En bra långfärdscykel?

Hej alla Utsidor!

Jag ska ut på en lång cykelsemester i Sverige till
sommaren, och tittar därför på cyklar. Många säger att
stålram ska vara bra på en långfärdscykel. Nu har jag
hittat en cykel på ett oväntat ställe som jag tycker
låter riktigt trevlig faktiskt:

http://www.skeppshultcykeln.com/modell_fakta_printable.asp?gr=nya&ug=elit_h&id=26

Vad tror ni? Är den för tung för att använda för
cykelsemster? Nån som provat denna specifika modell?

Den har ju iaf många växlar och Simano-komponenter. Men
jag är ju rätt grön på detta, så det är därför jag
slänger ut en fråga här.

Ha det fint alla!
 
Kan nog inte ge några specifika tips gällande just cykel annat än att se till att provcykla ordentligt.

Verkar som ett helskönt och spännande projekt ni ska ut på. Glöm inte att packa fiolen vattentätt!


/Andreas
 
Råd och Rön (som förresten är en jättebra tidning) har skrivit om den sjuväxlade i senaste numret. Bra bromsar, Fem i hållbarhet (biltema och kronan fick 2), praktisk provning 4 (ingen fick fem) - enda som inte verkar vara så bra är rostskyddet på styret (betyg 2-3) men där var det inte så många som fick bättre. Och så har cykeln cykelfakta (kvalitetsdeklaration), inte så vanligt.

Hoppas det gav mer kött på benen.
 
Tack för era otroligt snabba svar! Jag tycker att
cykeln verkar bra "på utsidan", men sen vet jag ju som
sagt inte hur den är att cykla på. Den kanske är
toktung! Vänner till mig som cyklar på Skeppshult
verkar väldigt nöjda, fast de kör ju mera
dam-varianterna och cyklar bara korta sträckor i stan.

Frågan är väl egentligen hur bra den är på långa
sträckor och med packning. Jag är bra på att hålla nere
packningar, men en del lär det ju bli trots allt.

Ja jag vet, fiolen ska packas vattentätt. Där har vi
ett annat problem. Det kan lätt bli trångt på ramen med
den, tror jag. Har som tur är en ganska liten låda, men
den är ändå ganska lång. Det bästa stället att
transportera den på är att surra fast den vid ramen.

Länk till vårt projekt:
http://www.folkmusikatfolket.se

Väl mött!
 
Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult

Aminida; sa:
Vad tror ni? Är den för tung för att använda för
cykelsemster? Nån som provat denna specifika modell?

Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult. De håller inte måttet, för tunga, för dåliga komponenter, etc. Så jag skulle avråda. Pakethållaren ser ut som skit, för att tala svenska, alltså skör aluminium. Om du ska ut i den svenska sommaren behöver du inga fast monterade lysen. De väger och är i vägen.

Vet inte riktigt vad jag skulle förslå istället, som inte kostar skjortan. Har du tur hoppar Ture B eller Peter T (the Dude) in i tråden. De är duktigare än jag på långfärdsramar.

Per
 
Re: Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult

ipg289h; sa:
Vet inte riktigt vad jag skulle förslå istället, som inte kostar skjortan.

Ska man tolka det som att förutom prestigen som man förlorar (som kanske mer är för prylister) så duger cykeln när man inte vill betala "skjortan"? Eller hur menar du? Pakethållaren lär väl ändå hålla? Och fast monterade lysen väger väl ändå knappast så mycket att man avråder från cykelköp därav? Kom nu inte säg att geometrin är fel - för det verkar inte mountainbike-cyklisterna bry sig om. Förresten är väl en aluminiumram, som jag förmodar att du förespråkar, stötig och obekväm och går sönder lättare än en stålram?
 
Re: Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult

ipg289h; sa:
Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult. De håller inte måttet, för tunga, för dåliga komponenter, etc. Så jag skulle avråda. Pakethållaren ser ut som skit, för att tala svenska, alltså skör aluminium. Om du ska ut i den svenska sommaren behöver du inga fast monterade lysen. De väger och är i vägen.

Hm, dåliga komponenter? Jag trodde Shimano gjorde bra
grejjer, men jag kanske har fel.
 
Re: Re: Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult

Aminida; sa:
Hm, dåliga komponenter? Jag trodde Shimano gjorde bra
grejjer, men jag kanske har fel.

De gör bra grejer och sämre grejer. Precis som de flesta tillverkare (men inte alla) tillverkar shimano komponenter i många olika prisklasser och kvalitetsklasser. Titta på cyklarna som står på bensinmacken och kostar typ 2000:- för en heldämpad. Ofta sitter det shimanoväxlar (SIS) på dem men det behöver inte betyda att de är så värst bra.

Nu är jag inte helt bekant med de komponenter som sitter på skeppshultaren men nog tror jag det ska funka utmärkt för en rejäl tur i den svenska sommaren.

/Andreas
 
Re: Re: Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult

japp; sa:
ipg289h; sa:
Vet inte riktigt vad jag skulle förslå istället, som inte kostar skjortan.

Ska man tolka det som att förutom prestigen som man förlorar (som kanske mer är för prylister) så duger cykeln när man inte vill betala "skjortan"? Eller hur menar du?

Inte alls. Jag menade precis vad jag skrev, att ingen långfärdscyklist med självrespekt skulle hoja på en Skeppshult, de är för tunga och dåliga, och att det finns andra ramar i den prisklassen som borde vara lämpliga och som jag inte är särskilt väl orienterad om. Thorn gör t ex fina långfärdsramar.

