En bra långfärdscykel?

Re: Re: Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult

japp; sa:
.... Förresten är väl en aluminiumram, som jag förmodar att du förespråkar, stötig och obekväm och går sönder lättare än en stålram?

Design, konstruktion och produktionsmetod måste alltid anpassas mot varandra. När aluminiumramarna först dök upp på marknaden hade väl stålramarna ett runt 100-årigt försprång i produktoptimering gentemot aluminiumramarna. Inte så konstigt att det fanns en del att ta igen!
Idag har branschen hunnit bli så bra på att hantera aluminium så att skillnaden är så gott som eliminerad. De skillnader som finns kvar ligger numer främst i konstruktörens uppsåt och kunnande snarare än i inneboende materialegenskaper.
 
Okej, om nu aluminiumramar är så bra; Hur lätta är de att
laga? Går de att svetsa ihop alls om de spricker? Och kan
vem som helst göra det, eller krävs det specialutrustning?

Jag har hittat en del hybridcyklar med aluminiumram som
kanske skulle passa mig. Största problemet med att välja
cykel är att det finns FÖR MÅNGA att välja på! Man blir ju
helt yr i bollen till slut.

(Drömmer till och med om cyklar på nätterna...)

Helst skulle jag vilja ha en Cannondale T800, men den är
lite väl dyr för en studentplånbok.
 
Ambition och prylhysteri

Jag är säker på att man med stor självaktning kan långfärdscykla på Skeppshulten och vilken annan svensk brukscykel som helst av bättre kvalitet. Dock kan det nog vara bra att välja en stadigare pakethållare bak.

För länge sedan när cykelsemester var en allmännare förtelse än idag så var det nog genomgående tunga oväxlade stålhästar som användes, gårdfarihandel bedrevs också med tunga laster med dylika transportmedel. Mot bakgrund av detta så dristar jag mig till att säga att Skeppshulten är andamålsenlig för allt utom expeditionscykling och kreditkortstouring för racefantasten.

Jag cyklar ca 600 mil per år, har avverkat tre stålhojar och kör nu på en aluminiumhoj plus en racer i stål. Ca 400 av dessa mil gör jag på min långfärdare i aluminium. Den har rullat 11060 km och borde enligt många förstå sig påare i detta fora snart desintegrera p.g.a. det undermåliga rammaterialet. Jag tvivlar, garantin på ramen är tio år och alla rimliga erkända principer för kapitalism, kundtillfredställelse och lönsamhet ger vid handen att ramens praktiska livslängd bör överskrida garantitiden med väl tilltagen marginal.

Nåväl cykeln väger nästan 17 kg utan packning, används såväl till pendling som till långfärd och ger glädje trots tyngd. Många låga växlar har gjort klättringar I Norge helt överkomliga. Etapper på 15 mil är inte ovanliga och upp till 18 mil förekommer.

En schyst sadel som man vet att ens bak gillar under en hel dag det är viktigast oavsett ambition förövrigt.
 
Aminida; sa:
Okej, om nu aluminiumramar är så bra; Hur lätta är de att
laga? Går de att svetsa ihop alls om de spricker? Och kan
vem som helst göra det, eller krävs det specialutrustning?

Jag har hittat en del hybridcyklar med aluminiumram som
kanske skulle passa mig. Största problemet med att välja
cykel är att det finns FÖR MÅNGA att välja på! Man blir ju
helt yr i bollen till slut.

Det finns mycket att välja på.
1. Bestäm ungefärlig budget
2. Bestäm omfattning
3. Provcykla

Då kommer du ner i utbud rejält.

Med omfattning menar jag när/var/hur du cyklar. Skall du cykla i Sverige? I Europa? på Kinas högland? eller i bortre Afrika? Desto närmare hem desto mindre behöver du bry dig om reservdelar och reparerbarhet.

