Valår i år!

När det gäller cykelbanor så får man nog fler röster om man lovar att ta bort dem! Bilisterna är i alla fall mycket mera högljudda i opinionen.
 
Med tanke på bensinpriset så

Med tanke på hur många nya bilar som säljs och hur mycket bilismen och yrkestrafiken ökar måste bensinen vara för billig!! Höj priset till 20 kr litern!!

Och fortkörning borde kosta från 10000 kr och uppåt!

Har precist cyklat genom vårt avlånga land och fått känna på trafiken på nära håll. Utan backspegel vore jag förmodligen död vid det här laget. Fick se 2 olyckor på nära håll mellan bilar varav den ena där gick det åt helvete så att säga.

Nä, fler cykelbanar och cykelleder och inte minst bygg ut kollektivtrafiken.

Stiffmeistern
 
Nollvisionen = noll icke-bilister på vägarna?

Vägverket tar bort eller krymper vägrenarna på allt fler platser, inte minst när de bygger trefältsväg. Till råga på eländet krymper de utrymmet genom att vägräcken sätts precis vid asfaltskanten. Följden blir att det blir allt svårare att ta sig fram utan bil. Vägverket tvingar alltså fram ett ökat bilåkande.
Samtidigt sjunger de cykelns och cyklisternas lov i sina informationsbroschyrer. Lite ihåligt blir det...
 
Jo tack!

På min tur genom vår avlånga bananrepublik i sommar så har jag långa sträckor fått cykla på de vita linlerna då det inte funnits 1 cm vägren. Detta känns som att cykla på en banvall, fy fan. Dock får jag säga att från Kilpisjärvi ner till Meselefors så var det bra väg och 99,9% av traffikanterna visade hänsyn men sedan ökade bilismen och vägarna blev sämre för cyklister.

Fan, i Nnorrland stannade bilisterna vid övergångställena????, mao en Norrlänning skulle inte överleva 5 minuter i Malmö!!!!

Sämst var det mellan Sveg och Mora, Örebro och Ödeshög samt Höör och Skurup. Här var vägrenen obefintlig långa sträckor och bilisterna körde som idioter.

Kanske skulle man få dra av kostnaden för 1 ny cykel upp till 7500 sek vart annat år om man cyklade till jobbet och inte gjorde avdrag för körning eller andra färdmedel??? Det skulle kanske få fart på Svensken, minska sjukskrivningarna, fetma och bilismen och förbättra miljön.

Stiffmeistern!
 
Tag plats på vägen

Vis av erfarenhet gäller det att ta erfoderlig plats på vägen, så blir billisterna tvugna att visa hänsyn. :)

Håller jag 1-2 dm ut från vägkanten svischar bilarna bara förbi med 2-3 dm avstånd till mig,vilket känns läskigt. :( Om jag däremot håller 1 m från vägkanten, så visar bilisterna betydligt bättre hänsyn och kör om med god marginal. Dessutom slipper jag köra in i parkerade bilar och annat elände. :) Sedan får myndigheter och polisen säga vad de vill, för så här ser faktiskt verkligheten ut för oss cyklister.

F.ö. försöker jag undvika stora vägar så långt som möjligt. Småvägar är betydligt trevligare. :)

Annars var det ett lysande förslag om avdragsrätt för ny cykel. :) Summan kan ju alltid diskuteras, ty blir den för låg, så köper många bara tunga klumpiga navväxlade cyklar med stålfälgar :( istället för lätta och fina kedjeväxlade cyklar med dubbelbottnade stålfälgar, men principen är mycket god. Se bara till att även nödvändiga tillbehör så som hjälm, spd-skor, cykelbyxor etc. också blir avdragsgilla. :)

Kräv också fler cykelställ med tak, så att vi cyklister vågar ta våra fina kedjeväxlade cyklar till och från jobbet, affären o.s.v. utan att de slipper bli fördärvade av regn och rusk.

/Niklas
 
Trafikcirkus!

Liknande avdrag har genomförts i ganska stor skala i England. Har inte läst på riktigt men hörde att det fick ett stort gensvar, speciellt i London där de infört biltullar. Skulle nog göra stor succé även i Stockholm och ge en betydande minskning antalet bilpendlare. Fast det skulle nog kortsiktigt sänka finansieringen av Stockholmsförsöket.

Sen skulle man även kanske behöva spendera pengar på att tex. skotta alla fina cykelbanor man byggt. De går oftast inte att använda annat än med MTB och två tums dubbdäck alt. snökedjor även efter man kört över med plogen! De användes mest som lämpliga upplag för alla bortskottade snömassor så motorfordon skall komma fram. Och då menar jag inte bara utanför city. Tex. den nygjorda enkelriktade stumpen innan gågatan på Götgatspuckeln skottades vid ett tillfälle i vintras först efter nästan två veckor! Och tänk om någon sedan skulle kräva att få tag med cykeln på pendeltåg och tunnelbana. Skulle nog kosta många sköna slantar. Speciellt som de inte räcker till ens i dagsläget! Tänk dig cykel på pendel, tunnelbana och bak på bussar över hela landet alla tider på dygnet.

Sammanhängande, skottade och sedan på våren sopade cykelbanor, uppmärkta så att man hittar till alla stadens delar utan karta, kompass och gps. I city avskilda från gångtraffikanter då vi färdas i samma fart (ofta snabbare) som motorfordonen. Fast det är klart, sånt här klarar ju man bara i Danmark, Holland och Tyskland osv...
[Ändrat av PeterT 2006-07-26 kl 01:39]
 
Varför specialavdrag för ny cykel? Om du lägger pengarna på sl-kort eller på cykel är ju upp till dig. Varför ska vi andra betala?
 
Re: Med tanke på bensinpriset så

Stiffmeistern; sa:
Med tanke på hur många nya bilar som säljs och hur mycket bilismen och yrkestrafiken ökar måste bensinen vara för billig!! Höj priset till 20 kr litern!!

Stiffmeistern

Jepp, å sänk priset på miljövänliga alternativ..Etanolen är inte bara trevlig för miljön, bilen förvandlas dessutom till racerbil på..
 
Det är krig och politik som fördärvat vår jord!

För glesbygden är det väl inte så jäkla smartigt att höja besininpriset så mycket som till 20 kr/litern. Största problemet med oss människor är att vi inte tänker längre än näsan räcker. Allt handlar om pengar, kvalitet existerar väl knappt längre. Hur länge håller dagens bilar? De är GJORDA för att gå sönder efter ett tag. Samma med andra moderna makapärer. När ska vi människor vakna upp? Vi bara förstör.

Nog med moralpredikningar; Vi borde bygga vägar som går att cykla mera på. Och bilar borde ut ur städerna helt, egentligen. Norrköping har dålig luft, undra på det när folk åker en och en i sina bilar! Detta är en liten stad som man verkligen kan cykla i. Det är max en mil vart man än ska.

Som tidigare nämnts är det smart att cykla en bit från vägrenen. Gul väst är också en riktig livräddare när man cyklar. På långfärd har jag min cykelkärra, som jag har klätt in med en gul väst. Den formligen lyser på vägen! Jag har backspegel på cykeln, och har sett att när jag har kärran så ser bilarna mig långt bort och börjar förbereda sig långt innan de ens är i närheten av mig. Signalfärger kan alltså rekommenderas!

Om man vill ha roligt köper man en tuta också och har på styret. Då kan man också vara med och tuta på bilarna. ^_^
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.