Väst & hjälm!

Hej alla på Utsidan!

Jag skulle vilja göra en uppmaning! Med risk för att låta som en moraltant vill jag vifta med följande brandfackla:

--> Använd HJÄLM!
--> Använd GUL VÄST!

Jag tyckte det var självklart att ha både hjälm och gul väst när jag var ute på sommarens långtur, men sen upptäckte jag att det tydligen inte är nån annan som tänker som jag!

Av alla de långfärdscyklister jag såg längs vägarna (och det var många) under en biltur tur och retur till Jämtland, så var det inte EN ENDA som hade gul väst. Hjälm var tydligen inte helt självklart det heller.

Jag vet inte om hönan eller ägget är viktigast, för utan gul väst syns man ju knappt som cyklist, och då kan man väl ha hur mycket hjälm man vill när bilarna kör på en... Sportkläder tenderar att vara i mörka dova färger som smälter alldeles för bra ihop med asfalten.

Som cyklist färdas man långsamt, och utan skydd (förutom hjälmen, OM man har nån sån på sig), så jag tycker det är dumheter att kamoflera sig med vägen. Vad har man att sätta emot en flera ton tung stållåda som kommer i 90 kmh? Ta på den gula västen och ta ansvar för att synas i trafiken, det är min uppmaning!

Over and out.

//Frida
 
Bra uppmaning, tycker själv det är rätt obehagligt att cykla efter de större vägarna där ingen väggren finns. Gillar inte att sätta ens liv i andras, men men.. så jag borde helt klart följa dina råd. Ändå cyklar jag alltid utan hjälm(äger ingen hjälm förutom mchjälm dådå, och den känns än mer opraktiskt)... Frågan är hur mkt det hjälper med hjälm egentligen. Men som du säger om man verkligen syns så minskar ju risken att bli påkörd helt klart.

Vill dock kunna fortsätta och cykla vårdslöst utan hjälm, mest för det är skönt och ger frihet samt förmodligen bättre uppsikt (inbillar jag mig). Vill dessutom ansvara för mitt eget liv, även om det kan ge högre sjukhuskostnader en dag..
Men känner jag detta land så kommer väl lagkrav snart. Vilket jag givetvis är emot. Nya lagar och regler är de bra att motionera i riksdagen, i brist på annat att göra (sorry lite fördomsfull). Vet inte hur många gånger de försökt få igenom hjälmkrav, och snart lyckas väl nån med sitt entragna tjat. Tvyärr.

sorry bara lite "pratsjuk", men nått ska ju skrivas eller hur? :)

Bra uppmaning hursomhelst!

Mvh "living on the edge" Pher
[Ändrat av pher_ 2005-08-16 kl 15:18]
 
pher_; sa:
1. (äger ingen hjälm förutom mchjälm dådå, och den känns än mer opraktiskt)...

2. Frågan är hur mkt det hjälper med hjälm egentligen.

3. Vill dock kunna fortsätta och cykla vårdslöst utan hjälm, mest för det är skönt och ger frihet samt förmodligen bättre uppsikt (inbillar jag mig).

4.Vill dessutom ansvara för mitt eget liv, även om det kan ge högre sjukhuskostnader en dag..

[Ändrat av pher_ 2005-08-16 kl 15:18]

1. Härligt resonemang! Satsa livet spara en hundring!
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=786&iItemId=89738

2. Troligen en hel del. Den gör i alla fall ingen större skada!

3. Jag har aldrig upplevt att hjälmen försämrat sikten. Möjligen kan det bli problem om du cyklar väldigt framåtlutat och har skärm på den men det är ju inte svårare än att ta bort skärmen i så fall.

4. Synd bara att vi andra får vara med att betala kostnaderna för sjukvård, reabilitering och personlig assistent.

Kanske är Sverige inte moget för cykelhjälmslag ännu men jag tycker tveklöst det är något att sträva mot!

Cykelhjälm tycker jag borde vara en självklarhet när man touringcyklar och precis som Frida blir jag förvånad över att det är så ovanligt! Jag kan förstå att hjälm kan upplevas besvärligt i vardagslivet. Den kan vara ivägen (när man inte cyklar), man blir mer svettig och frisyren förstörs men oim man bara är ute för att cykla!?

Reflexväst har jag ännu inte använt vid cykling men jag är inte alls främmande för det. Min nya cykeltröja blev röd så den i alla fall syns lite bättre. Som väl är finns det ju endel neongula cykelkläder på marknaden och köper jag någon överdragsjacka någon gång ska den vara neongul! Dock har jag inte hittat några vanliga cykeltröjor i den färgen.

