En bra långfärdscykel?

Aminida; sa:
men jag vill inte ha nåt på ryggen när jag cyklar.

Samma här, även en lätt kånk får man ont av, men jag har aldrig haft något besvär av Camelbakcen. Vattnet är mjukt och så har jag bara lätta prylar i säcken, typ pass o pengar som man aldrig vill släppa ifrån sig.

Per
 
Tja, det skulle ju kunna vara ett alternativ till styrväska. Men jag tror jag skippar det där ändå. Det blir lite dyrt att köpa en sån också tycker jag. De kostar ju lite.
 
biketivist; sa:
Har aldrig fattat detta med flaskställ under ramen.
Man måste nog vara rätt våghalsig för att hänga med överkroppen ut och ner, och samtidigt sticka in handen där nere...
Så, om man ändå måste stanna för att ta flaskan, kan man ju lika gärna ha den (och ännu fler) i en väska.

Vi snackar touring, inte tempoetapp på touren. Självklart dricker du ur de två lätttillgängliga flaskorna och när någon av dem är tom och du har paus och har stannat cykeln så BYTER DU PLATS PÅ FLASKORNA. Du dricker ju inte ur mer än en flaska åt gången.

Att hellre ha flaskorna i ställ på ramen än i väska är för att du kan byta flaskorna utan att kliva av hojen och öpnna väskor etc. Bara stanna hojen men stå kvar med cykeln mellan benen. Sen handlar det väl om viktfördelning också. Har man bara bakväskor är det skönt att slippa öka på vikten på bakhjulet ytterligare. Flaskställ framför vevpartiet ger troligen bättre viktfördelning i det läget. Sen som sagt.... det ser häftigt ut. Lite grann som dekaltrimning...

PET-flaskställ kanske kan vara bra men jag tycker det verkar klumpigt. Skulle aldrig dricka ur en PET-flaska under färd utan då skulle jag stanna varje gång jag villdricka vilket lätt gör att det blir för sällan. Bättre då med tre vanliga halvstora flaskor. Sen kan man ha en större flaska typ PET att fylla på sista vätskestoppet för dagen så man har rejält med vatten tillmat osv men den kan man ju ha iväska eller liknande. En kombination med ett PET-flaskställ och ett vanligt för flaska att dricka ur skulle nog funka men då får man stå och blaska vatten mellan flaskorna när lillflaskan är tom. Då är det enklare att bara byta plats på flaskorna.

Länk till dekaltrimning:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26535

/Andreas
 
Annars kan man ju ha två små flaskor på ramen, sen har man två PET, en i varje bakväska. Fast det mest praktiska med tre PET på ramen är väl att man får med sig allt vatten på ett praktiskt ställe. Men visst, frågan är ju hur man då dricker "i farten".
 
Hur ofta ska man dricka egentligen? Räcker det med en gång i halvtimmen?

Om det inte är oftare än en gång i halvtimmen så ser jag inget dåligt med att behöva stanna för att skruva upp en PET-flaskekork.
 
Aminida; sa:
Hur ofta ska man dricka egentligen? Räcker det med en gång i halvtimmen?

Det bästa är att dricka ofta och lite åt gången. Väntar man för länge så är det lätt att dricka för mycket. Då går vätskan rakt igenom istället för att tas upp av kroppen. Hur ofta beror sen på hur mycket man flåsar och svettas vid varje givet tillfälle.
 
dabac; sa:
Aminida; sa:
Hur ofta ska man dricka egentligen? Räcker det med en gång i halvtimmen?

Det bästa är att dricka ofta och lite åt gången. Väntar man för länge så är det lätt att dricka för mycket. Då går vätskan rakt igenom istället för att tas upp av kroppen. Hur ofta beror sen på hur mycket man flåsar och svettas vid varje givet tillfälle.
Som nån skrev tidigare, det är ju touringcykling, inte en tempoetapp på touren (= Tour de France).

Det beror ju på hur mycket vätska du gör av med. Hög ansträning och varmt medför större vätskebehov. En gång i halvtimmen lär dock vara tillräckligt (i Sverige). Jag skulle dock satsat på åtminstone en flaska i flaskställ, samt komplement i packväskorna. Efter en halvtimmes cykling så har du ju precis kommit igång...

/Håkan
 
dabac; sa:
Aminida; sa:
Hur ofta ska man dricka egentligen? Räcker det med en gång i halvtimmen?

Det bästa är att dricka ofta och lite åt gången. Väntar man för länge så är det lätt att dricka för mycket. Då går vätskan rakt igenom istället för att tas upp av kroppen. Hur ofta beror sen på hur mycket man flåsar och svettas vid varje givet tillfälle.

