Väst & hjälm!

Aminida; sa:
1. Föresten känner jag som att jag gör ett statement genom att använda hjälm. Det är ju som att säga till sitt undermedvetna och resten av världen att mitt huvud är värt att skyddas! :)

2. Och till Andreas vill jag säga att även cyklister med röda kläder syntes jättedåligt, även om vissa av dem hade både knallröda kläder och röda detaljer på väskor mm. Har ni tänkt på hur vägarbetare ser ut? De har NEON på sig. Det är därför de syns så bra! Det bästa vore väl om alla hjälmar vore neonfärgade...

[Ändrat av Aminida 2005-08-16 kl 21:23]

1. Håller helt med! Gillar näfr människor är förnuftiga och inser sitt eget värde. Lite som att ha öronproppar på rockkonserter. Det visar att man faktiskt tänkt efter.

2. Som sagt! Jag håller med dig. Neon är helt överlägset. Min tanke var dock att rött i alla fall är lite bättre än grått eller svart. Vet inte om jag kommer köra reflexväst när jag cyklar racer.

/Andreas
 
Re: Hjälm med backspegel

hmarkstrom; sa:
Då jag använder en liggcykel på mina långfärder så fungerar inte en gul väst då den bara syns framifrån. Däremot har jag alltid använt hjälm och nu har jag en Reevu med inbyggd backspegel. Deras hemsida:

http://www.reevu.com

Mina Ortlieb cykelväskor har stora reflexer så de syns bra bakifrån.

En del med liggcykel har även en flagga men det är ovanligare på långfärdscyklarna då de är högre än den liggcyklar som används som racercyklar.

Reevu reas just nu ut på Clas Ohlson . Jag provtittade i förra veckan genom backspegeln på en Reevu och jag såg knappt någonting mer än ett grått dis. Det är möjligt att det funkar bättre utomhus i dagsljus än inne i butiken.

Jag försöker sedan en mindre vurpa förra sommaren att förutom hjälm att använda cykelhandskar när jag cyklar. Jag gled vid vurpan med insidan av händerna mot asfalten, och asfalt rubbar mer är smärgelduk.

Per
 
Re: Ett något mindre seriöst svar :)

pher_; sa:
1. Tänkte väl att jag skulle få något genomförnuftigt svar, jajemen tog inte lång tid. Det är bra Andreas.

2. Sa bara vad jag känner. Ursäkta att jag inte är perfekt. Jag går mkt på känsla här i livet. För mkt förnuftighet gör livet tråkigt och kanske inte värt att leva, om du frågar mig. Jag gillar inte hjälm helt enkelt, snälla låt mig få leva åtminstone lite dumdristigt.

3. Antar att du cyklar i skinnställ och helintegrerad hjälm? DU vill väl inte belasta samhället med mer skrubbsår än nödvändigt om något skulle hända.
Lite svett mår väl inte kroppen dåligt av. Möjligen dina testiklar, men vadåå går nog att kyla med något hjälpmedel.
Förresten varför måste du cykla Andreas, ändå rätt farligt, finns det inget tryggare sätt du kan ta dig från A till B?

För du går väl inte utanför dörren utan din hockeydräkt. Du duschar väl aldrig utan hjälm, eller lagar mat utan skyddshandskar. De flesta olyckor sker i badrummet, så du vill väl ha lag på det med? Lite svårt att kontrollera, men visst kan väl polisen få knacka på ibland och kolla ifall någon är på toa utan hjälm. Jag menar det tjänar vi ju alla på eller hur?
Kostnaderna för sjukvård, reabilitering och personlig assistent borde minska betydligt eller hur? Eller kanske inte ändå.,... hmm.


Lev som du lär fullt ut om du nu ska vara så förbenat förnuftig!

Hoppas du kör bil med hjälm också och mkt övr. skydd på dig också?

Dagens cykelhjälmar borde bytas ut mot vettiga mchjälmar! Dessutom ryggskydd och alla tänkbara mc/kross skydd, varför inte?? Låt förnuftigheten råda!!!
*ironi*


4. Andreas, lägg ut dessa pengar på dessa saker var inte för snål, det kan rädda ditt liv!
Prolog: Egentligen tillhör ditt inlägg kategorin som inte bör besvaras eftersom det är av en sådan karaktär att det faller på sin egen orimlighet och ologik. Jag vill dock göra ett litet försök till några korta svar i alla fall.

1. Jo, det var ju inte så förvånande. Du mer eller mindre bad ju om det i ditt inlägg och jag antar att också syftet med inlägget var att få igång lite debatt. Inget fel i det.

2. Ingen är perfekt. Jag har heller inte ambitionen att själv vara perfekt eller att någon annan ska vara det. Jag tillåter dig att leva precis som du vill och har aldrig påstått något annat. Att du inte gillar/trivs med hjälm är väl bästa argumentet hitills, det borde du haft med tydligare från början.

