Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling?

tainio; sa:
Ska man däremot spinna upp i 8km/h kan man väl lika gärna överväga att promenera uppför i 6km/h...

— det är en smaksak, jag har klättrat upp till 5600 m ö h o föredrar alldeles klart att cykla framför att leda hojen.

Och jo Per, jag kan hålla 20km/h hela tiden med samma kadens i 10 timmar på landsväg...enväxlat.

Blir du glad av det så gärna för mig. För egen del är jag gladare med ett stort spann när jag hojar med bagage. Det är faktiskt främst då man verkligen utnyttjar de lägsta växlarna och verkligen uppskattar att kunna trimma in dem så man får just den kadens som känns skön.

Det är lite annorlunda med landsvägshoj. Utan bagage kör jag gärna med med 11-27T i bak och mycket lägre kadens än när man klättrar med bagage. Å andra sidan väger hela cykeln ca 8 kg då. Med en MTB och långresebagage, är det säkert 35-40 kg man ska driva framåt.

Per
 
Javisst är det en smaksak. Men om man provar på att cykla med en växel och ser att de funkar så är det ju jättebra, det blir ju mindre pengar, mindre service, mindre vibrationer och ljud, och en säker drift på det.
 
Slitage på kroppen ?

Jag har på något sätt fått för mig att det sliter mindre på kroppen (knäna) om man använder växlar så man kan hålla ”normal” kadens även om det är motvind eller uppförsbacke.

Finns det något medicinskt bevis för detta eller är det bara något jag fått om bakfoten?

Per Brune
 
Re: Slitage på kroppen ?

Brune; sa:
Jag har på något sätt fått för mig att det sliter mindre på kroppen (knäna) om man använder växlar så man kan hålla ”normal” kadens även om det är motvind eller uppförsbacke.

Finns det något medicinskt bevis för detta eller är det bara något jag fått om bakfoten?

Per Brune

Har du fått en bakfot är väl det bevis nog,eller...;)


peter
 
tainio; sa:
Javisst är det en smaksak. Men om man provar på att cykla med en växel och ser att de funkar så är det ju jättebra, det blir ju mindre pengar, mindre service, mindre vibrationer och ljud, och en säker drift på det.

Billigare, ja.

Mindre service, ja, kanske, färre delar som kan paja, men å andra sidan blir väl påfrestningar på delarna större.

Mindre vibrationer och ljud, beror väl på hur känslig man är om det har någon betydelse, om man alls märker det, har faktiskt aldrig vid normal drift noterat störande vibrationer eller ljud från min drivlina (för långfärd XT vevparti, XTR bakväxel och XTR nav). Däremot vet jag folk som tycker illa om CKs surrande ljud när man frihjular.

Säker drift? Stämmer det? Belastningen på kedja och drev måste ju bli mycket högre. I vissa lägen, t ex i uppförsbackar, måste det bli ett enormt tryck eller drag (om man så vill) genom kedjan. Men ok, även med en drivlina av pansar, som klarar påfrestningarna, är det ju inte givet att kroppen gör det. Ont i knän och tendinit i samband med cykling brukar tillskrivas dålig växling, för låg kadens, hur ska det då bli helt utan växlar.

Per
 
Arbetet är det samma!

Brune; sa:
Jag har på något sätt fått för mig att det sliter mindre på kroppen (knäna) om man använder växlar så man kan hålla ”normal” kadens även om det är motvind eller uppförsbacke.

Finns det något medicinskt bevis för detta eller är det bara något jag fått om bakfoten?

Per Brune

Om du kan din mekanik, så vet du att F1*L1=F2*L2 (F = kraft och L = längd), d.v.s. att arbetet alltid är konstant!

I cykelsammanhang innebär det att om du har en låg kadens (= kort trampväg = hög växel), så får du ta i mer (= stor kraft) när du trampar. Har du däremot en hög kadens (= lång trampväg = låg växel), så behöver du inte ta i något nämnvärt (= liten kraft) när du trampar.

Det säger sig nästan självt att det sliter mer på dina knän om du hela tiden måste ta i ordentligt (och därmed använda en hög växel). Dessutom sliter det onödigt mycket på ditt vevparti - med risk för brott på vevarmar och pedalaxlar!

Sålunda rekommenderas generellt en hög kadens, precis som flera debatörer tidigare har påpekat. För landsvägsracer ligger rekommendationerna på åtminstone 80-90 pedalvarv/minut. För touring och vardagscykling bör kadensen hamna på åtminstone 60-70 pedalvarv/minut.

Om du vill veta din kadens, så finns det flera cykeldatorer med en kadensfunktion. Det kräver dock en extra sensor på kedjestaget samt en extra magnet på vevarmen.

/Niklas
 
Större delen av långfärdscykling går åt till att cykla platta sträckor. Vägar är finurligt dragna.

Väljer man då en utväxling, med optimal kadens för just platta sträckor så uppnås maximal effektivitet med enväxlat. Väljer du att använda ett växelpacket förlorar du i bästa fall 3 procent i effektivitet. Det känns garanterat i knän och ben.
Om man är intresserad av att spara sina knän och ben rekommenderar jag samtliga att stiga av cykeln och gå en sträcka, uppförsbackar är ett ypperligt tillfälle.

Sedan är det som så att de flesta med överbelastade knän är just cyklister med växlar. Det är nybörjare som inte har någon känsla för bra trampteknik och sittställning...då kommer det att göra ont, växlar kommer inte att rädda dig.

