Langningspunkter i Sverige sökes

Bortförklaringar....

Hej Thomas

Enligt den alternativ rutten som jag lutar mest åt just nu kommer jag förmodligen att passera Örebro den femte dagen klockan 13:00 +- okänd tid om jag startar klockan åtta som planerat.

Om jag däremot väljer den gamla rutten passerar jag Östersund den fjärde dagen klockan 03:00 +- okänd tid och Örebro klockan 15:00 +- okänd tid om jag startar klockan åtta som planerat.

Är det några tider som skulle kunna fungera?

Tack för erbjudandet.

Tjena Mattias

Jag tror nog nästan det är enklare att kolla på en karta än att hålla på och blädra igenom en lång lista på alla orter jag kommer att passera. Själv tycker jag att det är förbannat enkelt att klicka på en länk och kolla på en karta, men det kanske bara jag som har lätt för bilder...

Dessutom är ju rutten inte helt bestämd eftersom jag vet inte vart det finns mest folk som är intresserade av att hjälpa till. Även om folk vill hjälpa till måste det ju också fungera rent praktiskt att jag kan passera under den lämpliga delen av dygnet.

Att det skulle vara jobbigt för folk att kolla om jag kommer att passera dem och att det skulle underlätta med en lista istället anser jag är bara struntprat. Bortförklaringar...

Tjena Peter

Piteå skulle jag passera med den alternativa rutten klockan 21:00 den andra dagen +- okänt antal timmar om jag startar klockan åtta som planerat.

Är det en tid som skulle kunna passa dig?

Tack för erbjudandet.

Tjena Nermander

Dels tror jag att de flesta förstår vad en langningspunkt är och om inte tror jag att man ändå rätt lätt kan lista ut att jag söker några ställen som jag kan skicka Maxims produkter till för att sedan hämta upp dem. Visst kan övertydlighet vara bra men jag tror inte att bristen på svar beror på att ingen har förstått vad det handlar om utan snarare inte brytt sig. När jag pratar med mina kompisar som inte alls håller på med sport eller cykling fattar de direkt vad en lagningspunkt är och förstår även att tio extrakilon på cykeln inte är så kul och att det då vore bra att kunna temporärt förvara dem någonstans. Bortförklaringar...

Jag tror ingen kommer att ta ledigt från jobbet, skulle nog inte jag göra i alla fall. Men det finns många som går skift, har mamma / pappa ledighet, sjukskriva, arbetslösa, studenter och så vidare som kanske är hemma någon tid under dagen då jag kan passera och hämta upp. Annars passerar jag många ställen även under kvällarna. Bortförklaringar...

Vad skulle du vilja ha då för att hjälpa mig med en sådan sak?

Tjena Håkan

Jo precis. Frågan är: "Hur definieras support?". När jag tänker supportat tänker jag en varm följebil med gubbar eller kärringar i som kan fixa ens cykel om den går sönder, jag tänker varm mat lagad på fasta tider och nya vattenfalskor hela tiden, jag tänker på en varm nybäddad säng och dusch efter en dag slit. Med support tänker jag att man har ett team omkring sig som tar hand om alla ens behov och man själv koncentrerar sig till cyklingen. Inget utav detta kommer jag att ha.

Frågan är däremot om man skulle kunna räkna det som support om några enskilda privatpersoner ställer upp som langningspunkter och tillhandahåller olagad mat. Rent praktiskt för mig innebär det samma sak om jag skulle köpa pasta i en affär längs vägen och laga det på stormkök. Om jag inte får tag på ett par bra punkter på vägen blir det nog så också.

Vad tycker du? Är det att vara supportad?

[Ändrat av Mickael83 2004-10-13 kl 13:59]
 
Re: Bortförklaringar....

Mickael83; sa:
Piteå skulle jag passera med den alternativa rutten klockan 21:00 den andra dagen +- okänt antal timmar om jag startar klockan åtta som planerat.

Är det en tid som skulle kunna passa dig?

[Ändrat av Mickael83 2004-10-13 kl 13:59]

Det låter som en alldeles utmärkt tid...!
 
Re: Bortförklaringar....

Mickael83; sa:
Tjena Håkan

Jo precis. Frågan är: "Hur definieras support?". När jag tänker supportat tänker jag en varm följebil med gubbar eller kärringar i som kan fixa ens cykel om den går sönder, jag tänker varm mat lagad på fasta tider och nya vattenfalskor hela tiden, jag tänker på en varm nybäddad säng och dusch efter en dag slit. Med support tänker jag att man har ett team omkring sig som tar hand om alla ens behov och man själv koncentrerar sig till cyklingen. Inget utav detta kommer jag att ha.

Frågan är däremot om man skulle kunna räkna det som support om några enskilda privatpersoner ställer upp som langningspunkter och tillhandahåller olagad mat. Rent praktiskt för mig innebär det samma sak om jag skulle köpa pasta i en affär längs vägen och laga det på stormkök. Om jag inte får tag på ett par bra punkter på vägen blir det nog så också.