Angående aluminiumramar, sök här på utsidan. Det har ordats mycket om det :)

Inte för att jag långfärdscyklar, men jag cyklar mycket mtb, året om. Cykeln jag har har "livstids"ramgaranti. Dvs går ramen sönder på grund av produktions/tillverkningsfel får jag en ny. Jag är inte orolig för att den skall gå sönder heller!

Hur ofta går en ram sönder egentligen? Gör en riskanalys så ser du att det finns andra saker att oroa sig för.

/Mattias

(nu kommer säkert Thure eller Peter att hoppa in i tråden *ler*)
 
Vem är du Frida?

Hur stor är du? Är du liten så är det svårt att hitta en lämplig ram i Sverige. Jag håller med Per Löwdin i hans misstänksamhet mot Skeppshultscykeln, den verkar inte vara tänkt för seriös touring.

Skall man välja navväxel bör man dessutom välja Shimanos nya 8-växlade eller Rohloff.

Hur mycket packning skall du ta med? En touringram med längre hjulbas uppför sig bättre lastad än en ram med kort hjulbas. Fördela vikten på fram och bakväskor.

Vad har du för budget?

En begagnad hardtail mtb med just ram kan vara ett bra alternativ. Framdämpning behöver du knappast. Läs t ex vad Janne Corax skriver. Stål eller aluram har mindre betydelse än att ramen och sadeln passar just dig. Undvik alltför framåtlutad sittställning. Många tjejer har för långt avstånd mellan sadel och styre. Ställbar styrstolpe kan vara en bra investering.

Provcykla gärna många cyklar innan du bestämmer dig.

Om möjligt handbyggda hjul. Börja resan med ny drivlina. Dvs ny kedja nya kransar fram och bak och helst ny uppsättning växelvajrar. Naturlgtvis nya däck och nya slangar och fälgband.

Det mesta går att cykla långfärd på men det är otroligt mycket mer tillfredställande att cykla på en ram med en storlek och geometri som är anpassad efter just dig.

Cykelbyxor och spdpedaler bör du skaffa. Om du skall ha större packningsvikt än 15 kg så överväg en bagagevagn.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-03-29 kl 12:24]
 
Då går vi in på lite detaljnivå då:

I packningsväg har jag tänkt två Vaude bakväskor och
likadana framväskor. Styrväska vet jag inte om jag ska
ha, de är så dyra. Dessutom har jag hört att låg tyngd-
punkt är bra. Pga att jag måste ha med scenkläder måste
jag spara in på en del andra kläder, men kort och gott
kan man säga att jag försöker spara in så mycket som
möjligt på all packning. En extra vattentät packpåse
på pakethållaren blir nog bra också, till tält etc.

Sen måste jag även ta med fiolen, den går inte att göra
mindre tyvärr. Lådan är väl runt 80 cm lång och cirka
10 cm bred i ena änden och kanske 35 cm bred i den andra,
den är cirka 10 cm tjock. Väldigt liten ändå för att
vara fiollåda, tål att tilläggas. Den får nog åka på
ramen.

Pris: Runt 7000. Kan tänka mig max 10.000, men där går
nog smärtgränsen.

Vill nog inte ha en MTB, då jag misstänker att hjulen
blir för små. Jag behöver an bra allroundcykel som
klarar backar, asfalt och en och annan grusväg. Jag
hade inte tänkt köra särskilt mycket i skogen.

Jag är 167 cm lång, lite konstigt byggd för att vara
tjejj, jag har nämligen breda axlar, långa ben och
långa armar. Ganska kort överkropp alltså. Tänker att
en herrcykel är bättre och stadigare än en damcykel.
Vill ha en stadig och robust cykel, men som ändå är
lätt att jobba med.

Jag vill helst inte köpa en begagnad cykel, känns
roligare att ge sig ut på en ny och fräsch cykel.
 
OK Frida

Förstår inte vad du har emot 26-tums hjul de är starkare och lättare för touringändamål än 700-hjul. Undvik om möjligt tält, tält drar gärna med sig stormkök mm mm vilket drar upp totalvikten.

