Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling?

Sturlager och keramiska fälgar

Grädde; sa:
Fick reda på lite info om surley ramen nu osv och fick direkt lite frågor.

Vilket slags vevlager/vevsats vill jag ha och styrstam, finns ju fyrkants,intregereade,gängade osv jag blir helt fundersam?! Vad är skillnaden och vad passar bäst för touring?

Normalt brukar inte styrlagret ge upphov till några större problem - enligt min egen erfarenhet! Det är framgaffelns utformning som styr vilken typ av styrlager som du kan ha! Jämfört med gängat styrlager, så har dock A-headset en stor fördel och två mindre nackdelar.

Den stora fördelen är att A-headset lätt kan justeras i fält - utan att någon jättestor fast nyckel behövs (32 mm för 1" gängat styrlager eller 36 mm för 1 1/8" gängat styrlager). Det räcker alltså med en vanlig insexnyckel (som finns på alla multiverktyg för fältmässiga cykelreparationer).

Den ena nackdelen är att det inte går att nämnvärt justera styrets höjd, utan att behöva byta ut hela styrstammen (eller vända på styrstamen). OK, det finns förvisso justerbara styrstammar, men dessa tenderar till att glappa när du står upp och cyklar. :(

Den andra nackdelen är att du inte kan byta just styrstammen, när cykeln är upphängt i ett mekställ. För då ramlar gaffeln och det nedre styrlagrets kulor ner på backen... Således måste den A-headset-utrustade cykeln stå på backen vid alla byten av styrstammar.

Grädde; sa:
Såg även dom ceramiska fälgarna tyckde det var överenskomligt jag är van vid betydligt dyrare grejor (motorsport) och får väll bara jobba lite extra för o kompensera kostnaden hehe (prylnörd). Vad är fördelen med dom ceramiska? Är det bara vikten eller får man extra hållbarhet med? Viktminskningen är inte så viktig för mig men vill att det ska hålla så bra som möjligt.

Med fälgbromsar blir bromsförmågan betydligt sämre i blött väglag än i torrt dito. Detta gäller oavsett materialet i fälgen.

Jämfört med vanliga silverfärgade aluminiumfälgar, så ger keramiska fälgar en förbättrad bromsförmåga i blött väder (på grund av en grövre mikrostruktur i det keramiska belaget). Däremot ger faktiskt keramiska fälgar en lite sämre bromsförmåga i torrt väglag (på grund av en sämre värmeledningsförmåga i det keramiska belaget.

Keramiska fälgar är betydligt mer motståndskraftiga mot nerbromsning än vanliga fälgar. Dock rekommenderas speciella bromsgummin till keramiska fälgar, ty vanliga bromsgummin slits ner otrevligt fort.

Åtminstone tidigare rapporterades ibland att bitar av den keramiska beläggningen lossnade från fälgen. Då "högg" fälgbromsarna, vilket känndes klart obehagligt - jag vet! Numera lär problemet vara åtgärdat - enligt den dominerande fälgtillverkaren Mavic!

Läs mer om hjul på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

/Niklas
 
Tittade lite på chris king ahead styrlager som är inkapslade, dom verkar ju riktigt fina men dyra. Dom hade även ett i stål. Det bör väll ge en liten fördel i hållbarhet mot deras aluminiumprylar?
 
Styr och vevlager

Grädde; sa:
Tittade lite på chris king ahead styrlager som är inkapslade, dom verkar ju riktigt fina men dyra. Dom hade även ett i stål. Det bör väll ge en liten fördel i hållbarhet mot deras aluminiumprylar?

Chris King är superbling. Köp ett nu och flytta från cykel till cykel de närmsta 20 åren eller mer. Men 1700:- som man brukar få ge den svenska handeln är mycke pengar. Stålvarianten är för extrem cykling, downhill och liknande och har ett väldigt stort instick i ramen. Kolla först att de får plats innan du hostar upp stålarna. Mer prisvärda alternativ är tex FSAs orbitvarianter eller kanske ett hope. Observera att du kommer klara dig utmärkt fem varv runt jorden med ett väl monterat och underhållet 400:- styrlager. Allt annat faller innom kategorin lyx. CK går att köpa för under 1000:- om man letar. Finns ett i titan också som de gör några handfull av varje år. Kostar en arm och ett ben...

Skall du köpa ny ram så finns det egentligen ingen anledning att gå på annnat än 1 1/8 tums a-headset. Det är den isärklass vanligaste standarden sedan sådär 5år. Kräver dock lite mer inpassning när det gäller åkposition. Har en känsla av att du kommer gå på en Thomson stam á sisådär 800:- och då är det inte kul att behöva byta för att man behöver kortare/längre eller mer/mindre raise.