3.Ja så kommer då den klassiska patetiska anklagelsen... suck... att du orkar... Nä jag har, som jag tror nämnts tidigare, inte MC hjälm när jag cyklar. Som du själv skrev kan det vara väl opraktskt. Jag har heller inte skinnställ. Jag åker dessutom inlines utan knäskydd trots att det är lite dumt, men naturligtvis har jag hjälm. Huvudet går liksom inte att ersätta. Jag har inte hjälm när jag kör bil eller duschar. Det har för övrigt inte med saken att göra. Det har heller inte mina testiklar.

"Lev som du lär fullt ut om du nu ska vara så förbenat förnuftig!"

Det är precis det jag gör. Jag använder den skyddsutrustning som jag känner är nödvändig och funktionell att använda för den aktivitet jag utövar. Att leva som jag lär handlar inte om att alltid bära full skyddsutrustning.

Det är ju konstigt detta att varje gång någon gör något bra (som jag tex. anser använda cykelhjälm är) så ska de som inte gör det försvara sig genom att kritisera för allt det som personen inte gör. Om någon tänker på att fattiga i andra länder har det svårt och gör något litet för att hjälpa så kritiseras personen för att den inte gör ännu mer, av de som inte gör något. Om en person väljer att vara vegan för att det känns rätt så kritiseras veganen för att han trampar ihäl myror eller kanske har ihjäl en fluga. Veganen kritiseras för att inte till 200% leva upp till sina ideal fast att han gör otroligt mycket jämfört med den som kritiserar och inte gör ett skit. Ska det vara så svårt att acceptera att man kan göra lite om än inte allt!?

Jag har cykelhjälm för att det är den viktigaste kroppsdelen att skydda vid en ev olycka och jag använder en hjälm som är praktisk och funktionell som inte förstör min cykelglädje. Det känns fullständigt patetiskt att jag då ska bli påhoppad för att jag inte cyklar i hockeyutrustning för att någon i sitt huvud figurerat ihop att detta skulle vara "att leva som jag lär".

4. Jag låter inte bli att skaffa ovan nämnda säkerhetsutrustning av ekonomiska skäl.

/Andreas
 
Andreas... nu är det din tur att tagga ner litet... Pehrs inlägg var, åtminstone synbarligen, tämligen ironiskt - framförallt i slutet.

Elda inte upp er, elda björkar istället så blir allergikerna glada!
 
En god uppmaning

Fridas uppmaning till oss andra cyklister är klok och genomtänkt och diskuterar inte lagstiftning vad jag ser.

Att ha hjälm är väl nästan en existensiell fråga; är min hjärna, mitt intellekt och mitt liv värt att skyddas med tillgänglig för aktivitet adekvat icke hämmande utrustning. Mitt svar för mig själv på frågan är JA. Använder också lavinsändare vid off-pist åkning och skidbestigning, kollar upp snöskikten etc. Paddlar med flytväst på, ror med dito på.

Reflexväst är bra på dagen och allra helst på kvällen både vid cykling, promenad eller löpning. Har själv en som i mörker får mig att anta en mycket trafikpolisiär reflexbild, vilket är ohyggligt temponedsättande på bilister.
 
pher_; sa:
Däremot tycker jag det är bra med uppmaningar och tips, men sen inte behövs ingen lag för det, utan får använda sina små grå celler och bestämma hur man själv vill ha det.

Jag kan till viss del hålla med dig. Det bästa är ju om folk själva tar ansvar och har hjälm. Kan dock tycka att det är bra med en hjälmlag för barn, de har ju sämre reaktionsförmåga och svårare att bedöma avstånd.

Jag är helt övertygad om att man kan vänja sig vid att ha något så ohäftigt som en cykelhjälm, men ändå känna att den är häftig. Nuförtiden finns det ju så mycket att välja på också!

05_tsg_black_b.jpg

05_parachute_b.jpg

05_buudy_b.jpg

05_Solair-red_b.jpg

05_Bellistic-Silver_b.jpg

05_Delirium_b.jpg

05_Alchera-Black(EU)_b.jpg


Jag skulle vilja berätta en liten historia om hur moden ändrar sig, om vad som anses häftigt och inte:

När jag åkte slalom sista gången som 15-åring (alltså år 1996) hade jag som vanligt min Jofa-hjälm med integralbåge. Jag kände mig URTÖNTIG! Men jag tänkte att ingen känner ju igen mig ändå i den där munderingen, så skitsamma. Ramlar jag kommer jag ju vara tacksam.

Vintern 2004, alltså efter 8 års uppehåll, åkte jag slalom igen och använde samma hjälm. Nu kändes det plötsligt inte alls lika töntigt! Var och varannan i skidbacken hade hjälm, till och med de coola snowboard-killarna!

Något har alltså hänt inom skidkulturen, och man får hoppas att samma sak händer inom cykelkulturen!

Over and out.
 
ala; sa:
Jag håller med dig. Neon är helt överlägset. Min tanke var dock att rött i alla fall är lite bättre än grått eller svart. Vet inte om jag kommer köra reflexväst när jag cyklar racer.

Du kan ju göra som jag gjorde, köpa en billig reflexväst på Clas Ohlsson (i storlek XXL så blir det mycket tyg) och slakta den och sen sy på smådelar av den på cykeln. Tex på baksidan av sadeln, på hjälmen etc. Den idén kanske vore nåt för dig?

