Problem med bakhjulets ekrar i Polen.

Hejsan cykelakuten.. (forumets samlade kunskap)

Jag ar pa cykelsemester i Polen men har problem med att ekrar gar av stup i kvarten. Tyvarr sa ar just handhavande och lagande av ekrar (och hjul i stort) den kunskap jag mest akut saknar. En eker gick forst i Sverige, men jag fick hjulet riktat och ekern fixad i Danmark. Nu, ca 60 mil efter Danmarksreparationen sa upptackte jag idag att tre ekrar gatt at skogen. Jag har fatt adress till stadens basta repartor, men skulle vilja veta vad man kan gora forebyggande for att detta inte skall handa och hur man snabbt kan fixa detta "ute i busken". Ar det stor vits att trixa med att forsoka laga en trasig eker ute pa landsvagen eller kan man cykla pa anda till nasta reparationsplats (stad)? Nar gar den kritiksa gransen for hur manga brustna ekrar man kan cykla pa med packning pa bakpakethallaren? Sist meninte minst: hur ersater man en trasig eker? Behover man speciella verktyg?

Tack pa forhand!!!

/Jonas Kjellen
 
Ekernyckel mm.

Hej!
Jag kan väl börja...Du behöver en ekernyckel plus lite extra ekrar. Ganska enkelt att byta men däck, slang och fälgband måste av förstås. Be reparatören och visa hur du skall spänna.
exempel på verktyg: http://www.qualitybike.se/verktyg.php?prod=76
Till grundproblemet: varför går ekrarna av? Några orsaker: För tung packning på ett av hjulen-balansera om isåfall. Du har väl lågt sittande väskor på framhjulet? Annars en bra idé att skaffa.För dålig kvalite på hjulen (köp nya isåfall). För dåligt pumpade däck? (Tänk på att vissa cykeldäck skall upp i 4-6 kg för att gå bra med full packning- mycket mera tryck än i vanliga däck på bilen, som brukar ligga runt 2 kg) osv.
Har själv cyklat mycket med tung packning och ej råkat ut för ekerbrott. Något måste du nog ändra.
 
Saxat ur en av "artiklarna":

"När hjulet belastas kommer de nedersta ca 4 ekrarna, som bär upp all tyngd, att minska KRAFTIGT i spänning och de resterande ekrarna kommer att öka NÅGOT i spänning."

Jag skulle vilja påstå att det är de motsatta ekrarna som bär upp tyngden; dvs ekrarna på övre halvan. I viss mån en konventionsfråga; men det blir kanske lite mer korrekt också senare när det uppges vilken betydelse smala/tjocka ekrar har; Håller med om att smala kan ge en jämnare, för fälgen mindre skadlig belastning, men det gäller på ovansidan i första hand. På nedre delan kan möjligen inträffa att ekern förlorar sin förspänning helt i ett ögonblick, men det är i sig ingen direkt fara.

Ber om ursäkt för min besserwisserattityd, har dessutom inte läst resten av texten, men det kanske går att fila lite på formuleringarna så blir alla nöjda.
 
Var idag pa morgonen hos poznans basta - pastods det -cykelreparator. Han riktade in hjulet och bot ut de trasiga ekrarna. Cykeln kans helt ok att cykla pa nu... ar dock fortfarande lite skraj om det skall handa igen i mer obebyggda trakter. Sa en ekernyckel behover jag.. en sadan skall inforskaffas. Hur ar det sedan med reservekrar... det skall vara olika storlekar pa inner respektive ytter eker (i relation med kassetten) fartos jag. Hjulen ar pa 28 tum och verkar vara tamligen vanliga MTB-hjul. Vilka storlekar pa ekrar skall jag bara med mig? En sak till: hur pillar man bort falgbanden pa basta satt utan att skada dem?
 
Du måste nog mäta dina egna ekrar för att vara säker.

Fälgbandet brukade gå bra att pilla bort med fingrarna på den tiden jag mekade cykel; fast nu kanske det är annat material? (Det VAR inte textilband på MIN tid...:))
 
heinzehlers; sa:
Var idag pa morgonen hos poznans basta - pastods det -cykelreparator. Han riktade in hjulet och bot ut de trasiga ekrarna. Cykeln kans helt ok att cykla pa nu... ar dock fortfarande lite skraj om det skall handa igen i mer obebyggda trakter. Sa en ekernyckel behover jag.. en sadan skall inforskaffas.

Skaffa en bra ekernyckel och aeven den speciella nyckeln som behoevs foer att lossa kasetten. Har inte riktig koll paa vad den heter men fraaga efter en i en bra cykelbutik.


heinzehlers; sa:
Hur ar det sedan med reservekrar... det skall vara olika storlekar pa inner respektive ytter eker (i relation med kassetten) fartos jag.

De ska egentligen vara olika men det kan du nog gloemma att du ska kunna hitta raett laengd paa ekern i Polen. Har ingen stoerre betydelse om man anvaender samma modell paa baada sidorna. Man faar skruva ett extra varv eller tvaa paa den sida som aer naermast kasetten.


heinzehlers; sa:
Hjulen ar pa 28 tum och verkar vara tamligen vanliga MTB-hjul. Vilka storlekar pa ekrar skall jag bara med mig?