På vevlagersidan skulle jag gå på fyrkants eller octalink. Inga integrerade halvprövade grejjor och absolut inte isis. Tex Shimano BB-M952 för 400:- är ett prisvärt octalinklager av högsta kvalitet. Vill man ha samma kvalitet på ett fyrkantslager så får man leta äldre grejjor i shimanos sortiment. Börjar vara tunnsått nuförtiden. Tänk på att skimanos och campas fyrkantslager ej är samma standard. Vill du matcha CK styrlagret i bling så letar du på ett av SKFs nya lager. Svåra att få tag på och garanterat dyra. Uppåt 2000:-

//Erik
 
Re: Styr och vevlager

lillebrorsan; sa:
Mer prisvärda alternativ är tex FSAs orbitvarianter eller kanske ett hope. du kommer klara dig utmärkt fem varv runt jorden
.. ingen anledning att gå på annnat än 1 1/8 tums a-headset.
På vevlagersidan skulle jag gå på fyrkants eller octalink. Tex Shimano BB-M952 för 400:- är ett prisvärt octalinklager av högsta kvalitet.

Vill du matcha CK styrlagret i bling så letar du på ett av SKFs nya lager. Svåra att få tag på och garanterat dyra. Uppåt 2000:-

//Erik

Tack för infon, börjar få mer och mer grepp om cykelprylar nu och vad jag vill ha, har du nå mer info om SKF lagret?

Blir nog ett shimano lager med FSA styrlager.


Jag vill gärna ha kasset och drev i stål, gärna sånna som är spårade så skiten åker ur lätt och som man kan vända på vid behov för att få ut lite längre livslängd.
Några tips på sådanna?
 
Re: Re: Styr och vevlager

Grädde; sa:
Tack för infon, börjar få mer och mer grepp om cykelprylar nu och vad jag vill ha, har du nå mer info om SKF lagret?

Blir nog ett shimano lager med FSA styrlager.

Jag vill gärna ha kasset och drev i stål, gärna sånna som är spårade så skiten åker ur lätt och som man kan vända på vid behov för att få ut lite längre livslängd.
Några tips på sådanna?

Mer info om skf:

http://www.skf.com/portal/skf/home/products?contentId=191006&lang=en

Ser ut som om jag överdrev priserna, verkar ligga mellan ca 550 och 1200kr. Finns i fyrkants och isis-variant.

Klingor är klurigt att hitta i stål då det gäller storklingan. Deore fanns iallafall tidigare i stålvarianter. Å andra sidan får man ut ganska många mil ur en aluminiumklinga i storlekar om 40 tänder och uppåt förutsatt att de är av bra kvalitet. Småklingorna finns gott om i stål. Kassetter finns tex ultegra i stål. Vet inte riktigt hur vändbar dock då många av de större dreven sitter i kluster. Såg att nuvarande xt sitter på plastspindel så varianter under xt är nog att föredra. Har även god erfarenhet av BBBs kassetter som finns lite varstans:

http://www.bbbparts.com/

//Erik
 
Re: Re: Re: Styr och vevlager

lillebrorsan; sa:
Bla bla bla matnyttigt bla bla
http://www.bbbparts.com/

//Erik

Okej shysst, bör jag köra 4 eller 5 spindel på klingorna fram? eller hur ser det ut där? Är BBB's kasseter stål? Jag lutar mot att köra en 8-delad och 3 där fram det verkar lätt att hitta runtom i världen i jämförelse mot dom andra varianterna.

Förslag på vevarmar/vevkittet? mottages gärna, antar att du menade att man ska pröva en LX istället för XT?

En sak till, det är väll bättre och ha högre antal kugg på kasseten bak om man ska cykla mycket i berg och i mån av slitage?
 
Piss också, såg nu att Surly's LHT ram har ett väldigt lågt BB mått, jag som vill ha möjligheten att toura på väldigt ogästvänliga ställen.

Deras cross-check ram gav samma möjligheter att montera deras surly racks men använde 700c däck endast.

Hur håller 700c för off road touring? Blir dom inte väldigt ostabila under tung last?
 
det kan säkert hålla bra med ett välbyggt hjul. men 26" mtb-prylar finns väl lättare att få tag på om saker ska ersättas under resan än 28"/700-delar. Fälgar, ekrar, däck etc. Håller man sig till västeuropa eller nordamerika är det nog egalt men för resten av världen lär 26" setup vara att föredra, som det låter på dina reseambitioner.
 
jamo; sa:
det kan säkert hålla bra med ett välbyggt hjul. men 26" mtb-prylar finns väl lättare att få tag på om saker ska ersättas under resan än 28"/700-delar. Fälgar, ekrar, däck etc. Håller man sig till västeuropa eller nordamerika är det nog egalt men för resten av världen lär 26" setup vara att föredra, som det låter på dina reseambitioner.

Usch jo det är sant, då blir det att leta ny ram igen, undra vafanken man ska ha igentligen som samtidigt har lite bättre ramavstånd för packväskor och så men samtidgt har en BB höjd som klarar sig någorlunda?!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.