Ny bakfälg

Det var inte alls meningen att vara trångsynt, jag tyckte bara att Saint Dual verkade passa dina behov.

Har du nån länk som pekar direkt till produkten eller var det bara ett aprilskämt?

Framnav för dubbla skivor finns, även om det är ovanligt med touringgafflar med dubbla fästen. Däremot har jag inte sett ett saintnav med dubbla fästen ännu.

Galfer gör 255mm-rotorer åt forumla/santana och enligt uppgift går det aldeles utmärkt att överhetta även de bromssystemen på en tandem. =)
 

Guest

Gäst
Nix, den funkar inte.
V-bromsar och skivbromsar är inte kompatibla med den typen av handtag.

Dessutom är den bakvänd, så den skulle vara tokig att montera där uppe...
 
Typiskt, jag som trodde jag kom med en snygg lösning...

Trodde inte det fanns racerbromshantag som passar v-bromar. Eller har du mtb-bromshantag i böjarna?

Vad menar du förresten med bakvänd?

Jag antar att du redan har bromsarna i fråga annars så finns det Avid skivbromsar som är anpassade för racerhantag.
 

Guest

Gäst
Jag har självklart Dia-Compe 287V, racerbromshandtag som är gjorda för V-bromsar (och därmed också skivbromsar).

Avids mekaniska skivbroms finns visserligen i racerbromsversion, men då bara med den minsta skivstorleken - 160 mm, inte 203 mm som jag ska ha.

Nja, inte direkt bakvänt, men lite... :-D

Tänk vad smart om man slutade göra saker i olika storlekar och kom överens om att göra EN enda storlek för alla styren, så man var fri att använda utrustning efter behov, i stället för efter tillgång.
Eftersom det bara skiljer nån millimeter är det helt absurt att man inte lyckats fixa detta elementära, men katastrofala, fel för många år sen.
[Ändrat av biketivist 2005-04-13 kl 20:09]
 
_rikard_; sa:
Det var inte alls meningen att vara trångsynt, jag tyckte bara att Saint Dual verkade passa dina behov.

Har du nån länk som pekar direkt till produkten eller var det bara ett aprilskämt?

Framnav för dubbla skivor finns, även om det är ovanligt med touringgafflar med dubbla fästen. Däremot har jag inte sett ett saintnav med dubbla fästen ännu.

Galfer gör 255mm-rotorer åt forumla/santana och enligt uppgift går det aldeles utmärkt att överhetta även de bromssystemen på en tandem. =)

Det var ett rent aprilskämt ;)

Per
 
Johnboy; sa:
Jag håller på med lite småfippel på min touringcykel, och det är dags för ett nytt bakhjul. 36 ekrat på ett lx eller xt nav, frågan är bara vilken fälg jag ska välja.
Har sneglat litet på cyclecomponents.com, jag har redan en mavic d521 CD fram, och det lutar åt att det blir ett likadant bak. Eller kanske ett Alex, DX32 26, 36h.

Är det någon där ute som har synpunkter?? Hjulen kommer att rulla i Sydamerika efter hjul.

Helmet or die!
John

Väg nätet i Sydamerika är både bättre och värre än man kan tänka sig. Men man får anta att du vill ta dig från ände till ände relativt lätt och snabbt med möjlighet att klara enstaka långa och svåra vägavsnitt. Borde därför räcka med en 36 ekrad medium tung fälg på ca 500g. Utbytes fälgar går att uppbringa i mellan och större städer alt. beställas via nätet om olyckan är framme samt den dag du nött ut den.

Själv långcyklar jag på 36-ekrade hjul med Mavic D521 och X618 ceramic fälgar jag byggt själv. Enligt Mavic är dessa fäljar avsedda för 1,9 - 2,5 resp. 1,5-2,1 tums däck. Dessa fälgar är dock dyra om man inte som jag hittat dem på rea. Tycker dock det är väl investerade pengar då livslängden blir mångdubbelt längre. Har tex. inte lyckat chippa beläggningen på någon av mina MTB-hjul av vilka det äldsta paret är ifrån -91!

Enligt vissa är sk. "double eyelets", dubbla ekerhylsor, att föredra då det fördelare kraften på dubbelbottnade fälgar bättre. Om det stämmer vet jag inte, men det kan kanske förklara problemen som vissa haft med D521. Men designen av fälgarna ändras hela tiden men helt klart är att många fälgar avsedda för touring har denna typen av genomgående ekerhålsnitar.

Vad jag dock märkt var att av de hjul jag byggt var Mavic X618 de klart lättaste att sätta ihop. Bara att droppa i ekernippeln utan att oroa sig för att den skulle trilla snett i den dubbelbottnade fälgen.

