Långcyklingstips!

Konstigt

biketivist; sa:
Hehe, ja, man kan ju göra på olika sätt, men aldrig att jag sätter ytterplagg närmast kroppen på det viset.
Bomullskalsonger kan man ju tvätta, men cykelbyxor tål i princip bara ytterst försiktig handtvätt utan att ramla i småbitar, så där får man ta det lugnt.

Konstigt att alla jag känner som cyklar seriöst talar varmt om cyklebyxor isåfall. Om man inte kunde tvätta dem skulle de säkert inte säljas särskilt mycket. Mina har hållt i tre år nu med tvätt efter varje pass så att de skulle falla sönder köper jag inte alls.

Sedan får såklart var och en göra som han/hon vill men att rekommendera ett beteende som alla seriösa cyklister inte rekommenderar verkar lite trångsynt tycker jag.

/Martin
 
Åter till barnavdelningen

Anders.Appelqvist; sa:
Använd justa cykelbyxor, puder och salva så blir cyklingen mycket bekvämare...

Jag använder sedan några år tillbaka puder varje gång jag ska cykla längre än t.o.r. ICA.

Så det borde jag ha haft med i mitt första svar (2005-06-15)

Per
 
Goda råd?

biketivist; sa:
Har faktiskt inte cykelbyxor alls, utan snarare löpartights.
Vill inte ha de där kuddarna i baken.
Det hade varit bättre om du hade skrivit det här i ditt 1a inlägg om cykelbyxor.

Att du både har fördomar och okunskap om cykelbyxor och hur de skall användas har nu dröjt flera inlägg innan det tydligt framstår för alla.

Jag väljer att göra på mitt sätt.
Självklart skall du göra det.

Men varför inte prova ett par cykelbxor?
Vad har du att 'förlora'?
Prova dessutom att använda dem på det sätt de är gjorda för, dvs utan ngt under.
De flesta cyklister gör det och har gjort det i (så vitt jag vet) mer än 100år.
Tror du verkligen att alla dessa cyklister under alla dessa år helt i onödan har använt cykelbyxor?
Och på fel sätt dessutom!

Utmana du din okunskap och dina fördomar.
Det är ett av sätten man kan växa på som människa.


Cykla på
/Håkan
 

Guest

Gäst
Re: Goda råd?

HåkanC; sa:
Men varför inte prova ett par cykelbxor?
Vad har du att 'förlora'?

Förlora? Tja, åtskilliga hundratals kronor, kanske?

Jag hade gärna haft byxorna direkt på kroppen om jag inte haft mitt underliv just där.
Fruktansvärt ohygieniskt med såna plagg rakt upp i... ja, ni vet.

Bomullskalsonger håller för hundratals tvättar, och av egen erfarenhet håller inte slippriga stretchtyger för maskintvätt alls, så baserat på den kunskapen (obs! inte fördom), så väljer jag att göra som jag redan gör.

För övrigt kan inte cyklister ha använt såna cykelbyxor i hundra år, för så länge har inte materialet existerat...
 

Guest

Gäst
Kul bild! "Ass pro"... :D

Men seriöst, efter att ha tittat på var kuddarna sitter på byxorna, så kan jag konstatera att de är på helt fel ställe.

Det enda stället det skaver det minsta på mig, är i vecken under skinkorna, så att säga. Där baksidan låren övergår i skinkorna. Det är ett litet område på varje sida, stort som pekfinger och långfinger hållna tillsammans.

De kuddbyxor jag sett har inte ens vaddering där jag skaver, så de skulle inte ens hjälpa mig med det, samtidigt som placeringen skulle innebära extra vaddering mitt i skrevet så att det domnar, precis som det gör om man har en mjuk sadel.

Det är möjligt att kuddbyxor är trevligt för många cyklister, men de skulle inte göra nån nytta för mig, det är solklart bara jag tittar på hur de ser ut.

Om det finns byxor med kuddar precis där jag behöver dem, och det är kuddfritt på alla andra ställen, så kan det kanske bli aktuellt med ett par.
Men jag har många viktigare saker att lägga pengar på än ett par byxor.
 
biketivist; sa:
Efter att ha läst turnéplanen på hemsidan måste jag säga att jag är imponerad. Borlänge den 28:e, Göteborg den 29:e och Hedemora den 30:e...
Ca 100 mil på mindre än två dygn! :)
23:32]

Vi tar tåget mellan vissa ställen, annars går det ju inte. Det kan vara svårt att flytta spelningar så de passar med cykelplanen.
 
Angående detta med cykelbyxor, så gör jag så att jag tvättar dem varje kväll. De blir faktiskt riktigt rena om man bara har lite vatten och olivtvål till sitt förfogande!

För övrigt är det väl inte helt konstigt att jag inte visste att man inte ska ha underkläder under cykelshortsen, hur ska man veta det om man aldrig har cyklat långt förut?
 
dabac; sa:
biketivist; sa:
Vill inte ha de där kuddarna i baken.
Det där är en väldigt vanligt reaktion. "blöjbyxor? guu va fånigt!" Men för en som bytt upp sig steg-för-steg från vanliga fladdershorts till vadderade cykelbyxor via löpartights i kombination med kalsonger med platta sömmar framstår valet som självklart, varför acceptera mera skav och poänglöst obehag än nödvändigt? Det är ju ungefär som att framhärda i dåligt passande skor eller korviga strumpor.

Man kan alltid hitta kombinationer som funkar genom att blanda turernas längd, ens egen smärttröskel och hur van kroppen är vid det givna belastningsfallet. Men att nobba cykelbyxor är helt klart att medvetet välja bort det bästa alternativet.

Jag håller med! Jag köpte ett par billiga cykelbyxor via internet, och de funkar alldeles utmärkt. Var tveksam först till detta med blöjbyxor, men nu när jag har provat dem så måste jag säga att de fungerar!

Jag som aldrig förut cyklat några längre sträckor, och lätt får ont i baken av cykling (även kortare sträckor) har lyckats cykla timtal varje dag tack vare dessa blöjbyxor. Jag har inte använt några gelkuddar eller dylikt heller, utan har en helt vanlig MTB-sadel.

För övrigt har resten av cyklingen varit småpotatis jämfört med cyklingen Torsby - Malung. Jag ska ha mycket betalt om jag ska cykla den sträckan igen!
 

Guest

Gäst
Än en gång...
"Kuddarna" sitter inte där det skaver!
Därför skulle de inte hjälpa mig ett dugg!
 
Kuddarna sitter inte där det skaver!

Kan det vara så att det skaver i kalsongsömmarna?

Go tur

Johan K

(Som föredrar fillingar utan baksömmar samt cyklar i cykelbyxor utan förutnämnda)

PS Regnar det mycket är plastpåsar och gummiband bra runt fötter och skor! Överdrag finns men är aldrig med när det behövs!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...