Några roliga fartrekord?

Guest

Gäst
Skulle tro att jag "spinner ur" vid ca 150-160 rpm eller strax över. Normalt trampar jag med 70-100, beroende på hur trött jag är.

Skulle inte kunna tänka mig att låsa fast fötterna i pedalerna - har panisk skräck för att ha händer eller fötter låsta!

Det som var trevligt med att åka så snabbt var att cykeln kändes otroligt stabil. Jag ryckte i styret ett par gånger, och det kändes som om den bara sögs tillbaka till rakt fram. Inte ens när jag väjde för en grushög vid vägkanten kändes det instabilt.

Så, kommer en lämplig backe, fegar jag nog inte ur förrän vid 70 eller så.
 
Det är sommar och säkert har många satt nya fartrekord så jag väcker liv i denna tråd.

Mitt nya är 76 km/h med racer (och väska på styret) i en backe ner från Vemdalen. Ett litet gupp i vägen fick mig att fega ur men det fanns lite mer att ge.

/A
 
Ett inlägg till och det blir fyrsiffrigt, brorsan :)

Själv fegade jag ur lite i årets hittills enda chans, backen ner mot Jönköping på VR. Kom inte ens upp i 60 i år, tror jag... Kanske få ta en veva upp till Hallandsåsen...
 
Kul tråd...

... som jag lyckats missa... bättre sent än aldrig..

Mina rekord som jag har koll på är 54km/h på plan mark... och 72 utför.

På en Bianchi racer... Cateye + GF305 mätte hastigheten...

Thomas
 
Backen ner från Taberg söder om Jönköping är häftig med.
Körde ner från den med min gamlegamla cykel. En Peak i gjutjärn.
Varje gång jag nådde 65km/h bromsade jag ner till cirka 45. Jag var ganska skraj under hela nerfärden dock :p

Upp gick inte lika snabbt. Typ 3km/h med cykeln puttandes framför mig.
 
I nerförsbake, medvind, treväxlad cresent och på hemväg från gymnasiet nådde jag 65km/h enligt bilen som kom upp jämnsides, vevade ner rutan och skrek "65!!"
 
Snabbaste utan konkurrens är väl den svenska kvinnan som drog 200+ i vintras på snö, iof lite fusk med nedförsbacke men 200 är respektabelt på cykel.

// Jocke
 
54,3 km/h på Hertig Karls Allé i Örebro med Nishiki Ultra Pro. Hann inte riktigt maxa då det blev abrupt stop vid rödljus. Det får bli ett litet projekt att se hur mycket man kan komma upp i tror jag :)
 
Eftersom vi pratar om konstiga max kanske någon vänlig och intresserad själ kan berätta lite om MTBs ljudgenererande delar, dubbdäcken och om hur mycket energi det krävs för den delen?
Mitt ungdoms cykelrekord var tätt bakom motorcykel på flygfält med stor passagerare bak på MCn, benen slutade hinna med uppmätt 87km/h, i medvindsriktningen. Tjärskarvarna var ruskigt obehagliga minns jag. Fall vill jag inte tänka på.
I Tegucigalpa hade vi en bra nedförsback där de flesta kom upp i ett par och sjuttio. Där gällde det att ha hjulen raka och runda samt väl balanserade!
//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.