Armstrong dopad?

tigertamjaren; sa:
Fredrik: Vi läser antagligen samma nätblaskor... ;)
Kanske det... :)
Frågetecken kring åldern och tillförlitligheten på proven finns ju också såklart. Men fråga kolon: Detta måste ju såväl WADA som LNDD ha känt till på förhand. Ändå tyckte de uppenbarligen att det var meningsfullt att genomföra sina tester. Jag menar, om man nu visste att proven var förstörda/värdelösa, varför utförde man i så fall testerna på dem?
Testerna har gjorts som en del av ett arbete med att förbättra testmetoderna och göra testerna säkrare och mer tillförlitliga. Då finns det en viss poäng i att göra testerna även om jag på rak arm har svårt att se poängen i att göra det. De har dock inte gjorts som ordinära dopingtester i syfte att kunna hitta och sätta dit någon som varit dopad vilket många som bara följer det vanliga allmänna mediebruset lätt kan förledas att tro.
Dessutom går ju chiefen för LNDD i god för testernas tillförlitlighet. (Dock pekar inte han ut provlämnaren (Armstrong), det är det ju L´Equipe som gör).
Precis. Då kan man fråga sig vad l'Equipes "hidden agenda" är. Det enda de lyckats åstadkomma hittills är att skapa misstro. Personligen så tycker jag att hela hsitorien är det svåraste slaget någonsin _mot_ kampen mot doping då det verkar finnas uppenbara brister när det gäller integriteten. Jag tycker nästan synd om Dick Pound som trots att WADA inte är en part ändå kommer att få dras med "resultatet"...
Allt som allt en fransk löksoppa så god som någon. :)
Jag föredrar en riktig Soupe à l'oignon! :)
[Ändrat av haskell 2005-08-29 kl 13:36]
 
Juridik

Frågan är lite vem som har försprång fuskaren eller antidopningstestarna.

Kanske borde alla prover delas upp i t ex sex olika; A och B analyseras med den aktuella arsenalen medan de fyra ytterligare rören sparas i 10 år för att just kunna fälla fuskare i efterhand sedan diagnostiken förfinats.

Med en sådan taktik kanske flera fuskare kunnat fällas bakåt i tiden och aproachen kanske kan verka preventivt framöver. Givetvis skall fuskarna få betala tillbaka prispengar och ovanpå detta dryga böter.

Juridiken måste hänga med med lagstiftning även civilt. En del kanske man kan åstadkomma genom avtal med idrottsutövarna innan de får tävlingslicenser.

Man blir mörkrädd av omfattningen av dopningen inom proffscykelsporten.

Thure
 
thureb; sa:
Man blir mörkrädd av omfattningen av dopningen inom proffscykelsporten.

Thure

Hmmm...
Jag skulle vilja uttrycka mig såhär istället:
Man blir mörkrädd över hur många som åker dit för dopning inom cykelsporten.

Vad man ska komma ihåg är att cyklingen mig veterligen är den sport som hårdast "jagar" dopingen.
Tex blir man avstängd om man har för höga blodvärden, även om doping (EPO) inte kan påvisas.

Personligen tror jag inte det används mer doping inom cyklingen än i någon annan sport, men det åker fast fler, och tystas inte ner.
 
Tredjeplatsen!

Jag kikade litet grand på vad L'Equipe skrivit om LA:s framträdande på CNN. Att Lance Armstrong kommit på tredje plats i en fransk undersökning om vilken idrottsman man hatar mest var en nyhet för mig.
Det är onekligen ganska absurt...
 
Hörsägen & märkligheter

http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2005/aug05/aug30news2

http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2005/aug05/aug28news
(Under rubriken "Ex-USPS soigneur speaks")

"strange, very strange things that went on in France that summer."

Den som lyckas spåra de tre spanska läkarna i den gröna stationsvagnen som bodde en trappa upp på USPS olika hotel under Touren -99 lär nog kunna göra sig en hacka på sitt scoop...

Nån hugad? Lär väl vara större vinstpotential än i Postkodlotteriet i alla fall? ;)
 
Re: Tredjeplatsen!

haskell; sa:
Jag kikade litet grand på vad L'Equipe skrivit om LA:s framträdande på CNN. Att Lance Armstrong kommit på tredje plats i en fransk undersökning om vilken idrottsman man hatar mest var en nyhet för mig.
Det är onekligen ganska absurt...

Absurd undersökning, men givet att man gör såna undersökningar i Frankrike, kanske det var ett väntat resultat.
Gör man en sån undersökning i t ex Sverige så får man ju också fram vem som är Sveriges mest hatade...
Därmed inte sagt att denne verkligen är mycket hatad.
 
...och surdegen växer...

In i hetluften kliver nu OS-organisationen med Jacques Rogge i spetsen. Rogge (som ju är belgare och igår fick se sin landsman Tom Boonen vinna VM-guld i cykel) vill se en oberoende utredning om huruvida Armstrong dopade sig på Touren -99 eller inte. Vi som följer denna underbara såpa frågar oss: Kan vi vänta oss ett uttalande från Göran Persson? Kommer Armstrongs hund Rex bli helt återställd från operationen? Var Boonen dopad?
 
tigertamjaren; sa:

Självklart!!
Han slog ju Ljungkvist...

Skämt åsido, jag förstår inte riktigt motivet till den här kampanjen mot Armstrong. Är det för att hindra honom från att kunna få något toppjobb i någon organisation, eller?


PS. Vilket VM-linje igår! Pulshöjare... :)
 
tigertamjaren; sa:
Jonas P; sa:
PS. Vilket VM-linje igår! Pulshöjare... :)

Ja herregud, det var något av det mest rafflande jag har sett på TV! När Bettini, Vinokourov och Petegem gick loss på sista varvet höll jag på att hoppa upp i lägenheten ovanför! :)

Viktigast ändå var ju att ALLA svenskar slog Thor Hushovd http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=291229 . Förutom den allmänna plikten att i alla sammanhang slå resp. norrman, så är ju Thor Hushovd grovt överskattad. Han, och hans lag, gör ju aldrig något eget jobb, utan litar bara till de andra spurtlagens arbete.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Lance Armstrong through a physiological lens Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...