Långcyklingstips!

Re: Varför kudde/blöja?

thureb; sa:
Jag har sett kvinnocykelbyxor med bredare kuddar än på killcykelbyxor och det borde det väl vara med tanke på att kvinnor har relativt brett mellan sittknölarna.

Javisst, det är därför det var så konstigt att det var så här i den butiken (som för övrigt var väldigt välsorterad). Man undrar ju vad det är för tjejjer de gjort byxorna för, säkert pyttesmå italienskor eller nåt...
 
Re: Re: Kuddarna sitter inte där det skaver!

thureb; sa:
"Gamla tiders cykelbyxor med bomull eller ylle samt ett sämskskinn på insidan fungerar bra utan stoppning och bäst om man smörjer med fet salva som kladdar fast sämskskinnet mot huden och minskar nötningen av huden då huden inte bli lika svettig och uppblött. Friktionen blir mer mellan byxa och sadel och mindre mellan hud och byxa."


Thure
[Ändrat av thureb 2005-07-13 kl 10:46]

Jag har inte använt brallor med äkta sämskskinn, enär jag är i vissa avseenden lat och sämskskinnen var svårskötta.

Dock har jag förstått att sämskskinnen både dämpade och att de tillsammans med byxsalvan förhindrade skav mellan byxa och stjärt och flyttade gnidet till mellan byxa och sadel. Samt att sämskskinn har god uppsugningsförmåga varför det inte blev blött i skrevet. Prexis som Thure beskriver det.

Enligt hem- och husorganet Cycling+ så var det oxå så här (låt vara att C+ är Brittisk och en smula konservativ) att på lädersadlarnas tid (själv entusiast för dessa sadlar, äger en Brooks B17 och en Ideal 52)så var stoppningens tjocklek inte av lika stor betydelse som med dagens sadlar, då en väl inriden lädersadel hade formats efter cyklistens bak och fjädrade på ett annat sätt än dagens sadlar. Den enda moderna sadel jag provat var en Velo med för mig för tjock stoppning, varför jag återgick till min invanda Brooks.

Men något kan det ju ligga i deras resonemang. Jag har cyklat med cykelbrallor med konstskinn sedan jag började cykla på allvar för sexton, sjutton år sedan. Från början hade jag Cannondales touringshorts med ett syntetiskt sämskskinn (såg ut som nån sorts fleece) dessa brallor funkade utmärkt (givetvis utan kallingar) sedan jag började köra med lädersadel, och det gjorde jag ganska omgående, både till mjukisen Brooks och den hårda Idealen. Dessa brallor är sedan länge utslitna och runt midjan urvuxna, numer kör jag i de prisbilligaste jag kan hitta, vilket innebär mycket enkel blöja, men de funkar även på långa etapper som 12-17 mil, ja till och med runt Vättern.

Vad vill jag nu ha sagt med detta; jo, ett, cykelbyxor är, precis som Thure skriver, en välsignelse för cyklisters bakar, två, om man är beredd på inridningen, vården och tyngden på en old fashion lädersadel så kan en sådan vara en välsignelse. Och inridningen och vården är inte så dramatisk som många vill hävda.

Kan yllet i gamla tiders cykelbyxor ha varit av godo för att ta hand om svetten i skrevet?

Hur skulle brallor i ull med syntetiskt sämskskinn fungera?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.