Bra uppmaning Frida!

/A
 
Ett något mindre seriöst svar :)

Tänkte väl att jag skulle få något genomförnuftigt svar, jajemen tog inte lång tid. Det är bra Andreas.

Sa bara vad jag känner. Ursäkta att jag inte är perfekt. Jag går mkt på känsla här i livet. För mkt förnuftighet gör livet tråkigt och kanske inte värt att leva, om du frågar mig. Jag gillar inte hjälm helt enkelt, snälla låt mig få leva åtminstone lite dumdristigt.

Antar att du cyklar i skinnställ och helintegrerad hjälm? DU vill väl inte belasta samhället med mer skrubbsår än nödvändigt om något skulle hända.
Lite svett mår väl inte kroppen dåligt av. Möjligen dina testiklar, men vadåå går nog att kyla med något hjälpmedel.
Förresten varför måste du cykla Andreas, ändå rätt farligt, finns det inget tryggare sätt du kan ta dig från A till B?

För du går väl inte utanför dörren utan din hockeydräkt. Du duschar väl aldrig utan hjälm, eller lagar mat utan skyddshandskar. De flesta olyckor sker i badrummet, så du vill väl ha lag på det med? Lite svårt att kontrollera, men visst kan väl polisen få knacka på ibland och kolla ifall någon är på toa utan hjälm. Jag menar det tjänar vi ju alla på eller hur?
Kostnaderna för sjukvård, reabilitering och personlig assistent borde minska betydligt eller hur? Eller kanske inte ändå.,... hmm.


Lev som du lär fullt ut om du nu ska vara så förbenat förnuftig!

Hoppas du kör bil med hjälm också och mkt övr. skydd på dig också?

Dagens cykelhjälmar borde bytas ut mot vettiga mchjälmar! Dessutom ryggskydd och alla tänkbara mc/kross skydd, varför inte?? Låt förnuftigheten råda!!!
*ironi*
Andreas, lägg ut dessa pengar på dessa saker var inte för snål, det kan rädda ditt liv!


Lag på allt som kan skydda oss från våran egen idioti!


Nej, det är inte det samhälle jag vill leva i iaf...
Sorry om jag överdrev lite, men det känns som vi är på väg ditåt med alla lagar om att skydda oss själva.
 
Här går det hett till ser jag!

Till Pher vill jag säga: Prova en modern cykelhjälm! Jag satsade på att köpa en lite dyrare modell (den kostade ca 300 kr) som jag trivs med, och som sitter bra. Jag har nu i efterhand upptäckt att det faktiskt är en barnhjälm... =) Hursomhelst ser den ganska cool ut, och det är ju bra. Man måste ha en hjälm som man blir glad av att ta på sig. Moderna hjälmar har en grejj i nacken som gör att hjälmen sitter på plats utan att man måste spänna snörena under hakan jättehårt. Jag har aldrig upplevt att min nya hjälm är ivägen. (Min gamla var det däremot.)

Föresten känner jag som att jag gör ett statement genom att använda hjälm. Det är ju som att säga till sitt undermedvetna och resten av världen att mitt huvud är värt att skyddas! :)

Och till Andreas vill jag säga att även cyklister med röda kläder syntes jättedåligt, även om vissa av dem hade både knallröda kläder och röda detaljer på väskor mm. Har ni tänkt på hur vägarbetare ser ut? De har NEON på sig. Det är därför de syns så bra! Det bästa vore väl om alla hjälmar vore neonfärgade...

Backspegel var en annan fin investering (för 60 kr) jag gjorde. Den har jag också haft mycket användning för, och den gör livet som cyklist på vägen betydligt säkrare. Särskilt för mig som är döv på ena örat och inte hör från vilket håll bilarna kommer.

Cykla lugnt!

//Frida

[Ändrat av Aminida 2005-08-16 kl 21:23]
 
Ta det lugnt Pher, varför hetsa upp sig så?

Själv tycker jag man syns bra utan reflexväst så länge det är ljust ute. Skulle aldrig cykla omkring på mina turer med en neonväst på mig, jag gillar att "smälta in" i omgivningen. Hjälm är däremot självklart.