Långa ben är vanligt hos tjejer och en tjejram kan var bättre för dig i och med att killar som är 167 cm ofta har lång överkropp och korta ben.

En ny dedicerad touringcykel för 7000 finns egentligen inte men mtb och trekkingcyklar finns det gott om i prisklassen. Komplettera med bättre pakethållare fram och bak samt gärna med ställbar styrstam etc.

Kanske kan du hitta en prisvärd begagnad touringcykel om du har tur och söker på www över hela Europa. Lycka till. Nya cyklar har egentligen få fördelar.

Fiolen tycker jag kan få åka ovanpå bakpakethållaren.

Thure
 
Re: OK Frida

thureb; sa:
Förstår inte vad du har emot 26-tums hjul de är starkare och lättare för touringändamål än 700-hjul. Undvik om möjligt tält, tält drar gärna med sig stormkök mm mm vilket drar upp totalvikten.

Tja, jag har väl egentligen inget alls emot 26'' hjul,
mer än att jag blivit rekommenderad 28'' bara för att
de rullar bättre på asfalt, efter vad jag försått.

En viktig del av projektet är att vi ska tälta, och
jag har dessutom skaffat ett Nallo 2 som knappt väger
nåt alls. Visst tar Trangiakök och mat en del plats,
men å andra sidan har vi inte tänkt genomföra nån
hastighetstävling. Jag tror nog att vi har tillräckligt
med sunt bondförnuft för att veta vad som är vettigt
att ta med och inte. Mer info om projektet finns på:
http://www.folkmusikatfolket.se

Långa ben är vanligt hos tjejer och en tjejram kan var bättre för dig i och med att killar som är 167 cm ofta har lång överkropp och korta ben.

Jag är ganska vig, och jag kan inte riktigt se varför
en killram gjord för nån med korta ben skulle vara
svårare för mig att använda som har långa ben?

En ny dedicerad touringcykel för 7000 finns egentligen inte men mtb och trekkingcyklar finns det gott om i prisklassen. Komplettera med bättre pakethållare fram och bak samt gärna med ställbar styrstam etc.

Ja precis, det är väl lite det jag är inne på också.
Jag har hittat en hybrid som verkar ganska fin tyckte
jag:
http://www.cykloteket.se/2004/produkter/prod_02.php?prod_id=162

Annars var det en på cykloteket som rekommenderade
den här:
http://www.cykloteket.se/2004/produkter/prod_02.php?prod_id=180

Fiolen tycker jag kan få åka ovanpå bakpakethållaren.

Nej, fiolen kan inte åka på bakpakethållaren. Den blir
nämligen bredare än cykeln. Det är väldigt viktigt att
den inte på något sätt skadas eller skrapas i, det kan
hända saker med ljudpinnen etc om lådan får smällar på
sig. Därför är ramen det enda vettiga stället att ha
den på. Jag kanske verkar önödigt "pjoskig", men det
tar flera år att vänja sig vid en bra fiol, och jag har
lagt otroligt många timmar på att bli bra på den jag
har. Plus att det förstås kostar en hel del pengar att
skaffa en ny fiol om den jag har skulle gå sönder.
 
Re: Re: OK Frida

Aminida; sa:
Nej, fiolen kan inte åka på bakpakethållaren. Den blir
nämligen bredare än cykeln. Det är väldigt viktigt att
den inte på något sätt skadas eller skrapas i, det kan
hända saker med ljudpinnen etc om lådan får smällar på
sig. Därför är ramen det enda vettiga stället att ha
den på. Jag kanske verkar önödigt "pjoskig", men det
tar flera år att vänja sig vid en bra fiol, och jag har
lagt otroligt många timmar på att bli bra på den jag
har. Plus att det förstås kostar en hel del pengar att
skaffa en ny fiol om den jag har skulle gå sönder.