D521(590g) hade enlig vissa uppgifter en benägenhet att spricka runt hålen något jag själv har erfarit. De har som sagts tidigare i tråden ersatts av EX721 som åtminstone till det yttre verkar vara identiska. Tycker dock att de är för breda för de 1,75 tums (Schwalbe Marathon och Marathon XR) däck jag för det mesta använder.
Enligt cykelhandlare jag pratat med har X618(460g)utgått. Men om XM719 är samma fälg med ny betäckning eller helt ny utan dubbla ekerhylsor vet jag ej. De ser dock mycket lika ut. Mina klarade dock nyligen av en månads hårdkörning i Peru utan att ens behöva efterspännas!
http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/home?lg=uk

De Rhyno Lite som nämnts tidigare är det många som har goda erfarenheter. De verkar dock sakna dubbla ekerhylsor. Men det viktigaste är trots allt hur väl hjulen byggs:
http://www.sun-ringle.com/prods/mtbrims.html

Andra touring fälgar som har dubbla ekerhylsor och som fått bra omdömen i utländsk press:
DRC MT19 530g:
http://www.bobelliot.co.uk/DRC.HTML
Rigida Sputnik, 630g:
http://www.rigida.com/

Vill passa på att tacka Niklas Ingvar-Nilsson för att sammanställt en sådan utmärkt bra hemsida samt tjatat i detta forumet på mig och andra om att bygga hjulen själv!:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Måste dock erkänna att jag under mina byggen främst använt upp tryckta artiklar ifrån BikeMagic.com då de var mer lätt använda med sin steg-för-steg text och bild info:
http://www.bikemagic.com/news/article.asp?UAN=3308

Det finns många cykelbutiker där ute men få som kan bygga dig ett riktigt hållbart hjul den dag olyckan är framme! Så skall du ut på en rejäl långtur och behöver nya hjul spara du en slant på att köpa de nödvändiga verktygen och bygga hjulen själv. Du skaffar dig även de nödvändiga kunskaperna och förståelsen att klara de ev. reparationer du kan råka utför under din kommande resa! Har faktiskt mött flera cyklister utan denna kunskap som gett upp och åkt hem då haft upprepade problem med de hjul de fått byggda ut med vägen och som inte hållit måttet!
Det handlar här som så ofta annars om de fem P:na:
Proper Preparation Prevents Poor Performence ;)

Lycka till!

Ps: Vad har hänt med den D521 bakfälg du hade?


--- "To Infinity ------- _o
--- and Beyond! --- _\ \>
--- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,
[Ändrat av theDude 2005-04-27 kl 03:06]
 
521 är egentligen litte tunga men jag brukade köra de mycket som bud,de håller helt enkelt längst!!! ceramic behöver du ju bara när du har fälgbroms annars finns du ju ingen idee med det...
 
Sent ute

Jag ser att tråden varit i gång rätt länge.
Då det var frågan om touringhjul förutsätter jag att det är frågan om 622mm hjul.
Efter ett mycket stort antal byggda hjul har jag helt och hållet fastnat för DT:s sortiment. Deras fälgar verkar vara otroligt starka och tillhör de få som inte är stiftade utan svetsade. DT:s ekrar håller också högsta klass.
Tyvärr delar ett par grossister på agenturen och ser krasst ekonomiskt på det hela vilket gör att sortimentet är begränsat. Då tänker jag framför allt på de trippelreducerade ekrarna DT Alpine III (2,34/1,8/2,0mm), vilka endast förs i två längder!!!. Dessutom verkar intresset svalnat för de utmärkta DT/Hügi -naven.

Om vi bygger ett hjul på Shimanonav, oavsett typ, rekommenderar jag att man använder ekerbrickor, då Shimanos nav är något stora i ekerhålen.
Vill vi ha ett extremt starkt touringhjul kan man bygga enligt Gerd Schraners metod att wira och löda korsen.
Jag garanterar att ekerbrott uteblir.

Glöm det där att spela harpa på ekrarna.
Efter montering av hjulet ser arbetsordningen ut något så här:
Uppspänning-tensiometer-rikt-tensiometer-massage-rikt-massage-rikt-tensiometer.

/Martin

[Ändrat av Martin O 2005-04-27 kl 20:58]
 
Fördomar om hjul

Martin O; sa:
Deras fälgar verkar vara otroligt starka och tillhör de få som inte är stiftade utan svetsade. DT:s ekrar håller också högsta klass.
Håller med om DTs ekrar, men en svetsad skarv på fälgen ger inte ett bättre hjul, ekerspänningen håller ihop fälgskarven mer än tillräckligt.

Då tänker jag framför allt på de trippelreducerade ekrarna DT Alpine III (2,34/1,8/2,0mm), vilka endast förs i två längder!!!.
DT Alpine III ger endast fördelar på nav med onödigt stora hål, och smatidigt är de så tjocka att de försvårar en korrekt böjning vid navet.
Det är bättre med nav med riktiga hål och DT Compe-ekrar som går att böja.