Och för de som inte har en susning om att cykla enväxlat så är det ett nybörjarmisstag att trycka på och ta i vid fel tillfälle. Vid motvind sparar man sig, det är förvånansvärt lite tryck på pedalerna som behövs för att ta sig framåt. Kan man cykla så överbelastar man helt enkelt inte sina knän. Det vore mycket fånigt.
 
tainio; sa:
Större delen av långfärdscykling går åt till att cykla platta sträckor. Vägar är finurligt dragna.

Det stämmer möjligen på Danmark och Holland, att det är platt alltså. Men det stämmer inte alls på flertalet andra länder. Populära ställen för långfärdscykling är ofta bergiga.

Vägarna är dragna för motortrafik.

Väljer man då en utväxling, med optimal kadens för just platta sträckor så uppnås maximal effektivitet med enväxlat.

Man får i bästa fall optimal utväxling för slätter. Skillnaden med växel är att man kan få optimal utväxling oavsett lutning, väder och vind.


Om man är intresserad av att spara sina knän och ben rekommenderar jag samtliga att stiga av cykeln och gå en sträcka, uppförsbackar är ett ypperligt tillfälle.

Det är ju en bra idé om man vill ha en dra-cykeln-uppför-backar-semester. Vill man däremot ha en mer normal cykelsemester, där man i princip cyklar hela vägen, utan att få ont i knäna, väljer man att ha en växlad cykel och gärna med ett maximalt spann på växlarna. Här kan man snabbt räkna http://www.sheldonbrown.com/gears/

Sedan är det som så att de flesta med överbelastade knän är just cyklister med växlar. Det är nybörjare som inte har någon känsla för bra trampteknik och sittställning...då kommer det att göra ont, växlar kommer inte att rädda dig.

— hmm, denna uppfattning är du nog ganska ensam om. Om du kollar vad som skrivits om cykling och onda knän i litteraturen, så är en diametralt motsatt uppfattning förhärskande. En vanligt förklaring till onda knän är just för låg kadens.

Och för de som inte har en susning om att cykla enväxlat så är det ett nybörjarmisstag att trycka på och ta i vid fel tillfälle. Vid motvind sparar man sig, det är förvånansvärt lite tryck på pedalerna som behövs för att ta sig framåt.

Jo, en teknik anpassad för singlespeed kan säkert spara knäna.

Kan man cykla så överbelastar man helt enkelt inte sina knän. Det vore mycket fånigt.

Här har du fel igen. Det finns massvis av folk som kan cykla och som ändå överbelastat sina knän. Jag skrev överbelastat, snarare än överbelastar, för det är som regel inget man gör aktivt eller avsiktligt, snarare är det något man upptäcker i efterhand, när det gör ont, p g a att klämt en massa höjdmeter eller hojat i motvind med för låg kadens. Det är inte en produkt av att de är fånar.

Per
 
Överbelastar man sina knän p.g.a. okunskap så kan man omöjligen vara en duktig cyklist. Hur kan man vara en bra cyklist om man inte vet hur hårt man kan cykla? Om du tycker att en bra cyklist är en som kan trampa på som bara den, ja då har du en syn på cykling som skadar. En bra cyklist, ja långfärdscyklist, borde rimligtvis kunna cykla utan att få knäpajj. Tar man i för mycket vid en viss kadens och får ont i knänen, och därefter inte kan ta till sig att man har inte har kunskap nog om sig själv och sina gränser, ja då är man fånig. Sätt på växlar så finns problemet forfarande kvar där, utan insikt om vad dina knän tål så får du knäpajj.

Därtill ber jag dig att inte dra lösryckta citat ur vad jag säger.
 
många växlar cyklistens och knänas bästa vän

Vad gäller maximal prestation per energianvändande har jag hört att 96 i kadens är optimalt. Det som är treevligt är attt man komit fram till attt det optimala för att spara på knäna och för övrigt andra saker med, också är en hög kadens runt 100 ungefär. Förutsatt att man vill köra så fort som möjligt , man kna givetvis cylka i 5 km per timme på låg kadens utan att förstöra knäna , men hur kul är det?

Inga regler utan undantag, om man dopar sig ordentligt och skaffar sig lika feta lår som jan ullrish så kan man klara sig även med en kadens på 70.

Själv tycker jag att dagens utväxlingsvariation är för låg, Jag vill kunna köra tungt lastad uppför men även dra på när det blåser i ryggen. Byggde därför en egen växel som klarar större variationer och är mycket nöjd med den som hanterar 0,94 till 5 ggr varv per varv, att få växel och kedja och drev (bör betraktas som en enhet) att fungera är enkelt om man läser lite litteratur och köper deore eller dyrare komponenter.

Hade själv svårt att gå från låg till hög kadens, man får lätt mjölksyra samtidigt som det kräver mer kondition och mindre styrka , en omställning alltså , som man garanterat är tacksam för när man väl är klar.

Singelspeed passar sig väl om man ska leka med cykeln, på långturen är det självplågeri.
 
tainio; sa:
Överbelastar man sina knän p.g.a. okunskap så kan man omöjligen vara en duktig cyklist. Hur kan man vara en bra cyklist om man inte vet hur hårt man kan cykla? Om du tycker att en bra cyklist är en som kan trampa på som bara den, ja då har du en syn på cykling som skadar.

Det jag försöker förklara för dig är just att man kan överbelasta knäna genom att ha för låg kadens, genom att hoja på för tunga växlar, genom okunskap om betydelsen av att ha rätt kadens. Den som får ont i knäna av för låg kadens är inte nödvändigtvis en dålig cyklist. Mer troligt är att det är någon som är ny i sporten, någon som lär sig, och den vanliga lösningen, som rekommenderas i fackpressen är högre kadens, alltså lättare växlar, så slipper man "trampa på som bara den" liksom man slipper krypköra i motvind eller leda cykeln i uppförsbackar för att det är för tungt.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.