Drömvintercykeln

Ja Seven

thureb; sa:
Finns det någon annan ram som skulle kunna passa mina behov?

Absolut, Thure, du är så kräsen när det gäller hojar att du faktiskt bör kosta på dig en Seven. Dina kollegor kör ju BMW till jobbet. Varför skulle inte du kunna hoja på den bästa hoj man kan få för pengar?

touringL.jpg


Seven har inga hojar på lager. De väger o mäter dig o intervjuar dig om alla tidigare hojar du haft o om hur trivts med geometrin och om vad du ska ha hojen till och vilka komponter du föredrar. Sedan tillverkas den, efter dina specifikationer, precis som just du vill ha den, utan några som helst kompromisser. Du lär inte behöva köpa en ny ram på decennier.

Per
 
HåkanC; sa:
Dessutom ser man på bilden att ramen har horisontella 'dropouts', det gör att man slipper den excentriska vevpartjusteringen för att spänna kedjan.
Jag blir så nyfiken - vad är detta, var ser jag dem? Och vad är en excentrisk vevpartijustering?
 
kaw; sa:
HåkanC; sa:
Dessutom ser man på bilden att ramen har horisontella 'dropouts', ...
Jag blir så nyfiken - vad är detta, var ser jag dem?
'Dropouts' är min svengelska benämning på gaffeländar.
Det är helt enkelt de spår längst bak på ramen som man sätter fast bakhjulet i.
Nuförtiden har de flesta ramar, för kedjeväxel, vertikala gaffeländar. Det minskar risken för att hjulet kan rör på sig pga krafterna i kedjan.
Men det gör också att avståndet till vevpartiet är konstant, dvs det går inte att spänna kedjan, genom att dra hjulet bakåt.

Med horisontella gaffeländar kan man flytta hjulet c:a ett par cm i förhållande till vevpartiet, det räcker för att hålla kedjan spänd med kedjeväxel.
Nackdelen är att man måste vara noggrannare att sätta fast sitt bakhjul ordentligt.
Det är ingen stor nackdel, det fungerar oftast mycket bra med horisontella gaffeländar. Horisontella gaffeländar var det vanligaste på alla cyklar, även växelcyklar, fram till för c:a 10-15 år sedan.

Och vad är en excentrisk vevpartijustering?
Det är ett annat sätt att spänna kedjan som finns på 'drömcykeln' i länken i 1a inlägget:
http://www.fastload.net/dream4.html
och syns på bilden nedan:
ebbsml.jpg

Klicka här för större bild:
http://www.fastload.net/picpages/dream/ebb.html

OK?

/Håkan
 
Tackar för det tjusiga svaret!

HåkanC; sa:
Med horisontella gaffeländar kan man flytta hjulet c:a ett par cm i förhållande till vevpartiet, det räcker för att hålla kedjan spänd med kedjeväxel.
Nu känner jag mig bortkommen igen - med en kedjeväxel har man väl alltid kedjespänningen i växeln? Och om kedjan är för lång kapar man den ju bara.

Och det där excentriska vevpartiet - finns det verkligen en marknad för det, jag menar - att sätta navväxlar på ramar med vertikala "bakhjulsfästen", är det så vanligt?

[Ändrat av kaw 2004-09-24 kl 11:56]
 
Singlespeed?

Varför inte köra singlespeed på vintern? Det borde ju bli tämligen underhållsfritt, fast inte lika kul förståss som att lägga ut 10 laxar på en växel... Du kan ju alltid testa nu när du har många växlar vilken som skulle passa.

Skivbromsar kan jag verkligen rekommendera, suveränt på vintern. Man sparar säkert in kostnaden på uteblivna bromsklotsköp och på att man slipper köpa nya fälgar (+montera!)
 
Felrättning

kaw; sa:
Nu känner jag mig bortkommen igen - med en kedjeväxel har man väl alltid kedjespänningen i växeln?
Felskrivet av mig, navväxel skall det vara förstås.
Och det där excentriska vevpartiet - finns det verkligen en marknad för det, jag menar - att sätta navväxlar på ramar med vertikala "bakhjulsfästen", är det så vanligt?
Om jag har förstått det hela rätt är de vanliga på tandemcyklar.
De används för att spänna kedjan mellan främre och bakre vevlagret.
Men det behövs en speciell ram, med större vevlagerhylsa, för att få plats med den excentriska vevlagerjusteringen.

Några nya stavfel nu?


/Håkan
 
Re: Rätt info om Surly?

HåkanC; sa:
1) Det går mycket bra att använda heldragna växel-vajerhöljen till Shimanos Nexus-nav.
Jag har det själv sedan flera år (-96?) på min (vinter)vardagscykel med 7-delat Nexus-nav.

2) Visst är det en fördel med ett större växelomfång.
Men om du väljer din utväxling så att den lägsta utväxlingen är tillräckligt låg för dina behov, blir då den högsta utväxlingen med Nexus-8 för låg?