Om vi bygger ett hjul på Shimanonav, oavsett typ, rekommenderar jag att man använder ekerbrickor, då Shimanos nav är något stora i ekerhålen.
Det är inte alla Shimanonav som har för stora ekerhål, ta DA tex.
Vill vi ha ett extremt starkt touringhjul kan man bygga enligt Gerd Schraners metod att wira och löda korsen.
Jag garanterar att ekerbrott uteblir.
Att wira och löda ekerkorsen ger ingen fördel tvärtom, om ene eker går av är det ett elände att byta den.
Det är endast om ekrarna rörde sig mot varandra som wirade och lödda ekerkors skulle ge en fördel.
I ett vanligt hjul rör sig inte ekrar mot varandra. Det är enkelt att kolla själv på ett gammalt hjul, skruva loss en eker och kolla efter slitspåret, det finns inget.

Glöm det där att spela harpa på ekrarna.
Fungerar utmärkt för den som har ett korrekt spänt hjul att jämföra med, eller har bra musiköra.
Dessutom går det lätt att höra skillnader som är för små för en normal ekerspänningsmätare att visa.

Du antyder att du jobbar professionellt med att bygga hjul.
Stämmer det?
Lämnar du garanti på de hjul du bygger?
Hur lång garanti?

Det finns de som lämnar livstids garanti på både ekerbrotts och riktning på sina hjul (även utan wirade och lödda ekerkors) ex:
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp
 
Re: Fördomar om hjul

Håller med om DTs ekrar, men en svetsad skarv på fälgen ger inte ett bättre hjul, ekerspänningen håller ihop fälgskarven mer än tillräckligt.
[/QUOTE]
En stiftad fälg håller i hop så länge ekerspänningen är ok. Jag strävar också att blanda så lite olika metaller som möjligt för att undvika galvanisk korrosion. Avrostade stift har förekommit.
DT Alpine III ger endast fördelar på nav med onödigt stora hål, och smatidigt är de så tjocka att de försvårar en korrekt böjning vid navet.
Det är bättre med nav med riktiga hål och DT Compe-ekrar som går att böja.
De flesta nav har en flänstjocklek som går bra med Alpine III. En trippelreducerad eker tar hand om slacket på ett utomordentligt sätt.

Det är inte alla Shimanonav som har för stora ekerhål, ta DA tex.

Att wira och löda ekerkorsen ger ingen fördel tvärtom, om ene eker går av är det ett elände att byta den.
Det är endast om ekrarna rörde sig mot varandra som wirade och lödda ekerkors skulle ge en fördel.
I ett vanligt hjul rör sig inte ekrar mot varandra. Det är enkelt att kolla själv på ett gammalt hjul, skruva loss en eker och kolla efter slitspåret, det finns
Vi måste förstå hur ett hjul i rotation beter sig.
Ekern klockan 12 bär upp all vikt.
I en tårtbit mellan klockan 5 oc 7 ca., får vi ett slack i ekrarna.
Det är just själva slacket som är ödesdigert för ekrarna.
Resultatet är utmattning i ekern och fördärvade flänshål.
Det kan vi lösa på flera sätt (eller tillsammans)

1. Fler kors (längre och flexiblare eker men också högre vikt)

2. Reducerade ekrar

3. Ekerbrickor. (För minskad rörlighet i flänshålen)

4. Wirning och lödning.



Fungerar utmärkt för den som har ett korrekt spänt hjul att jämföra med, eller har bra musiköra.
Dessutom går det lätt att höra skillnader som är för små för en normal ekerspänningsmätare att visa.
Tensiometern är ett utmärkt hjälpmedel.
Som tidigare sagts har bi olika töjning i olika ekrar.
Ekerspänningen skall vara så hög att den skall ligga strax under det värde då fälgen kollapsar oavsett ekertyp.
Det är omöjligt att kantrollera med ett öra.

Du antyder att du jobbar professionellt med att bygga hjul.
Stämmer det?
Lämnar du garanti på de hjul du bygger?
Hur lång garanti?

Det finns de som lämnar livstids garanti på både ekerbrotts och riktning på sina hjul (även utan wirade och lödda ekerkors) ex:
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp

Jag har byggt hjul proffesionellt i 25 års tid.

Jag lämnar 3 mån garanti på omekring. 2 år på nybyggda standardhjul. Livstids garanti på nybygge med wirning.
Dock ej på fälg och nav. Där gäller konsumentköplagen.

Jag vill också tillägga att ekerbrott inte på något sätt är acceptabelt. Orsakas inte ekerbrottet av utomstående faktorer t.ex. påse i framhjulet, är något fel. Reklamera!

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
finta Byta bakfälg Långcykling 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.