Visa fram däcket !

Nu har bilarna fått på sig sommardäcken och det märks.

Det måste vara fler än jag som tycker att vi som cyklar ska ta mer plats i trafiken. Varför ska vi dela en körbana med en vettvillig bilist. Nej mitt i körbanan ( tänker på stadskörning ) ska vi vara för att ta vår plats i trafiken. Fram med framhjulet när vi korsar körbanor.

Tråkigt nog ser jag det som en merit att få en blängande blick, en knyten näve och den där svordomen av en bilist.

Upp till kamp för cyklister. Fram med framhjulet och markera er rätt är mitt måtto !! Varför inte ett nytt parti ? Någon som har ett bra namn, och kort ska det vara.

Men själklart ska vi som cyklar ha lysen, hjälm, reflexer osv så jag vill inte ta bort vårt ansvar.

Upp till kamp imot dåliga bilister !!!
 
Har för mig att bilar är hårda och kör fort. Inte en chans att jag sticker fram mitt framhjul där:)

Men det är det gamla vanliga Jekyll/Hyde syndromet. Så fort vissa personer sätter sig bakom en ratt så gud nåde den gående eller cyklist som kommer i närheten av dom. Men om dom sen ställer bilen och går då är bilisterna dom som bär sig illa åt enligt dom.
 
Jag håller med om att större hänsyn kunde visas mellan cyklister och bilister.

Fast jag har inget minne av att man har fått lära sig att korrekt placering för en cyklist är mitt i körfältet.
(Antar att du menar körfältet, mitt i körbanan blir väl på mittlinjen i de flesta fall.)

Jag har cyklat i Uppsala och Linköping samt i Södertälje, och måste säga att det är stor skillnad på städer med cykelkultur (många fattiga studenter och lite backar).

De präglas faktiskt av hänsyn och kompetens på "båda sidorna".
 
Personligen uppskattar jag medtrafikanter som visar fram omdöme i stället för cykelhjul. Uppenbarligen har mänskligheten en bit kvar på utvecklingen innan omdömet dominerar. Tyvärr. Ditt inlägg bidrar inte med något konstruktivt för samarbete i trafiken.
 
Är det bara jag som tycker bilar borde totalförbjudas i städerna, och för den delen också på många andra platser. Förutom då de som är handikappade och andra som *verkligen* behöver åka bil i jobbet osv, alltså inte de som ska åka till kiosken för att handla godis och hamburgare eller ragga med den nya BMW'n.

Tänk bara vad mycket lugnare och finare det blivit, och motion hade alla fått också. Mindre avgaser, mindre miljöförstöring och mindre sjukdommar. Nu är det ju nästan så att det ligger ett stort moln av avgaser i varje stad, man blir ju nästan sjuk bara man ser eländet. :)

Men men, än är det inte för sent att "rensa" upp... bättre sent än aldrig!
 
Svenjohansson; sa:
Varför ska vi dela en körbana med en vettvillig bilist. Nej mitt i körbanan ( tänker på stadskörning ) ska vi vara för att ta vår plats i trafiken.

Jag hoppas du är konsekvent, och inte glidar förbi bilarna i kön vid rödljuset heller?
 
Jag har också fått på sommardäcken igen efter mitt första år som åretruntcyklist i Huskvarna/Jönköping. När mörkret började komma i höstas blev jag ganka förfärad över hur många cyklister som kör omkring utan vare sig fram- eller baklyse!Ska vi få plats måste vi ju synas!

Cykelbanor, ja, jag cyklar ofta hellre bland bilisterna än på dessa mixade gång- och cykelbanor som är vanligt. Jag tycker det är helt förkastligt att blanda cyklister och fotgängare. Cyklar är fordon och det mest ideala tycker jag vore med cykelbanor som bara är just cykelbanor. För ett tag sen blev jag uppmärksam på att man tydligen är skyldig att använda cykelbana om sådan finns. Det betyder att ju att man ofta måste cykla - som det känns för mej- på fel sida om vägen. Då känns det som om bilisterna uppmärksammar mej som cyklist sämre när jag ska korsa en tvärgata än då jag cyklar i körbanan. Därför tycker jag ofta att det känns säkrare att cykla bland bilarna.Och har jag min skrällgula jacka på mej är jag lätt att se. Fotgängare är dessutom väldigt oberäkneliga personer som jämt glömmer att det finns cyklar, ja, jag behöver inte gå längre än till mej själv för att konstatera detta!

Visst behöver vi cyklister ta bättre plats, så jag håller med, visa fram däcket och ut med armbågarna!
 
Håller med dig, BrittMarie!

Dåliga cyklebanor är ofta sämre än inga cykelbanor alls.

Hur många incidenter har man inte råkat ut för av typen:

* Mixad gång/cykelbana: Fotgängare går i bredd över hela cykelbanan.
* Cykelbana närmast trottoaren: Fotgängare kliver rätt ut utan att se sig för.
* Dubbelriktad cykelbana på vänster sida: Cykelbanan tar plötsligt slut i en korsning.

etc etc.

Jag känner mig ofta tryggare om jag cyklar som "fordon" med samma rättigheter (och skyldigheter) som bilarna, än om jag försöker trassla mig fram som den sorts hybrid mellan fotgängare och fordon som cykelbanorna ofta verkar tänkta för.
 
Som sagt de har kaross

Bilar har kaross och mer än ett ton i massa så en viss defensiv hållning ökar ens överlevnadschanser.

En generell tumregel som jag lärt genom mångårig cykelpendling är att du som cyklist får får lika stort avstånd till omkörande bil som du har avstånd till vägrenen, därför cyklar jag ca. en meter in i min körbana.

Stingpinne är bra i mörker, backspegel väldigt bra i dagsljus.

När jag ser i backspegeln att en bil inte tänker hålla ut så viftar jag utåt medhanden, vilket i de flesta fall ger mer vingelutrymme.

Dock finns de de som av okunskap, eller gammal hederlig hänsynslöshet inte håller ut vid omkörning av cyklister. Förra våren blev jag alltid omkörd av en sådan bilist, efter några dagars höttande med näven och fingerpekande stannade han och undrade; Va' fan ...! Jag förklarade hur otäckt det kändes när han körde om så nära. Det har jag inte tänkt på blev svaret och därefter höll han föredömligt avstånd åtminstone till mig.

Detta stärkte mig att ett villkor för bilkörkort borde vara att man kan styrka femtio årliga mil till fots och hundrafemtio på cykel som oskyddad trafikant.
 
haskell; sa:
[ Se kapitel 3, §6 i:

http://62.95.69.3/SFSDOC/98/981276.PDF

Den viktigaste bestämmelsen av alla (kap. 2, §1) bryter tyvärr sanslöst många mot... :(

Den här diskussionen har en tendens att vakna till så här års. Var en liknande tråd förra året. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28766&pagenumber=1

Undrar om man inte skall titta i den här lagtexten istället som innehåller flertalet förändringar sedan 1998. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Jag kan bara längta efter lite mer trafikkultur och framförallt cykelkultur i Sverige. Se på t ex Köpenhamn där har cyklisterna stort utrymme och bilisterna tar betydligt mera hänsyn.

Thure
 
Ja !!!

Måste man ha dessa på ett plakat när man är i trafiken ?


59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare.


61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.