En bra långfärdscykel?

Re: look no longer

Johnboy; sa:
Frida, kolla på cykelnetto.com, under rubriken Marin Ltd 2005 finns två cyklar med stålram och stålgaffel med lowriderfästen, jag vet! det är nästan för bra för att vara sant.

GULDSTJÄRNA!!!
Precis den typ av cykel jag letat efter!

Det knasigaste är väl att jag har varit inne på den
sidan förut, men den var så grötig att jag inte orkade
kolla igenom deras sortiment ordentligt.

Tack ska du ha! Ska genast maila dem och höra vad de
säger om mina cykelköparplaner.
 
biketivist; sa:
Hjulstorlek har i princip inget med rullmotstånd att göra.
Det faktum att hastighetsvärldsrekordet på cykel sattes med en hoj med BMX-hjul borde vara bevis nog...
Den mindre ytan ger dessutom ett lägre luftmotstånd, vilket är mycket viktigare än rullmotståndet.
Att mindre hjul är starkare, generellt, är också en fördel för 26".
Valet är enkelt!

Tjaa, du har övertygat mig. Då ska jag inte stirra
mig blind på hjulstorlekar. Min kompis som jag ska
cykla med har för övrigt en MTB. Då vore det väl bra
om jag också hade nåt i den stilen. Dumt om den ena
kör ifrån den andra i uppförsbackar och nerförsbackar.

Att ha med sig en fiol komplicerar det hela en del, kan jag förstå.
Det smartaste vore nog att ha fiolen i en egensydd väska på högersidan bak (bort från trafiken, om så bara för att det är inbillat tryggare), och sen lasta motsvarande vikt i väska vänster bak. Tält, till exempel.
Sen köra sovsäck och annat i väskor på framhjulet, kanske. Vet ju inte vad du tänkt ha med dig.

Tanken har slagit mig också, det där med höger
bakväska. Det är väl det bästa alternativet förutom
att ha den på ramen. Att sy en egen väska är ju ett
alternativ, fast Vaudes väskor säljs ju i par så jag kommer ju ändå ha två bakväskor och kan lika gärna
använda båda. Det största minuset är nog vinddraget.
Den kommer ju sticka upp ordentligt och därmed vara
ivägen för vinden. Annars är det ju lite smådumt av
säkerhetsskäl också, men ändå bättre än att ha den
tvärsöver pakethållaren.

Frågan är om det kommer kännas ojämt om man har en
lång sak som sticker upp på bara ena sidan av cykeln?
Ur vindsynpunkt alltså...

Det finns nog bara ett sätt att undersöka det, och det
är att öva ordentligt innan och prova olika sätt att
ha fiolen på.
 
Kolla Marincyklarna

Marincyklarna ovan ger klart mycket mer för pengarna komponentmässigt än de som du nosat upp på cykloteket. Men det är du som skall provcykla och bestämma dig.

Thure
 
Re: Re: Re: OK Frida

thureb; sa:
Fiolen skall helt klart ha bästa platsen där håller jag med dig men med breda bakcykelväskor kommer väl knappast fiolen att sticka ut mer än bakåt om du placerar den liggande på bakpakethållaren. Hur hade du tänkt sätta den på ramen???

En kompis till mig gjorde en liknande grejj som jag
ska göra. Fast han är inte alls lika prylgalen som mig.
Han hade en gammal rostig herrcykel, förmodligen helt
oväxlad. På ramen svetsade han fast två stålrör, som
det gick att kila in fiolen emellan. Sen satte han
fast den lite extra med ett snöre. Han var ute i flera
månader, och det verkade fungera bra.

Nu har ju den cykeln rätt stor ram, vilket inte min
cykel kommer ha. Så huruvida nåt liknande (fast utan
svetsande) fungerar för mig återstår väl att se.

Håller helt med Per om att du bör överväga att ta med en packkärra och i så fall så är platsen för fiolen självklar. Kärrans chassi blir bra krockbur för fiollådan. I och med att ni tar med tält och kök så är en packkärra lämplig, dessutom så kan ni då spara in på cykelväskor och kanske kan du slippa dra kärran???