Vad tycker du? Är det att vara supportad?
Självklart blir gränsdragningen knepig. Vari ligger skillnaden att ha depåer och att gå in på ICA? När jag hör/läser "utan support" föreställer jag mig dock nån som tar sig till Sydpolen utan utlagda mat- och utrustningsdepåer. Där finns (mig veterligen) inte heller några ICA-butiker.

Problemet i grunden är väl att det inte finns några utmaningar kvar!? Man måste begränsa sina möjligheter m h a frivilligt införda begränsningar, för att det ö h t ska bli en utmaning. I och med att infrastrukturen i Sverige är så väl utbyggd, så kan det bli en rätt svår balansgång. Vad Charles Lindbergh gjorde 1927 var en bedrift, idag är det vardagsmat. Hade Andrée haft satellittelefon, så hade han kunnat berättat direkt för Aftonbladet att de kraschat och så småningom blivit upphämtad. Osv. De stora bedrifternas och expeditionernas tid är förbi! Hade du cyklat för 100 år sen hade det varit en fantastisk bedrift. Idag är det naturligtvis fortfarande en enorm fysisk prestation, men rekordförsöket blir bara ett i mängden.

Men jag arrangerar gärna en matdepå åt dig, här i Bremen... :)

/Håkan
 
Re: Re: Bortförklaringar....

Håkan K; sa:
Mickael83; sa:
Tjena Håkan

Jo precis. Frågan är: "Hur definieras support?". När jag tänker supportat tänker jag en varm följebil med gubbar eller kärringar i som kan fixa ens cykel om den går sönder, jag tänker varm mat lagad på fasta tider och nya vattenfalskor hela tiden, jag tänker på en varm nybäddad säng och dusch efter en dag slit. Med support tänker jag att man har ett team omkring sig som tar hand om alla ens behov och man själv koncentrerar sig till cyklingen. Inget utav detta kommer jag att ha.

Frågan är däremot om man skulle kunna räkna det som support om några enskilda privatpersoner ställer upp som langningspunkter och tillhandahåller olagad mat. Rent praktiskt för mig innebär det samma sak om jag skulle köpa pasta i en affär längs vägen och laga det på stormkök. Om jag inte får tag på ett par bra punkter på vägen blir det nog så också.

Vad tycker du? Är det att vara supportad?
Självklart blir gränsdragningen knepig. Vari ligger skillnaden att ha depåer och att gå in på ICA? När jag hör/läser "utan support" föreställer jag mig dock nån som tar sig till Sydpolen utan utlagda mat- och utrustningsdepåer. Där finns (mig veterligen) inte heller några ICA-butiker.

Problemet i grunden är väl att det inte finns några utmaningar kvar!? Man måste begränsa sina möjligheter m h a frivilligt införda begränsningar, för att det ö h t ska bli en utmaning. I och med att infrastrukturen i Sverige är så väl utbyggd, så kan det bli en rätt svår balansgång. Vad Charles Lindbergh gjorde 1927 var en bedrift, idag är det vardagsmat. Hade Andrée haft satellittelefon, så hade han kunnat berättat direkt för Aftonbladet att de kraschat och så småningom blivit upphämtad. Osv. De stora bedrifternas och expeditionernas tid är förbi! Hade du cyklat för 100 år sen hade det varit en fantastisk bedrift. Idag är det naturligtvis fortfarande en enorm fysisk prestation, men rekordförsöket blir bara ett i mängden.

Men jag arrangerar gärna en matdepå åt dig, här i Bremen... :)

/Håkan

Tjena Håkan

Det har du helt rätt i, att de stora äventyrarnas tid är förbi. Men det finns så många olika typer av äventyr. Allt från personlig, nationella till internationella äventyr inom olika typer av kategorier. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron...

I princip betyder ett nytt rekord på den här sträckan bara någonting för mig och det har jag blivit medveten om. Intresset är inte stort och jag har funderat på att inte rapportera in så tätt som jag har tänkt innan (kanske till och med lägga ned sidan i och med att de som känner mig lika gärna kan fråga mig hur det gick), med tanke på att det tar tid, kostar pengar och frågan är om någon är intresserad utav det.

Det var snällt, jag får nog lägga om rutten lite... :)
 
Re: Bortförklaringar....

Mickael83; sa:
Hej Thomas

Enligt den alternativ rutten som jag lutar mest åt just nu kommer jag förmodligen att passera Örebro den femte dagen klockan 13:00 +- okänd tid om jag startar klockan åtta som planerat.

Om jag däremot väljer den gamla rutten passerar jag Östersund den fjärde dagen klockan 03:00 +- okänd tid och Örebro klockan 15:00 +- okänd tid om jag startar klockan åtta som planerat.

Är det några tider som skulle kunna fungera?

Tack för erbjudandet.