Surly Karate Monkey som Håkan tipsar om ovan verkar inte så anpassad för skärmar och har inte möjligheten att ha kedjespänningsinställningen i ett överdimentionerat rör med assymetrisk insats för vevlagret.
3) Vad menasr du med att 'Karate Apan' inte verkar anpassad för skärmar?

4) Dessutom ser man på bilden att ramen har horisontella 'dropouts', det gör att man slipper den excentriska vevpartjusteringen för att spänna kedjan.
En sådan excenter förändrar sittställningen, vilket kan vara ett problem, men troligen inte är det i praktiken.
På en underhållsfri vintercykel är det ett större problem att skruvarna för excentern sitter på det, troligen, mest utsatta stället på ramen. Risken är att de snabbt kommer att rosta fast om du inte smörjer och håller det rent, ofta.
Det är inte vad jag skulle välja på en underhållsfri cykel.

Ad 1) Jo det har jag också till mitt 7-växlade Nexusnav men det är ett parti om ca 1 dm där vajern går bar vid baknavet först i fria luften och sedan i böj runt navet här läcker det in fukt och salt i vajerhöljet.

Vajerdragningen på Rohloff ser vettigare ut.

Ad 2) Cykeln används som sagt också framför en cykelkärra vid storhandling. När jag cyklar uppför när det är brant så föredrar jag att spinna på hög kadens. Dessutom cyklar jag en del med mina barn och det går väldigt långsamt och då är det skönt för mig att gå på lätta växlar när jag har kärran på släp.

Ad 3) Jag förväxlade där Karateapans böjda sadelrör med andra liknande cyklar som har kort hjulbas och korta kedjestag vilket brukar ge lite plats för skärmar. Du har rätt det är nog gott om plats för skärmar på Karateapan i varje fall med ett smalt däck det framgår på Sheldons bild av democykeln med både skiv och V-bromsar.

Ad 4) Ett vanligt problem på min vintercykel med 7-växlat Nexusnav är att bakhjulet lossnar. Jag tror att temperaturspänningar, bromsning och horisontella dropouts (baknavsslitsar) bidrar till detta.

Eftersom Karate Apan också har horisontella dropouts borde detta problem kunna uppstå även på den cykeln.

Naturligtvis kan den assymetriska infattningen av vevaxeln vara ett bekymmer så där får jag ta till utombordarfett.

Jag får ta och ringa till importören och fråga om de har någon som har kört med Rohloff till Karate-Apan i Sverige för att få erfarenheter från den personen.

Thure
 
Läste en hemsida förra året om en kille som skulle cykla hem till Australien från London. Han hade fått sin cykel byggd av http://www.robertscycles.com
med Rolhoff och skivbromsar. Erkänd duktig ram och cykelbyggare utanför London får alltid beröm för sina rambyggen i de tester som jag har läst. Tyvärr kan jag inte hitta sidan igen, det var ju en del bilder på cykeln, tyvärr.

Du kan nog säkert få en cykel byggd av honom enligt dina önskemål men jag tror nog att prislappen hamnar närmare 30.000 än 20.000 kronor eftersom det är skräddarsytt. Å andra sidan så kan man ju numera flyga billigt till London.
 
Jakten går vidare till Tyskland

I Tyskland finns det många tillverkare som använder Rohloffs 14-växlade nav på trekking och mtbcyklar och flera av dem erbjuder kombinationen med Magura Julie skivbroms.

Jag surfar runt och letar efter min drömcykel på diverse siter som jag hittar via Rohloffs hemsida. http://www.rohloff.de bikesuche

Hitills är jag mest sugen på en modell som heter Gotland! http://www.norwid.de/html/gotland.html

Specifikation och prislista finns på http://www.norwid.de/lofoten_rgb.pdf

Dyrt blir det storleksorningen 25 tusen och jag är inte säker på att ramen håller riktigt samma klass som komponenterna.

Nu ett par frågor:

Någon som har erfarenhet av Magura Julie skivbroms?

På cykeln ovan ingår Schmidts navdynamo. Säkert flera av er som använt denna. Ökar rullmotståndet när lampan är släckt respektive tänd?

Thure
 
thureb; sa:
Ökar rullmotståndet när lampan är släckt respektive tänd?
Ja, motståndet ökar när en ström tas ut ur generatorn och det görs bara när lampan är tänd.

Hur har du klarat dig tidigare utan navdynamo? Det är ju bland de viktigaste delarna på en pendlingscykel. Tyska cyklar kan även vara utrustade med exklusiva fram- och baklyktor från B&M som har "standlicht", dvs. lyser en stund efter att man stannat.
 
kaw; sa:
thureb; sa:
Ökar rullmotståndet när lampan är släckt respektive tänd?
Ja, motståndet ökar när en ström tas ut ur generatorn och det görs bara när lampan är tänd.

Hur har du klarat dig tidigare utan navdynamo?

Jag är nöjd med Halogenbatterilampor med NiMH ackar. Har alltid 2 stycken i cykelväskan. Passar på alla cyklar jag har. http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=433&ic=N&sw=14920

Ökar inte rullmotståndet. Dessutom så har jag en reservframlampa med blåvit LED och röd LED baklampa.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...