Tja i och för sig, men jag kan ändå inte känna att det
känns tillräckligt säkert. Jag har dessutom hört att
det ska vara så otympligt med cykelkärror, folk som
cyklat långa sträckor verkar avråda från såna. Dessutom
kostar ju en BOB mer än en uppsättning cykelväskor.
Om jag dessutom ser till ett litet längre perspektiv
känns väskor bättre, eftersom det finns ett liv efter
i sommar, då jag säkert har mer nytta av väskor än en
cykelkärra.

Med en kärra blir valet av cykel samt pakethållare mindre viktigt.

Vill förtydlga detta om tjejram. Med en sådan menar jag en vanlig diamantram, en med kortare avstånd mellan sadel och styre än vad man har på en killram. Kan enkelt fixas med kortare eller ställbar styrstolpe. Traditionell tjejram avsedd för kjolförsedda damer är för instabil för packning, är både tyngre och svajigare än en diamantram och stjäl därför onödig energi.

Lycka till

Thure

Aha, då har jag lärt mig nåt nytt! Diamantram ska jag
lägga på minnet.

Tack för alla tips!
 

Guest

Gäst
Du är nog ungefär lika bred som fiolen sticker ut om den är bak på det sättet jag beskrev. Knappast nån märkbar skillnad i motstånd.

Effekten du behöver för att övervinna luftmotstånd ökar med kubiken på hastigheten. Så ska du cykla långsamt (under 15 km/h eller så) spelar det mindre roll.

Har du då dessutom ett tält på andra sidan, så är det säkert runt 50-60 cm. Och din fiollåda var ca 80 cm.
(Är inte det en rätt stor fiol, förresten? En av mina bröder spelade fiol ett tag, och den var nog bara 50 cm lång.)
 
Re: Re: Re: OK Frida

Glömde ju svara på det där med pakethållaren:

thureb; sa:
Fiolen skall helt klart ha bästa platsen där håller jag med dig men med breda bakcykelväskor kommer väl knappast fiolen att sticka ut mer än bakåt om du placerar den liggande på bakpakethållaren. Hur hade du tänkt sätta den på ramen???

En fiollåda är 80 cm bred. Det måste väl ändå bli bredare
än en cykel med bakväskor? Tycker bakväskor ser rätt
tunna ut. Men jag vet inte, har ju inte mätt. Det vore
helt klart rätt praktiskt att ha den där. Och bra för
den också, för då kan inte ljudpinnen hoppa runt när
cykeln studsar.

(För alla icke fiolinvigda kanske jag borde förklara
detta tjat om ljudpinnar: Ljudpinnen sitter mellan
botten och locket inuti fiolen, och är helt avgörande
för ljudet. Om den hamnar lite fel ändras ljudet.
Strängarna trycker på ljudpinnen med 28 kilos kraft,
så det krävs ganska kraftiga stötar för att den ska
flyttas. Minst risk för att flyttas har den om den
ligger med botten neråt och locket uppåt, dvs inte
på högkant. Så, nu vet ni det...)
 
biketivist; sa:
(Är inte det en rätt stor fiol, förresten? En av mina bröder spelade fiol ett tag, och den var nog bara 50 cm lång.)

Hahahahahahaaa....

Nej, FIOLEN är inte 80 centimeter lång. Men LÅDAN är
80 cm lång. När man spelar fiol använder man sig av en
stråke också, och eftersom den är lång måste även lådan
bli lång.
 
biketivist; sa:
Du är nog ungefär lika bred som fiolen sticker ut om den är bak på det sättet jag beskrev. Knappast nån märkbar skillnad i motstånd.

Effekten du behöver för att övervinna luftmotstånd ökar med kubiken på hastigheten. Så ska du cykla långsamt (under 15 km/h eller så) spelar det mindre roll.

Har du då dessutom ett tält på andra sidan, så är det säkert runt 50-60 cm. Och din fiollåda var ca 80 cm.

Mycket bra och ingenjörstilltalande svar, kanske är ändå
höger bakväska ett tänkbart ställe att ha fiolen på.
Det blir ju onekligen mindre klumpigt än att ha den på
ramen.
 
