Armstrong dopad?

Du kan ju givetvis ha rätt i att det utförs mer och hårdare tester inom elitcyklingen än inom andra idrotter på elitnivå. Men ändå, antalet positiva fall kan man ju inte enbart skylla testerna för. Någon ska ju lämna proven också. ;)

Ja, jag har absolut inte försökt sticka under en stol med att det finns dumhjärnor som pillar i sig både det ena och det andra. Det jag opponerade mig emot var att dessa stolpskott skulle vara överrepresenterade inom cykelsporten. DET tror jag inte en sekund på.

Hur som helst är det ju verkligen bra att man från UCI mm åtminstone försöker göra något åt problemet. Har du förresten som jobbar på (min favvosajt) Cyclingnews något intressant att förtälja just i fallet Armstrong? [/QUOTE]

Uhm, nja. Jag vet väl ungefär vad alla andra vet som har läst artiklarna. Armstrong är komplex på många sätt. Faktum är att han blivit testad många, många gånger, och aldrig (vad det kommit fram) testat positivt. Om han testat positivt undrar jag varför det inte har kommit fram direkt? Å andra sidan har vi ju sett svart på vitt att han har cyklat ifrån personer som vi i efterhand har fått veta använt sig av otillåtna produkter. Ullrich, Pantani, Virenque osv har ju alla stått på pallen under Armstrong.

Armstrong har varit viktig för cykelsporten sedan Festinaskandalen, kanske den nyckelperson som hållit ihop sporten och återgett den lite av dess forna stjärnglans. Jag skulle inte vilja veta var sporten skulle ha hamnat efter Festinaskandalen om inte Armstrong hade trätt fram och vunnit sex tourer. Å andra sidan är Armstrong impopulär. Många, inklusive jag själv, finner honom dryg och amerikansk, och långt bort ifrån den cykelkultur jag lärt känna. Alla andra cyklister, bra som dåliga går att kontakta och bemöta. Jag kan gå och dansa med Virenque, ta en kaffe med Moreau och slå en signal till Museeuw, men Armstrong är helt ouppnåelig. Får man chans till en presskonferens med honom vågar ingen säga något i rädsla för att han ska avsluta den, och han tar detta i tillfälle och kan ge sig på enstaka personer med regelrätta personangrepp bara för att han tex inte gillar någons kläder.
 
Eller t o m 7? [/QUOTE]

Ja, förlåt. Självklart menade jag sju. Jag får skylla på att jag var i Mongoliet i somras under den värsta Tour de France-hypen, och därför lät hela händelsen gå mig förbi rätt obemärkt :)
 
tigertamjaren; sa:
OT: Håkan: Har man vunnit sju tourer har man ju också vunnit sex. ;)
Aaha, det är ju naturligtvis riktigt. Tänkte inte på det.

För att föra tillbaka tråden i någorlunda rätt riktning tänkte jag dra till med en fördomsfulll fråga:
Är det så att italienare har lägre "moraltröskel" vad gäller doping?

Jag tänker då inte bara på cykel utan även längdskidor (jag har en kompis med insyn i längdbranschen, som hävdar att i vissa länder, däribland Italien, dopas det mer än i andra).

/Håkan
 
Exupérance; sa:
Självklart. Därför att cykelsporten har haft en väldigt stor skandal, thanks to Festina bla. Detta gjorde att man fick välja om man skulle fortsätta att överse med detta beteende eller om man skulle ta i hårdare än man någonsin gjort tidigare. Sporten valde det senare, det enda rätta enligt mig, och sporten har fått offra många av sina tidigare hyllade cyklister i jakten på de dopade. Inte många andra sporter är villiga att göra detta.
Därför skulle jag hellre se en uträkning på hur många som hittas positiva i förhållande till antal test som görs. Där tror jag faktiskt inte att cykelsporten ligger högre än någon annan sport som testar.
Min tro, som stöds av de doping-/idrottsläkare jag talat med, är att dopingen hela tiden ligger minst ett steg före. Att testa, testa och testa igen är värdelöst så länge man inte har rätt test för att upptäcka prepatatet ifråga. Oavsett hur ofta en cyklist testas så drar detta inte i sig fram positiva svar, om inte testet förnyats så det inbegriper de senaste dopingpreparaten. Flera av de stora dopingskandalerna (senast USA i friidrott, eller tidigare Finland i längskidor) har kommit till just för att ett nytt test utvecklats, som hållits hemligt, och sedan lanseras i samband med en större tävling. Det där med att testa mellan tävlingarna är bra, men inte tillräckligt, och om man tar det som en garanti för att sporten är välkontrollerad avseende doping, tror jag att man misstar sig. Själv är jag inte ett dyft intresserad av vare sig Armstrong eller andra individuella cyklister, men att sporten är så behäftad med ondsinta rykten om doping är knappast helt grundlöst. Det handlar inte bara om världseliten, doping kan lätt bli en "gräsrotsfråga", om flertalet tävlande och t o m elitmotionärer börjar dopa sig. Detta har t ex lett till de många oförberedda dopingtesterna på olika offentliga gym runtom i landet, där inte bara tävlande/professionella testas.
 