Pakethållaren lär väl ändå hålla?

Kanske? För egen del skulle jag aldrig ta risken efter att ha sett folk med trasiga aluminiumräcken. Aluminium är skört och mycket svårt att reparera. Räcket kanske klarar 10 -15 kg, men kan snappa av på stötig väg. Skulle istället förespråka Tubus-räcken. De klarar 35 kg även på mkt dåliga vägar. Eller en BOB. Perfekt, vattentätt, för felorna.

Och fast monterade lysen väger väl ändå knappast så mycket att man avråder från cykelköp därav?

Jag avrådde för att det var en Skeppshult och lade till reflektionen att fast monterade lysen var onödiga. Ska man ut på långfärd vill man inte ha dödvikt!

Kom nu inte säg att geometrin är fel - för det verkar inte mountainbike-cyklisterna bry sig om. Förresten är väl en aluminiumram, som jag förmodar att du förespråkar, stötig och obekväm och går sönder lättare än en stålram?

Jag har inga synpunkter på Skeppshults geometri. Dock är det typiskt, att Skeppshults inte publicerar data om vinklarna på sin hemsida. Frånvaro av dylika data talar ett tydligt språk: Skeppshult är inget för folk som tycker cykling är viktig. De gör hojar för att åka till konsum med.

Jag har inte förespråkat aluminiumram. Jag har gjort fyra långturer med stålram och två med aluminiumram. Jag tycker det är hugget som stucket. Ironiskt nog har stålramen spruckit men aluminiumramen håller hur fint som helst.


Per
 
Re: Re: Re: Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult

ipg289h; sa:
Eller en BOB. Perfekt, vattentätt, för felorna.

Ojoj, nä det blir nog inte så bra. Skulle aldrig låta
det käraste jag äger åka på en kärra bakom cykeln, om
nån bil kör på kärran...

Tack för tipsen ändå!

Vad är det för cyklar med stålram du har använt? Jag har
letat på alla cykelaffärers hemsidor i Sverige, men inte
hittat något i stål utom Skeppshultcykeln.
 
Re: Re: Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult

Aminida; sa:
Hm, dåliga komponenter? Jag trodde Shimano gjorde bra
grejjer, men jag kanske har fel.

Shimano har ett enormt utbud, som spänner från enkla inte särskilt hållbara prylar (lämpade för att hoja till konsum med) till topserierna XTR (MTB) och Durace (landsväg). Komponenterna kommer i ”grupper,” naven på Skeppshulten kommer t ex från Nexavegruppen. Jag länkar så du kan botanisera i lugn o ro http://www.shimano-europe.com/cycling/

Om du kollar specifikationerna inställer sig en rad frågor:
Vad är höghållfast stål? Chromoly? Eller? Gjutjärn?

”Klick” växel reglage? Varningsklockorna ljuder! Vad är ”klick” växelreglage, varför inte Deore eller LX eller Nexave eller någon annan namngiven Shimanogrupp?

Vad är: Däck/Fälg: 37-622 reflex förstärkt/Alu silver? Är däcken av aluminium och fälgarna av silver? Eller är det skitkomponenter? Väger varje däck ett kilo? Eller två? Istället för ett halvt kilo?

Naven är Shimano Nexave Sora. Det betyder att de hör till en grupp som heter Nexave. Frågan inställer sig: varför är inte växelreglage, bromsreglage, vevparti mm Nexave?

Och vad står: ”Vevparti/Vev: SKF/Shimano Aluminium” för? Är det SKF lager och Shimanovevar? Vilka Shimanovevar i så fall?

Så specificerar man inte en hoj för folk som tar cykling på allvar.


Per
 
Re: Re: Re: Re: Ingen långfärdscyklist med självrespekt åker på en Skeppshult

Aminida; sa:
ipg289h; sa:
Eller en BOB. Perfekt, vattentätt, för felorna.

Ojoj, nä det blir nog inte så bra. Skulle aldrig låta
det käraste jag äger åka på en kärra bakom cykeln, om
nån bil kör på kärran...

Tror inte det är någon risk. Har hojat två somrar i USA med BOBar och har aldrig blivit påkörda. De har sina fördelar. Cyklingen blir roligare när man inte har vikten på ramen.

Vad är det för cyklar med stålram du har använt? Jag har
letat på alla cykelaffärers hemsidor i Sverige, men inte
hittat något i stål utom Skeppshultcykeln.

Crescent Ultima fr 1996. Saken är den, att idag görs ytterst få ramar i stål. De flesta är i aluminium, och aluminiumlegeringarna och svetsningen har blivit så bra att det inte finns tungt vägande skäl att välja chromolystål (som alla bättre stålramar är gjorda av) annat än för verkliga finsmakare. Själv hojar jag ca 1000 svenska mil om året och jag kan inte säga att jag är säker på att jag i ett blindtest skulle kunna skilja mellan en aluminium och en stålram.

Så länge man hojar i den "moderna världen" är aluminium helt ok, komponenterna är så standardiserade att man lätt kan byta ram om den skulle paja, är man däremot ute i Kirgisistan eller någonstans talar mycket för att stålram är det rätta eftersom de går att laga med mycket enklare verktyg.

Om du absolut vill ha en stålram tror jag Thorn gör verkligt fina ramar http://www.sjscycles.com/thornbrochure.asp

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.