Re: Re: Re: Re: OK Frida

Aminida; sa:
En fiollåda är 80 cm bred.

Du menar nog lång. Jag tycker att du skall ha fiolen i färdriktningen dvs liggande med locket uppåt och fiolen längs med cykeln ovanpå bakpakethållaren med fiolens hals bakåt.

Surra lådan med textilremmar ovanpå ett liggunderlag eller varför inte linda in lådan i ditt liggunderlag innan du surrar dit den.

Det är fortfarande obegripligt för mig hur du skall placera din fiollåda på cykelramen.

Lyssnade förresten på era ljudexempel på hemsidan.

Det svänger om er tjejer!

Angående packkärra så kan du ha användning för den under x år framöver när du handlar mat. I min 2 hjuls Burley Nomad packkärra går det ned 6 till 8 fullastade matvarukassar. Inga problem att veckohandla till en fempersonersfamilj. 30 kg packning i en cykelkärra stör cykelns balans betydligt mindre än 30 kg packning fastspänd på cykeln. Men givetvis är det bäst att minska på vikten.

Thure
 
Aminida; sa:
Tjaa, du har övertygat mig. Då ska jag inte stirra
mig blind på hjulstorlekar. Min kompis som jag ska
cykla med har för övrigt en MTB. Då vore det väl bra
om jag också hade nåt i den stilen. Dumt om den ena
kör ifrån den andra i uppförsbackar och nerförsbackar.

26" blir nog bra! Det har funkat för mig när jag körde lite lighttouring med min MTB. Jag cyklade från Umeå till Västerås, så det är kanske inte så mycket att komma med jämfört med Per och gänget, men jag upplevde att hållbarhet hos hjulen var en svag punkt på en lite billigare cykel (min kostade 5-6 tusen "naken", fö en MTB med stålram, odämpad) så om 26" hjul generellt är hållbarare så kan det nog vara väl så mycket värt som eventuella marginella skillnader i rullmotstånd.

Det viktiga i sammanhanget är dock att du (och din kompis) väljer ett par snabbare däck än de som sitter på MTB som original. Kanske är självklart men jag tror ingen påpekat detta. Valet av däck kan nog bli en lika lång tråd det... Finns flera trådar om däckval för touring där det diskuteras om Continental Top Touring 2000 och lite olika slicks....

Härligt med en tråd med lite fart i!

/Andraes
 
Intressant debatt

Intressant tråd, letar även jag efter en cykel för att cykla genom Afrika. Är svårt att hitta kombinationen stål, ingen dämpare och bra komponenter håller med. Har inte några specifika köprekomendationer mer ett allmänt råd.

Val av cykel är inte så jäkla noga, det mesta funkar ! Cyklade själv Uddevalla-->Österrike för några år sedan. Körde på den cykel jag fått i 10-års födelsedagspresent av föräldrarna, lovar att de inte köpte det grymmaste för touring. Alltså så länge du kör i civilicerade områden så duger i stort sett allt. De du kan tänka på är att köra med bra hjul och packväskor.

Lycka till /Ted
 

Guest

Gäst
Ja, naturligtvis är det däcksvalet som är avgörande för hur stort eller litet rullmotståndet blir.
Slicks på 28-32 mm blir nog bäst för långcykling på svenska vägar. Att de är slicks är viktigare än att de är smala, för övrigt.

Lite ytterligare om just små eller stora hjul.
Rekordcykeln jag nämnde tidigare kan ses här:
http://www.canosoarus.com/08LSRbicycle/LSR Bike02.htm

"Ingenjörstilltalande" ja. Hehe.
Jo, nåt av det bästa jag vet är att sitta och räkna på olika saker. I synnerhet aerodynamik. Är inte utbildad ingenjör, men funderar på det. Om jag bara inte vore så förbannat lat... :)

Lustigt att jag inte tänkte på att det var en stråke också, haha...
Jag gillar fiolspel där man drar över två strängar samtidigt. Låter hur skönt som helst. Väldigt fylligt!
Men jag vet väldigt lite om vad såna saker kallas.

[Ändrat av biketivist 2005-03-29 kl 16:13]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.