Hälsningar
//Frida
 
Att vara annorlunda!

ala; sa:
Det är ju konstigt detta att varje gång någon gör något bra (som jag tex. anser använda cykelhjälm är) så ska de som inte gör det försvara sig genom att kritisera för allt det som personen inte gör. Om någon tänker på att fattiga i andra länder har det svårt och gör något litet för att hjälpa så kritiseras personen för att den inte gör ännu mer, av de som inte gör något. Om en person väljer att vara vegan för att det känns rätt så kritiseras veganen för att han trampar ihäl myror eller kanske har ihjäl en fluga. Veganen kritiseras för att inte till 200% leva upp till sina ideal fast att han gör otroligt mycket jämfört med den som kritiserar och inte gör ett skit. Ska det vara så svårt att acceptera att man kan göra lite om än inte allt!?

Detta, Andreas, tycker jag är MYCKET intressant! Jag har länge varit irriterad på det där beteendet, men jag har liksom inte kunnat sätta ord på det! Tack för att du sammanfattade det så himla bra!

Här är ett exempelscenario:

Person A: Jag har hört att du är vegetarian!
Person B: Ja det stämmer.
A: Då orkar du inte göra så mycket va?
B: Joodå, jag tränar en del. Och så studerar jag också.
A: Vad tränar du då? Det kan ju inte vara nåt särskilt avancerat.
B: Jag tävlar faktiskt i Iron Man, som är ett långt triathlonlopp.
A: Jaha, men du är rätt dålig va? Du är väl inte elit, eller hur? Va, VA?


Nu behöver vi ju inte diskutera om den där dialogen ovan har hänt på riktigt eller inte, men jag kan säga att jag har råkat ut för den här typen av resonemang MÅNGA gånger. Så fort man gör nåt annorlunda ska man straffas för det. Jag brukar på nåt slags buddhistiskt manér tänka att det är synd om den personen som reagerar sådär, och att jag inte behöver ta åt mig. Men det är SVÅRT tycker jag.

Nu hamnade vi lite off topic här. Ville bara ventilera det här med att göra annorlunda saker, det är inte alltid så lätt nämligen.

Ut och cykla med er nu, det är ju sol ute idag!

//Frida
 
Lägg ingen energi på att övertyga andra på ett forum. Vad gäller hjälm så har dom bestämt sig. Låt det naturliga urvalet sköta vad som behöver göras, det finns viktigare saker att lägga energi på.

/Mattias
 
En liten reflektion i ämnet...

I början på 90-talet slutade jag åka skidor med hjälm, det var töntigt och jag var gammal nog att föräldrarna inte hade så mycket att säga till om.

När jag 10 år senare åkte på min första säsong ansågs jag dum i huvudet på gränsen till töntig som åkte utan av många. (Nu åker jag alltid med hjälm)

Men det intressanta är att jag idag träffade en kompis på stan. Jag cyklade, men hade inte hjälmen på mig....
En av hans första kommentarer var: Borde inte du ha hjälm på dig?

Detta kom från en "icke-cyklist"!
Svaret är självklart ja!

Så Frida, händer samma sak redan?
 
Jonas P; sa:
En liten reflektion i ämnet...

I början på 90-talet slutade jag åka skidor med hjälm, det var töntigt och jag var gammal nog att föräldrarna inte hade så mycket att säga till om.

När jag 10 år senare åkte på min första säsong ansågs jag dum i huvudet på gränsen till töntig som åkte utan av många. (Nu åker jag alltid med hjälm)

Men det intressanta är att jag idag träffade en kompis på stan. Jag cyklade, men hade inte hjälmen på mig....
En av hans första kommentarer var: Borde inte du ha hjälm på dig?

Detta kom från en "icke-cyklist"!
Svaret är självklart ja!

Så Frida, händer samma sak redan?

Jag ser att det är fler som har upptäckt det där med att skidhjälm har blivit häftigt. Då är det alltså helt klart en trend!

Kanske är det för att Anja Persson hade hjälm på sig när hon hade skidskola i TV4? Sånt borde ju påverka! Då visade hon typ vanliga plogsvängar och de första grunderna.

Jag ska undersöka bland folk jag känner hur det är med hjälmanvändandet. Helt generellt kan jag säga att de av mina vänner som är måna om att verka alternativa och så vänster som möjligt (palestinasjal, badges, randiga tröjor, manchesterjeans), vägrar använda hjälm. Friluffsarna jag känner använder hjälm allihop. Är allt en fråga om image??? Det verkar ju nästan så!
 
nagon gang ska man val borja vara aktiv pa denna sida ocksa.. sitter och laser och ar ganska road. nar ska folk forsta att ironi funkar asdaligt pa natet?

hursom, ville bara inflika i debatten. Bor pa Nya Zeeland och har (iaf i christchurch) sa ar det hjalmlag (for alla)! tycka vad man vill om lagar och formynderi men har ar det ingen som klagar, alla forstar att det ar battre att trilla i gatan med hjalm an utan.

/Jo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
Madelene Väst Långcykling 5
KLAGER Hjälm i form av airbag Långcykling 21
Aztec Gold Hjälm med visir Långcykling 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.