Apropå test på gym, av civilister (?):
Om man bortser från en massa aspekter, och tycker att man vill t ex klättra bättre*, och trycker i sig ryssfemmor för att bli starkare, är det otillåtet om man inte tävlar?

Ryssfemmor var inget bra exempel, men jag är inte så bra på den där typen av medicin (heller), jag tänker mig dock att det finns preparat som man kan inneha utan att de är illegala.
De flesta dopingmedlen är väl från början läkemedel.

Nåja, åter till min lite hypotetiska fråga, får man dopa sig om man inte tävlar?
Det är inte en filosofisk fråga, utan mer än juridisk.


*bortse från det faktum att jag inte skulle klättra bättre av just ryssfemmor...
 
Gabriella, det var intressant att höra om Armstrong och den tron han har snickrat sig, dels genom vad han ju faktiskt har åstadkommit inom sporten och dels genom hur han verkar vara som person. För hur man än har vänt och vridit på sig inom cyklingen så har han ju suttit där högt uppe på sin kungatron och sporrat sina utmanare att göra bättre ifrån sig och media att frossa i honom som fenomen och om påstådda dopingfall. Det finns ju alltid folk som vill se kungen falla ner från sin tron, särskilt om han är lite kärv i sitt sätt.
 
Strykarräven; sa:
Det handlar inte bara om världseliten, doping kan lätt bli en "gräsrotsfråga", om flertalet tävlande och t o m elitmotionärer börjar dopa sig.

Har redan blivit? Nu vet jag inte var man ska dra gränsen mellan elit och gräsrot, men det var ju faktiskt en cyklist som blev avstängd efter att ha lämnat ett positivt prov på Veteran SM i cykling!

Sen kan jag se scenariot med dopingkontroll på SM i segling, framför allt vissa kölbåtsklasser... Hua, där skulle det stora flertalet åka dit! ;-)

Mezzner: Det beror på vad man tar för preparat, men många är narkotikaklassade, vilket betydar att det är olagligt, även om man inte tävlar... Just ryssfemmor är tex inte tillåtna...
 
Har redan blivit? Nu vet jag inte var man ska dra gränsen mellan elit och gräsrot, men det var ju faktiskt en cyklist som blev avstängd efter att ha lämnat ett positivt prov på Veteran SM i cykling!

Var inte det Veteran VM, eller fanns det ett på SM också? Han på VM åkte dit på missat prov, och inte positivt, men båda bedöms ju hårt. Han fick sitt straff halverat nyligen, men vi kanske inte talar om samma?
 
Exupérance; sa:
Har redan blivit? Nu vet jag inte var man ska dra gränsen mellan elit och gräsrot, men det var ju faktiskt en cyklist som blev avstängd efter att ha lämnat ett positivt prov på Veteran SM i cykling!

Var inte det Veteran VM, eller fanns det ett på SM också? Han på VM åkte dit på missat prov, och inte positivt, men båda bedöms ju hårt. Han fick sitt straff halverat nyligen, men vi kanske inte talar om samma?


Fallet jag syftade på var segraren i H40 på Veteran SM som testades positiv för efedrin, som han fått i sig genom kosttillskott.

Så har jag förstått det i alla fall. Har jag helt fel?
Hm, nu blev jag lite osäker
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Lance Armstrong through a physiological lens Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...