[Ändrat av Mickael83 2004-10-13 kl 13:59]

Så länge du passerar Örebro mellan 8 och fem en vardag så skall det inte vara nåt problem. Så vitt jag kan förstå så kommer du passera ca 10 meter från mitt jobb...
Angående Östersund så skall jag dra iväg ett mail till min kompis så får han avgöra om kl. 03:00 är så lockande.

/Thomas
 
Re: Re: Bortförklaringar....

TJA; sa:
Så länge du passerar Örebro mellan 8 och fem en vardag så skall det inte vara nåt problem. Så vitt jag kan förstå så kommer du passera ca 10 meter från mitt jobb...
Angående Östersund så skall jag dra iväg ett mail till min kompis så får han avgöra om kl. 03:00 är så lockande.

/Thomas

Det låter ju kanon.
Själv skulle jag inte tycka att det var lockande.
 
Om du lägger om rutten och passerar Vemdalen kan jag ev. hjälpa dig.
Problemet (för dig) är att du då måste ta dig an två saftiga bergsklättringar, nånting som nog inte gynnar ditt rekord.
Det är också alldeles i början på dag 4(?), inte så taktiskt bra antar jag.

/BAX
 
BAX; sa:
Om du lägger om rutten och passerar Vemdalen kan jag ev. hjälpa dig.
Problemet (för dig) är att du då måste ta dig an två saftiga bergsklättringar, nånting som nog inte gynnar ditt rekord.
Det är också alldeles i början på dag 4(?), inte så taktiskt bra antar jag.

/BAX

Tack för erbjudandet.

Om jag väljer den ursprungliga rutten kan jag passera Vemdalen klockan 10:00 dag fyra. Vilken blir en tisdag om jag startar på lördag och en onsdag om jag starta på söndag.

Hur kraftiga bergsklättringar är det? Kollade lite snabbt bara på röda kartan och det är när man "cyklar in" som det handlar om hundra meter va?

Det man förlorar på uppvägen vinner man (förhoppningsvis) på nedvägen.
 
Re: Re: Bortförklaringar....

Håkan K; sa:
Problemet i grunden är väl att det inte finns några utmaningar kvar!? Man måste begränsa sina möjligheter m h a frivilligt införda begränsningar, för att det ö h t ska bli en utmaning. I och med att infrastrukturen i Sverige är så väl utbyggd, så kan det bli en rätt svår balansgång. Vad Charles Lindbergh gjorde 1927 var en bedrift, idag är det vardagsmat. Hade Andrée haft satellittelefon, så hade han kunnat berättat direkt för Aftonbladet att de kraschat och så småningom blivit upphämtad. Osv. De stora bedrifternas och expeditionernas tid är förbi! Hade du cyklat för 100 år sen hade det varit en fantastisk bedrift. Idag är det naturligtvis fortfarande en enorm fysisk prestation, men rekordförsöket blir bara ett i mängden.
/Håkan

Är inte det stora i äventyret individuellt och helt beroende av hur säker utgången är? Ännu mer så med utmaningar! Att cykla genom Sverige på drygt 6 dagar skulle jag definiera som en mycket tuff utmaning för alla som gör det utanför skrivbordet och normalt inte deltar i "Touren"... Att sedan försöka göra prestationer jämförbara är knappast att begränsa för att göra det svårare. I mina ögon är det en jätteutmaning Mickael tar sig an. :)

mvh
Niklas
 
Mickael83; sa:
Eftersom ingen har varit intresserad utav att hjälpa mig med denna förhållandevis ändå enkla tjänsten kommer jag förmodligen inte har någon större nytta utav att Maxim sponsrar mig.

Tycker det är lite konstigt att människor inte är intresserade utav att hjälpa till.

Tack för ingenting.
Om du inte hittar någon som kan hjälpa dig så kan du skicka dina Maxim produkter till några postkontor längs vägen och sen hämta ut paketen när du kommer dit.
Skriv Poste Restante på paketen och adressen till postkontoret.
 
Jorgen79; sa:
Om du inte hittar någon som kan hjälpa dig så kan du skicka dina Maxim produkter till några postkontor längs vägen och sen hämta ut paketen när du kommer dit.
Skriv Poste Restante på paketen och adressen till postkontoret.

Kan man verkligen göra så? Det är inte en dum idé i och med att de flesta postcenter idag har öppet ganska länge (om de är anknuta till en större butik). Hur vet de vem som ska hämta ut paketet?
 
Mickael83; sa:
Jorgen79; sa:
Om du inte hittar någon som kan hjälpa dig så kan du skicka dina Maxim produkter till några postkontor längs vägen och sen hämta ut paketen när du kommer dit.
Skriv Poste Restante på paketen och adressen till postkontoret.

Kan man verkligen göra så? Det är inte en dum idé i och med att de flesta postcenter idag har öppet ganska länge (om de är anknuta till en större butik). Hur vet de vem som ska hämta ut paketet?
Jag glömde att skriva att man måste skriva sitt namn i adressen också.
Man kan skicka det till postkontoren. Om man kan göra det till utlämningsställerna vet jag inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.