Svaart att saega utan att veta vilket nav och faelj du anvaender. Mitt tips aer att du gaar in i en bra cykelbutik och pekar paa ekrarna som redan sitter i hjulet och saeger att du vill ha fler som aer lika.

Om en eker gaar av saa aer det baest att byta den direkt och inte vaentar till naesta by. Vill du goera det paa det lata saettet saa plockar du bara bort den gamla ekern. Sen skruvar du fast en ny eker och anvaender den gamla nippeln som faar sitta kvar i faeljen hela tiden. Detta innebaer att du inte behoever plocka av hjulet med daeck och allt. Naer ekern aer bytt saa anvaender du bromsarna som ett verktyg foer att balansera hjulet efter. Skuva paa ekrarna saa att faeljer gaar jaemnt mellan bromsklossarna utan att slaa i dem. Aer du osaeker saa kan du rikta om hjulet naer du kommer in i naesta stoerre stad. Om du byter naagra ekrar saa att du faar erfarenhet saa kommer ett ekerbyte inte att ta mer aen 5 min.

Vad har du foer faelj till hjulet? Det aer oftast den som aer foer klen.

/Stellan
 
Re: Ekernyckel mm.

larlil; sa:
Ganska enkelt att byta men däck, slang och fälgband måste av förstås.

Hmm, har aldrig tagit av fälgbandet när jag riktat hjul. Varför skall det av?

För akutreparationer (dvs riktningar när en eker gått av) så måste man inte ta av däcket, eller ens släppa ut luften.
Rikta hjulet så att det är rakt tills du kommer till ett ställe där du kan pausa och lägga lite tid på att fixa ekern.
Att stå stressad och rikta hjul är vare sig lätt eller kul.

/Mattias
 
Rent teoretiskt går det ju att byta eker utan att demontera hjul och däck...

Fast det är nog rätt pillrigt.
 
Bevis tack

Mezzner; sa:
Jag skulle vilja påstå att det är de motsatta ekrarna som bär upp tyngden; dvs ekrarna på övre halvan.

Hur har du kommit fram till detta påstående?
Vilka bevis har du för det?
Hur kan man själv kolla ditt påstående?

Eftersom ett ekrat cykelhjul är en förspänd konstruktion bär ett ekrat cykelhjul sin belastning precis som det står i artikeln.
Hur ett ekrat cykelhjul fungerar verifieras enkelt genom att knäppa på de berörda ekrarna i ett hjul.
Hur låter 'tonen'?
Be en kompis att hålla hjulet i axeln och pressa det mot golvet.
Knäpp på samma ekrar som ovan.
Hur låter tonen nu?

Mezzner svara gärna på en fråga till:
Varför ändrar sig ekrarnas spänning(ton) tvärtemot det du påstår att de skulle göra?


/Håkan
 
heinzehlers; sa:
Jag ar pa cykelsemester i Polen men har problem med att ekrar gar av stup i kvarten...
Sist men inte minst: hur ersater man en trasig eker? Behover man speciella verktyg?

Tack pa forhand!!!

/Jonas Kjellen

men hallå grabbar: Jonas är ute på cykelsemester just nu och ekrarna går av, gång på gång! Tror ni inte det är lite praktiska råd han behöver. Nu börjar det mer och mer likna "snillen spekulerar".

till Jonas: Hur går det?
 
Antagligen är det bästa rådet att antingen skaffa ett komplett nytt bättre hjul, eller på en riktig cykelverkstad byta samtliga ekrar i bakhjulet.

Att byta vissa är nog tyvärr att be om problem eftersom man då kommer att ha olika ekrar blandat på bakhjulet. Det blir antagligen hjulet bara sämre och sämre av.

Att kunna byta åtminstone den ena sidans ekrar utan att demontera hjulet kunde dock antagligen vara praktiskt. (På kedjekransens sidan går det dock knappast)

Eftersom det inte är nån lysande affär att köpa nytt hjul så där oplanerat och dessutom är det ju svårt att veta att det hjulet är bättre, kanske det bästa rådet redan givits ovan; minska lasten på bakhjulet - om det går så omfördela lasten till framhjulet.



Beträffande vilka ekrar som bär lasten är det enkelt, nippeln resp andra änden av ekern kan bara ta draglaster. Alltså kan inte ekrarna mellan marken och navet ta nån last. Kunde de det skulle de naturligtvis knäckas pga av ett högt slankhetstal om de bröjade ta upp betydande trycklaster. Om det inte framstår som själklart, föreslår jag att den som undrar och orkar ritar en figur med så många ekrar han orkar, och ställer upp en enkel statisk kraftjämvikt; med eller utan förspänning. Förspänningen är f ö konstant om ekrarna är lika förpända från början, men totala spänningen i varje eker variera beroende på dess position då hjulet snurrar, förutsatt att navet bär en last. Om en ton från resp eker vore bevis för att ekrarna tar upp en del av cykelns last undrar jag varför tonen inte tystnar när man lyfter upp hjulet i luften...

Tror dock inte heller att det är läge för dessa funderingar och teckningar på cykelsemestern.




[Ändrat av Mezzner 2004-07-19 kl 18:54]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...