mörkrets inbrott.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.