Några roliga fartrekord?

må tråden leva vidare...

I nedförsbacke: 74 km/h (ner från Bolivia mot Arica i Chile, kanske samma backe som någon annan i tråden skrev om...)
Långsammast: 5 km/h (i svår motvind i Salar de Uyuni)
 
130Km/h!

75km/h i neförsbacke med liggcykel utan att direkt försöka slå rekord. Dock är det en bit kvar till fart rekordet för cyklar på plan mark utan hjälp som ligger på ca 130Km/h!
 
inte sa imponerande kanske men...

Jag blastes, utan att trampa, fram i 35 km/h pa en grusvag som en tvattbrada pa vag ut ur torres del paine, patagonien. Harlig, och laskig, kansla.

Sedan vande vagen och jag halkade trampandes ned pa en 5 km/h med sid/motvind i stallet.
 
Har kört 53 km/h i nerförsbacke på grusväg med ca 15 kilo packning.
Fartrekordet på plan mark är 42 km/h med något medvind.

Både dessa rekor är gjorda med en 4 växlad cresent citybike.
 
Mitt rekord på asfalt är på racer ner för Tingsvägen i Partille 78km! Med mtb i skogen i brant löparslinga nedför 54km!
/Janne

Ps man skäms lite då dom stora "pojkarna" säkert toppade 100-110km nedför i Tour de France!
 
Fort gick det

Kul cykelminne.Det var 2002 strax norr om Orsa väg 45;det var en hemsk nerförsbacke minns jag.Cyklade en mtb och hade en cykelkärra efter.Vikten var ca 35kg på kärran.Släppte på ordentligt och punktbromsade bara då kärran fick tendens att wobbla.Det var en härlig känsla susa ner i denna långa utförslöpa.Cykeldatorn klockade maxhastighet på 63km/h. :)
 
medelhastighet i stället för toppfart?

Det är ju käckt med alla toppnoteringar. Ett mått som jag tycker är intressantare, för en långdistansare i alla fall, är ju vilken högsta medelhastighet man kan hålla. I Lombardiet i somras på väg mot Milano på slät asfalt, i stort sett helt platt utan backar, vindstilla, lite moln, tjugo grader (alltså idealiska förhållanden) och med 20 kg packning höll jag 22 km/tim under de två timmar jag kollade. Skulle vara intressant att veta vad andra har för medelhastighet under ideala förhållanden, problemet är väl förstås att dessa inte är så lätta att befinna sig i.
Under mer normala förhållanden, alltså backar, regn, vind och annat elände blir min medelhastighet alltid 16 km/tim. Det spelar nästan ingen roll hur jag gör, den blir alltid densamma.
 
Medelhastighet

30mil (Vättern runt) på 9:03 gör ett snitt på 33,15km/tim ,
inkl 3korta raster men med lite draghjälp:)

/Janne
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.