Jag förstår pjosket, vore jag i dina kläder skulle jag lägga den i botten på en BOB packväska, helt vattentätt, och så packa runt med mjuka stötdämpande saker, tröjor o underkläder, etc. Tryggare kan det inte bli, att ha den på ramen verkar ytterst otympligt.

http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Road_Riding_in_Colorado.html


26" hjul funkar utmärkt för långresor. Har själv hojat flera tusen svenska mil landsväg med 26"s hjul. De har klara fördelar på dåliga vägar.

Per
 
look no longer

Oj vilken het tråd, sitter forumrävarna och vaktar på nya inlägg dygnet runt??

Frida, kolla på cykelnetto.com, under rubriken Marin Ltd 2005 finns två cyklar med stålram och stålgaffel med lowriderfästen, jag vet! det är nästan för bra för att vara sant.

Tidigare fanns det en resedagbok på samma sida av en tjej som cyklade i Sydamerika, funkar cyklarna där så funkar de säkert här i Sverige också!

John
 

Guest

Gäst
Hjulstorlek har i princip inget med rullmotstånd att göra.
Det faktum att hastighetsvärldsrekordet på cykel sattes med en hoj med BMX-hjul borde vara bevis nog...
Den mindre ytan ger dessutom ett lägre luftmotstånd, vilket är mycket viktigare än rullmotståndet.
Att mindre hjul är starkare, generellt, är också en fördel för 26".
Valet är enkelt!

Det är lika vanligt med långa och korta ben hos både killar och tjejer, för övrigt.
Långa ben och 167 cm, då snackar vi innerbenslängd på 81-82 cm minimum. Vilket inte är särskilt långt för en cykel gjord för killar som är 175-185 i snitt.
(Själv är jag 178 lång och har innerbenslängd på 84 cm.)
Blir nog inga problem om du provsitter ett par olika modeller.

Att ha med sig en fiol komplicerar det hela en del, kan jag förstå.
Det smartaste vore nog att ha fiolen i en egensydd väska på högersidan bak (bort från trafiken, om så bara för att det är inbillat tryggare), och sen lasta motsvarande vikt i väska vänster bak. Tält, till exempel.
Sen köra sovsäck och annat i väskor på framhjulet, kanske. Vet ju inte vad du tänkt ha med dig.
[Ändrat av biketivist 2005-03-29 kl 14:27]
 
Re: Re: OK Frida

Aminida; sa:
Nej, fiolen kan inte åka på bakpakethållaren. Den blir
nämligen bredare än cykeln. Det är väldigt viktigt att
den inte på något sätt skadas eller skrapas i, det kan
hända saker med ljudpinnen etc om lådan får smällar på
sig. Därför är ramen det enda vettiga stället att ha
den på. Jag kanske verkar önödigt "pjoskig", men det
tar flera år att vänja sig vid en bra fiol, och jag har
lagt otroligt många timmar på att bli bra på den jag
har. Plus att det förstås kostar en hel del pengar att
skaffa en ny fiol om den jag har skulle gå sönder.

Fiolen skall helt klart ha bästa platsen där håller jag med dig men med breda bakcykelväskor kommer väl knappast fiolen att sticka ut mer än bakåt om du placerar den liggande på bakpakethållaren. Hur hade du tänkt sätta den på ramen???

Håller helt med Per om att du bör överväga att ta med en packkärra och i så fall så är platsen för fiolen självklar. Kärrans chassi blir bra krockbur för fiollådan. I och med att ni tar med tält och kök så är en packkärra lämplig, dessutom så kan ni då spara in på cykelväskor och kanske kan du slippa dra kärran???

Med en kärra blir valet av cykel samt pakethållare mindre viktigt.

Vill förtydlga detta om tjejram. Med en sådan menar jag en vanlig diamantram, en med kortare avstånd mellan sadel och styre än vad man har på en killram. Kan enkelt fixas med kortare eller ställbar styrstolpe. Traditionell tjejram avsedd för kjolförsedda damer är för instabil för packning, är både tyngre och svajigare än en diamantram och stjäl därför onödig energi.

Lycka till

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.