...Johan...
 

avslutad210712

Gäst
När jag åkte hem från abisko förra helgen hade BMW's mc-klubb haft möte uppe i Bjökliden. Flera av dem hade på sig signalgröna eller signalgula västar och jag garanterar att de syntes mycket bättre även i dagsljus än de som hade på sig vanliga mc-kläder och även bättre än de som hade rödfärgade mc-kläder på sig.

Personligen använder jag inte hjälm när jag cyklar och är väl lite kluven till en sån lag. Visst är det bra om olyckan skulle vara framme men jag tror mer på ordenliga färger på kläderna. Känns liksom bättre med ett skydd innan man blir påkörd av en bil än ett skydd efter.
 
Har läst någonstans (ska försöka leta upp källan) att man i undersökningar konstaterat att ögat bäst ser och reagerar snabbast på en gul färg (åt citronhållet). Rött, den gamla traditionella färgen för utryckningsfordon, är faktiskt sämre.

Det finns m a o en anledning varför ambulanser har den färg de har.

MvH
Aina
 
Hjälmen kan rädda liv

Visst kan man ironisera en hel del om hjälmar och annan säkerhetsutrustning.

Cykelhjälmen har räddat mig minst från en mycket allvarlig hjärnskakning eller sannolikt något ännu värre. En idiot körde på mig en novembermorgon på skyddsväg trots pannlampa, gul väst och extra reflexer på benen.

Jag kräver också att ungarna använder hjälm. Vore kanppast trovärdig om jag själv cyklar utan.

Bästa skyddet är nog ändå att utgå från att alla medtrafikanter oavsett fortskaffningsmedel är huvudlösa hönor och köra därefter.
 
"Ta det lugnt Pher, varför hetsa upp sig så?"

Du har rätt, borde inte göra det,menmen, bara blir irriterad när folk försöker instifta lagar som begränsar min valfrihet här i livet.
Jag kände bara att det var dags att sätta ner foten, mot strävan av cykelhjälm lag som Andreas antydde.

Alla dessa lagar tas i små steg så snart blir de väl lag på "gå"hjälm om ingen sätter stopp för alla lagar där individen inte verkar kunna välja förnuftigt själv.
Eller varför inte krav på hjälm i motorbåtar som nästa steg? Säger man inte stopp någon gång så fortsätter det bara, även om det kan rädda liv så tycker jag man ska få ha valfrihet hur man vill leva sitt liv.

Däremot tycker jag det är bra med uppmaningar och tips, men sen inte behövs ingen lag för det, utan får använda sina små grå celler och bestämma hur man själv vill ha det.

Som det är nu funkar bra, visst är det hjälmlag för de under 15? Det räcker så och vi behöver tveklöst inte sträva mot hjälmlagar överallt.


Mvh Pher


[Ändrat av pher_ 2005-08-17 kl 10:17]
 
Bra att du tar upp detta, Frida.
Jag upptäckte att när jag bytte till färgglada cykelkläder så visade många bilister mer hänsyn, de fick mer tid att planera sig körning.
Jag har släppt alla ambitioner att försöka smälta in på cykelsemestern. Kommer man till bebyggelse med trikåkläder, drar cykelkärra, väskor överallt på cykeln, hjälm och glasögon som gör att man ser ut som ett mellanting mellan geting och myra, då kan jag lika gärna ha färgglada kläder och skor. :)
Jag kör helst inte på hårt trafikerade vägar, det är för otäckt. Om man trots allt hamnar där sätter jag ofta på min illgula jacka och har en orange flagga som stingpinne.
Flaggan sticker ut 70-80 cm från min kropp och knappt halvmetern från kärran där sonen sitter. För vissa bilister innebär det att de få avbryta omkörningar av bilar som möter mig och en del får svänga ut extra för att komma förbi mig. Att kalla dessa bilister för höns tycker jag är kränkande för alla hönor, tror inte höns skulle vara så hänsynslösa bakom ratten.
 
Hjälm med backspegel

Då jag använder en liggcykel på mina långfärder så fungerar inte en gul väst då den bara syns framifrån. Däremot har jag alltid använt hjälm och nu har jag en Reevu med inbyggd backspegel. Deras hemsida:

http://www.reevu.com

Mina Ortlieb cykelväskor har stora reflexer så de syns bra bakifrån.

En del med liggcykel har även en flagga men det är ovanligare på långfärdscyklarna då de är högre än den liggcyklar som används som racercyklar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
Madelene Väst Långcykling 5
KLAGER Hjälm i form av airbag Långcykling 21
Aztec Gold Hjälm med visir Långcykling 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.