Som David säger är det nog ofta och "lite" som gäller men det handlar väl om tycke och smak. Jag gillar att ha möjlighteten att smådricka lite när det passar mig utan att behöva stanna eller så. Kan ju bli tråkigt om man är två och den andre måste stanna och dricka titt som tätt. Då är det ju bra att kunna göra det i farten. För detta är nog camelback optimalt men jag skulle nog ändå vilja ha det eftersom det är skönt att ha ryggen fri och slippa svett där. Men jag har aldrig provat så jag ska nog inte säga för mycket. Flaskor är funkis.

Fundera lite på hur mycket vatten du behöver ha med dig. Generellt är det rätt tätt mellan mackar och människor brukar vara vänligt inställda till sunda cyklister. Sannolikt ännu mer om de får en polka serverad. Vatten är gratis i Sverige så det finns inget skäl att cykla med stora mängder vatten (två PET-flaskor och två cykelflaskor blir ju typ 4 liter) om man inte är i norrlands inland eller som sagt inför kvällens matlagning mm. Det kan iofs vara skönt att veta att man har vatten så man slipper bekymmra sig.

/Andreas
 
Aminida; sa:
Hihi, ge sig in i en diskussion om fiollådor med mig... Lycka till! =)

Jag erkänner glatt att jag dålig koll på fiollådor, men jag har stor erfarenhet av att packa komprimerat, och jag har byggt flera väldigt robusta lådor/fraktväskor för olika ändamål. En låda skall skydda innehållet, vad det än är. Vad är det då för speciellt med en fiollåda?

Nä, skämt åsido: Det finns lådor där stråke och låda är separerade, men de är DYRA. Minst 3000 kronor,
Jösses! Känner du nån som vill ha en? Jag är helt övertygad om att jag kan bygga en till ett mycket bättre pris.

Dessutom är det hemskt opraktiskt att ha två grejjer att drälla med när man ska ha en spelning.
JO, det kan jag förstå. Men ni kommer ju tillbringa mer tid på cykeln än på scen, så det kanske är värt att omprioritera?
 
dabac; sa:
Aminida; sa:
Hihi, ge sig in i en diskussion om fiollådor med mig... Lycka till! =)

Jag erkänner glatt att jag dålig koll på fiollådor, men jag har stor erfarenhet av att packa komprimerat, och jag har byggt flera väldigt robusta lådor/fraktväskor för olika ändamål. En låda skall skydda innehållet, vad det än är. Vad är det då för speciellt med en fiollåda?

Nä, skämt åsido: Det finns lådor där stråke och låda är separerade, men de är DYRA. Minst 3000 kronor,
Jösses! Känner du nån som vill ha en? Jag är helt övertygad om att jag kan bygga en till ett mycket bättre pris.

Dessutom är det hemskt opraktiskt att ha två grejjer att drälla med när man ska ha en spelning.
JO, det kan jag förstå. Men ni kommer ju tillbringa mer tid på cykeln än på scen, så det kanske är värt att omprioritera?

Med risk för att låta som en gammal tant... Jag har spelat fiol i nästan tjugo år, och jag vet vad som fungerar för mig. Cyklandet är en stor del av projektet ja, men huvudgrejjen är ändå spelandet. Cyklandet är bara ett transportmedel. Min låda är en bra kombination av tålighet, litenhet och så väger den inte tre ton heller (även om det finns lättare men större).

Jag kan inte se nån större anledning att ändra på en fungerande låda. Har massor med bra rutiner kring detta som jag inte ser nån som helst anledning att ändra på. Känns som att gå över ån efter vatten ungefär.
 
ala; sa:
Fundera lite på hur mycket vatten du behöver ha med dig. Generellt är det rätt tätt mellan mackar och människor brukar vara vänligt inställda till sunda cyklister. Sannolikt ännu mer om de får en polka serverad. Vatten är gratis i Sverige så det finns inget skäl att cykla med stora mängder vatten (två PET-flaskor och två cykelflaskor blir ju typ 4 liter) om man inte är i norrlands inland eller som sagt inför kvällens matlagning mm. Det kan iofs vara skönt att veta att man har vatten så man slipper bekymmra sig.

Det lutar nog åt två petfalskeställ och sen ett ställ för en vanlig stor sportflaska. Verkar praktiskt att kunna dricka i farten.

Tror nog att 3.70 liter vatten räcker ett tag. Man får väl spara! Och precis som du säger kan man nog fylla på ganska frekvent.
 
Hybridcyklar vs MTB

Idag var jag för övrigt hos stadens bästa cykelbutik och provade cyklar. Hybridcyklarna var ju jättedåliga! Vingligt och konstigt, instabila var de. Inte alls min grejj! Trodde först att det var för att jag är van vid tantcyklar, men sen provade jag en mountainbike som var jättebra. Stadig och fin. Den hette Nishiki Bushwhacker. Det var väl inte lika roliga grejjer på den som på cykeln hos Cykelnetto, men det var iaf kul att prova den.

Har dessutom hittat en som kan mecka som kan hjälpa mig med hopmonteringen av cykeln. Så det lutar nog åt att handla en cykel online.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.